וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יצאת נקניק: היכן נמצא את פלטת הבשרים הזולה ביותר?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 16.9.2021 / 19:01

שוק הנקניקים ספג מהלומה מארגון הבריאות העולמי, הגיב בפיתוח של מוצרים חדשים ובריאותיים יותר ונבנה מחדש מהזיכרון הצרכני הקצר שלנו. לרגל עונת הפיקניקים יצאנו לבדוק מה השתנה בהרגלי צריכת הבשר המעובד שלנו, והיכן הכי משתלם להרכיב את פלטת הנקניקים האולטימטיבית

לפני 40 שנים היו בישראל לחם שחור ולחם לבן, המונח לחם פרוס לא היה בסל הקניות שלנו והיום עולמות הלחמים הפכו למעצמת על משיטות אפייה, קמחים ותוספות אך כמו שסגמנט הלחם התפתח כך גם המילוי לכריכים התפתחה וגדלה.

בסקר שערכנו בשנת 2019 בקרב צרכני רשתות השיווק חשפנו שההעדפה הראשונה למילוי הכריך היא הגבינה הצהובה (העדפה מובהקת לעמק של תנובה) אך העדפה השנייה ברוב המגזרים הצביעה באופן חד משמעי על נקניק, עם העדפה לפסטרמה.

סקר נקניקים טירת צבי. דניאל מאלאחובסקי,
סקר נקניקים טירת צבי/דניאל מאלאחובסקי

קטגוריית הנקניקים היא בעייתית מבחינת התדמית. מדובר בקשת רחבה של מוצרים. בעוד דיאטנים ממליצים על צריכה של פסטרמה למשל, כחלק מתפריט דל שומן, הרי שהם יוצאים נגד צריכה של נקניקים מסוגים אחרים כמו סלמי, קבנוס ועוד - שמכילים ריכוזים גבוהים של שומן ומלח.

אבל לא רק הבריאות, גם המנטליות. צריכה של בשר בכלל ונקניקים בפרט, היא נמוכה בישראל בהשוואה למדינות אירופה וצפון אמריקה, מהם העתקנו לא מעט מדפוסי הצריכה שלנו. אם הנקניק על צורותיו השונות הוא חלק מארוחת בוקר קלאסית עבור תושב לונדון או ני יורק, הרי שאצלנו הישראלים זה לא ממש מתחבר - ולא רק מטעמי כשרות.

סקר נקניקים 1 זוגלובק. דניאל מאלאחובסקי,
סקר נקניקים 1 זוגלובק/דניאל מאלאחובסקי

מה שבכל זאת השתנה בשני העשורים האחרונים הוא המגוון: אם פעם הכרנו כמה סוגי פסטרמה ושני סוגי סלמי נפוצים כמו "תה" או "קוניאק", הרי שהעלייה ממדינות ברית המועצות לשעבר, בהן יש מסורת של אכילת בשר משומר - ובכלל זה נקניקים לרוב, תרמה להעשרת המגוון.

תחילה בחנויות ייעודיות ולא כשרות שפנו בעיקר למגזר הרוסי, אך ההשפעה הקרינה גם על הצרכן הישראלי, מישראלים שאינם שומרי כשרות, שרכשו נקניקים מבשר אחר ברשתות כמו טיב-טעם, ובהמשך גם ליצרני הבשר הכשר שנאלצו לגוון את המוצרים שלהם בכדי להתחרות על ליבו של הצרכן.

סקר נקניקים כתף בקר. דניאל מאלאחובסקי,
סקר נקניקים כתף בקר/דניאל מאלאחובסקי

מעדנייה או ארוז?

הלקוחות מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות צרכני המעדנייה וצרכני הנקניק הארוז, אופי הצריכה מושפע ממספר משתנים וגורמים, כאשר אנו עומדים מול חלון הראווה של הנקניקים ורואים עשרות נתחים בשמות ומחירים שונים, ניצב לפנינו איש שירות שישמח להסביר, להרחיב, לפרוס ואף לזכות אותנו בטעימה בחינם. זהו דפוס צריכה אחד.

האחר הוא צריכה של מארזים מוכנים, לרוב מסוג שידוע מראש כי יזכה לביקוש בקרב בני הבית, למשל פסטרמה עם דבש לכריכים של הילדים לבית הספר.

כמו בכל תחום גם בתחום הזה הייתה לקורונה השפעה על דפוסי הצריכה, אך היא פעלה בכמה כיוונים, חלקם סותרים. מצד אחד, ישראלים רבים העדיפו כמה שפחות מגע יד אדם, מה שהוביל להגברת הצריכה של מוצרים סגורים ושלמים, מה גם שלקוחות רבים עברו להזמנות אונליין, דבר שממילא מפחית את הפיתוי שמציבה המעדנייה בסופרמרקט.

מצד שני, שדרוג חוויית המזון הביתית והאירוח האינטימי יותר, של חברים בבית, במקום פגישה במסעדות שעמדו סגורות, דחפו את הצרכן הישראלי להכיר, להתנסות ולהכניס מספר רב יותר של מרכיבים לתוך פלטת בשרים קרים מול הסדרה האהובה בנטפליקס...

בסוף שנת 2015 הגדיר ארגון הבריאות העולמי הגדיר את מוצרי הבשר המעובד כמסוכנים לבריאות והצריכה התרסקה בכל העולם - וגם בישראל, בה נרשמה ירידה של למעלה מ-20% בקטגוריה.

היצרנים בישראל נאלצו לפתח מוצרים שיתאימו לדרישות החדשות, ללא בשר מעובד וכן להפוך את המוצר שנחשב ללא בריא לפחות לא בריא: רכיבים טבעיים, צמצום אחוזי השומן והנתרן וגם... זמן: הזיכרון הצרכני שלנו קצר, ובשנת 2018, חזינו בגידול שעבר אף את נתוני הצריכה שקדמו ל"משבר הבריאות" בתחום.

סקר נקניקים עוף טוב 1. דניאל מאלאחובסקי,
סקר נקניקים עוף טוב 1/דניאל מאלאחובסקי

מגמות ושחקנים מרכזיים

היצרניות הדומיננטיות בשוק הנקניקים הן זוגלובק, טירת צבי (תנובה) עוף טוב ויחיעם שתוצרתן כשרה. בהקשר הזה יש לציים שצריכת הנקניקים במגזרים החרדי והערבי, שנמנעים שניהם מבשר לבן, היא גבוהה יותר מאשר בציבור הרחב.

שתי השחקניות שמנהלות תחרות צמודה הן זוגלובק וטירת צבי, זוגלובק מובילה בעולם המעדניות וטירת צבי בתחום המוצרים הארוזים. עוף טוב שהציגה חדשנות בעולמות הבריאות, כמו למשל במוצרי העוף הטרי ללא אנטיביוטיקה, שמה דגש על מיתוג מחודש, אריזות חדשות ומגוון טעמים - בדגש על ערכים תזונתיים.

ההשקה האחרונה בתחום הציגה נתח לא פרוס, גוש שלם שיכול לשמש את הצרכנים לא רק לכריכים אלא גם כתוספת לסלט או מרכיב למנה ללא לחם.

סקר נקניקים עוף טוב 2. דניאל מאלאחובסקי,
סקר נקניקים עוף טוב 2/דניאל מאלאחובסקי

שוק הנקניקים מציג צמיחה השנה של כ- 2.5%, בהיקף המכירות בשוק שמגלגל כ- 700 מיליון שקל בשנה
לאן שוק הנקניקים פונה השנה? כפי שאנו רואים ישנה התייחסות לערכים תזונתיים שיהפכו את המוצרים מ"פינוק" או ארוחת ביניים לתחליף של ממש, למשל לארוחת הצהרים בעבודה.

קלוד מרירס סמנכ"ל קבוצת עוף טוב מספר לנו "שמכל משבר הם מנסים להפיק את הטוב, המגמה כיום היא היחלשות ברכישת מוצרים שקילים במעדניות ואני צופה שהסגמנט לא יחזור לעצמו בתקופה הקרובה. לכן שמנו דגש עיקרי על פיתוח מוצרים ארוזים, גם כתחליפים למוצרי המעדנייה כמו סדרת הנתחים השלמים שהשקנו לאחרונה וגם טעמים ומשקלים חדשים במוצרים הארוזים, אריזות של 120 גרם ו- 200 גרם, כדי לתת מענה מגוון לצרכנים גם במדפי המקרר".

סקר נקניקים צמד זוגלובק. דניאל מאלאחובסקי,
סקר נקניקים צמד זוגלובק/דניאל מאלאחובסקי

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות

המחירים נכונים ל-10.9.21, מבוססים על דיווחי הרשתות לאתר משרד הכלכלה, מעובדים באמצעות מערכת פרייסז ומציגים מחירים ממוצעים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully