וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך הביטקוין? אפקט הדומינו של אוורגרנד

אלי בז׳רנו, מנכ״ל ומייסד Bit2C

עודכן לאחרונה: 23.9.2021 / 13:04

ממש כמו הקורונה לפני מעט פחות משנתיים, אירוע מקומי-לכאורה שאירע בסין הרחוקה, עלול להתפשט לשוקי ההון ברחבי העולם ולהפוך לקורונה כלכלית. האם עלינו לחשוש מאפקט דומינו באוורגרנד הסינית, ואיך זה ישפיע על כלכלת הקריפטו העולמית?

לפני שנתחיל, כמה מילים על אוורגרנד. אוורגרנד היא חברת הנדל"ן השניה בגודלה בסין, היא אחראית ל-2% מהשוק הסיני. מדובר על כמעט 800 פרויקטים בלתי גמורים ברחבי סין, ומעל למיליון אנשים עדין ממתינים לעבור לבתים שרכשו מהחברה. אוורגרנד מעסיקה 200 אלף עובדים, ואף יוצרת, באופן לא ישיר, 3.8 מיליון משרות בכל שנה.

הסיפור הדרמטי הוא שיש לה חוב על סך 300 מיליארד דולר, והיא אף הודתה כי היא לא תצליח לפרוע את חובותיה, ולכן עשתה ריפייננס (Refinance) כחברת זומבי.

מה זה אומר? שהיא לוקחת חובות נוספים כדי לשלם את הריבית הקיימת אבל מפספסת את תשלום הריביות, ולפני חודש אפילו קיבלה ירידת דירוג אשראי מה שיוצר מצב בעייתי בו אף אחד לא מעוניין להחזיק באגרות החוב שלה.

במרץ 2012 שו ג'יה יין, מייסד ויו"ר אוורגרנד צולם צועד במרץ לעבר האולם הגדול בכיכר המפורסמת טיאנאנמן שבבייג'ינג. הוא הגיע לאירוע הפגישה השנתית של הוועדה הפוליטית המייעצת הסינית עם חגורה ממותגת של בית האופנה הצרפתי הרמס בעלת אבזם מצופה זהב, בשווי של לא פחות מ-6,000 יואן (3,000 שקל במונחים עכשוויים).

מאותו היום, מיתג את עצמו שו ג'יה יין כראוותן, על אף שהחברה כבר אז היתה בחובות כבדים. זו הייתה הצהרת כוונות פומבית, וכעת הבועה התפוצצה.

ירידות שערים בבורסה בסין. Eugene Hoshiko, AP
ירידות שערים חדות בסין. האם ממזרח תיפתח הרעה גם בתחום הפיננסי?/AP, Eugene Hoshiko

ירידה של 250 ביליון דולר

החובות של אוורגרנד ממשיכים להצטבר, והיא הוגדרה כחברת הנדל"ן עם החוב הגבוה בעולם. מה שמוביל אותנו לירידות ערך חסרות תקדים ברחבי העולם.

השווקים בהונג קונג נופלים ביותר מ4%. בגרמניה המדדים הגדולים נופלים, בסין התחילו לעצור את המסחר בגלל ירידות חדות, ואותה חברת 'אוורגרנד', איבדה יותר מ90% מהמניה שלה בינואר השנה.

מה שקורה כאן הוא חריג ביכולת ההשפעה שלו על הכלכלה העולמית ועל שוק הקריפטו העולמי בפרט, ולמה? אמנם יש המון סיבות לירידה בשווי הביטקוין ושאר מטבעות הקריפטו, שלא בהכרח מושפעות מנדל"ן, אבל מאז שהתפוצצה הפרשה בתקשורת העולמית, שווי הביטקוין ירד ב-250 ביליון דולר. סכום אסטרונומי שרק ממחיש את הבעיה שנוצרה.

הדולרים העולמיים נסחרים גם מחוץ לארה"ב, אבל לרוב, ללא פיקוח. זה גורם למצב מורכב בו הערך של הדולר הוא לא בהכרח שווה ערך לערך דולר אחר. כל אלו משפיעים גם על שוק הקריפטו העולמי.

ארצות הברית מתכננת להחיל הרגולציה דרקונית על השוק, בדגש על הביטקוין והאיתריום. הוחלט ששאר המטבעות הקיימים שלא מפוקחים, יוגדרו כניירות ערך- החלטה שגרפה תגובות לא אוהדות מצד כלכלני העולם.

אלי בז'רנו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו הישראלית Bit2C. יח"צ,
אלי בז׳רנו, מנכ״ל ומייסד בורסת הקריפטו הישראלית Bit2C/יח"צ

הביטקוין עלול לסחוף את השוק מטה

כל זה אומר שאי אפשר יהיה לסחור בביטקוין ללא פיקוח, ויינתנו קנסות למי שישתמש במטבעות לא מאושרים. ההנחה הכללית היא שבמידה והביטקוין ירד, הוא יסחף עמו את כל השוק.

רשות ני"ע בארה"ב עולה מדרגה במדיניות האכיפה שהיא נוקטת ובקידום הרגולציה של תחום הקריפטו בארה"ב, נוכח הג'ונגל השורר בחלק מסוים בשוק הקריפטו ובעולם השירותים הפיננסיים המבוזרים (De-Fi).

ככל שחולף הזמן ברור כי המדינות המערביות לא תאפשרנה המשך פעילות פיננסית אשר נאמדת במאות מיליארדי דולרים, ללא פיקוח וכללי אסדרה ברורים ונוקשים.

גופים ובורסות לקריפטו שלא יתיישרו לפי כללי הרגולציה, כדוגמת בורסת בינאנס (Binance) ויוניסוואפ (Uniswap), יגלו יום אחד בהיר כי רשויות אכיפה סגרו להם את השאלטר.

הכותב, אלי בז'רנו, הוא מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו הישראלית Bit2C

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully