וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרנד החלבון: הרכיב שמשגע את הצרכנים

עודכן לאחרונה: 29.9.2021 / 12:37

מגבלות הקורונה הביאו בתחילה לאכילה מוגברת, אך מהר מאוד השתנה הטרנד לאכילה מודעת וצריכה של תוספי מזון מועשרים בחלבונים: שוק שהכפיל את גודלו בתוך פחות משלוש שנים. יצאנו לבדוק את המוצרים, המגמות וכמובן, את המחירים - מחנויות הטבע ורשתות הפארם ועד לסופרמרקט

בישראל ובעולם ראינו כמעט את אותם דפוסי ההתנהגות: הסגר הראשון עבר עלינו בזלילה, כיאה לאוכלוסייה שסגורה בבית ומוגבלת ביציאה למרחק של עד מאה מטרים ממנו, במיוחד כשהסגר התרחש על רקע חגי האביב - מהימים שלאחר חג הפורים ועד לצאת שבועות.

עם היציאה מהסגר, אולי כדי "לתקן" את נזקיו, גילו הישראלים את הספורט שמחוץ לבית. גם מי ששמרו לפני כן על כושר במכונים, גילו את הריצה בחוץ, הרכיבה על אופניים ואפילו משקולות חופשיות: כל מי שניסה להשיג ציוד כושר לבית גילה שיש רשימת המתנה ארוכה אפילו לעזרי אימון פשוטים.

במקביל עלתה גם צריכת המזון הייעודי, בעיקר אמורים הדברים בתוספי מזון מועשרים בחלבון: ממזונות מוכרים ורגילים, דרך כאלה שהועשרו בחלבון - ועד לאבקות השונות.

כל זה היה לפני שנה (בין ספטמבר 2020 לאפריל 2021), אבל המוצרים שהקורונה האיצה את החדרתם, נשארו עמנו - לא רק בדלפקי הכניסה של חדרי הכושר או בחנויות הייעודיות לתוספי מזון, כי אם גם בחנויות הטבע, רשתות הפארם ואפילו על המדפים ובמקררים בסופרמרקט. ככה זה כשהעם דורש חלבון...

יצאנו לבדוק ולנסות לעשות קצת סדר בין המוצרים השונים ובסבך המחירים, אבל על רקע עוד טרנד - הפעם של הצמחונות והטבעונות. נבדוק תחילה את שתי הדרכים לצריכת החלבון: מן החי ומן הצומח.

חלבון מן החי

חלבון מסוג זה בדרך כלל מכיל את כל חומצות האמינו החיוניות ולכן הוא נחשב בעל ערך ביולוגי גבוה. סוגי מזונות שמכילים חלבון מהחי הם למשל: עוף, בשר, דגים, ביצים ומוצרי חלב.

המלצות ארגוני הבריאות בעולם מציעות הפחתה של כמות החלבון מהחי, בעיקר הפחתה של צריכת בשר בקר.

אילוסטרציה. ShutterStock
ההמלצות של ארגוני הבריאות: להפחית צריכת חלבון שמקורו בבשר בקר/ShutterStock

בהתאם להמלצה זו, ועל מנת לאפשר צריכת חלבון שמקורה אינה בבשר בקר אשר תיתן מענה למפחיתי צריכה או גם לצמחונים, מוצג לאחרונה מגוון רחב יותר של מוצרי חלב מועשרים בחלבון.

לפי נתוני סטורנקסט, בשנת 2018 שוק מוצרי החלב המועשרים בחלבון בישראל, עמד על 152 מיליון שקל ובשנת 2021 השוק צפוי לחצות כבר את רף ה-310 מיליון שקל. כלומר - כפליים ואף למעלה מכך.

הסגמנט המוביל בתחום, שאחראי לעיקר הזינוק, הוא היוגורטים המועשרים בחלבון עם פרי - סגמנט שצפוי לסיים את 2021 עם מכר של 147 מיליון שקל (גידול מצטבר של 35%).

אישה במשרד אוכלת יוגורט. ShutterStock
יוגורט מועשר בחלבון לתזונה מאוזנת גם לאנשים עסוקים/ShutterStock

לחלבון יש יתרונות רבים, את זה כולם יודעים. השאלה המתבקשת היא כמה ואיך הכי נכון לצרוך אותו. קרן דוידסון, דיאטנית קלינית, מנהלת תזונה ובריאות ביוניליוור, מסבירה שהחלבון משמש כחומר בניין לרקמות הגוף, יש לו תפקיד בחילוף החומרים והוא משמש גם כמאגר אנרגיה.

"החלבון חיוני לכולנו, וכמובן לספורטאים, כיוון שאלה נדרשים לשיקום הגוף לאחר ביצוע פעילות גופנית, במהלכה חלבוני השריר מתפרקים בקצב מואץ, על מנת לאפשר את בנייתן המחודשת".

"אנשים שמבצעים פעילות גופנית באופן קבוע נדרשים לצרוך כמות חלבון גבוהה יותר בהתאם לתדירות והעצימות. לספורטאים מקצועיים מומלץ לצרוך כמעט פי 2 חלבון לעומת אדם שאינו עוסק בספורט".

גבר שרירי שותה משקה חלבון. ShutterStock
ספורטאים זקוקים לכמות חלבון גבוהה יותר/ShutterStock

בדיוק לשם מטרה זו, תנובה מחזקת את מותג GO ובמהלך חדש שמה את ה-BCAA במרכז - וכך, פונה לקהל העוסק בספורט.

ה-BCAA הן 3 חומצות אמינו שהוכחו כמסייעות לספיגת החלבונים בשריר ועל כן את אפקטיביות האימון. ללא חומצות אלו, אין בניית שריר אפקטיבית ומכיוון שגוף האדם לא מייצר אותו הוא חייב לקבל אותו ממזון.

במסגרת המהלך של ה-BCAA השיקה תנובה יוגורט GO במרקם סמיך המכיל 20 גרם חלבון, 0% שומן, BCAA ועד 110 קלוריות בגביע., גם בטעמי פירות. הסדרה רק הושקה אבל כבר משיגה תוצאות וביקורות חיוביות בקרב מאמנים ומתאמנים.

תנובה GO. מיכה לובוטון,
הסגמנט המוביל בקטגוריה הוא יוגורט מועשר בחלבון עם תוספת פרי. לא פלא שהפרזנטוריות הן גם מדליסטיות אולימפיות/מיכה לובוטון

חלבון מן הצומח

עוד ממליצים ארגוני הבריאות, במקביל להפחתת הצריכה של חלבון מהחי, להגדיל את צריכת החלבון דווקא מרכיבי מזון מהצומח. חלבון מהצומח נמצא בעיקר בדגנים, בקטניות, באגוזים, בשקדים, בבוטנים ובזרעים.

סויה למשל, מכילה את כל חומצות האמינו החיוניות - כלומר חלבון מלא. ניתן לצרוך סויה במצבה הטבעי או לשלב מוצרים כמו טופו, אדממה או תחליפי חלב על בסיס סויה, שהפכו לפופולריים לא רק בקרב טבעונים.

חלב סויה. ShutterStock
מוצרים עשויים מסויה - מקור צמחי לחלבון מלא/ShutterStock

שני טרנדים שהתחזקו מאד השנה וימשיכו ככל הנראה להתחזק הם: תחליפי חלב ומוצרים מועשרים בחלבון שאינם על בסיס חלב.

תנובה, שזיהתה ראשונה את הצורך של ספורטאים שלא צורכים חלב (וגם לא בשר) בפתרון להשלמת חלבון ממזון זמין והשיקה לראשונה בעולם, בדצמבר 2019, מעדנים ללא חלב עם 20 גרם חלבון לגביע במשקל 200 גרם. מעדנים אלו התברגו בראש טבלת המעדנים ללא חלב המשווקים בישראל.

בהמשך, השיקה החברה גם משקה סויה עם פי 2 חלבון ממשקה סויה רגיל ולפני מספר חודשים יצאו לשוק משקאות אישיים ללא חלב עם 20 גרם חלבון לצריכה OTG (לאכול "על דרך" - On The Go)

GO הוא כרגע השחקן היחיד בקטגוריה של תחליפי חלב מועשרים בחלבון והוא אף נכנס לגיוון בצה"ל עם המעדנים ומשקה הסויה 1 ליטר.

ע"פ נתוני סטורנקסט, המכר הכספי של הפתרונות ללא חלב של המותג GO צמחו מ-2020 ל-2021 ב-104% וצפויים לסיים את 2021 בסך של כ-19 מיליון שקל.

משקה סויה עם חלבון, תנובה. תנובה,
משקה סויה עם חלבון, GO, תנובה/תנובה

צריכה גבוהה מידי של חלבון תסכן את בריאותינו

"לפני שנבין כמה חלבון ואיזה כדאי לנו לצרוך, כדאי שנבין מהו חלבון בכלל", אומרת מורן שטרום נטורופתית מוסמכת. "לחלבון תפקיד בסיסי בשמירה על הבריאות שלנו והוא חיוני לתהליכי בנייה וגדילה. כיום, בעקבות המודעות לחשיבות החלבון בגופנו, יחד עם מודעות לצמחונות וטבעונות, עלה הצורך לספק את החלבון גם ממקור צמחי באופן שיהיה נגיש ופשוט לשילוב באכילה היומיומית".

"חשוב לדעת שכמות חלבון גבוהה מידי עלולה ליצור תגובת יתר במערכת החיסון, עומס על הכליות ותגובות אלרגיות", מסבירה שטרום ומוסיפה, "כמות החלבון בתפריט שלנו מושפעת מגיל, מין, מצב בריאותי, רמת פעילות גופנית ומשקל, וישנו צורך בחישוב אינדיווידואלי מדויק לרמת החלבון שכל גוף זקוק לו".

זוהי הנוסחה לחישוב: משקל בק"ג כפול 1.2-1.8 גרם חלבון = כמות החלבון היומית המומלצת.

חטיפים, אבקות ומוצרים יבשים

טרנד החלבון ששובר כל שיא, מביא עמו פתרונות חדשים המיועדים לקהלים רחבים יותר, ולכן לא רק מוצרי חלב או מוצרים מצוננים עשויים מתחליפי חלב, מציעים את השלמת אב המזון החיוני: ישנם מוצרים יבשים המקנים את תוספת החלבון כמו חטיפי אנרגיה, אבקות חלבון להכנסת משקאות ואפילו גרנולה.

"גרנולה פרוטאין" של תלמה למשל, כ-23% חלבון, ובמנה מומלצת במקל 30 גר' נקבל כ-7 גר' חלבון. הגרנולה מכילה שיבולת שועל מלאה ומהווה מקור טוב לסיבים. כדי להשיג אקסטרה חלבון, ניתן לשלב את המוצר עם יוגורט/חלב/תחליף חלב.

גרנולה פרוטאין של תלמה, יוניליוור. יח"צ,
גרנולה פרוטאין - להשגת אקסטרה חלבון, ניתן לשלב עם יוגורט / חלב / תחליף חלב/יח"צ

בנישת אבקות החלבון, ניתן למצוא מגוון מוצרים, חלקם מיועדים גם לקהל הטבעוני.

רשת המשקאות rebar השיקה הקיץ תוספות חלבון חדשניות בשקיות אישיות והציגה אותן כאופטימליות להעשרה תזונתית איכותית. אבקת החלבון במנה אישית מדודה של 20 גרם, הינה ללא תוספת סוכר וללא חומרים משמרים, בטעם נייטרלי או בטעם וניל.

האבקה מיוצרת מחלבוני מי גבינה WHEY וחלבוני חלב שפותחו יחד עם מחלבות גד: חלבון WHEY מכיל ריכוז גבוה של חומצות אמינו מסועפות BCAA ובעיקר לאוצין בעל ערך ביולוגי גבוה ואשר מספק אנרגיה זמינה לשריר, ובעל ספיגה מהירה בגוף, ולכן נחשב חלבון "מהיר".

חלבון MPC הוא חלבון מלא המכיל גם קאזאין וגם חלבוני מי גבינה ביחס זהה להרכבם בחלב, ומהווים מקור מרוכז לחלבון ונחשבים מבחינת ספיגה לחלבון "איטי". השילוב בין השניים מציע פתרון מלא להעשרה בחלבון בספיגה אופטימאלית אחרי ולפני האימון, או סתם כהעשרה.

rebar, שקית חלבון 6 שקל. אפרת אשל,
rebar, שקית חלבון- 6 שקל/אפרת אשל

גם חברת התזונה הבינלאומית, הרבלייף מציעה שייקים על בסיס חלבון סויה בטעמים וניל ושוקולד המכילים את חומרים מזינים, כתחליף לארוחה מאוזנת.

אבקת השייק מכילה כ- 9 גרם חלבון, בתוספת של כ-20 וויטמינים ומינרלים וסיבים תזונתיים. פתרון יעיל לתזונה מאוזנת כחלק מאורח חיים בריא ופעיל ומשווקת במחיר מומלץ לצרכן של 200 שקל ל-550 גרם, המספיקה לכ-21 מנות משקה.

אבקות שייק פורמולה 1 של הרבלייף. מחיר 200 שקל .. דן פרץ,
אבקות שייק פורמולה 1 של הרבלייף. מחיר 200 שקל/דן פרץ

מדברים בשפת הספורטאים

המותג GO ששואף להיות מותג לתזונת ספורטאים, נוקט גם הוא באסטרטגיה שהובילה את מוצריו מעבר למדפי מקרר החלב. מדובר בהחלטה של תנובה שממנפת את יכולות הפיתוח והייצור שלה לשיווק מוצרים יבשים, בהם: אבקות חלבון וחטיפי חלבון לספורטאים, שתי קטגוריות שאומצו יותר ויותר בקרב העוסקים בספורט ולא רק בקרב ספורטאים מקצוענים.

בעקבות מחקרים שהראו כי חלבונים שונים נבדלים בזמינות הביולוגית ובקצב עיכולם, את תהליך פיתוח המוצרים היבשים של תנובה, ליוו תזונאי ספורט מובילים בישראל, להתאמת הרכב החלבון לצרכי המתאמן ולסיטואציית הצריכה.

אבקות חלבון GO. עיצוב ומיתוג אריזות: ארנסטו ומתן,
אבקות חלבון GO/עיצוב ומיתוג אריזות: ארנסטו ומתן

PRO MAX הוא מוצר נוסף בקטגוריה הפונה לעוסקים בספורט, זהו משקה התאוששות עשיר בחלבון לשימוש אחרי אימון המציע הרכב תזונתי מאוזן הכולל 25 גרם חלבון מי גבינה הנספג במהירות בגוף וחלבון קזאין הנספג באופן איטי יותר.

הוא מכיל BCAA וגלוטמין, חומצות אמינו מסועפות חיוניות שאינן מיוצרות בגוף, המשמעותיות מאוד לתהליך התאוששות תקין של השרירים לאחר פעילות ספורטיבית.

PRO MAX נבחן על ידי המחלקה הרפואית של הוועד האולימפי בישראל וניתן בהתאמה אישית לספורטאים האולימפיים והוא נמכר במחיר מומלץ לצרכן ע"ס 265 שקל.

פרומקס promax  שייק התאוששות עשיר בחלבון לספורטאים, הרבלייף. סטודיו דיטיילס,
פרומקס promax שייק התאוששות עשיר בחלבון לספורטאים/סטודיו דיטיילס

אחת מאבקות החלבון שרשמו את גידול הצמיחה המרשים בשנים האחרונות היא "אלפא" (מבית "נוטרי די"), ויש גם סברות לפיה היא אבקת החלבון הנמכרת ביותר בישראל.

בחלבון "אלפא" משתמשים אלופי ישראל בפיתוח גוף, בין היתר בשל היותה בעלת תשלובת חלבונים המאפשרת ספיגה יעילה עד פי שניים מאבקת חלבון רגילה. היא מכילה אחוז חלבון גבוה (26 גרם במנה), מתעכלת גם בזמן השינה, מציעה עשרה טעמים בהם: מרשמלו, עוגת גבינה פירורים, עוגת שוקולד, מילקשייק וניל ומועשרת ב-BCAA.

קיימות גם גרסה טבעונית ופורמולה ייחודית לנשים הנקראת "מיס אלפא".

המחיר: 199 שקל בקנייה של שלישייה או 209 שקל ברכישת זוג, ניתן להשיג באתר https://www.tevabari.co.il/zap/%D7%90%D7%9C%D7%A4%D7%90?s=%D7%90%D7%9C%D7%A4%D7%90

הספורטאי טל שדלובסקי עם חלבון אלפא. איתי סליקטר,
הספורטאי טל שדלובסקי עם חלבון אלפא/איתי סליקטר

חלבון נוסף בצורת אבקה אבל הפעם טבעונית, מוצעת על ידי חברת ספירולינה פול לייף "מיקס חלבון טבעוני בטעם וניל" עם 4 חלבונים מהצומח: אפונה, קינואה, אורז מלא וצ'יה בטעם עדין של וניל טבעי. המוצר אינו מכיל מי גבינה, ומהווה פתרון לצמחונים, טבעונים ולרגישים ללקטוז.

"יש למיקס הטבעוני שלנו איכות גבוהה של ספיגה וניצול גבוה של החלבון על ידי הגוף ולכן הוא נחשב ליעיל יותר לבניית השריר ולתחזוקה של הגוף." מסבירה מיכל בהלנס בעלת מותג ספירולינה פול לייף.

את מיקס אבקת החלבון מערבבים במים, בשייק או בכל משקה אחר, ניתן לקחת אותו בסמוך לאימון וגם פשוט כתוספת תזונה וכדי שיהיה טעים וכיף לשתות אותו הוסיפו לו אבקת וניל טבעי.

המחיר: 172 שקל. ניתן להשיג באתר www.spirulina.co.il ובחנויות הנבחרות

מיקס חלבון טבעוני. ספירולינה פול לייף,
מיקס חלבון טבעוני/ספירולינה פול לייף

חלבון On The Go

אורח החיים שלנו בעולם המודרני הוא עמוס ורווי לחצים, אנחנו עובדים שעות רבות, מתרוצצים בין סידורים ולא תמיד יש לנו זמן לתכנן ולהכין ארוחות מזינות. סוג של ארוחה מאוזנת לדרך מוצעת בצורת חטיף.

לדברי ד"ר יוני ירום רופא בכיר ברפואת ספורט ויועץ מדעי בחברת הרבלייף: "חלבון מהווה את אחד מאבני היסוד המרכזיות בבניית והתאוששות הגוף ממאמצים. כמעט כל אברי הגוף בפעילות מכילים ובנויים מחלבון ולכן אספקתו השוטפת ממקורות חיצוניים הינה הכרחית".

ירום מוסיף כי: "לא פשוט לצרוך את הכמות היומית הנדרשת אך ורק דרך תזונה: משום כך , נעזרים ספורטאים חובבים ומקצוענים בתוספי חלבון המבוססים קזאין, חלבון מי גבינה וסויה, הנספגים בקלות בשתייה כשייק או בחטיפים".

אז עד כמה הישראלים מסתערים על חטיפי החלבון? במחצית הראשונה של השנה נרשמה צמיחה של 40% במכירות חטיפי החלבון בישראל, כשההערכה היא כי השנה הקטגוריה תגיע לראשונה למכירות של כ-40 מיליון שקל.

המגוון הרחב והתחרות, כך מתברר, הביאו גם לירידת מחיר: המחיר של חטיף חלבון ב-2021 זול ב-3% בהשוואה למחיר של חטיף ב-2017 (לפי נתוני סטורנקסט).

נכון להיום, החטיף הנמכר ביותר בקטגוריה זו הוא החטיף של המותג Life ALL IN שמהווה כשליש מהמכירות בשוק וניתן להשיגו ברשת סופר-פארם. מנתוני לייף עולה כי הטעמים האהובים ביותר בישראל כיום הם: עוגיות, שוקולד וקרמל. המשותף לחטיפים הללו הם כמות החלבון הגבוהה (18-37 גר') וערכי הסוכר נמוכים.

חטיף חלבון ONE. הדמיה - מירוסלב פטיגורסקי,
הנמכר ביותר - חטיף חלבון ALL IN - מהווה כשליש מהקטגוריה/הדמיה - מירוסלב פטיגורסקי

בנוסף, קיימים בשוק שורה של חטיפי חלבון נוספים, ביניהם זון פרפקט, וואן מיליון ואחרים, ולאחרונה נכנסה לקטגוריה הזו גם יצרנית המזון הגדולה בישראל - תנובה שמתחה את מותג היוגורט מועשר החלבון שלה, GO, גם לתחום החטיפים.

שאלנו את התזונאית של לייף מבית סופר פארם על היתרונות הבולטים של חטיפי החלבון: "אם נסכם, שני מרכיבים בולטים בחטיף הם כמות החלבון גבוהה ומרכיבי הסוכר הנמוכים. בנוסף, חטיפים אלו יגרמו לנו לתחושה של שובע באופן מידי. אני ממליצה כמובן לצרוך את חטיף החלבון מיד לאחר פעילות גופנית אך כיום ניתן לראות שישנם קהלים נוספים הצורכים מוצר זה באופן יום יומי, ובכך עונים על צורך הכרחי של אנרגיה זמינה והזנה בריאה של הגוף".

צעיר מחזיק חטיף חלבון. ShutterStock
חטיפי חלבון הפכו לארוחה מזינה לאחר אימון במטרה להחזיר לגוף את החלבון הנחוץ/ShutterStock

חברת הרבלייף שהזכרנו קודם, השיקה גם היא חטיף חלבון בשם פורמולה 1 אקספרס, על בסיס חלבון סויה בטעמי פירות יער ושוקולד, המתאים גם לצמחוניים, עשיר בחלבון סויה (13 גרם), מכיל 8 גרם סיבים תזונתיים ולמעלה מ-20 ויטמינים ומינרלים, אינו מכיל ממתיקים וחומרים משמרים מלאכותיים, בעל מדד גליקמי נמוך (GI).

מחיר מומלץ לצרכן לאריזה הכוללת 7 יחידות: 95.5 שקל. ניתן להשיג באתר החברה: http://herbalife.co.il

הרבלייף - חטיף פורמולה 1 אקספרס. המחיר 95.5 שקל. סטודיו דיטיילס,
הרבלייף - חטיף פורמולה 1 אקספרס. המחיר 95.5 שקל/סטודיו דיטיילס

גידול בצריכת חלבונים בצורותיו השונות

אלי מזרחי מנהל תחום בריאות ותוספי תזונה בעדן טבע מקבוצת טיב טעם: "בשנים האחרונות ישנה מודעות מואצת לעיסוק בספורט ולצידה גידול בצריכת חלבונים בצורותיו השונות. קטגוריה זו גדלה משמעותית מידי שנה. לפני מספר שנים היו בשוק שתי אופציות לצריכת חלבון שאינו בתזונה - אבקות וחטיפים. כיום קשת האפשרויות רחבה יותר ועונה על כל הצרכים".

ברשת ניתן להשיג גם חטיפי חלבון ONE עם כמות חלבון גבוהה (20 גר' לחטיף) 1 גר' סוכר וללא גלוטן.

עדן טבע חטיפי חלבון one, המחיר 17.90 שקל. יח"צ,
עדן טבע חטיפי חלבון one, המחיר 17.90 שקל/יח"צ

הטבעי ביותר

חברת הפודטק הישראלית SIMPLIIGOOD עוסקת בייצור ספירולינה טרייה המאפשרת לקבל את הערכים התזונתיים שיש במזון מן החי, היא בעלת אחוז חלבון גבוה במיוחד ומכילה מינרלים וויטמינים חיוניים.

הספירולינה מוגדרת כ"מזון על" מן הטבע ורמת ספיגת החלבון ממנה בגוף עומדת על 90%, מהגבוהות שניתן למצוא בעולם תחליפי החלבון.

"אנחנו מגדלים אצת ספירולינה, שהיא בעצם מכונת ייצור לחלבון, בפועל אנחנו בעצם הופכים את קרני השמש לחלבון מלא" אומר מנכ"ל חברת SIMPLIIGOOD, ליאור שליו.

יצור ספירולינה בערבה, SIMPLIGOOD. SIMPLIGOOD,
ייצור ספירולינה בנגב, simpligood/SIMPLIGOOD

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully