וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפסיקו לחלום על אקזיט, תתחילו לעשות שופינג

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 28.9.2021 / 11:17

פעם החלום של כל יזם ישראלי היה על אקזיט בדמות חברה אמריקאית, שתחליט לשים על הסטרטאפ שלו את המיליונים. אלא שהייטק המקומי התבגר, ועם גיוסי הענק בבורסות ברחבי העולם, התעדכן גם החלום: חברות מקומיות כבר לא חולמות שירכשו אותן, אלא רוכשות חברות זרות בעצמן

ההייטק הישראלי מתבגר, אולי גם מתברגן. פעם השאיפה של חברות ישראליות הייתה להירכש על ידי חברות זרות, או במילים אחרות: שיבוא איזה דוד עשיר מאמריקה, יזהה את הפוטנציאל - ויניח על השולחן סכום כסף שיאפשר גם חיי נוחות וגם את היכולת לתכנן את המיזם הבא בלי לחץ כלכלי.

אלא שהשנים חלפו וגם האקזיט שינה את פניו. לא מעט מהאקזיטים של השנה-שנתיים האחרונות, לא היו במכירה של חברה מקומית לאיזה טייקון או חברה מחו"ל, אלא גיוסים שהעניקו לחברות ישראליות שווי של מיליארדי דולרים.

מה עושים עם המילארדים? קונים חברות בחו"ל, בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה. אם תרצו, יש לא מעט מיזמים טכנולוגיים נחמדים ברחבי העולם שמייחלים עכשיו לאקזיט בדמות חברה ישראלית שתבוא ותרכוש אותם, כדי להרחיב או לפתח את פעילותה.

כדי לעמוד מקרוב על המגמה, יצאנו לדבר עם כמה בכירים בענף ההייטק הישראלי, ממספר חברות, בגדלים ובתחומי עיסוק שונים.

יניב גולן, לול ונצ'רס. יורם שחף,
יניב גולן, שותף ומייסד קרן ההון סיכון הישראלית לול ונצ'רס (lool Ventures)/יורם שחף

"השוק מתבגר ומשתכלל, ואתו גם מגוון הכלים שזמינים לאפשר לחברות לממש הזדמנויות צמיחה והובלה" מסביר יניב גולן, שותף ומייסד קרן ההון סיכון הישראלית לול ונצ'רס (lool Ventures).

הקרן הוקמה על ידי אביחי ניסנבוים ויניב גולן, לאחר אקזיט בגובה עשרות מיליונים של השניים. היום הם משקיעים בסטארטאפים בתחילת הדרך, בעיקר בשלב הסיד. יניב מספר כי: "מחברות הפורטפוליו שלנו משתמשות בכלים האלה באופן נרחב משמעותית מבעבר, אם זה מיזוג עם חברות מטרה זרות, או רכישה סדרתית של חברות מטרה זרות כמנגנון צמיחה.

רכישות ומיזוגים כאלה מביאות גם להוספה של יכולות ניהוליות וטכנולוגיות, ולהוספת יכולות משלימות, מה שמביא לחזון גדול יותר ומקרב את החברות למעמד של מובילות שוק. ביחד עם הגידול בכמות הכסף הזמינה לחברות כמימון מסורתי, גם שוק ה Venture Lending משתכלל - הגלובלי והישראלי, וביחד עם המספר ההולך וגדל של קרנות שמשקיעות בשלבי הצמיחה בישראל, יודעים לממן מהלכים לא מסורתיים שכאלה".

מתן ליברמן, סמפריס ישראל. יח"צ,
מתן ליברמן, סמנכ"ל בכיר לפיתוח עסקי ומנהל הפעילות בישראל של Semperis/יח"צ

ההייטק הישראלי מתבגר

גם בחברת Semperis שמספקת מוצרי מוכנות לסייבר, תגובה לאירועי סייבר, ופתרונות שחזור אסונות עבור שירותי Active Directory. מעידים כי אקזיט, הוא כבר לא השאיפה הגדולה של כל חברת סטארטאפ.

מתן ליברמן, סמנכ"ל בכיר לפיתוח עסקי ומנהל הפעילות בישראל של Semperis מספר כי "בחמש שנים האחרונות חברות סגולה ראשונות סללו דרך שונה לחברות הישראליות. דרך שאומרת שאפשר גם אחרת.

אפשר לגדל תעשייה חזקה וחברות ענק יציבות בישראל בשנה וחצי האחרונות יותר מ-20 חברות ישראליות הצליחו ללכת גם הן בדרך המיוחדת הזו. זו הדרך שגם אנחנו בsemperis בחרנו. בעבר חברות ישראליות פיתחו טכנולוגיה ייחודית ואחרי מספר עסקאות קטן (אם בכלל) נמכרו. ישראל הייתה אינקובטור טכנולוגי סיפקה רעיונות חדישים וכח אדם איכותי לחברות הרוכשות.

כיום יש לנו את היכולות והאומץ להיות חברה של ממש, המוצרים של Semperis משמשים מאות ארגוני ענק בכל העולם, אנחנו מספקים יכולת טכנולוגית חדישה לארגוני הקצה. הפיתוח, המכירה, האספקה והתמיכה כולה מתבצעת על ידי עובדי Semperis וזה רק קצה הקרחון.

האתגר הוא אתגר משודרג ושונה, שימור כוח האדם האיכותי, חידוש מתמיד של ההיתרון הטכנולוגי, כוח מכירות חזק, שימור לקוחות ועוד, עם זאת הפרס גם הוא משודרג, הנפקת חברה ישראלית בבורסה היא בדרך כלל אקזיט ענק שמאות עובדים יכולים להנות ממנו וחשוב יותר שימור החברה כחברה ישראלית עצמאית.החלום הישראלי לאקזיט השתדרג לחלום האמריקאי (בניית "חברה ותעשייה מקומית חזקה) ואנחנו רואים שמעבר לפטריוטיות הוא אפילו כלכלי יותר לכולם."

אמיר גלט ואיתי סדן, מייסדים-שותפים דודא ישראל. יח"צ,
אמיר גלט ואיתי סדן, מייסדי "דודא"/יח"צ

מגמה הפוכה

הסטארטאפ דודא (Duda), שפיתח פלטפורמה לבניית אתרים לסוכנויות דיגיטל ופלטפורמות SaaS, רכש את חברת סניפקרט הקנדית, שמציעה פתרון למסחר אלקטרוני המאפשר לעסקים להוסיף עגלת קניות לכל אתר אינטרנט.

מגפת הקורונה הביאה לצמיחה מסיבית בבניית אתרי מסחר אלקטרוני (E-commerce), שיפור ותיחזוק שלהם לטובת שדרוג חוויית הקנייה והתאמה למציאות החדשה. חברת הסטארטאפ דודא, חוותה גידול משמעותי של 265% בשנה האחרונה, ואתרי מסחר אלקטרוני של חברות רבות וגדולות נבנים על הפלטפורמה שפיתחה.

אמיר גלט, מייסד שותף, סמנכ"ל טכנולוגיות, Duda: "ההייטק הישראלי, שהפך בשנים האחרונות לחלק חשוב ומרכזי בכלכלה הישראלית, מתרחב בצעדי ענק לעבר לעבר השוק הבינלאומי. אנחנו רואים את זה בהשקעות בסטארטאפים ישראלים, בכמות הלקוחות שנמצאים מעבר לים, עובדים וסניפים בחו"ל - ועכשיו גם ברכישת חברות. אם פעם השאיפה של חברות ישראליות היה להירכש על ידי חברות זרות, כיום אנחנו מתחילים לראות מגמה הפוכה, ושמחים להיות חלק ממנה."

יוני אביטל ואסף גנות, קונטרולפ. דוד גראב,
יוני אביטל ואסף גנות, חברת ControlUp/דוד גראב

רכישות משמעותיות בשנה האחרונה

חברת ControlUp הישראלית שפיתחה פלטפורמה לניהול מערכות מחשוב עבור תאגידים גלובליים, נמצאת בצמיחה מואצת של פי 3 בפחות משנתיים ובעקבות הצמיחה המשמעותית, רכשה לאחרונה את החברה האמריקאית Avacee המתמחה בפתרונות ניהול IT.

הצורך בשינוי דרמטי של מערך המחשוב בחברות רבות ברחבי העולם, כחלק מהמעבר לעבודה מהבית, הפך את הפתרון של קונטרולאפ לחיוני עבור הלקוחות הקיימים והחדשים שלהם וכתוצאה מכך, בשנתיים האחרונות חווה החברה צמיחה של מעל 300%.

"כיום, חברות לא יכולות להסתכן בירידה בתפוקת העובדים שלהן כתוצאה מביצועים כושלים של מערך המחשוב בעבודה מרחוק". אומר אסף גנות, מייסד ומנכ"ל החברה.

"השילוב של טכנולוגיית ControlUp ו- Avacee יוצרת פלטפורמה משולבת חזקה שתספק זמינות גבוהה, אמינות וביצועים שישפרו ויתמכו בעובדים לצד הנורמה החדשה של עבודה מרחוק. אנו שמחים לקבל את פני Avacee למשפחת ControlUp העולמית ולהקים את מרכז המחקר והפיתוח החדש שלנו בארה"ב".

דודי צרויה. נתנאל טוביאס,
דודי צרויה, מנכ"ל "פלוס500"/נתנאל טוביאס

רכשיו שתי חברות אמריקאיות

בקיץ האחרון הודיעה פלוס500 על השלמת רכישת החברה הראשונה שלה, צעד שמהווה את דריסת הרגל הראשונה בארצות הברית, שוק אסטרטגי אותו החברה סימנה כיעד וכמנוע צמיחה עתידי שיתווסף אל פעילותה הנוכחית.

דודי צרויה, מנכ"ל Plus500 מספר: "עסקת הרכישה הביאה להרחבת השירותים המוצעים מטעם הקבוצה ברחבי העולם ותאפשר מסחר בחוזים עתידים ובאופציות על חוזים עתידיים אשר נסחרים בבורסות הבינלאומיות, במקביל החברה ממשיכה לגדול ולהתפתח ומבצעת גיוס נרחב של עובדים בישראל במשרדי החברה בחיפה ובתל אביב .

"Plus500, היא חברת פינטק הישראלית, שנסחרת ברשימה הראשית (Market Main) של הבורסה לניירות ערך של לונדון ונכללת במדד ה-250 FTSE השלימה בחודשים האחרונים את רכישתן של שתי החברות האמריקאיות , Cunningham Commodities, LLC ו- Cunningham Trading Systems LLC, בתמורה לכ- 30 מיליון דולר.

אלון אלרואי סמנכ"ל שיווק ביזאבו. יח"צ,
אלון אלרואי, סמנכ"ל שיווק ומכירות "ביזאבו"/יח"צ

האירועים עברו לאונליין

בתחילת משבר הקורונה חברת Bizzabo שמפתחת טכנולוגיה לכנסים ואירועים פיזיים, היברידיים ו-וירטואליי מצאה את עצמה עם כנסים שמתבטלים בזה אחר זה ברחבי העולם.

כדי להתמודד עם המציאות החדשה הנהלת החברה החליטה להוציא לחל"ת/לפטר רבע מעובדי החברה, והשיקה תוך 3 שבועות פתרון דיגיטלי לאירועים וירטואליים. הפתרון שפיתחה החברה תפס תאוצה ועזר לתעשיית הכנסים להמשיך להתקיים.

חברות ענק מכל העולם נשענו על הפתרון החדש של Bizzabo כדי לקיים אלפי אירועים למיליונים של משתתפים מרחבי העולם. תוך 3 חודשים מרגע ההשקה, גייסה מחדש את האנשים שהוצאו לחל"ת ומאז גייסה 200 אנשים נוספים ברחבי העולם. בסוף 2020 גייסה החברה 138 מיליון דולר בהובלת קרן אינסייט. בחודשים האחרונים רכשה החברה שתי חברות שונות- האחת מוסיפה אלמנטים אינטראקטיביים לאירועים וירטואליים והשנייה היא חברה לתיאום פגישות בין משתתפים.

"עולם הכנסים עבר השנה מהפכה שהייתה לוקחת ללא הקורונה כעשר שנים להערכתנו", אומר אלון אלרואי, מייסד שותף ב-Bizzabo, "ברגע שהבנו באיזו הזדמנות אנחנו נמצאים החלטנו לעשות את כל מה שאפשר כדי שביזאבו תוביל את מהפכת הכנסים הנוכחית, וכחלק מכך להתחיל בסדרת רכישות של חברות שיתנו לנו ערך מוסף עבור לקוחותינו, ביניהן רכישת Whalebone וחברת x.ai".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully