וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית קפה בבית: שינויים בהרגלי הצריכה

יוספה קמחי

עודכן לאחרונה: 3.10.2021 / 8:53

חושבים שאנחנו המדינה הכי מכורה קפה? תחשבו שוב. נתוני הקפה המלאים לכבוד יום הקפה הבינלאומי שחל ב-1 באוקטובר. וגם - כיצד שינתה הקורונה את הרגלי צריכת הקפה שלנו?

כבר התרגלנו לכך שמאז פרוץ תרבות הדיגיטל לחיינו, הפך כל יום ליום "המשהו" הבינלאומי. אלא שהפעם אין כמעט מי שלא ישמח לחגוג עם אחד המוצרים שהפכו חלק לחיינו. יש שיגידו ממכר, אחרים יגידו מעורר, יש מי שיסתפקו בספל אחד בבוקר (אל תדברו אתם לפניו) ויש מי שלא יפסיקו ללגום ממנו לאורך כל שעות היממה.

יום הקפה הבינלאומי, שנחגג ממש היום (1 באוקטובר) הושק רשמית לראשונה במילאנו בשנת 2015 במטרה לקדם סחר הוגן בקפה. מי חשב אז, ש-5 שנים אחרי תפרוץ מגפה שתשנה את הרגלי הצריכה שלו, לא רק בישראל, כי אם בעולם כולו.

צריכת הקפה הביתית עלתה בצורה משמעותית עקב מגפת הקורונה. אם עד לפני שנתיים היינו רגילים לשתות את הקפוצינו שלנו בבוקר, בקפה ליד הבית, או בעבודה, אזי הקורונה שינתה את הרגלי הצריכה והיום יותר ויותר אנשים עברו לשתות את הקפה בבית, במכונה משלהם.

חברת הקפה "לנדוור" מדווחת על עלייה של מעל 50% אחוזים בביקוש לקפסולות קפה, עלייה של 45% בביקוש למכונות קפה ועלייה של 7% בביקוש לקפה שחור.

"ישנה עלייה משמעותית בצריכת הקפה בעולם בעשור האחרון. גם בישראל תרבות הקפה בשנים האחרונות היא בין המתפתחות ביותר בעולם" אומר אורי פדרמן מנכ"ל חברת קפה לנדוור. "שוק הקפה בישראל מגלגל היום על פי הערכות בין 3-3.5 מיליארד שקל בשנה וכ-78% מהאוכלוסייה הבגירה בישראל שותה קפה.

הישראלי הממוצע שותה בין 2-4 כוסות קפה ביום. בנוסף הקורונה שינתה לחלוטין את הרגלי הצריכה שלנו ואנו רואים עלייה משמעותית בביקוש לקפה ביתי".

מפעל קפה לנדוור. מתן כץ,
שוק הקפה בישראל מגלגל בין 3 ל-3.5 מיליארד שקל בשנה. מפעל לנדוור/מתן כץ

איטליאנו או אמריקנו?

אם חשבתם שאיטליה היא יבואנית הקפה החשובה ביותר בעולם צפויה לכם הפתעה. איטליה נמצאת במקום השלישי והמכובד, ללא ספק, אחרי גרמניה, ודווקא ארה"ב היא זו הנחשבת ליבואנית הקפה החשובה ביותר בעולם.

זן הקפה הנפוץ בעולם (ובישראל) הוא הערביקה עם שליטה של מעל 62% והיבשת הגדולה ביותר אשר מייצאת את פולי הקפה האלה (בניגוד למשתמע משמם) היא דרום אמריקה, אשר לה שליטה של מעל 48% בייצוא הקפה העולמי.

יחד עם זאת, למרות גודלו העצום של השוק האמריקאי, הצריכה בארה"ב היא רק 4.1 קילו קפה בממוצע לאדם בשנה. במקום הראשון נמצאת פינלנד עם צריכה של 12.1 קילו קפה בממוצע לאדם.

אין ספק שישראלים אוהבים קפה. אבל יש לנו עוד לאן לשאוף. על-פי נתונים של חברת הקפה העולמית illy - ישראל ממוקמת במקום ה-19 בעולם בצריכת הקפה לנפש בשנה. ישראלי צורך כ-4.3 ק"ג קפה בשנה בממוצע.

בוטיק נספרסו בדיוטי פרי. זוהר שטרית,
בוטיק נספרסו בדיוטי פרי בנתב"ג. החברה שינתה את תרבות צריכת הקפה בישראל ובעולם/זוהר שטרית

ככה הישראלים אוהבים

עילי שוורצמן מומחה הקפה של נספרסו, מספק כמה עובדות מעניינות לרגל יום הקפה הבינלאומי:

הקפה הוא אחד המשקאות הפופולאריים בעולם. הוא פותח לרבים מאתנו את הבוקר, מלווה אותנו בישיבות ארוכות במשרד, וכן משמש פעמים רבות, כטריגר למפגש חברתי.

מידי שנה שותים ברחבי העולם בין 400-600 מיליארד כוסות קפה. שיאנית הקפה היא כאמור פינלנד.

הישראלים אוהבים לשתות קפה חזק ועוצמתי ולהוסיף לו חלב. למעשה, אנחנו מקום שלישי בעולם בשתיית קפה עם חלב. 65% מהישראלים מעדיפים כוס קפה גדולה במיוחד בבוקר, בדיוק כזאת.

יש בעולם מאות סוגי צמחי קפה ולהם מאות ואף אלפים של זנים ותתי זנים. צמחי הקפה המוכרים ביותר הם ערביקה ורובסטה.

אם אתם מחפשים יותר קפאין בכוס הקפה שלכם - תשתו קפה עם רובוסטה. פולי קפה רובוסטה מכילים פי 2 יותר קפאין מאשר פולי ערביקה.

6. בתהליך הקלייה מתפתחות עד כ-900 ארומות שונות ומורכבות, הבאות לידי ביטוי בעת הכנת הקפה.

קפה גדל בכ-50 מדינות הנמצאות רובן ברצועה הנקראת "חגורת הקפה".

לצמח הקפה צפויות כחמש שנות צמיחה, לפני שיגדל פירות איכותיים וטובים לשתייה. בכל פרי קפה יש 2 פולים. לעיתים, נוצרת מוטציה ונוצר רק פול אחד בתוך הפרי. מצב זה נקרא PEBERRY וקפה שכזה נמכר במחירים גבוהים במיוחד.

מכונת הקפה הראשונה הומצאה בשנת 1901. מכונת הקפה בשיטת הלחץ הומצאה בשנת 1938 ושיטת הפעלתה נהוגה עד היום. Nespresso נחשבת לחלוצת קפה הפרימיום בקפסולות וסמן האיכות של התחום. בקשת הפטנט הראשונה של נספרסו להכנת קפה פרימיום באמצעות קפסולות, המכילות קפה טחון הוגשה בשנת 1996.

עילי שוורצמן, נספרסו. יח"צ נספרסו,
עילי שוורצמן, מומחה הקפה של נספרסו/יח"צ נספרסו

ברשת "קפה גרג" מציינים כי הבריסטה ברשת עובר הכשרות מקצועיות עד להחזקה מלאה בידע והבנה וידע בהכנת משקאות הקפה לסוגיהם.

לדברי יאיר מלכה מבעלי קפה גרג: "הישראלים אוהבים קפה ונחשבים "לצרכנים כבדים". לא רק שצריכת הקפה בארץ במגמת עלייה כבר מספר שנים, גם מגפת הקורונה הביאה שוק זה לשיאים חדשים והזינוק הגדול נרשם גם בצריכה הביתית. הקפה הפופולארי בקרב הצרכן הישראלי הוא קפה הפוך ואחריו האספרסו".

רשת קפה גרג עובדת עם תערובת ייחודית, הקפה נקלה ברג'יו קלבריה שבדרום איטליה. הבלנד מורכב מפולים מזנים שונים בכדי ליצור טעם ייחודי: פולי ערביקה מובחרים מברזיל, קוסטה ריקה וקלומביה. בשילוב פולי קפה נבחרים מזן רובוסוטה מהודו וויטנאם.

מומחי הקפה של גרג ריכזו את חמשת הכללים להכנת קפה איכותי בבית:

1. איכות תערובת הקפה
2. טחינת פולים בעת ההכנה
3. ציוד איכותי ותקין
4. איכות המים תשפיע על איכות הקפה
5. הקפדה על ניקיון ותחזוקת המכונה

יום הקפה הבינלאומי, כוס קפה של גרג. יח"צ,
יום הקפה הבינלאומי, כוס קפה של גרג/יח"צ

מימי נאמן שייך, מבעלי רשת "מאפה נאמן" בעלי מותג פולי קפה פרטי טוענת כי "לא משנה איך אתם שותים את הקפה שלכם, בוץ, שחור על הגז, נס קפה, עם הל או בלי, אספרסו, קפוצ'ינו, לאטה אמריקנו או מקיאטו, תמיד יש מה לעשות כדי לשפר את טעמו".

שוק צרכני הקפה בישראל שהולך וגדל בשנים האחרונות הורגש גם ברשת. הקהל הישראלי מאוד מחובר לקפה שלו ובתקופת הקורונה שהאיצה את הצריכה הביתית בשל הסגרים, יותר ואנשים גילו טעמים נוספים, סוגים ודרכי הכנה שונות להכנת הקפה. כמו מגמת הקולינריה שהפכה מקצועית יותר, כך גם השפיעה התקופה על היקף צריכת הקפה הביתי.

"ענף הקפה שמגלגל כמיליארד שקל בשנה, הוא מוצר צריכה בסיסי הנמצא בכל בית בישראל ובכל העולם. לישראלי הממוצע יש בבית 2 סוגי קפה שונים לפחות אם לא יותר ועוד לא הגענו לדבר על מגוון מכונות הקפה השונות שקיים. ניתן לומר שאנחנו קופי-נישן עם צריכה ממוצעת מכובדת של כ-4 כוסות קפה ליום לאדם בוגר".

נאמן שייך מגישה לנו טיפים ונקודות חשובות על קפה:

טריות - פולי קפה לא קלויים נשמרים איכותיים לשנים. פולים קלויים באריזה עם שסתום יחזיקו עד שנתיים ובאריזה ללא שסתום - עד חודשיים. פולים טחונים יאבדו בין 35-40 אחוזים מטעמם כבר לאחר יום.

חומר גלם - בחרו קפה איכותי. איכות הקפה מן הסתם מתחילה באיכות פולי הקפה. למתעניינים באמת, תוכלו למצוא בית קליה קרוב לבית והתנסו בכמה סוגי קפה.

פתיחות לטעמים - אל תהיו מקובעים לדרך בה אתם רגילים לשתות את הקפה, אתם תופתעו לגלות עד כמה טעמים שונים מפיקות שיטות ההכנה שונות.

הקפאה (הכי לא) - נכון שלימדו אותנו שהקפאה שומרת על טריות הקפה, אבל הטמפרטורה מקפיאה את שמני הקפה וזמן החימום הקצר אינו מספיק להפשיר אותם. ארון סגור הוא תחליף מצוין.

אבנית - השתמשו במים איכותיים, מסוננים, ללא אבנית, לשיפור הטעם של הקפה.

סוכר בסוף או בהתחלה - השאלה הגדולה מכולן שכנראה התשובה היא בסופו של דבר כמו חידת הביצה והתרנגולת. הדעות עדיין חלוקות בנושא וכל אחד התרגל אחרת. אני אישית מעדיפה את הסוכר אחרי המים.

מימי נאמן שייך-מנהלת משותפת רשת ״מאפה נאמן״.. יח"צ,
מימי נאמן שייך - מנהלת משותפת רשת ״מאפה נאמן״/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully