וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק התעסוקה: המבוגרים מתקשים להיקלט מחדש

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 3.10.2021 / 10:38

בנק ישראל מפרסם מחקר חדש שמאושש את אחד הנתונים הבעייתים בשוק התעסוקה: מובטלים בסביבות גיל הפרישה שאיבדו את עבודתם עם התפרצות הקורונה, מתקשים לחזור למעגל העבודה, בעוד בקרב צעירים יותר החזרה לעבודה היא כמעט מלאה.

בנק ישראל מפרסם מחקר חדש: התעסוקה בסביבות גיל הפרישה במהלך משבר הקורונה ועד תום הרבעון השני של 2021. המחקר מלמד כי בעוד שעלייה בחזרה לעבודה נרשמה מתחילת מבצע החיסונים (דצמבר 2020) ועד לסיום הרבעון השני של 2021 (30 ביוני 2021), הרי שאצל אנשים בסביבות גיל הפרישה, בעיקר בעלי השכלה נמוכה.

נושא הפגיעה בתעסוקה, כתופעת לוואי של הגבלות הקורונה, תופס לא מעט כותרות. אך בעוד בקרב רוב קבוצות הגיל נרשמה חזרה לעבודה בקצב משביע רצון, בד בבד עם התקדמות מבצע החיסונים והסרת המגבלות, הרי שעובדים מבוגרים מתקשים להיקלט מחדש בשוק העבודה.

עיקר ממצאי המחקר, כפי שפרסם בנק ישראל:

• התעסוקה במשק התאוששה במהירות לאחר מבצע חיסוני הקורונה, שהתנהל ברבעון הראשון של 2021. בקרב האוכלוסייה היהודית הלא חרדית שמעל גיל 35 שיעור התעסוקה חזר כמעט לרמתו לפני המשבר, כולל ברוב קבוצות הגיל המבוגרות (בני 55+), למרות החששות מהשלכותיו ארוכות הטווח של משבר הקורונה על תעסוקת מבוגרים. ייתכן שהדבר משקף גם את תרומתם של הסדרי החל"ת, אשר שימרו את הזיקה בין עובדים למעסיקים.

• בקרב דורשי עבודה בסביבות גיל הפרישה, שיעור התעסוקה עדיין לא התאושש במלואו בסוף הרבעון השני של 2021, והדבר בלט בעיקר בקרב בעלי ההשכלה הנמוכה. במהלך משבר הקורונה אף נרשמה ירידה חדה יותר בשיעורי התעסוקה (באחוזים) של קבוצות אלו בהשוואה לצעירים מהם, בפרט של אלו בעלי השכלה נמוכה ועובדי "ענפי הקירבה".

נהגים קשישים מאחרי ההגה. ShutterStock
צעירים מכדי לפרוש, מתקשים למצוא עבודה (אילוסטרציה)/ShutterStock

עדיין מוקדם לקבוע אם מדובר במצב קבוע

למרות הנתונים שעלו במחקר, בבנק ישראל מסרבים לקבוע כי מדובר בבעייה מתמכת, שכן גם משברים כלכליים קודמים התאפיינו בפיגור בחזרה לעבודה בקרב אוכלוסייה מבוגרים, כך על פי הדוח:

• הואיל ובמשברים קודמים חזרתם של מבוגרים לתעסוקה הייתה איטית מזו של צעירים, ומבוגרים גם נוטים לפרישה מוקדמת, אופפת אי-וודאות את המשך ההתאוששות של שיעורי התעסוקה בקבוצות הגיל המבוגרות, שטרם חזרו להיקפם ערב המשבר. זאת בפרט על רקע התפשטותה המחודשת של התחלואה בקורונה לאחר התקופה הנסקרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully