וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשב לכל סטודנט: בוחרים לפטופ ללימודים

עודכן לאחרונה: 10.10.2021 / 9:05

עברו הזמן שבו הכנות לשנת לימודים חדשה הסתכמו ברכישת מכשירי כתיבה. עוד לפני הלמידה המקוונת הפך מחשב נייד לכל סטודנט לפריט חובה. לקראת תחילת השנה האקדמית, ביקשנו טיפים מהמומחים: כיצד נבחר מחשב נייד ומה אומרים הנתונים במפרט הטכני המוצג לנו?

מחשבים הם לא רק חלק מהחיים של כולנו כבר לא מעט שנים, אלא הפכו כבר מזמן לציוד חיוני לסטודנט. אלא שאם עד לעידן הקורונה, אפשר היה להגיע להרצאות עם מחברת או עם אמצעי הקלטה - ולהסתפק במחשב שבבית, הרי שהלימודים המקוונים וההיברידים (חלק בקמפוס, חלק באונליין) גרמו גם לאחרוני הסטודנטים להזדקק לפיתרון מחשב קל, מהיר וזמים - או בקציצור: מחשב נייד (לפטופ).

יצרנים, גדלים, מפרטים, שוק המחשבים הניידים מציג מגוון רחב שכולל מאות דגמים, כך שמאוד קל ללכת לאיבוד. לכן שאלנו את המומחים - מה חשוב לדעת על המחשב הנייד הבא שלנו:

סטודנטים לומדים בכיתה. ShutterStock
לא מה שהיה פעם: כאשר חלק מהלימידה היא באוניברסיטה וחלק מתבצע מרחוק, מחשב נייד כבר אינו רק אופציה, אלא כורח המציאות/ShutterStock

פיני דונקל, מנהל סחר טכנולוגי ברשת קרביץ מציג את המדריך המלא לרכישת מחשב נייד:

ישנם שיקולים רבים לבחירת לפטופ, אך רק חמישה שיקולים מרכזיים שישפיעו בצורה משמעותית על עלות המחשב: דגם המחשב, סוג מעבד, זיכרון הראם, גודל הדיסק הקשיח וסוג כרטיס המסך.

זהות היצרן תשפיע על המחיר אבל לא בצורה מהותית, השפעת זהות היצרן תבוא לידי ביטוי באיכות המרכיבים ובמשך האחריות (לשנה או יותר, הגעת טכנאי הביתה או לא).

מבין השיקולים הנוספים שיש להם השפעה, גודל המסך, אורך חיי הסוללה, משקל המחשב, האחריות, סוג הנעילה, מסך מגע, צבע, נוחות השימוש במקלדת ועוד.

מחשב נייד. ShutterStock
כל מה שצריך לדעת לפני שבוחרים מחשב נייד/ShutterStock

מה חשוב לדעת לפני שצוללים לפירוט המאפיינים?

רגע לפני שאתם ניגשים לרכוש את הלפטופ הנחשק, חשוב להגדיר את הצרכים והשימושים שנרצה לעשות בו. במקרים רבים, אין צורך ברכישת לפטופ אלא ניתן להסתפק בטאבלט בגודל 10 אינטש בסכום של 600-800 שקל או במחשב נייח (אם אין משמעות לניידות המחשב ואנחנו עובדים במקום אחד, ניתן להשיג ביצועים טובים יותר עם מחשב נייח, וגם אפשרויות לשדרוג רכיבים בקלות בעתיד).

אם יש משמעות לניידות אבל כמעט ואין שימוש במקלדת אלא בעיקר שימוש בגלישה באינטרנט, צפייה בסרטים, שיחות בזום, ניתן להסתפק בטבלט, ולצרף לו מקלדת חיצונית.

חשוב לערוך בירור מקדים. בהתאם לצרכים ולמחיר אותו תרצו להוציא, תוכלו לערוך סקר שוק מקדים. חשוב לשים לב שהמפרט בכל ההצעות שקיבלתם הוא זהה ושהמוצר נמצא במלאי. כמו כן, ניתן להתייעץ עם טכנאי מחשבים, לבדוק את הדגמים המוצעים בפורומים ברשתות החברתיות או בדירוג העולמי שלו בגוגל.

רכישת לפטופ אינה נעשית על פי גיל אלא על פי שימושים. עבור שימושים בסיסיים כמו שיחות זום, תוכנות אופיס, גלישה באינטרנט וכד', אין סיבה לשלם סכום גבוה. אך עבור משתמשים מקצועיים כגון אדריכלים, עורכי וידאו וגיימרים בהם השימושים יותר מורכבים, יש לשים לב למרכיבים כמו המעבד, זיכרון ראם, דיסק קשיח וכרטיס מסך חיצוני, ביצועים גבוהים יותר שגם משפיעים על מחיר המחשב.

חשוב להבין כי רכישת על לפטופ היא השקעה לשנתיים הקרובות בלבד. שוק הלפטופים מתנהג יותר כמו שוק הסמארטפונים, שנהוג להחליף כעבור לא יותר מ-3 שנים. לכן, גם מי שקונה מכשיר יקר במיוחד, לא בטוח שעוד שנתיים הוא אכן יתאים לצרכים המשתנים, וגם יש לקחת בחשבון את חיי הסוללה שממילא לא מחזיקה מעמד כעבור מספר שנים.

המפרט הנמכר ביותר בישראל הוא זה המיועד לגילאי תיכון, סטודנטים או משתמשים מתקדמים שעובדים עם המחשב. בקטגוריה זו ההבדלים יהיו בעיקר לגבי כרטיס המסך. אם אתם זקוקים לגרפיקה מעט מתקדמת יותר (למשחקים או תוכנות עריכה), מוטב לא להסתפק בכרטיס מסך מובנה אלא להשקיע בכרטיס מסך חיצוני.

סטודנטים צעירים לומדים באמצעות מחשבי לפטופ וטאבלטים. ShutterStock
מחשב נייד לכל סטודנט הוא צורך מציאות/ShutterStock

מאפיינים פנימיים שלא רואים אבל ישפיעו משמעותית על איכות ומחיר

קיימים ארבעה קריטריונים עיקריים, אליהם צריך לשים לב במפרט, וכמובן להתאימם לצרכים שלנו:

המעבד: זהו המוח של המחשב, המאפשר ביצועים טובים יותר ככל שהוא יותר מתקדם. לכן, מי שמאחסן בלפטופ כמות גדולה של תמונות וסרטונים, חשוב שישקיע באחסון (נפח). כמובן שניתן לחבר הארד דיסק חיצוני ולשמור עליו את התמונות ולגבות אותם, אבל לא כולם אוהבים להסתובב עם הארד דיסק חיצוני, למרות שזה מאפשר הוזלה משמעותית של עלות הלפטופ.

בכל מקרה, כרטיס ssd, עדיף על פני הסוג הישן (הארד דיסק מסתובב), שבמקרה של תזוזות יכול להיהרס בקלות.

זיכרון ראם (RAM): אחראי על זמן ריענון המחשב. כלומר, כמות הפעולות שנוכל לבצע במקביל בצורה מהירה ונוחה, קצב הזמן בו יעלו התוכנות.

גודל הדיסק הקשיח: קובע את נפח המחשב. קיימים מקרים בהם כדאי להשקיע קצת יותר בגודל הדיסק הקשיח למשתמש הסביר, כמו למשל כאשר הלפטופ משמש יותר ממישהו אחד או כשסטודנט לומד הרבה קורסים.

כרטיס מסך: אחראי על הפלט הויזואלי במחשב. ככל שהוא מתקדם יותר, כך נראה את התמונה על המסך בצורה חדה יותר. קיימים שני סוגי כרטיסים: כרטיס מסך מובנה שמגיע יחד עם המעבד וכרטיס מסך חיצוני - מתקדם. כרטיס מסך מתקדם הוא רכיב ששווה להשקיע בו רק אם אתם זקוקים לגרפיקה מפותחת או אם אתם משתמשים בתוכנות מתקדמות לעריכת וידאו. בחירת כרטיס המסך נעשית על פי מותגים. זה זיכרון מובנה, שבהחלט מייקר את הלפטופ בכמה מאות שקלים.

סטודנטים עם מחשבים ניידים בכיתה. ShutterStock
גם בשיעורים הפיזיים וגם בשיעורי זום מהבית/ShutterStock

המאפיינים החיצוניים שנבחר על פי נוחות

גודל מסך: מי שמשתמש בלפטופ כמחשב עיקרי ('דסקטופ'), ייהנה ממנו יותר אם המסך יהיה גדול, כך גם אנשים קצרי ראייה או שהעיניים שלהם מתעייפות מהר. לעומת זאת, מי שמדי יום לוקח אותו בתיק, ומתנייד עמו, יעדיף גודל מסך ביינוני או במקרים מסוימים קטן.

משקל: המשקל נקבע בעיקר לפי גודל המסך. ניתן להשקיע במסך גדול וקל אבל אז המחיר יעלה.

טביעת אצבע: אחד האלמנטים המוצעים היום בלפטופים המחליפים את הקלדת הסיסמה.

אחריות: מדובר בנושא קריטי, במיוחד כאשר השימוש בלפטופ הוא לאורך שעות רבות. לכן, העדיפו אחריות מורחבת ל- 3 שנים, ללא תוספת מחיר עבור האחריות ושירות איסוף מהבית. לרוב, ככל שהאחריות מקיפה יותר היא תעיד שהיצרן מאמין במוצר ולכן אין לו בעיה לתת אחריות ארוכה, מורחבת ונוחה יותר. יש לציין כי האחריות היא על תקינות הרכיבים הפנימיים בלבד. ולכן, אם התקלה נוצרה כתוצאה מנפילה של המכשיר, לא תהיה אחריות.

מערכת הפעלה: windows ואופיס - office. תאמינו או לא, אבל רבים מתבלבלים בין השניים. ההבדל הוא, שמערכת ההפעלה אמורה להיות כלולה במחיר הלפטופ, ולכן, חשוב לברר מראש מה בדיוק המחיר כולל והאם היא אכן כלולה. לפטופ זול במיוחד עלול להיות ללא מערכת-הפעלה, ואז תאלצו לרכוש רישיון למערכת ההפעלה בנוסף לתשלום לטכנאי מחשבים שיתקין אותה, דבר שעלול לעלות למעלה מ-1000 שקל.

האופיס אינו מותקן בלפטופ, ויש צורך לקנות אותו כקנייה חד פעמית או במקרה של אופיס 365, במסגרת מנוי חודשי. קיימים מסלולי מנוי מיוחדים לסטודנטים, תלמידים ומשפחות, כך שחשוב לברר זאת, בעיקר אם אתם מחזיקים במספר מחשבים בבית.

macbook_air_רשת איידיגיטל. מחשב מקבוק אייר. החל מ-4,199 שקל. יח"צ חו"ל,
macbook air רשת איידיגיטל. מחשב מקבוק אייר. החל מ-4,199 שקל/יח"צ חו"ל

תוספות חיוניות לחוויית השימוש

המומחים מרשת איידיגיטל (המשווקים את מחשבי מק של אפל) תרמו לנו עצות מניסיון שלא כדאי לדלג עליהן:

מעבר לחשיבות הגדולה שיש לצרכים שלנו מהמחשב, לרכיבים הפנימיים והחיצוניים, יש עוד מספר קריטריונים ששווה לשקול טרם הרכישה:

זמן סוללה: נושא חשוב במיוחד במחשבים ניידים פעילים. ככל שזמן השימוש ארוך יותר, נזדקק לזמן סוללה גבוה יותר, אחרת, נצטרך להיות תלויים בנקודת חשמל זמינה בכל מקום ממנו נירצה לעבוד וגם נצטרך לשאת עלינו את המטען בכל זמן.

נוחות הקלדה: במיוחד לסטודנטים שכותבים הרבה, נוחות ההקלדה יכולה להפוך את חווית העבודה על המחשב לנעימה יותר. מקלדת לא נעימה תהפוך את העבודה למתסכלת. מקלדת קטנה ודחוסה תצריך הסתגלות ארוכה ותשפיע על מהירות הכתיבה שלכם. להרגשה של המקלדת יש משמעות, ושווה לבדוק אותה פיזית לפני שבוחרים את המחשב החדש.

מצלמה: בעידן הקורונה, החשיבות של מצלמה טובה במחשב עלתה בצורה דרמטית. משעורי זום, דרך שיתופי פעולה בקבוצות למידה, ועד לשיחה לתוך הלילה עם חבר/ה לקראת מבחן. לכל אלו יש משמעות לאיכות המצלמה והסאונד במחשב.

סטודנטים במסדרון. shutterstock, ShutterStock
מחברות וצילומי סיכום שיעורים, שהיו חלק מהחוויה הסטודנטיאלית, חולפים מהעולם בעידן שבו אפשר לשבת בבית או בבית קפה ולצפות בהרצאה שוב ושוב/ShutterStock, shutterstock

אז מה ישפיע על המחיר?

בדקנו עם צוות המומחים של I-DIGITAL, גם מה עלול לייקר את המחשב. מסתבר שאין רק פרמטר אחד:

החומרים מהם המחשב עשוי: פלסטיק זול וכבד או אלומיניום קל ועמיד.

איכות רכיבי החומרה: ככל שהחומרה טובה יותר, ומשלבת חומרים עמידים יותר, כך מקבלים מחשב עם אורך חיים משמועתי וביצועים שעומדים בציפיות. מחשבים עם תג מחיר זול, לא תמיד משתמשים בחומרה איכותית, ואחרי פרק זמן קצר הלקוח סובל מתקלות או מאכזבה מהביצועים של המחשב.

חווית הצפייה: ככל שהמסך גדול יותר עם PPI גבוה יותר עם בהירות גבוהה יותר (OLED או LCD), המחיר יעלה, אבל גם חווית השימוש תשתפר משמעותית.

ומה לגבי האחריות? איידיגיטל מעניקה אחריות בינלאומית לשנה על חומרה אך ניתן להרחיב את האחריות לעד 3 שנים - במילים אחרות: עד שנסיים את התואר...

סטודנטים עם מחשבים ניידים בכיתה. ShutterStock
סטודנטים עם מחשבים ניידים בכיתה/ShutterStock

הזינוק ברכישת מחשבים ניידים

איתי חן סמנכ"ל, הסחר של רשת בסט מובייל על הזינוק ברכישת מחשבים ניידים בעקבות הקורונה: "נעשתה עלייה ניכרת של כ-150% ברכישת מחשבים ניידים בשנתיים האחרונות.

כעת בעקבות פתיחת שנת הלימודים האקדמית, נעשתה עלייה נוספת ברכישת מחשבים ניידים. הלפטופ מאוד פופולארי בקרב הסטודנטים. במחיר גמיש ואטרקטיבי ניתן לרכוש מחשב נייד מצוין שנותן מענה לסטודנט, כך שהוא יכול לעבוד אתו בכל מקום, גם בלימודים וגם מהבית".

סטודנטים צרפת. ShutterStock
הביצועים ישפיעו על חווית הלמידה/ShutterStock

המפרט הטכני - מה מציינים הנתונים?

לגבי הנתונים המספריים או אלו המצוינים במילים או אותיות, של המרכיבים ומאפייני המחשב, בדקנו על מומחי רשת בסט מובייל וקיבלנו פירוט למי שבאמת רוצה להבין קצת יותר:

מה אומר זמן הסוללה? סוללה עם אורך חיים ממושך תאפשר עבודה למשך חמש שעות ויותר. על מנת לדעת את זמן הסוללה אפשר להיכנס לאתר המותג ולראות את הנתון בעמוד המפרט הטכני. בנוסף אפשר לקרוא סקירות מקצועיות ולראות את הנתון המדויק או להפחית 5% מהמספר שמבטיח היצרן. זמן הסוללה תלוי באופי השימוש, מספר התוכנות המופעלות ורמת הבהירות של המסך.

מהם משקל וגודל סבירים? בבחירת הלפטופ חשוב לשים לב שהמשקל והגודל שלו יאפשרו לכם לשאת אותו בצורה נוחה על הגב, ולא יגביל אתכם בשום צורה. משקל של לפטופ ממוצע נע בין קילו ל-3 וחצי קילו, כאשר מעבר לכך המחשב ייחשב כבד.

נתקלנו במושג מאיץ גרפי ולמדנו כי מדובר בכרטיס מסך. בגלל חשיבותו במהירות הפעלת קבצים כבדים, מחירו של מאיץ גרפי נע בין 500 שקל לאלפי ועשרות אלפי שקלים. אם אנו נדרשים לתוכנות או משחקים כבדים, נזדקק למאיץ גרפי איכותי.

מה האפשרויות בגזרת המעבד? מרבית המחשבים הניידים שמשווקים בישראל מצוידים במעבדים מסדרת Core i של אינטל, כאשר עוצמתם ומחירם של הדגמים עולה לפי הספרה שלצד האות i. לשימוש בסיסי עם תוכנות ויישומים קלים ניתן להסתפק בדגמי i5 לשימושים כבדים יותר יתאים מעבד
מדגמי i7 ואילו למשחקים, להרצת תוכנות ויישומים מורכבים כדאי לבחור מעבד מסדרת Core-i9 החדשה והמשופרת.

על מה ישפיע זיכרון (RAM)? הזיכרון משמש לאחסון זמני של נתונים ותוכנות כמערכת ההפעלה ויישומים אחרים. ככל שהזיכרון גדול יותר, מערכת ההפעלה והיישומים השונים ירוצו מהר יותר. רוב המחשבים הזולים מגיעים עם 4 ג'יגה של RAM אבל אידיאלית כנראה שתעדיפו לפחות 8 ג'יגה ואפילו 16 ג'יגה אם אתם מוכנים להשקיע כספית. הזיכרון ישפיע ישירות על מהירות ההפעלה של הקבצים שאנו מריצים במחשב והמחיר ינוע בין 300-10,000 שקל.

אילו מערכות הפעלה פופולריות ביותר? מערכת הפעלה OS היא תוכנה הפועלת כממשק בין משתמש הקצה לבין חומרת מחשב. על כל מחשב להיות בעל מערכת הפעלה אחת לפחות כדי להפעיל תוכנות אחרות. מערכת ההפעלה הפולרית ביותר היום היא WINDOWS 10, לכן חשוב לוודא כי הגרסה הכי עדכנית אכן מותקנת על המחשב.

על פי מה נמדד הכונן הקשיח: הכונן הקשיח נועד לאחסון מידע בהיקפים גדולים, והוא נמדד בנפח האחסון ובמהירות העבודה שלו. מומלץ לבחור מחשב נייד עם נפח אחסון של 500GB או יותר.

חנות בסט מובייל. רפי דלויה,
חנות בסט מובייל/רפי דלויה

עובדות, מחירים ונתונים מהשטח

אלירם בראון, מנהל תחום מחשבים וסלולר באתר הקניות המוביל LastPrice מוסיף לנו מטעמו:

ההפרשים במחירי המעבד נעים בכמה מאות שקלים וסטודנטים יכולים לחסוך כסף על ידי בחירה במעבד i3 של אינטל. אני ממליץ גם על המעבדים של AMD שחוסכים הרבה כסף ביחס לאינטל וגם צורכים פחות סוללה.

תכונות נוספות שעלולות לייקר את עלות המחשב הן למשל גם: מסך מגע והמותג. טווח מחירים ממוצע למחשב סטודנט נע בין 1,800 ל-3,000 שקל.

המותג הכי נמכר לאחרונה מבחינת סטודנטים הוא מחשבים של המותג שיאומי, כאשר הגודל הנמכר ביותר הוא מחשב בין 13-14 אינץ'.

מכירות המחשבים הניידים עלו באופן משמעותי בין 2019 ל-2021, כמובן שניתן לייחס זאת להשפעת הקורונה על תחום המחשבים הניידים, כאשר הפיק היה בתחילת המגפה אבל גם לאחר מכן הייתה עלייה ביחס ל-2019.

אתר LastPrice עורך שיתוף פעולה עם istudent, מועדון הצרכנות של הסטודנטים בישראל, ומעניק להם הנחה על כל האתר בגובה 4% עד סוף אוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully