וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריסת פייסבוק היא לא התקלה האחרונה

יונתן חצור, מנכ"ל פרמטריקס

עודכן לאחרונה: 5.10.2021 / 13:05

התקלה שהשביתה את פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם, היא אולי החמורה שהכרנו עד כה, אבל כנראה לא האחרונה. החברות והארגונים שמתמגנים בשגרה נגד תקלות סייבר, עלולים לחטוף את המכה הבאה מכיוונים אחרים לגמרי. איך נערכים לקריסה הבאה?

השבתת שירותי ענקיות טכנולוגיה כמו פייסבוק וחברות הנמצאות בבעלותה כמו ווטסאפ ואינסטגרם, תפסה אתמול בהפתעה גדולה משתמשים, עסקים ואף חברות גדולות וקטנות, גם אם הן לא טכנולוגיות.

כ-7 שעות של השבתה הראו לעולם עד כמה הוא תלוי באותם שירותים כדי לייצר התקשרויות ורבים לפתע התקשו להעביר מסרים "כמו פעם" באמצעות הודעות אס אם אס.

אנחנו חיים בעולם של תגובתיות מהירה וטכנולוגיה מייצרת מהירות תקשורת, אבל כשהשירותים הללו קורסים, גודל התלות של נותני השירותים וענקיות הטכנולוגיה מתברר.

בעידן המהפכה הטכנולוגית, חברות קטנות כגדולות הופכות להיות תלויות יותר ויותר בספקי צד שלישי, בין אם מדובר בשירותי רישום משתמשים המסתמכים על אימות דרך צד שלישי כמו פייסבוק ובין אם אלו שירותי ענן או אינספור חברות נוספות התומכות בפעילותן השותפת של עסקים רבים.

כתוצאה מכך, העסקים חשופים להפסדים כספיים עצומים שמגיעים למליארדי דולרים ומוצאים עצמם חסרי אונים אל מול ענקיות הטכנולוגיה.

החברות והעסקים שפועלים במרחב האינטרנטי צריכות לדעת לדאוג לעצמן ביום שאחרי, וכיום קיימת טכנולוגיה אשר מאפשרת לנטר, לנתח ולפצות באופן אוטומטי לקוחות על נפילות וכשלים מסוג זה, לאור האירועים האחרונים אנו יכולים לראות כמה שירות כזה הוא משמעותי ושווה כסף רב, כשגם ענקית טכנולוגיה כמו פייסבוק חווה תקלות מסיביות כאלו.

יונתן חצור, מנכ"ל פרמטריקס. David Grab,
יונתן חצור, מנכ"ל ושותף מייסד בחברת הסטאטראפ Parametrix/David Grab

לא רק מתקפת סייבר

כיום, מרבית המיקוד של חברות וארגונים נמצא בעיקר בעולמות הסייבר. אין ספק שאיומי סייבר דורשים היערכות, רכישת שירותים וטכנולוגיות ועוד אך כפי שראינו איומי השבתה הם בעיה שהתרחבה לעולמות נוספים ורק תחמיר עם השנים ולכך חברות נדרשות להיערך.

כך, חברות שאין להן מערכות ניטור להיקף הנזקים הנגרמים כתוצאה מאירועי השבתה פוטנציאליים של צד שלישי, בקרה ותיעוד שלהן או שאין להן תכנית מגירה למצבים כאלה, עלולות להיפגע יותר, לעומת חברות קטנות כגדולות שנערכו מבעוד מועד.

שאלות כמו: כיצד מעניקים מענה לצרכנים או משתמשים במקרה של ארוע השבתה של חברות צד ג' וספקי שירות? איך מדווחים על כך ללקוחות? ועוד ועוד הם מהותיות ודורשות היערכות ארגונית מסודרת, כמו בכל הנוגע לצד הפיננסי והפגיעה הכלכלית, האם יש מנגנון פיצוי מהיר לחברה במצב של תקלה מהותית? שאלות כאלה ואחרות עומדות בפני מנהלים בכל העולם והתקלה אתמול הראתה לנו שזהו סיכון שלא ניתן להתעלם ממנו.

לא זו בלבד, ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, ההערכות של מומחים הן בשנים הבאות תופעות כאלה יהפכו להיות שכיחות יותר ויותר, בעיקר בשל העלייה והצורך בשימוש בדאטה והדרישה לזמינות כמה שיותר גבוהה. עם זאת, עם הזמן ועם הישנות מקרים כאלו, התאגידים ילמדו לייצר אלטרנטיבות בעת תקלות ושיבושים ואיך לשמור עליהם ועל הלקוחות שלהם.

הכותב, יונתן חצור, הוא מנכ"ל ושותף מייסד בחברת הסטאטראפ Parametrix, המפתחת טכנולוגיה לביטוח במצבים של פגיעה בפעילות חברות בשל כשלים טכנולוגיים של צד שלישי ונפילות ענן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully