וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בשוק ההון חושבים שהעיקר הבריאות

עודכן לאחרונה: 7.10.2021 / 13:35

מגפת הקורונה פתחה את בלוני החמצן הפיננסי לחברות הבריאות הציבוריות, האיצה את פעילותן והזניקה את מניותיהן. בזמן שהנגיף הפך לקללת הכלכלה הריאלית, בשוק ההון הפכה המילה "קורונה" למגנט שמושך משקיעים

המשקיעים הישראלים לא העניקו תשומת לב מיוחדת לחברות הבריאות והביוטק הישראליות בשנים האחרונות: זמני פיתוח ארוכים לצד כישלונות מהדהדים, הרחיקו את המשקיעים ממניותיהן.

וירוס הקורונה החייה מחדש את עניין המשקיעים במניות החברות מתחום הרפואה, בעיקר באלו שהודיעו על פעילות פיתוח כלשהי הרלוונטית להתמודדות עם המגפה, שהפכה למנוף גיוסי הון עבורן.

מדד הביומד הישראלי עלה ב-139.5% מאז סגר הקורונה הראשון ועד ה-9 לפברואר השנה וב-71.5% מאז אמצע מרץ 2020 ועד ליום שלישי האחרון. שש מניות חברות הבריאות הבולטות שנבחנו על ידי 'וואלה! כסף', עלו בכ-75% בממוצע לאותו פרק זמן זה, בעוד מדד ת"א 125, לדוגמא, עלה ב-51.21% "בלבד".

מניות בריאות בולטות, השוואה. ללא קרדיט, מערכת וואלה!
מניות בריאות, ביומד וביוטק שבלטו בשנה באחרונה/מערכת וואלה!, ללא קרדיט

החברה שרשמה את התשואה הגבוהה ביותר למשקיעים היא חברת הביוטק "בונוס ביוגרופ", הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-1.7 מיליארד שקל, נכון לאמצע השבוע האחרון.

עיקר עיסוק החברה טרום הקורונה היה בפיתוח תאי גזע והנדסת רקמות למטרת ייצור שתל עצם חי, אך מאז שנכנסה הקורונה לחיינו היא הסבה פעילותה לפיתוח התרופה "מיזנקיור" (MesenCure), המיועדת לטיפול במצוקה נשימתית מסכנת חיים, בין היתר כזו שנגרמת כתוצאה ממחלת הקורונה.

כך בעוד המילה קורונה גרמה לכל בעל מסעדה או בית מלון לחשוש לפרנסתו כתוצאה מסגר, עבור בונוס ביוגרופ הייתה זו מילת קסם להובלת המשקיעים למנייתה, שהזניקה את שוויה בכ-257% מאז שווי השיא אליו הגיעה טרום הקורונה - 470.6 מיליון שקל.

לאחרונה החברה אף דיווחה על מינוי הכלכלן משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר המזוהה כדמות הדומיננטית בכל הקשור לניהול המגפה עם תחילתה בישראל, כחבר במועצת היועצים העסקיים שלה.

מניית בונוס ביוגרופ דשדשה זמן רב על ציר המחיר בו שהתה עד להגעת המגפה, וזו האחרונה היוותה עבורה מקפצה מעלה, ולעת זו המשקיעים משאירים אוויר חם תחת כנפי מנייתה, שחוותה ירידה של 14.7% בלבד מאז הובילה אותה לשווי השיא של כל הזמנים במחצית אוגוסט האחרון - 1.97 מיליארד שקל.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב במהלך מסע"ת בנושא נגיף הקורונה 29 במאי 2020. שלומי גבאי
משה בר סימן טוב, מונה לאחרונה לחבר במועצת היועצים של "בונוס ביוגרופ"/שלומי גבאי

התשואה השנייה בגובהה מבין החברות שנבחנו הושגה על ידי חברת 'איתמר מדיקל', המפתחת שעון שינה בשם WatchPAT ונסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-1.6 מיליארד שקל נכון לסוף יום המסחר ביום שלישי האחרון.

החברה עברה לראשונה את רף שווי ה-1 מיליארד שקל, לאחר שזינקה ב-90.7% בשנה וחצי האחרונות מאז שווי השיא אליו הגיעה טרום הקורונה, שעמד על 834.4 מיליון שקל.

עיקר העלייה בשווי נבעה מהאצת פעילות החברה כתוצאה מעלייה מהותית בביקושים לשעון השינה החד פעמי שפיתחה - שנועד לבדוק דום נשימה במהלך השינה, בעיקר כתוצאה מסגירת מעבדות השינה בארה"ב בעקבות הקורונה.

גלעד גליק, מנכ"ל איתמר מדיקל, אמר בעבר, כי החברה נהנית ממשבר הקורונה בשל הצורך והחשיפה שמוצר החברה מקבל בעקבות סגירת מעבדות השינה, וכי הקורונה סייעה לה להיכנס לשוק, שטרום המגפה נשלט, ברובו, על ידי מעבדות השינה.

אישה מחוברת לאלקטרודות במעבדת שינה. ShutterStock
מעבדת שינה (אילוסטרציה). סגירת מעבדות בארה"ב הקפיצה את הביוקשים לשעון השינה שפיתחה "איתמר מדיקל"/ShutterStock

חברה נוספת שנהנתה מרכיבה על גל הציוד הרפואי שנדרש בעת המגפה היא 'באטמ', הנסחרת כדואלית בבורסה בתל אביב ובבורסת לונדון אנגליה בשווי 1.67 מיליארד שקל, נכון לסוף יום המסחר שנבדק במחצית השבוע האחרון.

שווי 'באטמ' עלה ב-66.2% לעומת 1 מיליארד שקל, שווי החברה טרום סגר הקורונה הראשון שחוותה ישראל. העלייה מיוחסת בעיקר להודעות החברה על פיתוח בדיקות מהירות לזיהוי חולי קורונה, אותה סיפקה, בין היתר, גם למשחקים האולימפיים בטוקיו.

הקורונה הובילה את החברה לזינוק של כ-733% ברווח התפעולי למחצית הראשונה של 2021, שעמד על כ-20 מיליון דולר ומיוחס בעיקר לבדיקות הקורונה המהירות, ולעלייה של פי 7.6 ברווח הנקי, שעמד על כ-12 מיליון דולר. הכנסות החברה דווקא ירדו לאותה תקופה בכ-7.7%, בעיקר בשל מכירת חטיבת הסייבר שלה.

צבי מרום, מייסד ומנכ"ל 'באטמ', שהעסיק בעבר כיועץ גם את ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, אמר בעבר כי החברה לא מכוונת בהכרח להרוויח מהמגפה. זה לא מנע ממנייתו לזנק ולהוביל את החברה לשווי שיא של כל הזמנים שעמד בפברואר האחרון על כ-2.84 מיליארד שקל.

מאז נמחקו משוויה כ-1.2 מיליארד שקל לאחר שירדה כ-41.5% משווי השיא אליו הגיעה במהלך תקופת הקורונה.

יו"ר מועצת המנהלים של איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, ד"ר צבי מרום. התאחדות התעשיינים בישראל, אתר רשמי
צבי מרום, מייסד ומנכ"ל "באטמ", אמר כי החברה לא מעוניינת להרוויח מהמגפה, אך המנייה זינקה תודות לבדיקות המהירות/אתר רשמי, התאחדות התעשיינים בישראל

לא כולם הצליחו לשמר את הרוח הגבית מהקורונה

דווקא חברת 'אילקס מדיקל', שהודיעה על הקמת מעבדה כחלק מהטיית עיקר פעילותה בעקבות הקורונה, חוותה עלייה של כ-37% בלבד בשוויה בשנה וחצי האחרונות. החברה נסחרת בבורסה בתל אביב בשווי 1.26 מיליארד שקל נכון ליום שלישי האחרון, וטרום קורונה עסקה בעיקר בייבוא ושיווק מכשור וציוד רפואי, ופיתוח וייצור מכשירי הנשמה.

מניית 'אילקס מדיקל', בדומה למניית 'באטמ', זינקה במהלך הקורונה והובילה את החברה לשווי שיא כ-1.62 מיליארד שקל. אך מאז מתקבל הרושם כי המשקיעים כבר אינם נוטים לשמר את עניינם בחברה, ששוויה ירד מאז שיא הקורונה ב-21.9% לשווי שצוין.

מתוך 6 החברות שנבחנו על ידנו, רק אחת לא הצליחה לשמר את הרוח הגבית שניתנה לה על ידי המשקיעים בתקופת הקורונה - 'קומפיוג'ן', הפועלת למחקר ופיתוח של תרופות אימונותרפיה לסרטן, ונסחרת בבורסות תל אביב ונאסד"ק ארה"ב, בשווי 1.68 מיליארד שקל.

תשומת לב המשקיעים לא הופנתה לחברה בעקבות פעילות הקשורה לוירוס הקורונה, אך כן כחלק מהתמקדות בחברות הפעילות בתחומי הבריאות, שהובילו את החברה לשווי שיא כ-5.4 מיליארד שקל בתקופת הקורונה.

מאז נחתך שווי החברה בכ-3.8 מיליארד שקל, וכיום הוא אף נמוך משווי השיא אליו הגיעה החברה טרום התפרצות הקורונה בישראל, אז עמד שוויה על כ-2.8 מיליארד שקל.

הבד דוחה הקורונה של סונוביה ברכב. יח"צ סונוביה,
סונוביה, שפיתחה מסכות רב פעמיות נגד נגיפים ובקטריות. גייסה 35 מיליון שקל, שווה כבר 187 מיליון שקל/יח"צ סונוביה

כל עוד מחפשים דרכים לחיים לצד הקורונה, יהיו עוד הצלחות

הקורונה גם סייעה לחברות הזנק בתחום הבריאות לגייס כספים מהציבור ולהתחיל בפעילות מוקדם יותר מהצפוי, שלולא הקורונה לא בטוח כי היו מצליחות להגיע ליעד זה בשלב כה מוקדם.

בין החברות שמצאו עצמן באחוזת בית נמצאת 'סונוביה', המייצרת מסכות רב פעמיות המעניקות הגנה של 99% מפני נגיפים ובקטריות ומפתחת ציפויים אנטי בקטריאליים. בדצמבר האחרון השלימה חברת הפיתוח גיוס של 35 מיליון שקל לפי שווי חברה של 129 מיליון שקל אחרי הכסף, ונכון למחצית השבוע האחרון נסחרה בשווי של כ-187 מיליון שקל.

עוד חברה שמצאה בקורונה הזדמנות להיכנס לבורסה בדלת האחורית היא 'סנט טק', המפתחת "ינשוף קורונה" והתמזגה לשלד הבורסאי 'נקסט ג'ן', וביום שלישי האחרון נסחרה בשווי כ-154 מיליון שקל.

העולם אמנם החליט להתחיל ולמצוא דרכים לחיות לצד המגפה, אך גם החל להתכונן לזו הנוספת שתגיע לאחריה, ויוצר ביקושים למוצרים רפואיים שונים כדוגמת בריאות דיגיטלית, בדיקות מהירות, ועוד. אלו משאירים את רלוונטיות חברות הבריאות גם בקרב המשקיעים, שעדיין מאמינים כי לחברות בתחום יש לאן להתרחב וכך גם לתשואה במנייתן.

לצד זאת, מספר משקיעים גם מזכירים כי תשומת לב המשקיעים מוסחת בקלות, וכי כל טרנד חדש יכול לגזול אותה מהשקעת טווח ארוך בחברות הבריאות, שייאלצו לחזור לשממת הגיוס האפורה שחוו טרום הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully