וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסיפוק שלנו הוא מהתוצאות, הבריאות מעל הכול"

עודכן לאחרונה: 6.10.2021 / 10:37

הקורונה שיבשה את אורח חיי כולנו, אבל במרכזי השיקום המטפלים באנשים עם מוגבליות המצב רגיש עוד יותר. שלומית גרייבסקי מנכ"ל "עדי ירושלים", מספרת על ההתמודדות הלא פשוטה של מרכזים אלו ועל המודל שהביא להצלחה בניהול המגיפה

מגפת הקורונה הפתיעה ב-2020 את כל המגזרים. מוסדות חינוך, בריאות, משרדים ממשלתיים והמגזר הפרטי נאלצו להתאים את עצמם במהרה למציאות החדשה והלא מוכרת. בשבועות הראשונים עוד ניסו קברניטי המאבק בקורונה להבין לאן הרוח נושבת לפני שהחלו להוריד הנחיות ונהלים לציבור ולגופים השונים, אך עד אז היו מי שעבורם להמתין להנחיות אלו לא הייתה כלל אופציה.

במרכזי השיקום המטפלים באנשים עם מוגבלויות מרכבות הבינו כי יש לפעול ולפעול במהרה על מנת להגן ככל הניתן על המטופלים ועל הצוותים המועסקים במקום. מרכז אחד כזה הוא "עדי ירושלים". עוד בטרם נחשף הציבור אל המושגים "קבינט" ו"פרויקטור הקורונה", בקרב הנהלת המרכז השיקומי נפלה ההבנה כי עליהם להתארגן מיד ולהתחיל לנהל את האירוע על פי מודל דומה לזה שתקים הממשלה בהמשך.

ביקור הנהלת משרד הרווחה. עדי ירושלים,
החלטות לא פשוטות, אבל גם הרבה שבחים. ביקור משרד הרווחה בעדי ירושלים/עדי ירושלים

"התקופה הראשונה התאפיינה בחוסר וודאות מוחלטת, לא קיבלנו הנחיות או נהלים להתמודדות עם המשבר הבריאותי שפקד אותנו, מיד עם פרוץ המגיפה הקמנו וועדת קורונה מקומית ומינינו מנהל אשר יפקח על תהליך קבלת ההחלטות בצורה מסודרת תוך כדי עבודה לפי פרוטוקולים והסברה", אומרת שלומית גרייבסקי, מנכ"ל המרכז השיקומי "עדי ירושלים" המעניק מעטפת שיקומית וטיפולית מקיפה הכוללת מגוון רחב של שירותים רפואיים וחינוכיים, כמו גם מגורים לאוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית קשה. המרכז הינו חלק מרשת מרכזי שיקום אותה מפעילה עמותת "עדי", והיא כוללת גם את הכפר השיקומי "עדי נגב נחלת ערן".

"בין ההחלטות הראשונות שהתקבלו היו סגירה הרמטית של המקום, חלוקה לקפסולות הן בקרב הדיירים והן בקרב העובדים, רכישת מיגון מלא ואפילו קירות הפרדה חדשים הקמנו בתוך המבנה, עשינו פשוט בידוד מוחלט בין קבוצות אחת מהשנייה על מנת להגן בצורה המקסימלית על בריאות הדיירים ועל הצוותים שלנו".

ההחלטות שהתקבלו טמנו בחובן מורכבות וקושי לא קטן, שכן במרכזים מסוג אלו המטפלים בילדים עם מוגבלויות. הקשר עם משפחות המטופלים הוא חשוב מאוד, הדבר נכון הן עבור התנהלות שוטפת תקינה והן מהסיבה שישנה חשיבות רבה לביקורים ולקשר בין הדיירים במקום לבין בני משפחותיהם. ב"עדי ירושלים" שמים דגש מיוחד על הנושא ומתגאים בחיבור הרציף עם המשפחות כאשר בזמן שגרה המקום פתוח עבורם 24/7. ההגבלות שהוטלו הצריכו ניתוק שלא היה פשוט לאף אחד אבל לאור המצב הוא היה בלתי נמנע.

"במסגרת ההחלטות שקיבלנו נאלצנו בלבד כבד למנוע את יציאת הילדים אל בתיהם וכמובן לא אפשרנו ביקורים בתוך המקום", מוסיפה גרייבסקי, "המשפחות קיבלו את הדבר בהבנה מוחלטת ובהערכה רבה על אף הקושי שבדבר. הדבר הצריך מאיתנו לפעול בצורה יצירתית ולחשוב איך ניתן בכל זאת להפגיש ביניהם, ברחבה החיצונית הקמנו מחצלות שקופות המפרידות בין המשפחות והדיירים, הם יכלו לשמוע ולראות את אחד את השני אבל לא לגעת. אנחנו ידענו שגם המשפחות עצמן ממתמודדות עם המצב הלא פשוט כמו כולם ולכן לצד החלטות שקולות וקרות מצד אחד נדרשנו לגלות רגישות יתרה גם כלפיהם".

במשרד הרווחה פרגנו

הקושי בהתמודדות עם המצב לא היה קיים רק בהתנהלות מול המשפחות. החלוקה לקפסולות, כמו גם הבידודים, צמצמו את מצבת כוח האדם בכל משמרת והקשו על ההתנהלות השוטפת, זאת בנוסף לעובדה כי נמנעה כניסתם של מתנדבים המגיעים למקום במאות רבות בתקופת השגרה ומסייעים לעובדים.

גם הצוותים המועסקים עברו תקופה מורכבת כאשר נדרשו לגלות גמישות והקרבה, אם זה מבחינת עבודה במשמרות ארוכות יותר ועבודה תחת עומס יתר, כמו גם ויתורים שנדרשו לעשות במסגרת חייהם הפרטיים כאשר נמנעו מהתקהלות במקומות המוניים על מנת לצמצם אפשרות להידבק ולסכן את הדיירים במקום. בהנהלת המרכז, מהצד השני, הביעו הערכה למסירות של העובדים ודאגו להעניק גם להם את המעטפת התומכת בדמות צ'ופרים מגוונים ואף מימנו הסעות לעובדים במקום התניידות בתחבורה הציבורית.

ההתנהלות של הנהלת עדי והצוותים במקום עם פרוץ המגיפה לא נעלמה מעיני בכירי משרד הרווחה, כאשר בביקור שערכו לאחרונה במרכז הביעו הערכה והוקרה על הטיפול המהיר בשעת חירום ובמצב של חוסר וודאות. האורחים מהמשרד הממשלתי ביקשו גם ללמוד על המודל על פיו הנהלת עדי פעלה ואיך ניתן ליישמו במרכזי שיקום דומים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שלומית גרייבסקי עלה ירושלים. יחצ,
שלומית גרייבסקי/יחצ

"בסופו של דבר הסיפוק שלנו הוא מהתוצאות, במשך 11 החודשים הראשונים למגיפה הצלחנו לשמור על אפס נדבקים מצד הדיירים במקום, וזו היא למעשה המטרה שעמדה לנגד עינינו", מספרת שלומית.

בימים אלו המרכז השיקומי מתנהל כפי שכל המדינה מתנהלת במסגרת שגרת הקורונה. הנהלים שמגיעים מהממשלה מקלים ומאפשרים להנהלה ולמועסקים לעבוד על פי כללים ברורים ומוגדרים. החיסונים והתו הירוק התירו את חזרת המתנדבים אל המרכז, ובעדי מציינים כי התגעגעו אליהם מאוד לאחר שנאלצו להיפרד מהם לתקופה ממושכת עם תחילת המגיפה. בנות שירות, תלמידי מכינות, שוטרים וסתם עוברי אורח אשר נהגו להיכנס כבדרך קבע בשערי המקום ולסייע באהבה ונתינה למען החלשים בחברה, כעת יכולים לשוב ולהמשיך בפעילות המבורכת בזכות ההירתמות המהירה של כלל הצוות וההקפדה על הנהלים.

"עם הגעת החיסונים מיהרנו מיד לחסן את הדיירים ואת העובדים וכיום הכניסה למקום מתבצעת אך ורק לבעלי התו ירוק או בהצגת בדיקת קורונה שלילית כפי שהחוק מגדיר. הנחישות שהובילה אותנו במסגרת מבצע החיסונים המקומי שהובלנו, מאפשרת לנו כיום להחזיר את המתנדבים הרבים אלינו ואנו שמחים לראות אותם שוב איתנו".

  • עוד באותו נושא:
  • עמותות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully