וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה מרוויח עו"ד שכיר? סקר השכר המעודכן

עודכן לאחרונה: 7.10.2021 / 15:40

תדע כל אם שחולמת שבנה יהיה עורך דין, שגם בשנה החולפת התווספו עורכי דין רבים למעגל העבודה. כמה מרוויחים במשרה של מתחיל, לכמה יגיע כשכיר מן המניין, ומדוע עורכי דין שהפכו לעצמאים מעדיפים לשוב ולקבל משכורת ממשרד? כל הנתונים והמספרים

כמו בכל שנה, גם במרוצת השנה החולפת התווספו למצבת עורכי הדין בישראל עוד כמה מאות עורכי דין, כך שנכון להיום מספרם הכולל חוצה את רף 60 אלף - נתון שממקם את ישראל ביחס עורכי דין לנפש מהגבוהים בעולם.

אז הסמכה לעיסוק במקצוע - יש לרבים, אבל כמה כסף מרוויחים בו כשכירים עם מספר שנות ניסיון? האם משתלם להקדיש לא מעט כסף ושנים ללימוד התחום?

בוגרי משפטים. ShutterStock
כמה כסף מסתתר מתחת לגלימה?/ShutterStock

הייטק בראש, נזיקין בתחתית

על פי נתוני חברת "עוקץ מערכות", שהתבססו על ניתוח תלושי שכר של למעלה מ-500 עורכי ועורכות דין, השכר הממוצע (ברוטו) החודשי של עורכי דין בישראל, בעלי ותק של עד 5 שנות ניסיון, עומד בשנת 2021 על 16,173 שקל.

על פי מדרג השכר, במעלה סולם הענפים המתגמלים, נמצא, כמצופה, ענף ההייטק, בו מרוויחים עורכי הדין סכום של 18,600 שקל בממוצע.

גם אלו שבחרו להשתלב בענף שוק ההון, רואים בסוף החודש שכר יחסית גבוה בשורת הברוטו, עם לא פחות מ-17,900 שקל. הנתונים מלמדים כי גם במשרדים שעוסקים בדיני בנקאות משולמות משכורות הגונות וכעבור חמש שנות ניסיון, מרוויחים עורכי הדין לא פחות מ - 17,300 שקל.

עיסוק בדיני מיסוי, לפחות בתחילת הדרך, מניב שכר נמוך במקצת: "רק" 16,900 שקל ובתחום הקניין הרוחני - 16,500 שקל. עוד עולה מהסקר כי עורכי הדין שעוסקים בתחום המשפט המנהלי מרוויחים 16,200 שקל ואילו בעולם 'המסחרי-אזרחי', משולם שכר דומה בגובה של 16 אלף שקל.

וכמה מרוויחים בתחום הליטיגציה? שם עומד השכר הממוצע על 15,100 שקל ואילו על עיסוק בתחום המקרקעין והנדל"ן משולם שכר (ברוטו), בגובה של 15,000 שקל. בתחתית טבלת התחומים שנסקרו, ניצבים דיני העבודה - 14,500 שקל ודיני הנזיקין - 13,900 שקל.

ומה בנוגע לחסרי הניסיון? מהנתונים עולה כי ממוצע השכר עומד על 8,100 שקלים. הסכום המשולם משתנה בהתאם לגודל המשרד ולתחום העיסוק, כך שישנם עורכי דין בתחילת דרכם שמרוויחים שכר שגבוה אך במקצת משכר המינימום, בעוד ישנם כאלו שמרוויחים גם 13 אלף שקלים ואף יותר - כך מציינים בחברת עוקץ מערכות.

דירוג השכר (ברוטו, בשקלים) של עורכי דין לפי תחומים

התחרות שוחקת את העצמאיים

תופעה מעניינת עליה מצביעים בחברת עוקץ, היא העלייה שחלה בשנים האחרונות במספר עורכי הדין שהפכו משכירים לעצמאיים, כאשר הערכות הן שמדי שנה מתווספים למצבת המשרדים או עורכי הדין העצמאים מאות נוספים, מה שדוחק מטה את שכר הטרחה המבוקש לשירות שהם נותנים.

כפועל יוצא של התחרות העזה ודחיקת שכר הטרחה מטה, מתקיימת גם תנועה הפוכה של מאות עורכי דין עצמאיים, שנכוו במשך מספר שנים בניסיון להשאיר את הראש מעל פני המים וחוזרים להיות שכירים.

"אין להם ברירה", מציין רו"ח יורם שיפר ממשרד רואי החשבון זיו, שיפר ושות', "התחרות מכריעה אותם והם נאלצים לסגור את התיק במס הכנסה ובמע"מ ולמצוא שוב עבודה כשכיר. להערכתי, מדובר על עשרות רבות שזנחו את החלום לעצמאות וחזרו להיות שכירים במרוצת השנה החולפת".

"זה פשוט לא משתלם, כל בלבול המוח והריצות אחרי הלקוחות, השוק בו אני פועל, מתומחר בחסר, וכל עורך דין שני מציע לעשות לדוגמא חוזים למכירת דירה. צר לי, אבל השוק הפך להיות ממש זנותי", מציין בפנינו עומר, עו"ד בן 36 מתל אביב שלפני כחודשיים סגר את המשרד וחזר לעבוד כשכיר, "תראה מה קורה בפייסבוק, בקבוצות של עורכי הדין, מישהו מעלה שאלה וישר עטים עליו עשרות עורכי דין שמציעים את השירות במחיר מגוחך. אי אפשר לחיות מהתחום הזה".

גם דבורה חזרה להיות שכירה אחרי סיבוב קצר יחסית של כשנתיים בפאזה עצמאית: "בתור עצמאית גירדתי בקושי את 15 אלף שקל נטו, אבל עבדתי כמו חמורה, ממש בתנאי עבדות, בלי יום ובלי לילה. כשכירה, אני מרוויחה מעט פחות, אבל לפחות אני לא נמצאת בחרדות כל היום".

עורך דין בבית משפט. ShutterStock
עצמאות חשובה, אבל הפרנסה יותר/ShutterStock

"זו לא רק התחרות שמכריעה עורכי דין עצמאיים רבים, אלא פועל יוצא של טעויות שהם עושים", מציין רו"ח שיפר.

כך, לדוגמא, עו"ד שכיר שרוצה להקים משרד, צריך לקחת בחשבון שאם יעבוד כעצמאי כנגד חשבוניות הוא צריך להרוויח הרבה מעבר לסכום הברוטו שהוא קיבל כשכיר. כמו כן, עליו לזכור שכשכיר הוא היה זכאי להפרשות סוציאליות שהמעביד העביר לו (פנסיה, קרן השתלמות, חופשה, ביטוח לאומי וכיוב') שמגיעות כדי כמעט 50% מהברוטו. בנוסף יש הוצאות משרד ושכירות ולכן כעצמאי שמעוניין להוציא חשבוניות צריך מחזור גבוה בהרבה מהברוטו כדי להישאר באותה רמת הכנסה כשהיה שכיר.

בעיה נוספת עימה מתמודדים עורכי הדין היא במישור התפעולי. "ניהול משרד כיום מצריך מעבר להפקת חשבוניות, גם שימוש באמצעים טכנולוגיים מגוונים ובכללם ניהול רשימות תפוצה, דפי מכירה וגבייה מלקוחות באמצעות כרטיס אשראי (סליקה), גביה בהוראות קבע, שמירת פרטי כרטיסי אשראי באופן חוקי מערכת גביה ומשלוח תזכורות ללקוחות", אומר רו"ח שיפר ומציין: "ניתן כיום להסתייע בתוכנות מתקדמות שמספקות לעצמאים לא רק שירות להפקת חשבוניות אלא גם ניהול העסק וייעולו במגוון פיצ'רים שהרבה עסקים לא מכירים אמצעות כגון ניהול רשימות תפוצה, דפי מכירה וגבייה מלקוחות באמצעות כרטיס אשראי (סליקה), גביה בהוראות קבע, שמירת פרטי כרטיסי אשראי באופן חוקי באמצעות טוקנים, מערכת גביה ומשלוח תזכורות ללקוחות ועוד ניהול רשימות תפוצה, דפי מכירה ועוד.

עוד הוא מציין כי טעות נפוצה נוספת שעושים עורכי דין עצמאים בתחילת דרכם היא שהם אינם מגבשים תוכנית עסקית - שצופה פני עתיד וממפה את המכשולים הצפויים. לדבריו, בשוק הישראלי הצפוף, חייבת להיבנות תוכנית שיווקית מאוד מסודרת שכוללת ניתוח מסודר של השוק, השירותים המוצעים, לרבות קביעת יעדים וגיבוש טקטיקה להשגתם". לדברי רו"ח שיפר, מחברת, INVOICE4U תוכנה להפקת חשבוניות. בשלב השני, חובה עליהם גם להכין תוכנית פיננסית שכוללת תחזית תזרים מזומנים ותכנון של תקציב המשרד. כמו כן, אנו רואים לא מעט עורכי דין צעירים שסבורים כי אין מקום להכין תוכנית אסטרטגית מסודרת שכוללת את בידול המשרד וייחודו מבחינת תחומי העיסוק שלו. משרד עורכי דין, במהותו זה עסק ככל עסק אחר מבחינת הצורך בגיבוש אסטרגיית שיווק מסודרת ואי אפשר לעשות קיצורי דרך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully