וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענף הקנאביס סוער בעקבות הצעת החוק של שרן השכל

עודכן לאחרונה: 9.10.2021 / 8:30

בלעדי: החוק של ח"כ השכל, עלול להוציא את הרוקחים והיצרנים משוק המגלגל מיליארד שקל בשנה. יו"ר הסתדרות הרוקחים: "חוסר הבנה של פעילות המערך התרופתי בישראל". מנכ"ל בזלת פארמה: "לא ייתכן שנשקיע כספים להתאמה לרגולציה ואלה ירדו לטמיון". נציגת המטופלים דווקא מברכת

הסתדרות הרוקחים ומפעלי הקנאביס הרפואי יוצאים נגד הצעת חוק הקנאביס הרפואי של ח"כ שרן השכל, שצפויה לעלות לדיון בוועדת שרים ביום ראשון הקרוב, ואם יעבור יבטל את הצורך בהם.

במכתב ששלחה הסתדרות הרוקחים לשרי הבריאות והמשפטים, ניצן הורביץ וגדעון סער, היא דורשת מהם למשוך או לדחות את הצעת החוק, ומציינת כי אין לה כל הצדקה רפואית מחד, וכי מאידך היא אינה עוסקת בבעיה העיקרית עמה מתמודדים מטופלי הקנאביס הרפואי כיום - מחיר המוצרים.

עוד צוין במכתב, כי "ניסוח החוק מבולבל, אינו קוהרנטי ואף נשען על המצב החוקי הקיים. כל הניסיון שנלמד במהלך השנתיים וחצי מאז הופעלה רפורמת הקנאביס הרפואי, אינו בא לידי ביטוי בה, ודברי ההסבר לה מתארים מצב שחלף מן העולם, תוך שהם מתעלמים מסוגיות מרכזיות העומדות ותלויות וטרם הובאו לידי פתרון".

להסתדרות הרוקחים יש אינטרס ברור וגלוי: הצעת החוק מבטלת את הצורך בהנפקת מוצרי הקנאביס בבתי המרקחת, הגוזרים עמלה שעומדת על עד 30% על כל מכירת מוצר קנאביס רפואי.

אך הצעה זו גם עלולה, לפחות לראיית הרוקחים, להוביל יצרני ומשווקי תרופות למכירה ישירה למטופלים, שלא באמצעות בתי מרקחת.

במכתב ציינה ההסתדרות, כי "הצעת החוק הופכת את הקנאביס הרפואי לתכשיר מרשם, באופן החורג מכל הגדרה של כל תכשיר אחר, קובע כי הוא ינופק על פי מרשם רופא, יונפק על ידי רוקח, אך לא בבית מרקחת. אין כל הסבר או נימוק לחריגה הבלתי סבירה הזו. האם לכל תרופה יוקם מערך שיווק נפרד ונקודות ניפוק נפרדות? אין כל תקדים למצב בו תכשיר הנמכר על פי מרשם, מונפק שלא בבית מרקחת".

יום הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-24 במשכן ראשי המפלגות | שרן השכל  6 באפריל 2021. ראובן קסטרו
ח"כ שרן השכל. הצעת החוק שלה מרתיחה את היצרנים והרוקחים. נציגת המטופלים דווקא מברכת/ראובן קסטרו

"ההצעה מלאה בחוסר הבנה"

דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, אמר ל'וואלה! כסף': "לא מאמין שחוק מסוג זה יעבור את משרד הבריאות, כדי להגיע להצבעה במליאת הכנסת.

ההצעה מלאה בחוסר הבנה של מערך התרופות בישראל ולקויה בהבנת תחום הקנאביס הרפואי והרפורמה המלאה של משרד הבריאות, אך עצם העובדה כי הצעה זו עולה לוועדת שרים לדיון, בין אם תידחה שם ובין אם לאו, מסוכנת ופותחת צוהר לעליית הבלתי סביר עם כל גחמה פופוליסטית של כל פוליטיקאי תורן. ועם זה אנו לא יכולים להשלים".

הסתדרות הרוקחים גם מזכירה לשר הבריאות כי הצעת החוק מתנגשת ברפורמת הקנאביס הרפואי שהוציא לפועל משרדו, ושהובילה להתפתחות יחידת היק"ר (יחידת הקנאביס הרפואי של משרד הבריאות), שהייתה זו שהשיתה דרישות מכלל חוליות שרשרת הערך בתחום שהשקיעו מיליוני שקלים, שיימצאו בסכנה בעקבות הצעת החוק.

דוד פפו. יחצ,
יו"ר הסתדרות הרוקחים, דוד פפו. "ההצעה פותחת צוהר לכל גחמה פופוליסטית"/יחצ

"אם כן תעבור, אז יקבלו בג"ץ"

מפעלי הקנאביס גם מוזכרים בהצעת החוק כחוליה שאינה הכרחית בהגעת הקנאביס הרפואי עד למשתמש הקצה, התייחסות שמעוררת את זעמם.

מאיר אריאל, מנכ"ל בזלת פארמה המחזיקה במפעל הקנאביס הגדול בישראל, אמר ל'וואלה! כסף': "זה מזכיר לי את הצעת החוק שח"כ שרן השכל העלתה להפרדת הכפרים במועצה האזורית כסרא-סמיע. הצעת החוק אז לא עברה, ואני מאמין שגם זו לא. אם כן תעבור, אז יקבלו בג"ץ.

לא ייתכן שנשקיע כספים להתאמת פעילותנו על פי דרישות הרגולטור, רק כדי שיירדו לטמיון זמן קצר לאחר מכן עת גחמה חדשה עולה".

מאיר אריאל, מנכ"ל ובעלים בזלת פארמה. תיאה הפקות ועיצוב,
מאיר אריאל, מנכ"ל בזלת פארמה, היצרנית הגדולה בישראל:/תיאה הפקות ועיצוב

עודדו את בתי המרקחת, שכחו את המטופלים

למרות הביקורת, המובנת ואף המוצדקת בחלקה, הרי שעבור מטופלי הקנאביס הרפואי הצעת החוק של השכל מפיחה משב תקווה חדשה, לאחר שלפני כ-3 שבועות הביעו שופטי בג"ץ תמיכה במתווה הייצוא וברפורמת הקנאביס הרפואי של משרד הבריאות (נגדם יצאו המטופלים).

דנה בר און, נלחמת להמשיך לקבל 180 גר' קנביס רפואי. באדיבות המצולמים
דנה בר און, יו"ר עמותת מטופלי הקנאביס הרפואי, מייחלת בשם חולי הקנאביס שההצעה תעבור/באדיבות המצולמים

דנה בר און, יו"ר עמותת מטופלי הקנאביס הרפואי אמרה ל'וואלה! כסף': "הצעת החוק של חברת הכנסת שרן השכל מעניקה מענה לעיקר מצוקות החולים הקשים ביותר במדינה, ופותחת את הדלת להצגתם של פתרונות נוספים, לאחר שנתיים שבהם ריבוי ממשלות הותירו אותנו ללא המזור היחיד לסבלנו ובניגוד להוראות בג"צ.

החילו רפורמה שהפכה את בתי המרקחת, שהיו על סף שקיעה, לעסקים רווחים, ושכחו את מי שהתרופה נועדה לו. המתנגדים להצעת החוק סעדו את שולחנם על חשבוננו מזה שנתיים, ובשל כניסתם לשרשרת הערך הפכו מחירי מוצרי התחום למופקעים.

מטופלי הקנאביס הרפואי תקווה שביום ראשון יעשה שר הבריאות הורוביץ וכל שרי ממשלת ישראל את הדבר הנכון, מבחינה מוסרית ואנושית, ויצביעו בעד הצעת החוק, שמעניקה לראשונה פתרונות למצוקה של עשרות אלפי חולים קשים הנזקקים לטיפול בקנאביס רפואי".

הצהרה | סגנית יו"ר הכנסת ח"כ שרן השכל. כנסת, ירושלים 23 בדצמבר 2020. יונתן זינדל/פלאש 90, פלאש 90
"להסדיר בחקיקה תחום שעד כה התמודדו אתו בעזרת נהלים ותקנות". ח"כ שרן השכל/פלאש 90, יונתן זינדל/פלאש 90

ח"כ השכל: "אי אפשר להתעשר על גב סבלם ומחלתם של אחרים"

חברת הכנסת שרן השכל מסרה ל"וואלה! כסף", בתגובה לדברי הסתדרות הרוקחים ומפעלי הקנאביס, כי "מדובר בהצעת חוק אשר נועדה להסדיר לראשונה חקיקה בתחום רפואי, חקלאי ומסחרי שעד כה התמודדו עמו בנהלים ותקנות בלבד, באופן אשר פגע מהותית הן בטיפול הרפואי, והן בשמירת זכויותיהם החוקיות של עשרות אלפי חולים קשים במדינת ישראל - שכל חטאם הוא שחלו במחלה שמצריכה טיפול בקנאביס.

המצב הנוכחי בו תרופה חודשית של קנאביס עלתה מסכום של 370 שקלים בחודש לסכום של לפעמים מעל 3,000 שקלים הוא מצב אבסורדי וישנם אנשים בתעשייה המרוויחים מזה הון עתק.

אין לי ספק שכאשר נוריד את המחירים לחולים, אלו שנמצאים במצב הקשה ביותר ואין להם סכומי עתק לשלם על תרופות, יהיו הרבה אנשים שיפסידו כלכלית, אך בסופו של דבר אי אפשר להתעשר על גב סבלם ומחלתם של אחרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully