וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקדונלדס מעוניינת לרכוש יחד עם בורגר ראנץ' את פעילות ברגר קינג

איילה צורף

7.2.2003 / 8:33

בורגר ראנץ' שוקלת לרכוש לבדה את ברגר קינג; חובותיה של ברגר קינג - 80 מיליון שקל; החברה קיבלה אתמול צו הקפאת הליכים



מאת איילת צורף ואסף ברגרפרוינד



מקדונלדס ישראל ובורגר ראנץ' בוחנות אפשרות לרכוש במשותף את סניפי ברגר קינג בישראל ולחלק אותם ביניהן. במקרה כזה יצטרכו שתי הרשתות לפנות לממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, בכדי לקבל את אישורו.



מקדונלדס לא יכולה לרכוש לבדה את פעילותה של ברגר קינג, מאחר שהיא מחזיקה יותר מ-50% מהשוק, ולכן לא תקבל את אישור הממונה לעסקה. מקדונלדס יכולה לרכוש את פעילות ברגר קינג רק במשותף עם בורגר ראנץ'. בורגר ראנץ' יכולה לרכוש לבדה את ברגר קינג, והיא תיכנס ככל הנראה בקרוב למשא ומתן על רכישתה, כשחקנית בודדת - כפי שעשתה כמה פעמים בעבר - או ביחד עם מקדונלדס.



שטרום אמר אתמול כי "מבחינה משפטית, אין מניעה להוציא את רעיון הרכישה המשותפת אל הפועל. קודם לכן צריך לוודא שאין גורם אחר שירצה לקחת את המותג ולהוות שחקן שלישי בענף. אם לא יהיה גורם שלישי שירצה בכך, וכל עוד מקדונלדס ובורגר ראנץ' שומרות על תחרות ביניהן - אין מניעה לפעילות משותפת".



אם תוכנית כזאת תצא לפובכיר בענף המזון המהיר אמר אתמול: "שתי החברות יכולות להרוויח משמעותית מקנייה משותפת וחלוקת סניפי ברגר קינג ביניהן. כ-36 סניפים של ברגר קינג מתוך 56 יכולים לשרת את אחת החברות. הן יכולות לחלק ביניהן את הסניפים ולמחוק את המותג. בעיקר בכל הקשור לסניפים הנהנים כיום מבלעדיות בקניונים בהם הם יושבים".



על, צפויים 36 סניפים להתחלק בין בורגר ראנץ' למקדונלדס; שאר 20 הסניפים ייסגרו בשל מיקום לא אטרקטיווי, או מכיוון שלאחת משתי החברות הרוכשות יש סניף במקום.



מנכ"ל מקדונלדס ישראל, עמרי פדן, אמר בתגובה לשאלה אם קיימת אפשרות לרכישה משותפת שבעקבותיה מקדונלדס תמחק את המותג ותעשה שימוש בסניפים, תוך חלוקתם עם בורגר ראנץ': "למקדונלדס יש עניין בחלוקה שכזו. אני מעריך שגם לבורגר ראנץ' יש עניין כזה. במקרה כזה, אני מעריך שהממונה על ההגבלים יתערב, כדי שהתחרות תישמר, ויביא לכך שבורגר ראנץ' תקבל את הסניפים הממוקמים בסמיכות לסניפי מקדונלדס ואילו מקדונלדס תקבל את הסניפים הסמוכים לסניפי בורגר ראנץ'".



בית המשפט המחוזי בתל אביב נעתר אתמול לבקשת חברת ריקמור, בעלת הזיכיון להפעלת רשת ברגר קינג בישראל, וחברת ספידקס, חברת המזון והמשקאות של הרשת, והוציא צו להקפאת ההליכים המשפטיים נגד הרשת עד 9 באפריל.



השופטת ורדה אלשיך מינתה את עו"ד דורון טישמן כנאמן של החברות במשך תקופת הקפאת ההליכים. את הבקשה להקפאת הליכים הגישה ריקמור אתמול בבוקר וממנה עולה כי החובות של ברגר קינג לנושים השונים מסתכמים ב-83 מיליון שקל.



מנכ"ל בורגר ראנץ', יוסי לבוטון, אמר בעניין אפשרות הרכישה: "בשלב זה, הרשת לומדת את החלטת בית המשפט. כבר בימים הקרובים תיצור הרשת קשר עם הנאמן, כדי לבחון את האפשרויות העומדות בפניו ובפני בורגר ראנץ'".



הבקשה להקפאת הליכים הוגשה בהסכמת בנק הפועלים, הנושה העיקרי של החברות שהחוב שלהן אליו מסתכם ב-49.2 מיליון שקל. לבקשת הקפאת ההליכים צורפה תוכנית להסדר נושים. מהתוכנית עולה כי ברגר קינג מציעה לשלם לבנק הפועלים סכום של כ-44 מיליון שקל, וליתר הנושים סכום של 8.375 מיליון שקל.



השופטת אלשיך ציינה בהחלטתה כי "הצעת ההסדר שהונחה בפני היא קלושה ביותר ורב בה הנסתר על הגלוי". השופטת קבעה כי ההצעה להסדר נושים שצורפה לבקשת הקפאת ההליכים אינה עומדת בדרישות החוק. ואולם לאור הסכמת בנק הפועלים, שהחוב אליו מהווה יותר מ-50% מסכום החובות הכולל, קבעה אלשיך כי יש מקום לתת לחברות לנסות ולהגיע להסדר נושים וזאת במהלך החודש הקרוב. השופטת הדגישה בהחלטתה כי על אף שהחל במועד מתן הצו, מוקפאים כל ההליכים המשפטיים נגד החברות - אין הצו משפיע על פירעון של ערבויות בנקאיות שהחברות נתנו, שכן הערבות הבנקאית איננה חלק מנכסי החברה.



לאחר מתן הצו אמר הנאמן של החברה, עו"ד טישמן: "בשלב זה, אין בכוונתנו לסגור סניפים ולפטר עובדים. כל הקשור בסגירת סניפים ופיטורי עובדים יידון לקראת תוכנית ההבראה, שנכין לקראת אפריל. יש בכוונתנו לאפשר את המשך הפעלת הרשת באופן סדיר. לשם כך נתמקד בתשלומים שוטפים שיאפשרו לרשת לפעול באופן תקין".



לשאלה אם ימשיך להפעיל גם סניפים מפסידים ענה טישמן: אם נזהה סניף בודד כבעייתי במיוחד, יש אפשרות שנסגור אותו, אבל נכון לעכשיו - אין מדיניות גורפת של סגירת סניפים".



בבקשה להקפאת הליכים מציינות החברות כי נקלעו למצב הקשה עקב המצב הכלכלי והביטחוני ששורר בישראל החל בסוף 2000. לטענת החברות, בתקופה זו חלו שינויים בענף הקמעונות בכלל ובמזון המהיר בפרט, בשל הירידה בתנועת הלקוחות ובשינויים בהרגלי הצריכה - במיוחד בקרב משפחות עם ילדים. לטענת החברות, בשנה האחרונה ננקטו צעדי התייעלות שכללו צמצום בשטחי הסניפים והעברת מיקום של סניפים קיימים, הכנסת מוצרים נוספים וגיוון המוצרים לשם הגדלת היקף המכירות. מהבקשה עולה כי בהתאם לניתוח שערכה הרשת, כל עוד היא עומדת במחזור מכירות של 150 מיליון שקל, יכולה הרשת לעמוד בתשלום חובותיה.



מהבקשה עולה כי כיום מועסקים ברשת כ-1,500 עובדים ובכלל זה 30 עובדי מטה הרשת. על פי עקרונות תוכנית ההבראה מציעה ברגר קינג ישראל כי ייסגרו סניפים מפסידים ויתקיים מו"מ מחודש עם בעלי הנכסים על דמי השכירות. כמו כן יתקיים מו"מ מחודש עם הספקים.



זכיינית רשת ברגר קינג נמצאת בשליטת איש העסקים משולם ריקליס. מהסדר הנושים עולה כי המקורות לביצועו יהיו הזרמת הון ממשקיע חיצוני או מבעלי המניות של החברה, בסך של 10 מיליון שקלים. החברה מעריכה כי לאחר ביצוע פעולות ההבראה, יהיה לה עודף בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת, בסך של 44 מיליון שקל, בחמש השנים הקרובות.



בבקשה להקפאת הליכים נטען כי ללא מתן צו להקפאת הליכים במעמד צד אחד תקרוס הרשת בתוך ימים ספורים, שכן המלאי במסעדות הולך ואוזל. הטענה היא כי הרשת תקרוס מכיוון שהספקים והנושים לא יאפשרו להפעיל את הסניפים, ומשמעות הדבר - פיטוריהם המיידיים של 1,500 עובדי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully