וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית האוצר: הפרטה מואצת ופיטורי 800 מפקחים במשרד החינוך

מוטי בסוק

7.2.2003 / 8:30

עיקרי התוכנית: הגברת מעורבות גופים מוסדיים בשוק ההון; ייבנה קו רכבת מהיר ת"א-ירושלים, תקציבי החינוך והבריאות לא יגדלו, פגיעה בקצבאות הנכים והילדים



עיקרי התוכנית



* הגברת מעורבות גופים מוסדיים בשוק ההון



* ייבנה קו הרכבת המהיר ת"א-ירושלים



* העברת סמכויות המפקחים למנהלי בתי הספר



* תקציבי החינוך והבריאות לא יגדלו לפי הגידול באוכלוסיה



* פגיעה בקצבאות הנכים ובקצבת הילד החמישי



משרד האוצר יגיש בקרוב לממשלה הצעה לפתוח בשורה של שינויים מבניים לטווח הבינוני והארוך, במטרה ליעל את המשק ולהביא בטווח הבינוני לראשיתו של תהליך צמיחה. זאת במסגרת תוכנית הקיצוצים בתקציב 2003 בסך 9-7 מיליארד שקל.



בין היתר תוצע רפורמה בשוק ההון שבמסגרתה יקודמו מאוד תוכניות ההפרטה של החברות הממשלתיות והציבוריות, כולן דרך הבורסה. כמו כן תינתן דחיפה של ממש לקופות הגמל ולקרנות הפנסיה לפעול בשוק ההון הסחיר. משרד האוצר ימליץ גם לבטל את הטייס האוטומטי (התאמת תקציבים על פי שינויים בגודל האוכלוסייה ושינויי חקיקה) בחינוך ובבריאות, במטרה לאלץ מערכות אלה להתייעל.



במרכז התוכנית לרפורמה בשוק ההון תוצב הפרטת חברות ציבוריות וממשלתיות. במשרד האוצר טוענים כי פרט להפרטת בנק הפועלים, ממשלות ישראל הרבו מאז 96' לדבר על הפרטה ובפועל עשו מעט מאוד בעניין זה. הדבר פגע בהכנסות המדינה המתוכננות. במשרד האוצר סבורים כי העברת רשות החברות הממשלתיות למשרד רה"מ ב-96' היתה משגה וכי על הרשות לחזור למשרד האוצר, כדי לרכז וליעל את מאמצי ההפרטה.



ההמלצות שיגיש משרד האוצר עוסקות במאמצים להפרטה של חברות ממשלתיות גדולות דרך הבורסה כבר בשנה הקרובה. בשל חומרת המצב הכלכלי, מדגישים במשרד, חובה על הממשלה לדחוף את הגופים המוסדיים להשקיע בשוק ההון הסחיר, בעיקר כדי לעודד את ההשקעות החוץ-תקציביות בתשתיות.



השקעה גדולה בתשתיות - מסילות, כבישים, מים וביוב - תגדיל את התעסוקה במשק. בתקציב 2003 המעודכן תוצע לממשלה תוכנית תחבורתית רב שנתית מגובשת ושלמה. התוכנית כוללת המלצה להשקעה ברכבות ובכבישים תוך הגדרת מתן משאבים הולך וגדל באופן הדרגתי.



תחום הרכבת יעבור מהפכה. מדובר בהשקעות חסרות תקדים, כולל האצת הבניה בקו המהיר (28 דקות) ירושלים-תל אביב דרך מודיעין. בעקבות הפיכת הרכבת לחברה ממשלתית תיעשה התחשבנות חדשה עם ראשי החברה, שבמסגרתה ייקבע כמה כספים הממשלה מעבירה לרכבת וכמה כספים הרכבת מגייסת בעצמה. כל הכספים שייחסכו באמצעות הגיוס העצמאי יועברו להשקעות בכבישים.



רפורמה של ממש מתוכננת בתקציב החינוך, כולל פיטורים נרחבים במטה המשרד. מדובר בפיטורים הדרגתיים, אם כי בקצב מהיר מאוד, של כמעט כל 800 המפקחים במשרד, בטענה כי תועלתם למערכת נמוכה. בפועל, משרד האוצר יחד עם משרד החינוך כבר פעל בשנה האחרונה להקטנת מצבת המפקחים.



חלק גדול מסמכויות המפקחים יועבר למנהלי בתי הספר, במסגרת תוכנית לביזור של המערכת. משרד האוצר גם מתכוון לפעול בצורה נמרצת ליישום מסקנות ועדת שושני מאוגוסט 2002, כולל ההמלצה לתקצוב בתי הספר על פי מספר התלמידים ולא כמקובל כיום על פי מספר הכיתות.



משרד האוצר ימליץ לממשלה גם לבטל את הטייס האטומטי בתקציבי מערכות החינוך והבריאות, החל בתקציב 2004, בכל הקשור לגידול באוכלוסייה הכולל גידול טבעי ועלייה לישראל. פירוש הדבר שהתקציב לא יגדל במעבר משנה לשנה על פי קצב גידול האוכולוסייה, כ-2.5% בשנה, אלא יחול בו קיצוץ שנתי קבוע בשיעור נמוך במטרה לאלץ את שתי המערכות להתייעל.



במסגרת הקיצוצים בתקציב 2003, יציע משרד האוצר לקצץ סכום לא גדול, כ-0.5 מיליארד שקל, בתקציב מערכת הביטחון. למהלך זה חשיבות רבה מעבר לסכום הצנוע. באמצעותו משדר משרד האוצר לראשי המערכת כי לבקשותיהם לתוספת תקציב של 5-3 מיליארד שקל ב-2003 אין כל סיכוי להתקבל, בשל מצב החירום הכלכלי.



באשר לקצבאות הביטוח הלאומי: במשרד האוצר סבורים כי לאחר הפגיעה הקשה בקצבאות בקיצוץ שנערך בדצבמר, בהיקף של 8.7 מיליארד שקל, אין כמעט אפשרות נוספת לפגוע בתשלומי העברה. זאת פרט לקצבאות הנכים והילדים.



קצבאות הנכים שהיקפן 6.5 מיליארד שקל בשנה, אומרים במשרד האוצר, גדלו בשנים האחרונות בשיעור חסר תקדים, והן כיום הסעיף השני בגודלו בקצבאות הביטוח הלאומי. מ-93' גדלו הקצבאות ב-50% יותר משיעור הגידול של התמ"ג. בשנתיים האחרונות בלבד גדלו הקצבאות ב-30%. באשר לקצבאות הילדים - במשרד האוצר סבורים כי יש לטפל בשארית חוק משפחות ברוכות ילדים (חוק הלפרט) בכיוון של השוואת קצבאות הילד חמישי ואילך לקצבאות הילדים הראשונים.



הקיצוץ החד בכוח העבודה בשירות הציבורי (עד 10%) והקטנת שכר הנשארים (עד 10%), מדגישים במשרד אוצר, הוא צעד פרמננטי, כלומר לא הפיך. הקטנת מספר העובדים תדרוש מאמץ מתואם של כל הגופים המפטרים ומתן גיבוי של הדרג הממשלתי הבכיר. מדובר בין היתר בביטול יחידות שלמות, למשל, הטלוויזיה החינוכית, וביטול כל התקנים שלהן, איחוד של רשויות מקומיות שכנות, וביטול חמישה משרדי ממשלה. במשרד האוצר מדגישים כי המפוטרים יקבלו את המגיע להם כחוק, ואולם לא "על פי ההסכמים המטורפים של השנים האחרונות".



החלטות על פיטורי עובדים התקבלו בשנים האחרונות על ידי כמה ממשלות, אומרים באוצר, אבל הפעם לא תהיה לממשלה ברירה אלא לבצען. דברים דומים ניתן לומר על איחוד הגבייה של מס הכנסה והביטוח הלאומי. באוצר משלימים כעת את החקיקה בעניין זה והיא תוגש לממשלה החדשה לביצוע.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully