וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל דירה חמישית שנמכרת בישראל, נרכשת על ידי משקיע

עודכן לאחרונה: 12.10.2021 / 17:57

המשקיעים ממשיכים להיות גורם מכריע בהשפעה על מחירי הנדל"ן בישראל: כל דירה חמישית שנמכרת מיועדת להשקעה - כל על פי הכלכלנית הראשית באוצר. אילת, אשקלון, חריש ושדרות ממוקמות בצמרת מכירת הדירות. הערים הגדולות הן עדיין האטרקטיביות ביותר להשקעה

לאחר ביקורת ציבורית רבה שספגה הממשלה הנוכחית נוכח היעדר תוכנית עבודה רצינית שתרסן את מחירי הדירות המשתוללים, שלושה שרים (האוצר, השיכון והפנים) בוחנים בימים אלה שורת צעדים בשוק הדיור שנועדו לטפל בעניין - אחד מהם הוא העלאת מס הרכישה על משקיעי הנדל"ן.

משקיעי הנדל"ן ממשיכים להוביל את הגידול במספר העסקאות ולתדלק את שוק הנדל"ן המשתולל. לפי הסקירה שפרסמה הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שירה גרינברג, כל עסקה חמישית שבוצעה בשוק הנדל"ן בחודש יולי האחרון נעשתה על ידי משקיעים - שיעורם הוכפל בהשוואה ליולי אשתקד, במהלכו ירד מס הרכישה.

העיר אילת חוף הים האדום ים סוף. ShutterStock
אילת: העיר הדרומית בישראל הפכה למובילה בטבלת רכישת הדירות החדשות/ShutterStock

המשקיעים ממשיכים לרכוש דירות

בחודש יולי האחרון נרכשו 2,600 דירות בישראל על ידי משקיעים - נתון גבוה פי 3 בהשוואה ליולי אשתקד, וגבוה ב-80% בהשוואה ליולי 2019.

יש לציין כי הרמה הנמוכה של עסקאות הנדל"ן ביולי שעבר מוסברת על ידי המתנת המשקיעים להורדת מס הרכישה. ניתן לשער כי בשל הפרסומים אודות התוכנית המתגבשת של הממשלה להילחם במשקיעים, מספר עסקאותיהם ימשיך להיות גבוה ואף יגדל בחודשים הקרובים עד לרגע כניסת התוכנית לתוקף.

מהסקירה עולה כי בניתוח הערים המובילות ברכישות המשקיעים בחודש יולי האחרון בולטות הערים אילת, אשקלון, חריש ושדרות, בדירוג גבוה ביחס למספר התושבים בהן. יש לציין כי לגבי חריש מדובר בהתעוררות מחודשת ברכישות המשקיעים בעיר זו.

שירה גרינברג. דוברות האוצר,
הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג/דוברות האוצר

רוכשים יותר דירות מאשר ביולי 2020, אבל פחות מאשר בחודש שעבר

ת"א, ירושלים וחיפה מובילות את רכישות המשקיעים. עוד עולה מהסקירה כי משקיעים נוטים לשנות את העדפותיהם - במספר לא מבוטל של ערים נרשמה העדפה לרכישת דירות זולות יותר מאשר בעבר.

בפילוח רכישות המשקיעים לפי אזורי מיסוי מקרקעין בולט אזור ב"ש עם גידול חד ברכישות אלו, אשר הסתכמו ב-388 דירות, הרמה הגבוהה ביותר באזור זה מאז רמת השיא ההיסטורי שנרשמה ביוני 2015 . בהשוואה ליולי אשתקד זהו גידול חד של 222% ואילו בהשוואה ליולי 2019 זהו גידול של 133%.

מכירות המשקיעים בחודש יולי עמדו על 2.6 אלף דירות, בדומה למספר הדירות שנרכשו ע"י משקיעים. כך ש"מלאי" הדירות בידי משקיעים נותר ללא שינוי משמעותי גם בחודש יולי, זאת לאחר ירידה משמעותית במלאי זה מאז אפריל 2016 ועד הפחתת מס הרכישה בסוף יולי אשתקד.

מהסקירה עולה כי בחודש יולי נרכשו 13.1 אלף דירות בסך הכל (כולל הדירות בסבסוד ממשלתי ועוד) - גידול של 35% בהשוואה ליולי אשתקד וירידה של 5% בהשוואה לחודש הקודם. נתונים אלה באים בד בבד עם נתוני מחירי הדיור האחרונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - מחירי הדירות בחודשים יוני-יולי 2021 עלו בב-8.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully