וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשיית הקנאביס תיאלץ למחוק 2 מיליארד שקל?

עודכן לאחרונה: 13.10.2021 / 8:50

BDO מעריכה שזה הסכום שיאבד הענף בגלל רפורמת הקנאביס שיזמה ח"כ שרן השכל ויעלה היום לקריאה טרומית. למרבה ההפתעה, משרד הבריאות מודה שיתמוך היום תמיכה טקטית בהצעה, מתוך כוונה לטרפד אותה בהמשך. שר הבריאות: "משרדי בעבודה על תקנות שייתרו את הצעת החוק".

שוק הקנאביס כמרקחה לקראת עליית הצעת החוק לרפורמת הקנאביס הרפואי בקריאה טרומית היום (ד') בכנסת, המורידה משרשרת הערך של הענף את חוליות המפעלים ובתי המרקחת, מתוך כוונה להוזיל את מחירי מוצרי הקנאביס הרפואי למטופלים.

ניתוח של פירמת הייעוץ וראיית החשבון BDO מעלה, כי ההפסד העתידי המשוער ל-9 מפעלי הקנאביס הרפואי המאושרים על ידי משרד הבריאות (ללא הכללת ההשקעות שנעשו במפעלים הנמצאים עדיין בתהליכי הקמה ואינם מאושרים לתחילת פעילות) נאמד בכ-1.9 מיליארד שקל, מהם כ-1.65 מיליארד שקל הפסד תשואה עתידית, לצד כ-250 מיליון שקל השקעה שנעשתה בפועל להקמת המפעלים.

בנוסף להם גם בתי המרקחת ייצאו נפסדים, לאחר שכ-160 מהם השקיעו סכום מצרפי הנאמד על ידי BDO בכ-25 מיליון שקל, לצד הפסד תשואה עתידית על השקעתם הנאמדת בכ-300 מיליון שקל.

דורון אראמי, דירקטור וראש תחום הקנאביס הרפואי בפירמת הייעוץ וראיית החשבון של BDO הסביר ל'וואלה! כסף', כי "מפעלי הקנאביס הרפואי קמו בעקבות דרישה של משרד הבריאות למעבר מוצרי הקנאביס הרפואי בחדרים נקיים, כנעשה בעולמות התרופות והמזון. דרישה זו הובילה להשקעות נרחבות של תעשיינים ויזמים, שעדיין סופגים הפסדי ענק כתוצאה מניווט בנבכי הדרישות הרגולטוריות.

קטיעת כל המהלך היא לא רק תסכול עבור כל היזמים שהשקיעו ממרצם והמשקיעים שהשקיעו ממיטב כספם, אלא חוסר היגיון צרוף בכל הקשור לכיוון אליו כלל תעשיית הקנאביס העולמית צועדת".

רו"ח דורון אראמי, BDO. ליאל אראמי,
רו"ח דורון אראמי, דירקטור וראש תחום קנאביס רפואי BDO: רוב ההפסדים, בגין תשואות עתידיות/ליאל אראמי

האיכות תרד, המחיר לא

הצעת החוק של חברת הכנסת שרן השכל מבקשת להסדיר את רפורמת הקנאביס הרפואי מחדש, בין היתר, על ידי הוצאת חיוב ייצור מוצרי הקנאביס הרפואי בחדרים נקיים המחייבים מעבר במפעלים, והנפקתם בבת מרקחת.

מאיר אריאל, מנכ"ל חברת 'בזלת פארמה', המחזיקה במפעל הקנאביס הגדול בישראל ואף החלה בתכנון הקמת מפעל נוסף בקיסריה שעלותו מוערכת בכ-100 מיליון שקל, אמר ל'וואלה! כסף', כי "מי שחושב שהמחיר יירד בעקבות הצעת החוק, כפי שהיא, טועה ולא מבין את כיוון הענף והתחום בכלל.

מספיק לראות מה קורה בעולם, כדי להבין הכיוונים. אבל השאלה היא מה כן תוביל הצעת החוק הזו? והתשובה היא ירידת איכות מוצרי הקנאביס הרפואי, ועצירת כל הפיתוחים והידע של התחום. יש לזכור שטרום הרפורמה של משרד הבריאות היו כ-4 מוצרי קנאביס רפואי של שמנים, וכיום לבזלת לבדה יש כ-58. זה מגיע בעקבות מחקר ופיתוח שנעשה במפעלי הקנאביס הרפואי וכתוצאה מהרפורמה.

לכן ההחלטה הזו משמעותה העמדת מצבה על תעשיית הקנאביס הישראלי, ובעיקר על מה שאמור היה להיות גולת הכותרת שלה - הייצוא, שללא מפעלים לא יתאפשר.

יש כיום כ-100 אלף מטופלים שרובם המוחלט אינו מתלונן על איכות, וכן על מחיר. אבל המחיר יהיה גבוה גם לאחר הצעת החוק וימשיך לעלות, כפי שקורה בעולם. אבל אם כל הצעת החוק הזו נועדה לספק מחיר זול יותר, אז מתכבדת חברת הכנסת לפנות לפתרונות אל מול המדינה, כדוגמת סל הבריאות, או כל סבסוד אחר. אך שלא תכניס ידה לכיס כספי חסכונות הציבור שהשקיעו בתעשייה או לכספי היזמים והמשקיעים ששמו דם יזע ודמעות על בסיס החלטות הרגולטור.

אנחנו כבר נערכים עם תביעה כנגד המדינה, אך איני מצליח להבין מדוע זה כל הזמן צריך להגיע לכיוון זה? כל שנתיים מחליפים את ההחלטות הקודמות ואי אפשר לנהל ולהתנהל כך".

דוד פפו. יחצ,
דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים: "גחמה של פוליטיקאית צעירה"/יחצ

הרוקחים לא מאמינים

דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, הוסיף ל'וואלה! כסף': "מדובר בגחמה של פוליטיקאית צעירה, הנשענת על קומץ של מטופלי קנאביס רפואי המזינים אותה מתוך מחשבה כי תזכה באהדת ציבור זה, ובינתיים משחקת בבריאות הציבור ללא כל הבנה של תעשיית הקנאביס הרפואי ומשמעותה.

כולנו זוכרים איך התנהל שוק הקנאביס הרפואי לפני כן, ומה הייתה איכות מוצרי הקנאביס הרפואי, שרובם אף לא הצליחו לעבור עם תחילת הרפורמה את סינון הבדיקות הראשוני הנדרש לטובת אפשרות מכירתם, כפי שהוגדרו על ידי משרד הבריאות.

איני מבין כיצד משרד הבריאות, שהגה ויישם את הרפורמה בגינה בתי המרקחת השקיעו כסף רב בהתאמתם לדרישות משרד הבריאות להנפקת הקנאביס הרפואי, ואשר שיתפו פעולה באופן מלא עימו, נותן לכך יד".

שר הבריאות ניצן הורוביץ בהצהרה על המתווה החדש למתמחים בפריפריה, כנסת, 6 באוקטובר 2021. יונתן זינדל, פלאש 90
ניצן הורוביץ: הישראבלוף של משרד הבריאות/פלאש 90, יונתן זינדל

משרד הבריאות משחק על זמן

אחד הנושאים המעניינים סביב הרפורמה, היא עמדת משרד הבריאות. כזור, ח"כ שרן השכל היא חלק מהקואליציה, בעוד שהחוק המוצע נראה כנוגד את עמדת משרד הבריאות.

לשאלה 'וואלה! כסף' כיצד שר הבריאות, ניצן הורביץ, אפשר להצעת חוק הנוגדת את עמדת הדרג המקצועי של משרדו לעבור בוועדת שרים, הגיבו מלשכתו כי "התמיכה היא בקריאה טרומית בלבד, בהתניית הסרת סעיף ההתמכרויות ובהסתייגויות הבאות: לא יקודם בקריאה ראשונה לפני שיחזור לוועדת שרים לענייני חקיקה.

משרד הבריאות והשר סבורים שההצעה אמנם נועדה לתכלית ראויה - הסדרת שוק הקנאביס לשימוש רפואי, אולם תוכן ההצעה והעובדה שעושה זאת באמצעות חקיקה ראשית, אינן נחוצות ואף עשויות להזיק.

דרך המלך להסדרת הנושא היא הסדרה רגולטורית בתקנות ולא בחקיקה ראשית. בהנחיית השר, החל המשרד בעבודה על תקנות ומשכך סבורים שהצעת החוק תתייתר".

במילים אחרות, במשרד הבריאות מסבירים שמדובר במעין "ישראבלוף" המשרד יתמוך ברפורמה בקריאה טרומית, מתוך מטרה שכלל לא תגיע להמשך התהליך.

מטופלי הקנאביס הרפואי הם היחידים לעת זו המצדדים בהצעת החוק של השכל, ודוחפים להעברתה בחקיקה ראשית בכנסת. זאת לאחר שבמהלך הדיון האחרון בבקשת עמותת מטופלי הקנאביס הרפואי בבג"ץ, בדרישה לעצור את רפורמת הקנאביס הרפואי של משרד הבריאות, הביעו השופטים נכונות לתמיכה בעמדת המדינה.

יש לציין כי הצעת החוק לא נידונה אתמול (ג') בוועדת הבריאות של הכנסת, אלא בוועדה להתמכרויות וסמים, שהעומד בראשה הוא ח"כ רם שפע ממפלגת העבודה (לשעבר חבר כנסת מטעם 'כחול לבן'), שיחד עם השכל קידם חקיקה ללגליזציה, חקיקה שלא צלחה בכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully