וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העשן מתפוגג: העונה הרעה של חברות הקנאביס

עודכן לאחרונה: 14.10.2021 / 10:10

רפורמת הקנאביס שאושרה בקריאה טרומית בכנסת היא דוגמא לחוסר הוודאות שאופף את התחום ומוביל לירידה ממוצעת של כ-30% במניות החברות הנסחרות בתל אביב, מתחילת השנה. סך מחיקות השווי המצרפי שחוו החברות הבולטות בענף עומד על כ-468 מיליון שקל מתחילת השנה

הקרב בין קואליציה לאופוזיציה שהתחולל בכנסת, הסיט מעט את המבט מביצועי חברות הקנאביס הרפואי לאחרונה. התחום שנחשב לתקווה הירוקה הגדולה של המשקיעים בישראל ומשך אל חברות הקנאביס ידוענים רבים, סובל מאי ודאות רגולטורית המשפיעה על ביצועי מניות החברות הפעילות בתחום.

שאיפות חברות הקנאביס הרפואי ממשיכות להיות מוגזמות, והעשן שנפלט מפעילותן בעיקר משריפת המזומנים של המשקיעים בהן, שגם השנה חוו הפסד על השקעתם, העומד בשיעור ממוצע של כ-30% בקרב מניות החברות הבולטות שנבחנו על ידי 'וואלה! כסף' מתחילת השנה.

התסכול האחרון של המשקיעים מסתכם במחיקה של כ-468 מיליון שקל משווי החברות מאז תחילת ינואר האחרון, בהחרגת העלייה בשווי שחוותה 'אינטרקיור', המתווסף למיליארדי השקלים שמחקו החברות מצרפית מאז הגעתן לשווי השיא במחצית שנת 2019.

חוק אי ההפללה לצד הצעת חוק ללגליזציה היוו יום חג עבור התעשייה, ואמורים היו להעניק משב רוח חמים לנסיקת מניות החברות מעלה עם הצגת נתונים על גדילת התעשייה פי 7 לשוק של מקומי של כ-7 מיליארד שקל בשנה.

אך נראה כי אכזבת המשקיעים מאי עמידת החברות בתחזיות שלהן עצמן, לצד הפכפכות הרגולציה המקומית, העיבו אפילו על הפיכת השוק הישראלי לשוק הקנאביס הרפואי הגדול בעולם עם כ-100 אלף מטופלים, ומכירות מוערכות של עד כ-900 מיליון שקל בשנה.

מניות חברות קנאביס לקראת הרפורמה. ללא, מערכת וואלה!
מניות חברות קנאביס לקראת הרפורמה/מערכת וואלה!, ללא

המכה האחרונה שספג השוק, כמו גם מניותיו, ניתנה בדוגמת הצעת חוק לרפורמה בתחום הקנאביס הרפואי, כשנתיים וחצי לאחר שכבר יושמה כזו על ידי משרד הבריאות, שהפכה גם היא את אופן התנהלות החברות מקצה לקצה.

במסגרת הצעת החוק מוצע, בין היתר, לייתר את הצורך במפעלי הקנאביס הרפואי ובבתי המרקחת לטובת ייצור והנפקת (מכירת) מוצרי קנאביס רפואי. פרסום ההצעה הוריד עוד יותר את מניות חברות הקנאביס הרפואי, על רקע הבנת המשקיעים כי הענף עתיד להיכנס שוב לאי ודאות.

אהוד ברק. יח"צ,
אהוד ברק, יו"ר אינטרקיור: עלייה של כמעט 43% מתחילת השנה/יח"צ

העולה היחידה

החברה שבכל זאת הצליחה להציג עליות עד ליום בחינתן (ראו טבלה) היא 'אינטרקיור', שבראשה עומד ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק, שביום המסחר האחרון שנבחן עלתה בכ-6% לאחר שדיווחה כי אלכס רבינוביץ', מנכ"ל החברה ובעל השליטה בה (22.96%) רכש מניות החברה בכ-9.6 מיליון שקל.

זאת למרות שהחברה מתהדרת ברכישת בתי מרקחת, המהווים חלק לא מבוטל מהכנסותיה ורווחיה, שהסבירות היא כי יהפכו, על פי הצעת החוק החדשה, לרווחיים פחות. סך עליית מניית החברה עמדה על שיעור של 42.54% מתחילת השנה ועד ליום המסחר האחרון שנבדק, ונבעה בעיקר מכניסת החברה למסחר גם בבורסת נאסד"ק ארה"ב, שהובילה את אותה לשווי הנע סביב כ-1 מיליארד שקל.

בשל היותה חברת הקנאביס הרפואי היחידה הנסחרת גם בבורסת נאסד"ק, והזינוק של למעלה ממחצית השווי שלה כיום לעומת שוויה בתחילת השנה, היא החורגה מסך מחיקת השווי המצרפי של החברות שנבחנו על ידי 'וואלה! כסף' ו'מעריב עסקים'.

יוחנן דנינו, מפכ"ל המשטרה, 1 באוקטובר 2015. נועם מושקוביץ
יוחנן דנינו, מפכ"ל המשטרה לשעבר. טוגדר פארמה בהובלתו ירדה כמעט ב-58%/נועם מושקוביץ

אלה שיורדות

לעומתה, שלוש החברות שחוו את הירידות החדות ביותר לתקופה שנבחנה הן 'טוגדר פארמה', 'קאנומד', ו'קאנשור'. טוגדר פארמה, המובלת על ידי מפכ"ל המשטרה לשעבר יוחנן דנינו, מציגה ירידה של 57.88% במחיר מנייתה מתחילת השנה, ונסחרת בשווי של 71.6 מיליון שקל.

החברה דיווחה לאחרונה כי השקעתו של יזם הנדל"ן יגאל דמרי בה לא תצא לפועל, לאחר שזה האחרון לא אושר על ידי היק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות) להפוך לבעל עניין בה, ככל הנראה לאור הודעת רשות התחרות על הגשת כתב אישום כנגד חברתו בגין תיאום מחירים, בכפוף לשימוע.

מניית חברת 'קאנומד', שבעלי השליטה בה הם האחים כפיר ומנור גינדי (17.17% כל אחד), ירדה בכ-57% לתקופת הזמן שנבחנה, בעיקר לאור קשיים שחוותה בגידול ומכירת תוצרת החווה שבבעלותה, שהובילו את האחים גינדי התמקד בפעילות און ליין עתידית. החברה נסחרת כיום בשווי 47.5 מיליון שקל, כתגובת המשקיעים להודעות החברה האחרונות.

השלישית אחריהן היא 'קאנשור', שמנייתה ירדה ב- 54.2% מתחילת השנה ועד לסוף יום המסחר ביום שלישי האחרון, שהוביל את שווי החברה לגרד את 40 מיליון השקלים מלמטה. פרישתו של יו"ר החברה, מפקד חיל האוויר עידו נחושתן, לא תרמה למניית החברה, שכעת תיאלץ גם להתמודד עם הצעת החוק החדשה של השכל - המעלה את שאלת הרלוונטיות של החברה בשוק המקומי.

יותר ויותר חברות קנאביס מוצאות עצמן יורדות מתחת לקו שווי ה-100 מיליון שקל, ומתקשות להציג לציבור המשקיעים ערך. אפילו החברות 'שיח' ו'פארמוקן' - החברות הרווחיות היחידות שמנייתן נסחרה בבורסה המקומית, לא מצליחות לשמר את ציבור המשקיעים.

השתיים ירדו 46.06% ו-46.62% בהתאמה והובילה את פארמוקן אל מתחת לקו שווי 100 מיליון השקלים.

ניכר כי ענף הקנאביס הרפואי זקוק ליציבות שתחזיר ודאות לפעילות התעשייה המקומית וימנע מהחברה לעבור טלטלות בשל דרישות רגולטוריות וגחמות פוליטיות. וכי יש צורך בשינוי מהותי בצורת פעילות התעשייה, כדי שהחברות הפועלות בה יוכלו להציף ערך עבור משקיעיהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully