וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינת ישראל חייבת לאזרחים 3.6 מיליארד שקל

עודכן לאחרונה: 19.10.2021 / 15:57

מבקר המדינה קובע: המדינה חייבת לאזרחים מיליארדים, כתוצאה מחיוב יתר במס. למרות זאת, רשות המסים שיודעת לגבות באופן כה יעיל, לא יוזמת שום מהלך של החזרת כספים לאזרחים הזכאים לכך. מהדוח עולה גם ששני שלישים מהנשים בישראל לא מגיעות אל סף המס

"המדינה חייבת 3.6 מיליארד שקל - כספי מיסים שנגבו מהאזרחים - זהו כסף פרטי והמדינה מחויבת בהשבתו. רשות המסים לא פועלת באופן יזום למתן החזרי מס לזכאים", כך כותב מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בדו"ח העוסק במיצוי הטבות המס ברשות המיסים.

באמירה מטרידה זו אנגלמן מתייחס לציבור שכירים שלא מחויבים בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה, ורובם ככל כנראה כלל אינם מודעים להטבות להן זכאים. כמו, למשל, אנשים שעבדו בשני מקומות עבודה או יותר ובשל כך שילמו מס מרבי, כי לא עשו תיאום מס או שכירים שעבדו בחלק משנת המס ולא הגישו דוח להחזר המס ששולם ביתר.

הסכום המצטבר של המס ביתר ששילמו במשך השנים השכירים שעבדו בשני מקומות עבודה באותה שנת מס מוערך בכמה מאות מיליוני שקל. מדי שנה משלמות מאות אלפי משפחות מיסים ביתר בהיקף של כמיליארד שקל.

עוד העלו ממצאי המעקב כי מאות אלפי משפחות ששילמו מס ביתר כלל אינן מגישות דוחות להחזר מס ולפיכך אינן ממצות את זכותן. נכון לפברואר 2021, על פי חישובי רשות המיסים לשנות המס 2013 - 2019 היא חייבת בכ-2 מיליון מקרים (יחידים שאינם חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה) סכום כולל הנאמד בכ-3.6 מיליארד שקל.

יו"ר רשות המיסים, ערן יעקב במהלך הצהרה לתקשורת בנושא נגיף הקורונה 4 במאי 2020. -, אתר רשמי
ערן יעקב, יו"ר רשות המסים. האם יפעל כדי ליישם את המלצות המבקר?/אתר רשמי, -

יש גם ביקורת חיובית: סיוע לניצולי שואה ולהורים לילדים נכים

ואולם, מעבר לפיילוט שביצעה רשות המיסים בשנת 2015, במסגרתו נשלחו כ-1,700 מכתבים לזכאים לכאורה ששילמו מס ביתר, הרשות לא פעלה מדי שנה להחזרת סכומי המס שגבתה ביתר. לחיוב המבקר מציין כי רשות המיסים פעלה לקידום מיצוי זכויותיהם של ניצולי השואה ושל הורים לילד נכה.
"לא פעלה ביוזמתה להחזרת סכומים לאזרחים"

כבר בדוח הקודם של המבקר בנושא משנת 2015 עלה כי אף שלרשות יש מידע על ההכנסות של ציבור משלמי המיסים, אין בידיה מידע שניתן להסיק ממנו על האופן שבו הוא מממש את הטבות המס שהוא זכאי להן, וכי הרשות לא סקרה את החסמים העומדים בפני הציבור למיצוי זכויותיו. "הליקוי תוקן במידה מועטה... רשות המיסים לא פעלה לקבלת מלוא המידע שיאפשר לה למצות את זכויותיהם של כל הנישומים, לרבות נישומים שאינם חייבים בהגשת דוח למס הכנסה", כותב המבקר.

מעבר לכך, בביקורת עלה כי גם כאשר היה בידי הרשות מידע בדבר פגיעה כספית באזרחים שלא מיצו את זכותם, היא לא פעלה ביוזמתה להחזרת סכומים אלו, ולא הודיעה לאזרחים כי על פי נתוניה הם זכאים להחזר.

בניין רשות המסים. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
משרדי רשות המסים: לא פעלה להשבת כספים לאזרחים גם כאשר היה בידיה מידע על זכאותם להחזר/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

מאות מיליוני שקלים מחכים למאות אלפי אזרחים

מהביקורת עולה כי כ-380,000 יחידים או משפחות שאינם חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה הפסידו סכום כולל של כ-670 מיליון שקל לשנת המס 2014 מאחר שלא הגישו דוח להחזר מס.

בהתבסס על נתוני שנת 2014, ניתן להניח כי הפסדי הציבור (יחידים או משפחות שאינם חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה) מסתכמים במיליארדי שקלים במשך השנים. עוד עולה כי נכון לשנת 2021, 435 אלף משפחות עדיין לא הגישו למס הכנסה דוח לשנת המס 2016.

החזר המס שמשפחות אלו זכאיות לו נאמד בכ-803 מיליון שקל. בהתאם לחוק, אם לא יגישו לרשות המיסים דוח להחזר מס בגין שנה זו עד לסוף שנת המס 2022, יפסידו המשפחות סכום זה.

לא ממצים את הטבות המס:

בדוח הקודם עלה כי הטבות מס, כמו פריסה של מס השבח וחלוקתו בין שני בני הזוג שבתא המשפחתי אינן ממוצות. רק 11% בני 60 ומעלה ו-4% מתחת לגיל 60 ביקשו לפרוס את רווח ההון, הם לא קיזזו את רווח ההון כנגד הפסדי הון אחרים וכן מעטים מהם חילקו את רווח ההון בין שני בני הזוג השותפים לעסקת המקרקעין. הרשות מצידה לא העמידה לרשות האזרחים סימולטור אשר יסייע להם במיצוי זכויותיהם.

בין השנים 2016 - 2019 נאמד פוטנציאל השבח שאותו היה ניתן לחלק בין בני הזוג בעסקת מקרקעין בסכום של כ-20 מיליארדי שקל, גם בשל העובדה כי 67% מהנשים (בנות הזוג) אינן מגיעות לסף ההכנסה החייבת במס, או אינן עובדות - ונותרות להן נקודות זיכוי לא מנוצלות אשר אותן ניתן לקזז כנגד שבח.

בדוח הקודם עלה כי אופן חישוב ההטבות בגין ההפקדות לחיסכון הפנסיוני הוא מורכב, עובדים שאינם מבינים את מהות ההטבה המוצעת להם אינם צפויים לנצלה והרשות לא פיתחה כלים ממוחשבים למיצוי ההטבות במסגרת התא המשפחתי. ממצאי המעקב מעלים כי הליקויים לא תוקנו, ובכלל זה כי בעת הגשת דוח להחזר מס, הרשות לא נתנה בידי הציבור כלים שמסייעים לו ברישום ההפקדות של התא המשפחתי לקרנות פנסיה בדוח להחזר מס, באופן שייטיב עם התא המשפחתי.

בנוסף, בדוח הקודם עלה כי לעיתים רשות המיסים אינה מעבירה ליחידים (אזרחים שאינם חייבים בהגשת דוח) יתרות זכות שנצברו אצלה. אם בשל חוסר עדכון פרטי חשבון בנק, ואם בשל הצורך לפעול לאיתור הזכאים. ממצאי המעקב מעלים כי הליקוי תוקן במידה מועטה. עם זאת, רשות המיסים מסרה למשרד מבקר המדינה כי בשנת 2020 היא ריעננה את ההנחיה בדבר החובה להזין למחשבי רשות המיסים את פרטי חשבון הבנק שציין מגיש הדוח להחזר מס.

אילוסטרציה. ShutterStock
67% מהנשים בישראל מרוויחות פחות מהסכום ממנו מתחילים לשלם מס/ShutterStock

הכנסתן של כ-67% מהנשים נמוכה מסף המס

עוד עולה מהדו"ח כי בשנים 2018 ו-2019 כי הכנסת רוב השכירים בישראל (57%) כלל לא מגיעה לסף המס (אינם משלמים מיסים בשל הכנסתם הנמוכה ונתוניהם האישיים, ולעומתם שיעור העצמאים שהכנסתם נמוכה מסף ההכנסה המחייבת במס היה כ-40%. עוד עלה כי הכנסתן של כ-67% מהנשים נמוכה מסף המס, ולעומת זאת הכנסתם של 44% מהגברים נמוכה מסף המס. משכך, הם בעלי פוטנציאל לאי יכולת ליהנות מהטבות המס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully