וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה עידן עופר מקבל פטור מחשבון המים?

עודכן לאחרונה: 20.10.2021 / 13:46

בניגוד לכל אזרח ישראלי שמקבל חשבון מים בכל חודשיים, החליטה מדינת ישראל לוותר לכי"ל (בשמה החדש ICL) על חוב בגין צריכת מים, בגובה של 65 מיליון שקל. תמוהה עוד יותר היא הבקשה של רשות המים, שהוציאה את דרישת התשלום המקורית, מחברת מקורות - שלא לבצע אכיפה

אזרח ישראלי ששותה מהברז, מתקלח, או עושה ספונג'ה בבית, משלם על כמות המים שהוא צורך לפי החוק.

חקלאי שמשקה את השדות, הפרדסים, הפרות, התרנגולות או הכבשים שלו, משלם על המים כמו שעון, גם אם הוא חנוק כלכלית, אחרת יסגרו לו את השיבר.

גם רוב התעשיינים מחויבים לשלם את חשבונות המים שלהם, חוץ מאחד, עידן עופר, הבעלים של כי"ל, שקיבל אתמול מהמדינה פטור מתשלום חוב מים של 65 מיליון שקל.

הנס הזה אירע לטייקון, מסיבה אחת בלבד: במדינת ישראל דרג ויש... אתם כבר יודעים: החלק בו נמצאים פשוטי העם שקל לגבות מהם חובות, כיוון שאינם מצוידים בסוללת עורכי דין מתוחכמת.

כבר כמה חודשים טובים שחברת מקורות מנסה לגבות מכי"ל, או בשמה החדש ICL (בשליטת עידן עופר), שקנתה את החברה לישראל (שרכשה את המניות מהמדינה) בשנות ה-90', חוב מים בסך 83 מליון שקלים שהצטברו בארבע השנים האחרונות, בהן החברה הפיקה מים לצורך ייצור האשלג שהיא כורה מים המלח, ולא מתחשק לה לשלם.

רק כדי לקבל פרופורציות, הרווח התפעולי המתואם שלICL ברבעון השני של 2021, עמד על הסכום הפעוט של 235 מיליון דולר, כך ש - 65 מליון שקלים, שהיא אמורה לשלם על הפקת המים בשטח המפעל, הם סוג של פיצוחים עבורה.

עידן עופר, 2011. GettyImages
עידן עופר, האם ICL (כי"ל) שהרווח התפעולי שלה קרוב לרבע מיליארד דולר, זקוקה שייוותרו לה על חשבון המים שנגבה מכל אחד מהאזרחים?/GettyImages

לא יהיה מנוס מחקירה

פרקליטיו של עידן עופר טענו שזיכיון החברה משנת 1961, הוא מעין "הכל כלול פלוס", והוא מתיר להם להפיק מים בשטח המפעל בלי עלות - ולא ממש מעניין אותם שלפני שנתיים, אחרי עתירה של "אדם טבע ודין" שחס על אחד מפלאי הטבע בעולם, קבע בית הדין שחוק המים חל על פעילות ההפקה של מפעלי ים המלח.

עכשיו לחלק הטוב באמת: באופן מעורר תמיהה, רשות המים, הרגולטור, שהוציאה את השומה לכי"ל, ביקשה שוב ושוב ממקורות שלא לבצע עליה אכיפה, כמו שנהוג לעשות בדרך כלל לחברות דומות, בגלל שמתקיים בירור בנושא.

מכיוון שמקורות היא חברה בורסאית נסחרת ונמאס לה לחכות לכסף, היא דרשה מרשות המים להגיע להחלטה ומהר. מה גם, שלפי הנתונים, תשלום החוב יוזיל את חשבונות החשמל בכמעט אחוז שלם, סכום לא מבוטל למשפחות רבות.

ברשות המים נבהלו כנראה מעידן עופר ומהלחץ שהפעיל עליה, ניסו לגלגל את תפוח האדמה הלוהט לפתחה של מקורות, ודרשו שמקורות תגיש בשמה בקשה לוויתור על החוב.

הדבר דומה למקרה היפותטי ומטורף, שבו רשות החשמל תבקש, נגיד, מחברת חשמל לוותר על החוב של עיריית תל אביב, כי ככה מתאים לה. מקורות לא הסכימה וגלגלה את הפצצה בחזרה לחיק הרגולטור, שמצדו העביר אותו במהירות למשרד המשפטים.

עם פרסום הפטור, שלחה "אדם טבע ודין" מכתב חריף למשרד המשפטים וביקשה הסברים. במקורות עדיין מנסים להתאושש מההלם.

עכשיו תפוח האדמה הלוהט חזר למגרש של רשות המים המבוהלת, באמור, הגוף שאמור לשרת את האינטרסים של אזרחי ישראל. היא יכולה להגיש בג"ץ נגד החלטת משרד המשפטים ולמלא את תפקידה כנדרש, או להמשיך ולתת טיפול VIP עם פינוקים על חשבוננו, לטייקונים מאוד מאוד עשירים כמו עידן עופר. צריך רק שמישהו שם יתגבר על הפחד ויקבל את ההחלטה הנכונה, אחרת לא יהיה מנוס מחקירה.

תגובת רשות המים:

"להחלטת משרד המשפטים לא תהיה שום השפעה על תעריף המים. בדיוק מסיבה זו המליצה רשות המים לחברת מקורות להמתין עם תהליך הגבייה של ההפקה בשטח הזיכיון מאחר שהנושא נמצא בבירור במשרד המשפטים.

רשות המים פנתה למשרד המשפטים מאחר שהוא הגורם המכריע על פי חוק הזיכיון.
חשוב לציין שמתוך חוב כולל של 80 מלש"ח, כמחצית מהחוב הינו בעבור הפקה מחוץ לשטח הזיכיון, את סכום זה חברת מפעלי ים המלח שילמה במלואו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully