וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצמיחה הסינית סופגת מהלומה: סקירת שווקים עולמית

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

עודכן לאחרונה: 18.10.2021 / 15:32

הנתונים בסין מאשרים האטה, אבל מה תהיה התגובה? בסין, כמו בסין, הכול עמום. בינתיים, האמריקאים מתחילים לחשוש. סקירת הכלכלה העולמית

בווידאו: נשין סין מבהיר כי הוא מעוניין באיחוד עם טייוואן בדרכי שלום/צילום: רויטרס

הנתונים שיצאו הבוקר מסין יהוו תמונת רקע לקראת החלטת הריבית של הבנק המרכזי הסיני ביום רביעי הקרוב. יוזמות מדיניות נוספות בסין יהיו בעלי חשיבות גם כן. פגישות בנקים מרכזיים נוספים כוללים את הבנק המרכזי של אינדונזיה (שלישי), טורקיה (חמישי) ורוסיה ביום שישי. אין הרבה נתוני מאקרו משמעותיים השבוע בארצות הברית אבל המשקיעים ישימו לב לספר הבז' (רביעי), נתוני דיור והתפתחויות נוספות בגזרת תקרת החוב ומדיניות פיסקלית. דוחות כספיים נוספים לרבעון ה-3 עשויים לדחוף את השווקים גם כן. באירופה נתונים ראשוניים של מדד מנהלי הרכש של מרקיט צפויים להתפרסם בימים חמישי/שישי ויהיו חשובים בהערכת המומנטום של ההתאוששות הכלכלית באירופה . בנוסף המשקיעים ישימו לב גם לפרסום מדד המחירים ליצרן בגרמניה ולמדד המחירים לצרכן בבריטניה ביום רביעי הקרוב. התפתחויות במגמת מטבע הדולר יהיו חשובים גם עבור המטבעות האחרים (יואן הסיני לדוגמה) וגם עבור הסחורות: מחירי הזהב והנפט עלו לאחרונה למרות התחזקות מטבע הדולר.

יומן אירועים כלכליים:

  • שני: ארצות הברית- ייצור תעשייתי (ספטמבר).
  • שלישי: אוסטרליה- פרוטוקולים מישיבת הבנק המרכזי האוסטרלי האחרונה. ארצות הברית- התחלות בנייה, היתרי בניה (ספטמבר).
  • רביעי: סין- החלטת הריבית לשנה ו-5 שנים של הבנק המרכזי הסיני. בריטניה- מדד המחירים לצרכן, מדד המחירים הקמעונאיים, מדד המחירים ליצרן (ספטמבר). גרמניה: מדד המחירים ליצרן (ספטמבר).
  • חמישי: גוש היורו- מדד מנהלי הרכש של מרקיט לסקטור הייצור והשירותים (אוקטובר). ארצות הברית- מדד הייצור של הפד לאזור פילדלפיה (אוקטובר).
  • שישי: יפן- מדד מחירים לצרכן לאומי (ספטמבר).גרמניה, צרפת, בריטניה, ארצות הברית: מדד מנהלי הרכש של מרקיט (אוקטובר). גרמניה: מדד IFO לציפיות העסקים (אוקטובר).
נשיא סין שי ג'ינפינג בעצרת לציון מאה שנה להקמת המפלגה הקומוניסטית בכיכר טיינאנמן בבייג'ינג, 1 ביולי 2021. רויטרס
הרבה בעיות על סדר היוםץ נשיא סין שי ג'ינפינג/רויטרס

עדכון שווקים: התשואות בתנועה

שווקי המניות המשיכו ליהנות מביקוש למרות סימנים ברורים מצד הפד, כשצמצום תוכנית הרכישות יחל בטווח הקרוב ונתון מדד מנהלי רכש גבוה בארצות הברית לחודש ספטמבר. מדד האס אנד פי 500 רשם עלייה של 1.8% בשבוע שעבר כאשר מדד Stoxx 600 באירופה רושם עלייה של 2.7%. תשואת אגרת החוב של ממשלת ארצות הברית ל-10 שנים נסחרת הבוקר ברמה של 1.6% הבוקר כאשר עקום התשואות משתטח ומושך את תשומת הלב (סימן אפשרי למיתון בעתיד). המרווח בין אגרות החוב של ארצות הברית ל-10 ו-30 שנה ירד מתחת ל-50 נקודות בסיס בשבוע שעבר בפעם הראשונה מאז חודש מרץ 2020. מחירי הנפט רושמים עלייה גם כן הבוקר (מחיר חבית מסוג WTI נסחר מעל 83 דולר למניה) ומוסיפים לפחד מן סטגפלציה. מחירי הזהב נסחרו קרוב לרמה של 1800 דולר לאונקיה בשבוע שעבר אבל נסחרים כעת ברמה של 1770 דולר לאונקיה. מדד הדולר DXY נשאר קרוב לרמתו הגבוהה ביותר בשנה האחרונה על רקע ציפיות גוברות להעלאת ריבית קרובה יותר כאשר היורו מול הדולר נסחר ברמה של 1.16.

שורה תחתונה: מגמת העלייה שממנה נהנו שווקי המניות בשבוע שעבר עשויה להתברר כשגויה לאור ההתפתחויות הנוספות בשווקים.

סין: תגובת מדיניות סינית בהתהוות

נתוני התוצר שפורסמו מוקדם יותר הבוקר בסין אימתו מגמת האטה עדינה. הצמיחה בתוצר ברבעון ה-3 לעומת השנה שעברה עמדה על 4.9% לאחר עלייה של 7.9% ברבעון ה-2. נתוני המכירות הקמעונאיים עבור חודש אוקטובר ונתון הייצור התעשייתי הראו רק קצבי צמיחה צנועים לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה של 4.4% ו 3.1% בהתאמה. הבנק המרכזי הסיני נפגש ביום רביעי לקבוע את הריבית עבור תקופה של שנה ו-5 שנים אך זהו רק צעד מדיניות אחד מתוך מערכת מורכבת של תגובת מדיניות. קיבוע שער היואן היומי על ידי הבנק המרכזי הסיני ביום חמישי שעבר היה נמוך באופן מפתיע אך קיבוע גבוה יותר ביום שישי מעיד על כך שאין שינוי מדיניות ברור בקביעת כיוון המטבע. נתון השיא במדד המחירים ליצרן (10.7% לעומת השנה שעברה) לא הצליח לזלוג להשפעה על מדד המחירים לצרכן(0.7%) אך זהו מקור לדאגה לאור העובדה שקובעי המדיניות רוצים לטפל בבעיות אשראי וסקטורים ספציפיים.

שורה תחתונה: הנתונים מאשרים את ההאטה בסין אך תגובת המדיניות תהיה מורכבת (באזורים מסוימים) ועמומה.

ארצות הברית: נתונים מול החששות מהאטה

נתונים שצפויים לצאת היום כוללים את הייצור התעשייתי וניצול כושר הייצור, כאשר מחר יתפרסמו נתונים לגבי התחלות בניית בתים והיתרי בנייה וביום חמישי מדד הייצור של הפד לאזור פילדלפיה. תביעות אבטלה שבועיות נפלו לרמה של 293 אלף עבור השבוע שנגמר ב-9 לאוקטובר, הפעם הראשונה מתחת לרמה של 300 אלף מאז מרץ 2020. הנתון עבור השבוע שנגמר ב-16 לאוקטובר צפוי לצאת ביום חמישי. חוסר ההתאמה בין עלייה בביקוש המקומי לבין היצע העובדים הובלט על ידי היוזמה של הממשל בהיקף שעות העבודה בשרשראות האספקה. ספקולציות בנוגע למדיניות הפד יימשכו עד למפגש הבא של הפד ב-2-3 לנובמבר. השתטחות עקום התשואות (הודות לירידה גדולה במחירי אגרות החוב לתקופה של 30 שנה) מצביעים על כך שהשווקים מתקנים כלפי מטה את תחזית הצמיחה שלהם או שהם מודאגים מטעות מדיניות של הפד (צמצום מוקדם מידי של תוכנית הרכישות או שהוא מאפשר לאינפלציה להתבסס ולסחוט את ההכנסות והרווחים). חוק חדש צפוי לדחות את המשבר בנושא תקרת החוב עד ל-3 בדצמבר אך המחלוקת הפוליטית עדיין רחוקה מלהיפתר ואנו צפויים לתמרונים פוליטיים בהמשך.

שורה תחתונה: שיפור נוסף בנתונים של שוק העבודה לא בטוח שיספיקו על מנת להשקיט את החשש מפני האטה כלכלית בעתיד.

אירופה: סנטימנט ואינפלציה

נתונים ראשוניים של מדד מנהלי הרכש עבור גוש היורו לחודש אוקטובר צפויים להתפרסם בימים חמישי ושישי כאשר נצטרך לחכות עד יום שני הבא (25 באוקטובר) עבור מדד IFO לביטחון העסקים בגרמניה. נתוני סקרים לסקטורים ספציפיים אישרו את קיומן של הפרעות מתמשכות בשרשראות האספקה וזה צפוי לזלוג אל הסנטימנט הכללי - על אף התקדמות נוספת במאבק מול הקורונה. מדד מחירים ליצרן בגרמניה שיפורסם ביום חמישי עבור חודש ספטמבר (נתון אוגוסט היה הגבוה ביותר מאז שנת 1993) עשוי להוסיף אל החששות הקיימים. מכון המחקר הגרמני חתך את תחזית הצמיחה שלו לשנת 2021 מרמה של 3.7% ל-2.4% והעלה את תחזית הצמיחה לשנת 2022 מ-3.9% ל-4.8%. ישנם מספר נתונים חשובים עבור גוש היורו בשבוע הבא אך הספקולציה בקרב המשקיעים צפויה לעלות לקראת המפגש של הבנק המרכזי האירופאי ב-28 לאוקטובר כאשר מתגבש לחץ עדכני מצד חברים בבנק לסיים את תוכנית רכישות החירום PEPP במרץ. יש להקדיש תשומת לב גם בגזרת מדיניות פיסקלית עתידית עקב העובדה כי ישנם רק 15 חודשים עד לכניסתם לתוקף של חוקים מלפני מגפת הקורונה וניסיונות המחוקקים לשנות אותם מסובכים.

שורה תחתונה: מדד מנהלי הרכש ונתוני סנטימנט אחרים עשויים להצביע על הדאגות משרשראות האספקה.

דוחות: חיפוש אחרי ביטחון

עונת הדוחות לרבעון ה-3 נכנסה להילוך גבוה.כ-8% מהחברות במדד האס אנד פי 500 כבר דיווח על תוצאותיהם נכון ליום שישי האחרון כאשר שיעור הכאת תחזיות הרווח וההכנסות סולידי. 80 חברות במדד האס אנד פי 500 צפויות לדווח השבוע כאשר גם דוחות מאירופה ואסיה צפויים. השווקים אינם מצפים לאותו סדר גודל של גידול חד ברווח כמו ברבעון ה-2 אך התוצאות צריכות לספר ביטחון מחדש בנוגע להתאוששות הכלכלה הגלובלית. הבחנות סקטוריאליות צפויות להיות חשובות במיוחד ברבעון ה-3. החברות הפיננסיות שדיווחו על תוצאות טובות באופן כללי לא סובלים באופן ישיר מבעיות האספקה אך ההשלכות של סקטורים מחזוריים שחשופים במיוחד להשפעה מבעיה בשרשראות האספקה ופעילות נמוכה בקרב הצרכנים עקב נגיף הקורונה עשויים להיות בעייתיים. המשקיעים צפויים לתת גם תשומת לב לתחזיות שהחברות נותנות בפרסום דוחותיהם. תוצאות מסוימות (סקטור הטכנולוגיה בסין) יהיו בעלי השפעה מעבר לארץ המוצא של החברה המדווחת אם הם חלק מן הבעיות שקיימות בשרשראות האספקה הבינלאומיות וגורמות לחשש בקרב המשקיעים.

שורה תחתונה: אבחנות סקטוריאליות עשויות להיות חשובות במיוחד ברבעון ה-3- נתונים מצרפיים בנוגע לרווחיות עשויים להחביא פיצול גדול בין הסקטורים.

כריסטיאן נולטינג הוא כלכלן ראשי בדויטשה בנק

  • עוד באותו נושא:
  • שווקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    7
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully