וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איזה שחצן? יוסי כהן הוא ג'יימס בונד האמיתי"

סוניה גורודיסקי ומתן וסרמן

עודכן לאחרונה: 20.10.2021 / 13:32

בלעדי: סולי וולף, נשיא הקהילה היהודית באיחוד האמירויות שובר בצורת-ראיונות ומדבר בגילוי לב על השלום הכלכלי, השלום האמיתי, הקלות שבחיים באיחוד האמירויות וגם על ההערצה לפועלו של ראש המוסד לשעבר

על אף שהסכמי אברהם חוזרים אל סדר היום בישראל, נשיא הקהילה היהודית באיחוד האמירויות, סולי וולף, לא התראיין כבר תקופה ארוכה - ויש לכך סיבות: הוא מספר שדבריו לעיתים עוותו בעיתונות, מה שעלול לגרום נזק לקהילה היהודית הזעירה של דובאי ואבו דאבי. וולף מעריך כי באיחוד האמירויות חיים כיום כ-3,000 יהודים.

בראיון בלעדי לכתבי וואלה! ומעריב, שהגיעו לדובאי במסגרת המשלחת beyond business של בנק הפועלים ומכון הייצוא, הוא מספר על השינויים שחלו מאז שנחתמו הסכמי אברהם לפני שנה. וולף, בעל אזרחות בריטית ומתגורר בדובאי מזה 20 שנה ולאחרונה היה בישראל ביום הבחירות בחודש מרץ.

"זה המקום הכי בטוח בעולם. אתם יכולים להשאיר בחוץ מזוודה לחזור יום למחרת והיא עדיין תהיה שם. אם שכחת טלפון נייד במונית, ימסרו את זה מייד לאבדות ומציאות. זאת מדינה עם רמת פשיעה מאוד נמוכה", הוא מספר בגאווה.

"היהודים פה לאט-לאט מתבססים - פותחים חנויות בקניונים, בוטיקים. רוב היהודים שבאו לפה בעבר עבדו בשביל חברות, לא היו עצמאים", הוא מספר ומוסיף: "מי שבא לפה ורואה את בית הכנסת שיכול להכיל 300 איש, מתפלא שבכלל יש כזה דבר במדינה ערבית".

לדבריו, יותר ויותר יהודים מצרפת עוברים לגור באיחוד האמירויות. "החיים נוחים פה. אומנם ביוקר, אבל בצרפת כיום יש בעיה - הילדים הולכים לבית ספר בבוקר והוריהם לא יודעים אם הם יחזרו שלמים הביתה".

סולי וולף 3. סוניה גורודיסקי, מערכת וואלה!
התמונות על הקירות מספרות סיפור חיים שלם. סולי וולף/מערכת וואלה!, סוניה גורודיסקי

5% מע"מ

וולף מספר כי האמירתים מעוניינים בהמשך פיתוח היחסים עם ישראל. "מדברים פה על היקפי סחר עתידיים בין שתי המדיניות בגובה של 10 מיליארד דולר. אני יודע שהם רוצים להשקיע בארץ, ואנחנו פה.

אנחנו יכולים לספק להם את הknow how. לכל החברות הבינלאומיות יש היום משרדים בדובאי כי אין פה מס, רק לפני שלוש שנים הטילו כאן מע"מ בגובה של 5%. חוץ מזה, מה שמרוויחים, שמים בכיס".

לפני כמה חודשים בפעם הראשונה ראיתי כאן במסעדה יין תוצרת הארץ, של גמלא. מאוד התרגשתי. היום יש להם חנויות שמוכרות יין ישראלי, יין כשר. יותר מזה, משרד התיירות המליץ לכל בתי המלון להחזיק מטבח כשר".

- יש הרגשה שההתקדמות ביחסים נתקעה ומנסים עכשיו להתניע את התהליכים מחדש על ידי משלחות של אנשי העסקים והביקורים הרשמיים...

"נראה שאכן הייתה האטה לאחר סבב הלחימה האחרון עם עזה. אבל עכשיו רואים שיש נכונות ומוכנות משני הצדדים. כל מה שקשור לחדשנות מעניין אותם והם יודעים שישראל היא מעצמת ההייטק. לפני כמה חודשים פתחו גם את הסניף של קליניקת אביב לטיפול בדמנציה. הטיפול עולה 80 אלף דולר והאנשים פה מחכים בתור גם חצי שנה כדי לקבל טיפול, וזה פטנט מישראל.

וולף מסביר גם שחלק המימוש האטי של היחסים, נבע גם מהמנטליות העסקית השונה בין העמים:

"חלק מהישראלים שבאים לעשות כאן עסקים רוצים לקדם דברים מייד, בוא תחתום, וכאן אי אפשר, הם אומרים "שוויה - שוויה".

סולי וולף 1. סוניה גורודיסקי, מערכת וואלה!
סולי וולף: "יוסי כהן עשה הכי הרבה עבודה"/מערכת וואלה!, סוניה גורודיסקי

"מי שעשה הכי הרבה עבודה הוא יוסי כהן"

- מה אומרים על כך שהשלטון בישראל התחלף?

הם מכירים את נתניהו, הם לא מכירים את בנט עדיין. נתניהו עשה את העבודה (הסכמי אברהם - ס"ג,מ"ו), מי שעשה הכי הרבה עבודה מאחורי הקלעים - הוא יוסי כהן. כשפגשתי אותו בוושינגטון לפני שנה, ניגשתי אליו ואמרתי לו "אתה ארכיטקט של כל העניין הזה, אבל אף אחד לא יודע". אז הוא ענה לי "מי שצריך לדעת - יודע". בן אדם פשוט וישר.

- בארץ לעיתים מדביקים לו תדמית של שחצן.

"איזה שחצן הוא ממש לא שחצן. הוא ג'יימס בונד אמיתי".

- לא מפריע לאמירתים שהתחלף ראש הממשלה?

למה שיפריע להם? לפעמים אומרים "עם החדש יותר נוח לעבוד מאשר עם הישן".

- אין עדיין מספיק תנועה עדיין של האמירתים לארץ - למה?

נכון, רק אנשי עסקים נוסעים לארץ כי הם נוסעים בחמולות. נוסעים יחד עם הסבא וסבתא, האחים והילדים וחמש-שש עוזרות. הם צריכים בתי מלון. לדעתי, היום יש אולי 3-4 בתי מלון בארץ שמתאימים לרמה שלהם. פה מלון חמישה כוכבים זה כמו שבארץ מלון 7 כוכבים, אין דברים כאלה בארץ. הם אוהבים חדרים גדולים, לובי ענקיים, שיש, שנדליירים וכאלה דברים".

סולי וולף 4. סוניה גורודיסקי, מערכת וואלה!
"נותנים כבוד לישראלים"/מערכת וואלה!, סוניה גורודיסקי

"זה שלום אמיתי"

כ-85% מאוכלוסיית איחוד האמירויות הם עובדים זרים, בעיקר ממדינות אסיה שהגיעו למדינה לכמה שנים בממוצע כדי לעבוד ולחסוך כסף. "העובדים הזרים מרוויחים פה יותר מאלף דולר בחודש - אלה סכומים גדולים למדינות כמו הודו ופקיסטן. הם עובדים פה 5-10 שנים ועוזבים. הם לא הולכים למסעדות יוקרה ומצליחים לחסוך לא מעט", מספר וולף.

- איך האמירתים מקבלים את הישראלים?

"הם נותנים כבוד לישראלים. אני גר פה 20 שנה, אני כבר הייתי בכל מיני מדינות ערביות. אי אפשר להשוות בין הערבים של מצרים, ירדן, סוריה, לבנון עם אמירתים. האמירתים הם אנשים מאוד מנומסים, מתורבתים ונקיים. אף פעם לא ראיתי גלימה לבנה שיהיה עליה כתם. יש להם באוטו שלוש-ארבע גלימות. הם נקיים מצוחצחים, מגולחים".

"לדעתי זה שלום אמיתי. אני זוכר את הטיסה הישירה הראשונה מדובאי לארץ בהלוך יצאנו 3-4 אנשים, ובחזור היינו 176 אנשים. האנשים כאן עמדו עם גלימות ושרו 'הבאנו שלום עליכם'. בעברית. זאת היית חוויה שאי אפשר לשכוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully