וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתח גבוה: החברות שנלחמות בסטרס במקום העבודה

עודכן לאחרונה: 23.10.2021 / 6:44

עבודה תובענית מייצרת מתח נפשי, אבל מה קורה כשהוא הופך לסטרס שפוגע גם בעובדים וגם בתפוקה? מחקרים חדשים מלמדים שהסטרס האישי והמקצועי התפתח במקביל להתפשטות הקורונה, ולא חדל גם בארגונים שאפשרו עבודה מהבית. איך זה מתבטא בשטח - וגם על כמה חברות שמנסות להרגיע

מגפת הקורונה יצרה בקרב מנהלי ועובדי חברות וארגונים מתח וחרדה ובמקביל דרשה מההנהלה הפגנת מנהיגות חזקה על מנת לשמור על רצף העבודה ועל פעילות החברה.

לפעמים התברר שלאורך הזמן, אפילו מנהיגות יציבה לא הספיקה, שכן השפעת הסגרים והבידודים, וכן העבודה מהבית, גרמו ללחץ מסוג חדש על העובדים וכך גם על מקומות העבודה, דבר שגרם לשחיקה וסטרס בקרבם.

במחקר של חברת KPMG נמצא כי 94% מהעובדים בעולם סובלים מלחץ הקשור לעבודה ו-40% מדווחים כי בהשפעת הלחץ הם מקבלים החלטות פחות טובות בעבודה.

חרדה ודיכאון. ShutterStock
94% מהעובדים בעולם סובלים מלחץ הקשור לעבודה/ShutterStock

בכל יום, מיליון אנשים לא מגיעים לעבודה

במחקר אחר, של המכון האמריקאי ללחץ (The American Institute of Stress) נמצא כי לחץ ושחיקה מובילים לכך שכמיליון עובדים לא יגיעו לעבודה בכל יום נתון.

"גורם הסטרס משפיע על כל אספקט של החיים. ככל שהסטרס עולה כך איכות החיים (Well being) יורדת. כמובן שגם כאשר מדובר ביעילות בעבודה - אם העובד בסטרס, הרי שיעילותו בעבודה תרד".

לשם החידוד, יעילות לא נמדדת רק בתפוקה ישירה: "עובד בסטרס, גם אם מצב הלחץ בו הוא מצוי, אינו קשור ישירות למקום העובדה, יהיה פחות רגיש לדקויות, פחות קשוב להנחיות ובעקבות כך פחות יעיל בעבודתו. בהקשר הזה אין הרבה הבדל בין עובד אשר חווה סטרס בעבודה או עובד אשר חווה סטרס במישור אחר בחייו, בכל מקרה עבודתו תושפע לרעה" מסבירה ד"ר יעל פוזננסקי, מהמחלקה לפסיכולוגיה במכללה האקדמית אחוה.

ד"ר יעל פוזננסקי. יח"צ,
ד"ר יעל פוזננסקי, מהמחלקה לפסיכולוגיה במכללה האקדמית אחוה/יח"צ

Wellness Day בנוסף לימי החופשה המקובלים

עקב החמרת המצב, חברות וארגונים רבים החלו לשים את נושא בריאות הנפש של העובדים בראש סדרי העדיפויות שלהם ולבנות תוכניות פעולה המציעות הטבות שונות שעשיות להקל במעט על העובד ואופן התמודדותם עם החרדה.

אחת מהחברות הללו היא חברת סיילספורס, חברה מובילה בטכנולוגיית ענן ושירותי CRM, שאימצה את מודל העבודה ההיברידי. במסגרת מודל זה הנקרא Success from anywhere, העובדים יוכלו לבחור את דרך העבודה הנוחה להם: עבודה מהבית במתכונת מלאה או עבודה גמישה מהבית, עם הגעה למשרדים בין 1-3 פעמים בשבוע לבחירת העובד.

לאחרונה החברה הוסיפה לכלל העובדים, מעבר לימי החופש הרגילים, יום אחד בחודש המכונה Wellness Day, שבו כל עובדי המחלקה מחליטים על יום חופשי שמוקדש לרווחתם האישית.

בחברה מאפשרים לעובדים לקבל תמיכה רגשית מקצועית בחינם על מנת להתמודד עם המציאות המאתגרת החדשה והלחצים החדשים שנוצרו ובנוסף, מסבסדת החברה לכלל עובדיה מענק לניהול אורח חיים בריא, היא מעודדת אותם להשקיע בעצמם, ומציעה החזר חודשי ע"ס 450 שקל בחודש עבור פעילות הנחשבת "אורח חיים בריא", כגון מנוי לחדר כושר, דיקור, שיעורי אומנות או מוזיקה, סדנאות בישול, מסאג'ים, מדיטציה, רפלקסולוגיה ועוד.

אפי כהן, מנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של סיילספורס ישראל: "אחד הדברים הבולטים בסיילספורס הוא הקשב האמיתי שהחברה נותנת לעובדים/ות שלה. בזמן הקורונה, סיילספורס דגמה באופן קבוע את מצב רווחת העובדים כדי לתת מענה נכון לצרכים החדשים שהתעוררו לאור התקופה המאתגרת ובעקבות ממצאים שעלו מהשטח, היא התאימה עצמה לצרכים ולתחושות של העובדים".

"בשנתיים האחרונות הטמענו תוכניות רבות והענקנו לעובדים שלנו תנאי עבודה מותאמים על מנת שיוכלו להמשיך את רצף העבודה ויחד עם זאת לקבל תמיכה במטרה לסייע להם לשמור על אורח חיים שמאזן העבודה לבית".

אפי כהן מנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של סיילספורס ישראל. יח"צ,
אפי כהן מנכ"ל מרכז המחקר והפיתוח של סיילספורס ישראל/יח"צ

מנגנוני הגנה מפני סטרס

"מומלץ למעסיק לייצר מנגנוני הגנה מפני סטרס במקום העבודה ובמקביל להציע מנגנוני תמיכה מפני סטרס שמקורו מחוץ למקום העבודה", מציינת ד"ר פוזננסקי.

"סביבת עבודה מכילה ותומכת בה לעובדים יש הרגשת סולידריות עם מקום העבודה יכולה בהחלט להפחית סטרס. שעות עבודה סבירות אשר מתכיילות עם שאר ערכי החיים, חשובים גם כן במקרה זה. ניהול אמפתי, אישי וקשוב עוזרים לפתח חווית עבודה נעימה, דבר אשר באופן ברור מפחית סטרס גם במקום עבודה בו סטרס הוא חלק מובנה מהעבודה, כמו בתי חולים למשל".

ד"ר פוזננסקי מוסיפה כי: "בהקשר הרחב יותר, המעסיק יכול לייצר מנגנוני הגנה מפני סטרס עבור העובדים, כמו למשל ביטוח בריאות הכולל את בריאות הנפש. כך יוכל עובד לפנות לטיפול רגשי מבלי לחשוש מעלויות הגבוהות הכרוכות בכך".

עזרה נפשית. ShutterStock
עובד יוכל לפנות לטיפול רגשי במסגרת ביטוח בריאות הכולל את בריאות הנפש/ShutterStock

החוויות המשלימות עוטפות את העובד

בפארק ההייטק בר לב שבצפון, שבו פועלות מגוון חברות הייטק וסטארט-אפים טכנולוגיים, שמים דגש על הבריאות הנפשית של העובדים, החל ממיקום הפארק בנוף פסטואלי ירוק הנשקף מכל פינה ולטענת הנהלת הפארק מגדיל את התפוקה, את תחושת הסיפוק ואת שביעות הרצון של העובדים.

בנוסף לתנאים הסביבתיים, צוות פארק ההייטק יוזם מגוון פעילויות בתחום ה- WELL BEING המתחיל במשפט השראה יומי המוקרן על המסכים ומקבל את פני העובדים עם הקפה של הבוקר, וממשיך במפגשים שבועיים המאפשרים נטוורקינג. כמו כן, מקפידים על מגוון פעילויות ספורט כמו פילאטיס, יוגה, שולחנות פינג פונג, שיאצו עצמי - שיטות להפוגה עצמית של לחץ, ישיבה נכונה ועוד.

מירב מצגר משה, סמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי פארק הייטק בר לב: "אנו משקיעים משאבים במטרה לייצר סביבת עבודה ייחודית עבור העובדים המשלבת סביבת עבודה בינלאומית בעיצוב ומגוון פעילויות רווחה, Well Being, העשרה מקצועית ונטוורקינג העוטפות את העובד ומשלימות את החוויה".

ד"ר פוזננסקי מסכמת: "באופן כללי אני מאמינה שסטרס הוא חלק מהחיים המודרניים. לא ניתן להימנע מזה. לא בחיים ולא במקום העבודה. על כן, יצירה של מרחב עבודה נינוח מכיל (שוב - גם במקומות עבודה בהם הסטרס הוא מובנה) יכולים לתרום רבות הן לעובד והן למעביד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully