וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתראיינים לעבודה בסטרטאפ? כך תזהו את סיכויי האקזיט

עודכן לאחרונה: 23.10.2021 / 18:42

ההייטק בישראל רותח וחברות טכנולוגיה זוכות להערכות שווי גבוהות מאי פעם. עובדים רבים בענף רוצים להיכלל בין אלו שהתעשרו בזכות הצלחת החברה. אבל איך תזהו את האקזיט העתידי כבר בשלב הריאיון לעבודה? הנה כלים שעשויים לסייע באיתור חברה עם סיכויי הצלחה גבוהים

שוק ההייטק הישראלי נמצא בנסיקה מטאורית. "בשנת 2019 נרשמו בישראל 19 אקזיטים וב-2020 המספר הזה צמח כבר ל-31, כאשר בשנה האחרונה, 2021, רק ברבעון הראשון של השנה היו כבר 23 אקזיטים, אשר הניבו למייסדים, כמו גם לעובדים, סכומים יפים בחשבון הבנק", אומר אלון חורב, סמנכ"ל טכנולוגיות בחברת VAST Data המספקת פתרונות אחסון.

"בשנה הנוכחית, הביאו לכך שאלפי עובדים בחברות סטארטאפ זכו לרגע המיוחל ופגשו את הכסף דרך אקזיטים, הנפקות או סבבים משניים (secondary rounds) בהם משקיעים קונים את האופציות של העובדים", מוסיף חורב.

אם בעבר היינו רגילים למצב שבו עובד מתראיין בחברה במטרה למכור את עצמו, את כישרונו, יכולותיו ומרצו, הרי שהשוק השתנה - בתפקידים מבוקשים בענף, העובדים הם אלה ש"מראיינים" את החברה, וזו מצידה, מבקשת להוכיח למרואיין שעתידו המקצועי, הבין אישי וכמובן - הכלכלי, יהיה ורוד אם יצטרף לשורותיה.

סטארט אפ. ShutterStock
23 אקזיטים ברבעון הראשון של 2021 - לעומת 19 אקזיטים בכל שנת 2019/ShutterStock

חברה בצמיחה מהירה

אלון חורב מציע דרכים לאיתור הסטארט-אפ עם הסיכויים הגבוהים להצליח:"אם אתם עובדים שרוצים להרוויח הרבה מהאקזיט המיוחל, עדיף לכם להצטרף לחברה בצמיחה מהירה, שבה מענק האופציות שתקבלו יכפיל את שוויו פי כמה. מנגד, קחו בחשבון שככל שהחברה קטנה יותר, כך סיכוי ההצלחה שלה יותר נמוך מצד אחד, אך פוטנציאל הרווח ממנה יותר גדול באופן משמעותי"

"ההבדלים בין חברות בשלבים שונים לא נגמרים בסיכויי ההצלחה שלה להרוויח. בחברות הקטנות התרומה של כל אחד משמעותית יותר ויש יותר הזדמנויות להתבלט בתפקידי מפתח. לעומת זאת, בחברות גדולות יש יותר משאבים, כמו כסף או כוח אדם שמסייעים לבנות דברים גדולים ולהתחרות בחברות הגדולות בשוק, ובדרך זו גדלים הסיכויים של החברה ושל העובדים להרוויח כסף".

אלון חורב, סמנכ"ל טכנולוגיות. VAST data,
אלון חורב, סמנכ"ל טכנולוגיות בחברת VAST Data/VAST data

אלו מדדים נבחן לפני הצטרפות?

צמיחה בפעילות - חברות טובות באמת הן חברות שצומחות. הצמיחה היא הסיבה שמשקיעים מסכנים את הכסף שלהם. למשל, צמיחה של 100% בשנה במספר המשתמשים או בהכנסות היא צמיחה טובה. לעומת זאת, צמיחה של 10% אינה משמעותית מספיק עבור רוב המשקיעים.

הצלחה עסקית - צמיחה נמדדת גם על פי הצלחה עסקית. בדקו האם יש כתבות באינטרנט או באתר החברה על הצלחות של החברה, בין היתר גם על סבבי הגיוס שלה. כתבות מקצועיות, מעמיקות ובעיקר ניטרליות, יכולות לתת לכם את התמונה המלאה על החברה, כמו מי הלקוחות שלה ומה באמת מידת ההצלחה שלה.

צמיחה במספר העובדים - כאשר החברה מציגה צמיחה משמעותית בכוח אדם זה מעיד על הצלחתה. ככל שהחברה גדלה וממשיכה במקביל להציע משרות בכמויות גדולות, היא בכיוון הנכון. מומלץ להיכנס ללינקדאין או לאתר החברה אליה אתם מתראיינים ולבדוק זאת.

הרקע של העובדים והמנהלים - כאשר מדובר בחברה צעירה שעדיין אין לה מוצר מוחלט ואי אפשר בפועל למדוד את הצמיחה שלה, אפשר לבדוק במקרה הזה האם העובדים בחברה הם אנשים מוכשרים ומצטיינים בתחומם, וכך להשליך ולהסיק על הפוטנציאל הצפוי לה. בדקו את הניסיון הקודם של המנהלים הבכירים בחברה וגששו מה הרקע של העובדים. קצת "סטוקינג" בלינקדאין במקרה הזה לא יזיק.

גיוסי הון - סימן היכר נוסף לאינדיקציה שהחברה מצליחה הוא גיוסי כספים תכופים. גיוסים של עשרות או מאות מיליוני דולרים הם סממן למשקיעים שמוכנים לשלם הרבה כסף כדי לא לפספס הזדמנות שעבורם היא הצלחה בסבירות גבוהה. החברות הטובות מעלות את השווי שלהן משמעותית בכל סבב גיוס. חברות שמסתירות את השווי שלהן בסבבי הגיוס עושות את זה בדרך כלל כי הוא נמוך מהמצופה או אפילו מסבב גיוס קודם, מה שאומר שהמשקיעים מאבדים אמון בחברה.

אמון העובדים בחברה - דרך נוספת ללמוד על החברה היא לדרוש לקבל הסבר על המוצר במהלך סבבי המיון מאחד מעובדי המפתח, על מנת להשתכנע שגם הוא, ואולי גם עובדים אחרים, מאמינים ברעיון ומוכנים להמר עליו. אם יש להם ספקות, כנראה שתצליחו לזהות את זה בתשובות שלהם.

ראיון עבודה. ShutterStock
תשאלו שאלות ספציפיות על מצבה הכלכלי של החברה/ShutterStock

איך תתכוננו לראיון העבודה

לראיון עצמו תצטרכו להגיע מוכוונים עם השאלות הספציפיות שיסייעו לכם להבין מה מצבה של החברה. למשל, נניח והחברה תימכר היום בשווי הנוכחי שלה, תשאלו - כמה אוכל להרוויח מכך? כלומר, מהו הערך של האופציות שבחברה מציעים לי?

לא כולם מוכנים לענות על השאלה הזאת, אבל מכיוון שזהו מרכיב משמעותי בתגמול ניתן להתעקש ובסוף לקבל תשובה. אם לא קיבלתם, זה צריך להדליק לכם נורה אדומה. נסו לברר גם - האם החברה רווחית? רוב הסטארט-אפים לא צריכים להיות רווחיים, אבל אלו שכן - הם במצב מעולה.

שאלה נוספת יכולה להיות - מה הייתה הצמיחה של החברה בשנה האחרונה? כל חברה מודדת עצמה בצורה שונה. זה יכול להיות על פי מספר עסקאות, כמות משתמשים חדשים, סכום ההכנסות וכדומה - נסו לברר לגבי כל אחד מהתחומים האלה.

לבסוף, שאלו גם - כמה כסף נשאר לחברה בבנק? שזה במילים אחרות למעשה - כמה זמן נשאר לחברה לחיות? הדבר רלוונטי יותר לחברות קטנות בסיכון יותר גבוה. חברה שלא יכולה לשרוד שנה עם הכסף שיש לה בבנק כנראה מתקשה לגייס כסף ממשקיעים חדשים והסיכוי שתעשו איתה אקזיט נמוך יותר.

אתם לא חייבים לקבל תשובות לכל השאלות - אבל ככל שתקבלו יותר תשובות, תדעו שהחברה גאה בהצלחה שלה. אם לא תקבלו תשובות בראיון, אין תחליף לשיחה כנה עם עובד בחברה. נסו למצוא מכר שעובד בחברה או אפילו חבר-של-חבר (שוב, הלינקדאין הוא פתרון מצוין) ותבקשו לשוחח איתו. כך תוכלו לדבר עם אדם אובייקטיבי שאין לו אינטרס לגייס אתכם, ולקבל ממנו את התשובות המהימנות ביותר.

תוכלו לשאול גם שאלות שלא הייתם שואלים במעמד ריאיון העבודה, כמו האם רוב העובדים מקצועיים? או מה היחס לעובדים? בסופו של יום, לצד כל המידע הפיננסי שתרצו לקבל והצורך שלכם לדאוג לעתיד עם יציבות כלכלית, השאלה האחרונה היא הפשוטה ביותר, וכנראה שגם החשובה ביותר - האם כיף בחברה? ותשובה אמיתית במקרה הזה תוכלו לקבל רק מהעובדים עצמם.

צמיחה והצלחה חשובים בעת בחירת מקום העבודה אבל הנאה וסיפוק הם מה שישאירו אתכם שם לאורך זמן ומההתחלה.

הטיפים באדיבות אלון חורב, סמנכ"ל הטכנולוגיות בחברת VAST Data ששוויה 3.7 מיליארד דולר, אשר מספקת פתרונות אחסון חדשניים שפותרים את הכשלים שהיו בתחום במשך מספר עשורים.

בחורה צעירה מתראיינת לעבודה בחברת הייטק. ShutterStock
לתשובות מהימנות. מיצאו אדם אובייקטיבי שאין לו אינטרס לגייס אתכם ומקושר לעובד בחברה/ShutterStock

VAST Data היא חברת אחסון ששמה סוף לשכבות המורכבות של האחסון והשימוש ב- HDD בארגונים. VAST מאחדת יישומים בתוך מערכת אחסון all-flash בעלת סקלאביליות גבוהה, כדי לעמוד בדרישות האחסון של עומסי עבודה תובעניים. במקביל, היא מגדירה מחדש את העלויות של טכנולוגית פלאש, כדי להפוך אותה לכדאית לאחסון כל הנתונים הארגוניים.

למידע נוסף בקרו ב: https://www.vastdata.com.

Universal Storage של VAST מעצים כעת חלק ממרכזי המחשוב המובילים בעולם. מטה חברת Vast Data ממוקם בניו יורק ומרכז הפיתוח שלה פועל מתל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully