וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מ-2025 נשלם מס כדי להיכנס ברכב לתל אביב

עודכן לאחרונה: 22.10.2021 / 7:40

ועדת הכספים אישרה את חוק מס הגודש בגוש דן לקריאה שנייה ושלישית, אך דחתה את יישומו בשנה, לשנת 2025. הוועדה הכניסה בחוק גם מספר שינויים והקלות, בעיקר ככל שאומרים הדברים בתחבורה הציבורית. כן הנהיגה הוועדה חיוב דיפרנציאלי בהתאם למהירות התנועה באותן שעות

ועדת הכספים אישרה את "מס הגודש". במסגרת הדיון שהחל בשעות אחר הצהריים והסתיים לאחר השעה אחת בלילה, הוכנסו בו מספר שינויים, בראשם דחיית כניסת המתווה לתוקף בשנה - למרץ 2025, על מנת לוודא שיועמד מלוא המענה הנדרש מצד התחבורה הציבורית.

עוד נקבע כי מוניות הספישל ישלמו 50% מסכום המס, מוניות נגישות יהיו פטורות מתשלום, כי תושבים שיגיעו לאזור לשם טיפול רפואי, יהיו זכאים להחזר מלא מקופות החולים, וכי יקבע בתקנות כי תושבי אזור הגודש שיכנסו ויצאו מאותו אזור בתוך חצי שעה, יהיו פטורים מתשלום, על מנת לאפשר להם מרקם חיים בסיסי.

במסגרת החקיקה המוצעת, מס הגודש יכנס לתוקף ב-1 למרץ 2025, כאשר שרי האוצר והתחבורה יוכלו לדחות את החלת הרפורמה בשנה אחת. במקביל תקודם תוכנית חומש להרחבה משמעותית של התחבורה הציבורית ותשתיותיה, תוך מתן דגש למענים הנדרשים נוכח הטלת אגרת הגודש.

פקקי תנועה בנתיבי איילון, 20 באפריל 2021. ראובן קסטרו
פקקי תנועה בנתיבי איילון, 20 באפריל 2021/ראובן קסטרו

האגרה תשולם בעת כניסה ל-3 טבעות בגוש דן, שבמרכזן אזורי התעסוקה בעיר ת"א, כאשר הטבעות מכילות את הכבישים הראשיים המובילים לערים באזור: חציית הטבעת החיצונית לכיוון מרכז הגודש בשעות 6:30 עד 10:00 בבוקר תעלה 5 שקל וחציית הטבעות האמצעית והפנימית תעלה 10 שקל בשעות אלה.

בשעות אחר הצהריים - 15:00 עד 19:00 בערב, בחציית הטבעות ממוקד הגודש לכיוון הטבעת החיצונית, יעמוד התעריף על מחצית מהסכומים הנ"ל, והתקרה היומית תהייה 37.5 שקל.

כן קובע החוק כי "המהירות הממוצעת בשעת הגודש תשפיע על התעריף הנגבה מהציבור", כאשר במידה ומהירות הנסיעה הממוצעת בשנה מסוימת תהייה נמוכה מהמהירות הממוצעת בשנת הבסיס (השנה שקודמת להפעלת המתווה) ב-עד 5 קמ"ש, יעלו סכומי המס ב-7.5% ובמידה והיא נמוכה ביותר מ-5 קמ"ש, יעלו סכומי המס ב-15%. במידה והמהירות תהייה גבוה יותר בעד 5 קמ"ש לעומת שנת הבסיס, יעלו הסכומים ב-7.5%. במידה והמהירות הייתה גבוה בין 5 ל-10 קמ"ש לעומת שנת הבסיס, לא ישתנה התעריף. במידה והמהירות גדלה ב10 עד 15 קמ"ש, יופחת שיעור המס ב-7.5%, בעליית מהירות של 15%, יופחת השיעור ב-15%.

התחבורה הציבורית תהייה פטורה מתשלום, כך גם מוניות השירות ורכבים עם תג נכה. כך גם רכבי ביטחון. אופנועים יהיו פטורים לאחר שהחוק המוצע שונה לדרישת הוועדה. רכב מסחרי מעל 12 טון יחויב בכפל תשלום ולא תחול עליו מגבלת החיוב היומית. לעניין המוניות הפרטיות (ספישל), קבעה הוועדה כי לאור כך שהינן אמצעי תחבורה משלים לתחבורה הציבורית, ומנגד הן יוצרות גודש, תעריפן יקבע על מחצית התעריף, אך ללא תקרת הגבלה יומית, כאשר העלויות יוכלו להיות מושתות על הנוסע. לצד כך נקבע פטור למוניות נגישות.

פקקים בנתיבי איילון בערב ראש השנה, ספטמבר 2013. יותם רונן
פקקים בנתיבי איילון בערב ראש השנה, ספטמבר 2013/יותם רונן

לעניין זקיפת הטבה בשכר עובד שכיר* במקרה שמעסיקו משלם עבורו את אגרת הגודש, לדרישת הוועדה נקבע כי נסיעות לצרכי עבודה, דוגמת נסיעה למתן שירות ללקוח, לא יחויבו בזקיפת הטבה בשכר העובד. נסיעה אל מקום העבודה וממנו כן יחויבו בזקיפת הטבה.

עוד נקבע במסגרת החוק, כי על שר האוצר יהיה לתקן תקנות חצי שנה לפני כניסת המתווה לתוקף, אשר יסדירו מצב במסגרתו *אדם שיצא ונכנס מאותו אזור בטווח של עד חצי שעה, לא יחויב המס. זאת על מנת לאפשר לתושבי אזור הגודש חופש תנועה לשם צרכי חיים בסיסים.

לצורך מעקב ובקרה נקבע כי שינוי גבולות טבעת, סכום המס ושעות הגודש יעשה באישור ועדת הכספים. עוד נקבע לדרישת הוועדה, כי שר האוצר ושר התחבורה ידווחו לוועדת הכספים החל ממרץ 2023 בכל שנה, על התפתחות טכנולוגית לניטור רציף, מחקר השוואתי ממדינות העולם לגביית מס גודש, ונתונים נוספים, זאת על מנת לבחון האם ישנם אמצעים מתקדמים יותר לגבייה יעילה ומדויקת יותר של אגרת הגודש. עוד נדרשו המשרדים לדווח על ההשקעה בפיתוח תחבורה ציבורית בישראל, תדירות והקמת תשתיות תחבורה ונתונים נוספים לעניין התחבורה בישראל מיום תחילת החוק ומידי שנה, זאת על מנת לעקוב אחר התפתחות התחבורה הציבורית לקראת כניסת מס הגודש לתוקף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully