וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם עוד עצמאים יידרשו להחזיר חלק ממענקי הקורונה?

עודכן לאחרונה: 25.10.2021 / 17:04

למעלה מעשרת אלפים העצמאים שקיבלו בחודשים האחרונים דרישה להחזר מענקי הקורונה, מסרבים להחזירם. ועדת הכלכלה קיימה ישיבה בנושא, זאת לאחר שלפני חודשיים הורה יו"ר הוועדה לרשות המסים לעכב את גביית החזר הממענקים. הוועדה דורש דיון פרטני בכל עסק ופריסה ל-36 תשלומים

ישיבה טעונה התקיימה בוועדת הכלכלה של הכנסת, בנושא החזר מענקי הקורונה שניתנו לעצמאים במהלך ימי הסגר של 2020 וראשית 2021.

מדובר בבעלי עסקים קטנים אשר מחזור העסקאות השנתי שלהם לא עולה על 300,000 שקלים בשנה - למשל, מורי דרך, בעלי חנויות קטנות, חברות יח"צ, פרילנסרים, נותני שירותים שונים כמו טכנאי מזגנים ועוד. העצמאים טוענים כי לא יעמדו בדרישות ההחזר המגיעות לעשרות אלפי שקלים וכי הדבר יביא לקריסתם הכלכלית.

בשנה שעברה בזמן הגשת הבקשה למענק קורונה עצמאים רבים לא ידעו להעריך במדויק את שיעור הירידה במחזור עסקיהם, דבר שיצר בהמשך דרישה להחזרת המענק. בהתערבות יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, הוקפאה גביית החזר המענק על ידי רשות המסים, עד לקבלת החלטה בנושא.

נסביר: התנאי לקבלת המענק הוא ירידה של 40% במחזור בהשוואה לשנת המס הקודמת. כדי לא לעכב את תשלומי המענקים המדינה נתנה אפשרות להגיש בקשה למענק הקורונה עוד לפני הגשת הדוחות התקופתיים למע"מ, על סמך הצהרת העצמאי בלבד על ירידה במחזור.

העצמאים נדרשו להצהיר כי במידה ולא יעמדו ברף זה, יצטרכו להחזיר את המענקים במלואם. אלא שלעיתים מגישי הבקשה למענק לא ידעו להעריך במדויק בזמן אמת האם אכן הגיעו לרף של 40% ירידה בהכנסה.

ועדת הכלכלה אישרה תיקון אחרון לכללי סריקת שיקים. יחסי ציבור,
יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ מיכאל ביטון/יחסי ציבור

העצמאים החזירו כבר 370 מיליון שקל, נותר חוב של יותר מ-270 מיליון

עתה, לאחר בדיקות הדוחות שהוגשו, המדינה דורשת להחזיר את המענקים ששולמו לאלה שלא היו זכאים להם, דבר שמעורר סערה בקרב העצמאים.

האם המדינה צריכה לוותר להם מטעמים הומניים היות שרבים מהם אכן עלולים לקרוס כלכלית אם יצטרכו לשלם עשרות אלפי שקלים או שמא להיצמד לחוק הנוקשה והאחיד לפיו פועלת רשות המסים? יש לציין כי רשות המסים מציעה לפרוש את החוב לתשלומים, אך העצמאים לא מעוניינים בכך, משום שהם מעוניינים לבטל את הדרישה לתשלום לגמרי.

צמרת אביבי, מנכ"לית ארגון מורי התל"ן, חוגים והעשרות ופעילה במאבק העצמאים, מספרת בשיחה עם וואלה! כסף, "יש אנשים שחסר להם חצי אחוז, אז לוקחים להם את כל המענקים בחזרה. זה לא מידתי, זה לא הוגן. העצמאים סוערים על הדבר הזה, ואנחנו לא נוותר. יש אנשים שקורסים, אין להם מאיפה להחזיר. זה היה לחם למחייה שלנו. לא נסענו עם לאיי סיישל".

לטענת העצמאים, בחלק מהמקרים מדובר בעסקים שנסגרו במהלך 2020 ו-2021, ואין להם אפשרות להחזיר את המענקים. העצמאים דורשים לקיים "החזר דיפרנציאלי", כלומר, החזר חלקי של המענק ביחס למענק שניתן ביתר. עוד נאמר על ידי נציגי העצמאים כי טרם הוקמה ועדת חריגים שתאפשר בחינה פרטנית של כל עסק לגופו.

המשנה למנהל רשות המסים מירי סביון הסבירה בדיון בוודעת הכלכלה שמתקיים ברגעים אלה: "נתונים על החזר המענקים - בשלב הזה אנחנו בשלב החזרה וולנטרי, זו הדרך שחשבנו שבה נכון להתחיל במהלך. אנחנו מאפשרים לעסקים שמזהים שקיבלו מענקים שלא היו זכאים להם להחזיר בצורה וולנטרית. אנו מדברים על עסקים שקיבלו מענקים שלא היו אמורים לקבל. מי שרוצה זכאי לפריסה של 18 תשלומים".

סביון הוסיפה: "650 מיליון שקל זה הסכום שהם חייבים להחזיר. יש כאלה שכבר שילמו. יש כאלה שהעדיפו להחזיר את הכל באופן מידי או פריסה יותר קצרה. סה"כ החזירו יותר מ-20 אלף עסקים סכום כולל של 370 מיליון שקלים שחזר לקופת המדינה. חלק שילמו את הכל וחלק לא את הכל. יש יתרה של 11,500 עסקים שיש להם יתרת חוב של קצת יותר מ-270 מיליון שקלים".

ח"כ מיכל שיר מהליכוד. טוויטר, אתר רשמי
ח"כ מיכל שיר, ועדת הכלכלה/אתר רשמי, טוויטר

פריסה ל-36 תשלומים

ח"כ מיכל שיר, סיכמה את עיקרי הדיון בוועדה:

הוועדה שבה וקוראת למשרד האוצר ולרשות המסים להקים ועדת חריגים שתבחן כל עסק לגופו וכי עסקים שנמנע מהם לחזור לעבוד באופן מלא בשל החלטות של הממשלה. ככל שנדרש לשם כך תיקון חקיקה אנא הביאו זאת במהרה לכנסת והוועדה תטפל בו במהירות הנדרשת.

הוועדה דורשת ממשרד האוצר ורשות המסים לאפשר לעסקים לפרוש את ההחזרים ל-36 תשלומים.

הוועדה סבורה שיש לאפשר לעסקים לבצע את פריסת התשלומים באמצעים אלקטרוניים ואחרים ולהימנע מדרישה מהם להגיע למשרדי רשות המסים לשם כך.

הוועדה מציעה למשרד האוצר ולרשות המסים לבדוק טענות שהועלו לסתירה בלשון החוק ויישומן.

הוועדה ממליצה למשרד האוצר לבחון הקמת קרן סיוע לעסקים במשבר מכספי המענקים שיוחזרו ולסייע לעסקים שקיים קושי בהגדרות החוק הקיים לתת להם מענה ואשר נפגעו כתוצאה מהחלטות הממשלה בתקופת משבר זו.

הוועדה מבקשת ממשרד האוצר לרכז את הנתונים שהתבקשו בדבר מספר העסקים המצויים על סף העמידה בקריטריונים ולהעבירם אליה בהקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully