וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוללה של האופניים התפוצצה. מי יפצה על הנזק?

עו"ד אסף ורשה

עודכן לאחרונה: 25.10.2021 / 14:11

הסוללה של האופניים החשמליים, כלי תחבורה שצובר פופולריות בעיקר בקרב צעירים, עלולה להפוך לפצצה מתקתקת. המקרים הטראגיים בהם נספים בני אדם, מגיעים לכותרות, אבל יש עוד עשרות מקרים בהם נגרם נזק כבד לרכוש. מי אחראי לנזק, ולא פחות חשוב: מי ישלם תמורתו?

אופניים חשמליים הפכו לאמצעי תחבורה פופולרי, בעיקר באזורים אורבניים צפופים. הם חביבים במיוחד על ילדים ובני נוער, אבל הפכו לכלי תחבורה נפוץ גם בקרב צעירים שמאסו בעומסי התנועה בכבישים.

מדובר לרוב בכלי תחבורה אלטרנטיבי, קל לשימוש - וכאשר נוסעים בו כחוק, גם בטוח-יחסית, אך למרות זאת, לאחרונה היינו עדים ללא מעט מקרים בהם סוללות התפוצצו או התלקחו וגרמו לשריפה (איך למנוע מהסלולה להתלקח: https://tech.walla.co.il/item/3467285).



כאשר מדובר במקרים טראגיים, בהם יש קורבנות בנפש, אנו נחשפים אליהם באמצעות התקשורת. אך יש עוד מקרים רבים שבהם הנזק הוא לרכוש בלבד, הגם שלעיתים מדובר בנזק כבד.

כדי להבין מי אחראי למוצר, מי אחראי לפגמים טכניים שנתגלו בו - ומי אמור לפצות את המשתמש, במקרה של תקלה שגרמה לנזק, פנינו לעו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח.

סוללה של אופניים חשמליים. ShutterStock
סוללה של אופניים חשמליים. אנחנו מרבים לתת את הדעת על הסכנות שברכיבה, אבל לעיתים דווקא הסוללה היא "פצצת זמן" אמיתית/ShutterStock

ניתן לתבוע שורה של גורמים

מי אמור לפצות את בעל הרכוש על הנזקים שנגרמו לו בעקבות השריפה?

לרשות בעל הרכוש שניזוק עומדת האפשרות לתבוע שורה של גורמים. הראשון הוא החנות ממנה נרכשה הסוללה. אם יתברר כי מדובר בסוללה לא תקנית שנמכרה על ידו, ניתן בהחלט לייחס לו רשלנות. לצערי, השוק בישראל פרוץ במידה מסוימת ולא מעט סוללות לא תיקניות נמכרות לציבור הרחב, שאינו מודע לסיכון הרב שטמון בהם.

אולם לא רק החנות מהווה כתובת לתביעה שכן גם ליבואן הסוללות יש אחריות כלפי מוצריו. נכון, הרף הנדרש מיבואן סביר בבדיקת מוצריו המיובאים עשוי להימצא נמוך מזה הנדרש מיצרן, כך שעצם הימצאותו של פגם במוצר, אינה מעידה בהכרח על התרשלות היבואן. לצד האמור, אחת הדרכים המרכזיות להוכחת רשלנותו של היבואן היא באמצעות שימוש בסעיף 41 לפקודה הנזיקין שקובע כי בהתקיים שלושה תנאים, עובר נטל ההוכחה לכתפיו של היבואן להוכיח כי לא התרשל.

ומה הם אותם תנאים? ראשית שאין לתובע יכולת לדעת מהן הנסיבות שהובילו לנזק; הנזק נגרם על- ידי נכס שלנתבע היתה שליטה מלאה עליו; ונראה לבית- המשפט שאירוע המקרה שגרם לנזק מתיישב יותר עם המסקנה שהנתבע לא נקט זהירות סבירה מאשר עם המסקנה שהוא נקט זהירות סבירה.

כמו כן, המציאות מלמדת כי קיימת חוסר אחידות בין בתי-המשפט בהחלת סטנדרט הסבירות והרשלנות על יבואן שנובעת מקושי מובנה לבחון את פעולותיו של היבואן והיעדר סטנדרט זהירות בכל הקשור לפעולות היבוא. לסיכום פיסקה זו, אכן - תביעת יבואן מהווה משוכה לא פשוטה למעבר.

לאור כך, במקרה של נזק לרכוש לתכולה או מבנה שמבוטח בפוליסת דירה, הכתובת הראשונית שכדאי לפנות אליה לקבלת פיצוי היא חברת הביטוח. הסיבה לכך היא כי בניגוד להליך תביעה נזיקי, ההתקשרות עם חברת הביטוח היא על בסיס חוזי, ואין צורך להוכיח רשלנות אלא רק כי הנזק ארע כתוצאה משריפה שמקורה בהתפוצצות הסוללה.

סוללת אופניים חשמליים. ShutterStock
גם אופניים שהסוללה בהם התלקחה מחוץ לדירה וגרמה נזק לאחר, עלולים להיות מקור לתביעה נגד בעליהם/ShutterStock

אחריות היצרן כוללת חובת פיצוי

ומה בנוגע לנזקי הגוף? האם גם כאן יידרש הנפגע לעבור מסכת משפטית מפרכת?

לא. חוק האחריות למוצרים פגומים, התש"ם-1980, מהווה חוק סוציאלי שמטיל אחריות חמורה על היצרן, וקובע כי חלה עליו החובה לפצות את מי שנגרם לו נזק גוף כתוצאה מפגם במוצר שיצר, מבלי שיצטרך להוכיח אשמה מצד היצרן.

קיימת בחוק הרחבה שקובעת כי יצרן הינו גם יבואן שייבא לארץ מוצר למטרות מסחריות ואף ספק של מוצר כשלא ניתן לזהות את היצרן או היבואן. כאמור אחריות היצרן כוללת חובת פיצוי במקרים בהם נגרמו נזקי גוף לאדם כתוצאה ממוצר פגום, וזאת גם אם לא הייתה זו אשמתו הישירה.

במקרים בהם הנזק נגרם בגלל רכיב שהיה פגום במוצר, האחריות לפיצוי תחול על יצרני המוצר והרכיב גם יחד. הפיצויים כוללים כיסוי של הפסדים בגין אובדן ימי עבודה ואובדן כושר השתכרות , לרבות פיצוי על אובדן כושר עבודה קבוע.

עו"ד אסף ורשה. יח"צ,
עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח/יח"צ

הסוללה התלקחה מחוץ לבית וגרמה נזק לרכוש של אחרים? אתם חשופים לתביעות

איך נדע מהו מוצר פגום?

החוק קובע כי מוצר פגום הינו מוצר אשר מחמת ליקוי בו עלול לגרום לנזקי גוף ואשר בנסיבות העניין נדרשות אזהרות או הוראות טיפול, והן לא ניתנו או שניתנו במידה שאינה מספקת. נטל ההוכחה במקרה זה יהיה על היצרן או היבואן.

ומה הדין במקרה בו הסוללה שלי הוטענה מחוץ לשטח ביתי ונגרם בעקבות התלקחותה נזק למבנה, האם ניתן להגיש כנגדי תביעה?

בהחלט. חברת הביטוח או הגורם שניזוק יכולים להגיש תביעה כנגד בעליה של הסוללה, אולם זה יכול להגיש במקביל תביעה כנגד גורמים אחרים בשרשרת ובכללם החנות ממנה קנה את הסוללה, היבואן וכו'. בסופו של יום, היה ובית המשפט ימצא כי רשלנות הובילה לשריפה, הוא רשאי לקבוע את שיעור האחריות שלהם לנזק ויחלק את גובה הפיצוי בהתאם לחלקם היחסי.


האם קיים ביטוח שמכסה את אחריותי כלפי נזק כזה?

בפוליסת הדירה יש אפשרות לפוליסה ייעודית שמכסה נזקי צד ג' לרוכבי אופניים חשמליים. ככל שאינה מחריגה כיסוי לאופניים, לא מן הנמנע כי חברת הביטוח תכנס לנעליו של המבוטח ותשלם פיצוי לגורם שניזוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully