וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גידול במספר המנכ"ליות, אך הדרך לשוויון עדיין ארוכה

וואלה! כסף

עודכן לאחרונה: 26.10.2021 / 12:18

נשים בהנהלה שוות כסף לארגון, כך עולה ממחקר מקיף שערך בנק "קרדיט סוויס". דירקטוריונים שהפגינו גיוון מגדרי, זכו לתוצאות עסקיות טובות יותר ולאמון המשקיעים. למרות הגידול המרשים במספר הנשים המנהלות, הדרך לשוויון עודנה ארוכה - אם כי קצרה יותר בצרפת

פורסם דו"ח Gender 3000 של בנק קרדיט סוויס, שערך מחקר עולמי מקיף אודות שילוב של נשים ולהט"ב בתקפידי ניהול בארגונים.

הדוח מעלה כי נשים מהוות כרבע מבעלי התפקידים בחדרי הישיבות ברחבי העולם. עוד עולה כי בישראל כ-42% נשים מועסקות בתחומי המדע, הטכנולוגיה והמתמטיקה, כ-2% יותר מהנתון המקביל בבריטניה ו- 5% פחות מאשר בארצות הברית.

עוד מגלה המחקר כי אחוז הנשים בתפקידי מנכ"ל בעולם גדל ב -27%, אך לפני שפותחים את השמפניות, יש לשים לב לכך שהן עדיין מהוות רק 5.5% מהסך הכולל. במחלקות הכספים המצב טוב יותר: מספר סמנכ"ליות הכספים עלה ב -17% והן מהוות כיום 16% מכלל תפקידי סמנכ"ל הכספים ברחבי העולם.

אחוז הנשים שנמצאות בתפקידי מנכ"ל באירופה עומד על 6.7%, העלייה הגדולה ביותר מאז 2019. אסיה,למעט יפן, נמצאת במקום השני עם 6.2% מנכ"ליות ובארה"ב אחוז הנשים מהוות בתפקידי מנכ"ל עומד על 5.6%.

עוד חושף הדוח כי הגיוון המגדרי בחדרי הישיבות ממשיך להשתפר ברחבי העולם, עם ממוצע משוער של כ- 24% לנשים מהיושבים בחדרי הישיבות. אחוז הנשים בתפקידי ניהול בכירים - C-suite roles השתפר גם הוא ועלה ל- 20%.

מתוצאות המחקר נראה כי ישנו קשר חיובי בין הגיוון המגדרי בתפקידים בכירים בתחומי תשואות הון, סביבה, חברה וממשל (ESG) לביצועי המניות של החברות. ככל שהגיוון בחברה גדול יותר, כך הקשר חזק יותר.

המחקר מתאר את מצב הייצוג הנשי בתחום היזמות. במהלך חמש השנים האחרונות, היחס בין נשים לגברים אשר ייסדו חברות סטארט-אפ עלה מ -0.62 ל -0.73 כאשר האתגרים מופנים כלפי נשים מייסדות בחברות סטארט-אפ.

דו"ח ה-Gender 3000 לשנת 2021 מספק עדכון מקיף של חברות ומנתח את ההתקדמות שנעשתה לשיפור הגיוון המגדרי. הוא מתמקד גם בתפקידי מנהלים בכירים ולא רק בחדרי הישיבות כמדד נוסף לשיפור הפרופיל. הדו"ח מנתח את ההתפלגות המגדרית של 33,000 מנהלים בכירים ביותר מ-3,000 חברות ברחבי 46 מדינות.

סטודנטים צרפת. ShutterStock
סטודנטית בצרפת (אילוסטרציה): סיכוייה להשתלב בעתיד כחברת דירקטוריון בארצה, הוא הגבוה בעולם: 45% מהדירקטורים בצרפת, נשים/ShutterStock

נשים מנהלות: הכי הרבה נשים בדירקטוריונים, בצרפת

בין השנים 2015 ל -2021, שיעור הנשים בדירקטוריונים ברחבי העולם עלה ב-8.9% ואף הוכפל אם נתייחס לנתונים מתחילת העשור.

אירופה וצפון אמריקה הובילו בממוצע העולמי עם 34.4% ו -28.6% (בהתאמה) במינוי נשים לדירקטוריון. אסיה פסיפיק הגיעה ל -17.3% ואמריקה הלטינית עם 12.7%. הביצועים יחסיים נוטים לשקף את שכיחות ההשקעות בסביבה, בחברה ובממשל ESG, אך גם את המקומות שבהם הלחץ במדיניות היה חזק יותר.

מדינות אירופה הובילו ברחבי העולם באחוז הנשים בדירקטוריון כאשר צרפת היא המובילה עם 45%, בריטניה הגיעה למקום ה- 10 עם 35% נשים בדירקטוריונים ועמדה ביעדים הקודמים שהוצבו על ידי "מועדון 30%" שנקבעו במקור למדדי המניות הבריטיים FTSE100 ו- FTSE350 בבורסת לונדון.

ישנם הבדלים ניכרים באיזור אסיה פסיפיק, ייצוג הנשים בדירקטוריון נע בין 34% באוסטרליה/ניו זילנד כאשר הדרישה להשקעות אחראיות דומות יותר למדינות באירופה וצפון אמריקה לעומת ייצוג נמוך המסתכם ב- 9% בדרום קוריאה. למרות השיפור בכל המדינות, הגרף עולה במיוחד באוסטרליה/ניו זילנד, יחד עם סינגפור ומלזיה. ההתקדמות בכלכלות אסיה הגדולות (סין, הודו, יפן וקוריאה) הייתה איטית בהשוואה לאמריקה הלטינית.

מנהלת חברה. ShutterStock
כמעט 20% מתפקידי הניהול ברחבי העולם, בידי נשים/ShutterStock

נשים בתפקידי "C-suite" - התפקידים המתחילים בכינוי Chief

דו"ח ה-Gender 3000 של בנק קרדיט סוויס מעריך כיצד הגיוון המגדרי משתקף בצוותי הניהול. אחוז הנשים הממוצע בהנהלה הבכירה עלה מ -17.6% ל -19.9% בשנת 2021.

במדינות אירופה ובצפון אמריקה יש את הנתח הגדול ביותר של נשים בתפקידי ניהול, אך הפער בין מדינות אלה לשאר העולם הוא קטן לעומת הפער בתפקידי הדירקטוריון. הפער בתפקידי הניהול הוא אחוז אחד בלבד.

מספר הנשים בתפקידי מנכ"ל בעולם גדל ב -27% אם כי הן עדיין מהוות רק 5.5% מהסך הכל. מספר סמנכ"ליות הכספים עלה ב -17% והן מהוות כיום 16% מכלל תפקידי סמנכ"ל הכספים ברחבי העולם.

אחוז הנשים שנמצאות בתפקידי מנכ"ל באירופה עומד על 6.7%, העלייה הגדולה ביותר מאז 2019. עם זאת, אסיה למעט יפן, נמצאת במקום השני עם 6.2% מנכ"ליות, בעוד שבארה"ב מהוות נשים מנהלות כלליות 5.6%. בתפקידי סמנכ"ל כספים, נשים מיוצגות במיוחד באיזור אסיה פסיפיק למעט יפן, כאשר הן מאיישות רבע מתפקידי סמנכ"ל הכספים, הרבה מעל אירופה וארצות הברית.

משרד עובדי הייטק. ShutterStock
גיוונתם? הרווחתם! הנהלות מגוונות מבחינה מגדרית מובילות באופן ברור לשיפור הביצועים העסקיים/ShutterStock

הקשר בין גיוון מגדרי לביצועים עסקיים

דו"חות ה- Gender 3000 הקודמים תיארו את פרמיית הגיוון- הקשר בין חברות מגוונות יותר מגדרית לבין ביצועים גבוהים יותר של חברות ומניות. המחקר מצא זאת עדיין נכון עם 200 נקודות יותר שנוצרו על ידי חברות אלה המציגות גיוון מגדרי מעל הממוצע לעומת אלה שמתחת.

גם ציוני ההשקעות האחראיות (ESG) בחברות מגוונות עולים על אלה בחברות הפחות מגוונות מגדרית. יתר על כן, הדוח האחרון מדגיש כי החברות בעלות הביצועים הטובים ביותר מציגות גיוון מגדרי מעולה הן בחדרי הישיבות והן בתפקידי הניהול בכירים.

מצעד הגאווה בתל אביב, 25 ביוני 2021. ראובן קסטרו
מצעד הגאווה בתל אביב: משקיעים המבקשים למקסם את התשואות, צריכים להתמקד בחברות המעמידות את הנשים והלהט"ב באופן רחב יותר בלב האסטרטגיה הניהולית שלהן/ראובן קסטרו

ומה עם להט"ב?

הדו"ח לשנת 2021 לא בודק פרמטרים כמו גבר לעומת אישה אלא בוחן פרמטרים של גיוון מגדרי והכלה רחבה יותר הקשורה לזהויות מיניות. הפרמטר של גבר לעומת אישה בוחן חברות במונחים של גיוון מגדרי רחב יותר ומדיניות הכללה הקשורה למין וזהויות מיניות.

המחקר מראה כי חברות המתמקדות במגדר וגיוון מגדרי באופן רחב יותר, נוטות לביצועים טובים יותר ביחס למדיניות הסביבה והממשל התאגידי שלהן.

כדי לבחון את ההשפעה של הגיוון על ביצועי החברה באמצעות פרמטר של תכליתיות להט"בית, הדו"ח משתמש בסל משוקלל ומותאם לפי שווי שוק של כ- 400 חברות המשלבות בתוכן להט"ב.

החברות נבחרו באמצעות מספר מקורות חיצוניים המתמקדים בהערכת מדיניות החברה, שיטות עבודה והטבות הנוגעות לזכויות הלהט"ב. ניתוח זה מצביע על כך שמשקיעים המבקשים למקסם את התשואות, צריכים להתמקד בחברות המעמידות את הנשים והלהט"ב באופן רחב יותר בלב האסטרטגיה הניהולית שלהן.

בעלי העניין בחברות מתמקדים יותר בחשיפת המגוון מעבר לדירקטוריון ולשכבות הניהול העליונות. בהסתכלות על 300 החברות המובילות בארה"ב לפי שווי שוק, מצאו החוקרים כי המגזרים המובילים מבחינת גיוון במקום העבודה הם בתחום האנרגיה, השירותים והפיננסים. שלושת המגזרים הנמוכים ביותר היו בתחום החומרים, התעשייה ובמוצרי צריכה.

השור של וול סטריט. ShutterStock
למרות הנתונים החיוביים, בתחום היזמות קיים עדיין פער מגדרי עצום: פחות נשים זוכות להפגיש בין חברות סטרטאפ שייסדו לשור המפורסם של וול סטריט/ShutterStock

אין יוניקורן ממין נקבה

הייצוג הנשי היחסי ביזמות השתפר בחמש השנים האחרונות, כאשר היחס בין חברות סטארט-אפ מבוססות נשים לעומת גברים עלה מ -0.62 ל -0.73. אנו מוצאים שעסקים שהוקמו על ידי נשים, קטנים יותר לעומת עסקים שהוקמו על ידי גברים עם הכנסות נמוכות יותר ושווי נמוך יותר.

בין 100 חברות היוניקורן המובילות בעולם, נראה כי אין חברה אשר נוסדה על ידי צוות נשים בלבד. בעוד שהנכסים המנוהלים המכוונים ל"השקעה בפרמטר המגדרי" עלו לשווי של- 10 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2021, יש לשפר את ייצוג הנשים בתחום היזמות.

לידי הדסון Lydie Hudson, מנכ"לית קיימות, מחקר וכיווני השקעה בבנק קרדיט סוויס.. יח"צ,
לידי הדסון Lydie Hudson, מנכ"לית קיימות, מחקר וכיווני השקעה בבנק קרדיט סוויס: עוד ארוכה הדרך לשוויון/יח"צ

"מתאם החיובי בין גיוון מגדרי לבין ביצועים תאגידיים"

לידי הדסון Lydie Hudson, מנכ"לית קיימות, מחקר וכיווני השקעה בבנק קרדיט סוויס, אמרה כי
"גיוון והכלה הם בלב מוקד ההשקעות האחראיות ESG בקרב משקיעים וקובעי מדיניות, ובעיקר מעצבים ציפיות כיצד נראה ממשל תאגידי טוב.

מחקר זה מתאר את המתאם החשוב בין גיוון לביצועים ארגוניים. כעסק גלובלי, תמיד היינו מחויבים למגוון של אנשים ולמגוון מחשבות, והעדויות האמפיריות לתועלת שבגיוון מעודדות.

עם זאת, כפי שמדגיש הדו"ח, אנו יודעים שיש עוד עבודה. מחקרים כמו Gender 3000 הם בדיקת טמפרטורה מצוינת כדי לראות היכן אנו נמצאים וכמה רחוק עלינו עוד להתקדם כדי להתקדם בצורה שוויונית".

ריצ'רד קרסלי Richard Kersley, ראש תחום המחקר התימטי העולמי בבנק קרדיט סוויס אמר כי
"זה מרגש לראות עלייה מתמשכת בגיוון היושבים בחדרי הישיבות המיוצגת בדו"ח האחרון שלנו בנושא Gender 3000.

המחקר משקף את המתאם החיובי בין גיוון מגדרי לבין ביצועים תאגידיים. עם זאת, כפי שתמיד עשינו לאורך חיי המחקר שלנו, איננו קובעים סיבה ותוצאה בניתוח שלנו ומצביעים רק על המתאם הנצפה והמתמשך. למרות שאנו יודעים בוודאות שגיוון מגדרי בתוך ההנהלה ובחדרי הישיבות גדל בעולם, עדיין יש הרבה מקום לשיפור, במיוחד במדינות אסיה המתעוררות והבולטות.

השנה, התעמקנו גם בפרמטר ההכללה של הלהט"ב וגילינו שבעלי המניות מתעסקים יותר ויותר בנושא הגיוון באופן רחב יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully