וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פמיניזם חרדי באלף וארבע מאות שקל לחודש

עודכן לאחרונה: 26.10.2021 / 14:16

מי אמר שהחרדים אינם עובדים? לפחות בכל הקשור למחאה הפמיניסטית והמוזרה שמושמעת עתה, בגלל ביטול סבסוד מעונות היום, הם עובדים על כולנו לא רע: נשים חרדיות לא יפסיקו לעבוד בגלל ביטול סבסוד מעונות היום. אל תקנו את הספין: אם כבר מישהו מופלה לרעה, אלה החילוניות

שינוי הקריטריונים לסבסוד מעונות היום להורים שאינם עובדים, הצליח להוציא מהמגזר החרדי קריאות גוועלד פמיניסטיות מעוררות השתאות. "אם הקריטריונים ישונו", אמר ליאיר שרקי מחדשות 12 מנהל "כולל" ומעון, שהוא גם נכדו של הרב עובדיה יוסף, "האימהות יפסיקו לעבוד".

פרץ הדאגה להעצמת הנשים החרדיות נוגע ללב במיוחד, כשהוא בא מפיהם של בני ובנות מגזר שעבורם "קול באישה ערווה", "כבוד בת מלך פנימה", ואם תתלבשי לא צנוע, תשבי בקדמת האוטובוס, או תלכי במדרכה שמיועדת לגברים, תחטפי יריקה עסיסית לפנים, במקרה הטוב.

לשימוש במוטיבים הפמיניסטיים הללו, במלחמתם על אלף ארבע מאות שקל שהם מקבלים מהמדינה למעון, יש תכלית אחת: לחיצה על הנקודות הרגישות של החילונים, שעבורם ליציאת נשים לעבודה יש ערך בהגשמה עצמית, ומי שגוזל זאת מהן פוגע ביכולת המימוש שלהן כבני אדם שווי זכויות.

אז בואו נשים את זה כאן: נשים חרדיות אינן שוות לגברים חרדים. הן נחותות מהן בבסיס התפיסה הדתית, למרות שיהיו כאלה שמיד ימצאו בתורה אלפי מובאות מוצקות על העלאת האישה על נס בפי כל והפיכתה למינימום המלכה אליזבת על ידי בעלה.

יציאתן לעבודה, המאוד מבורכת, באה מתוך צורך כלכלי ולא אחר. והצורך הזה הוא המניע האמיתי למלחמת העולם שמתנהלת עכשיו סביב שינוי הקריטריונים ולא, כפי שרוצים לגרום לחילונים לחשוב, שהיא מסירות מזוקקת לתורה.

ילדות חרדיות בנמל תל אביב, 8 באוגוסט 2018. AP
נערות חרדיות בנמל ת"א: 78% מתוכן ייצאו לעבוד. חלק גדול מהן יהנה מהשכר הממוצא במשק ואף יותר/AP

תלמידי כולל מול סטודנטים

עד היום, הקריטריונים לקבלה למעונות המפוקחים דרשו מאישה לעבוד 24 שעות בשבוע ומהבעל ללמוד או לעבוד במשך אותו פרק הזמן. החרדים הכלילו בסעיף הלימודים גם את הלמידה בכולל.

נוצר מצב אבסורדי שבו סטודנט שלומד באוניברסיטה, מממן את הלימודים מכיסו, ואילו זה שלומד בכולל, המדינה ממנת אותו ב - 2,000 שקל ונותנת לו עוד כמה צ'ופרים על הדרך, כמו מבחן הקדימות לקבלה במעונות. המבחן הזה מתבסס על ההכנסה החודשית של ההורים, חלקי מספר הנפשות בבית.

אם שני ההורים עובדים, הם ידחקו אחורה, בעוד שהורים חרדים, שבהם רק האישה עובדת והמימון החודשי של האברך בישיבה אינו נכלל בסעיף ההכנסות, הם יכנסו למעון לפני שני ההורים העובדים.

לזה קוראים תמריץ שלילי. גבר חרדי צריך להיות טיפש כדי לצאת לעבוד ולהפסיד את 1,400 השקלים שהמדינה מחלקת לו בחינם עבור הילד ואת הקדימות האוטומטית במעון.

הנשים החרדיות לעומת זאת, ניצלו את האפשרות שניתנה להן לעבוד, כי האפשרות הזאת אינה וולונטרית - אלא תלויה ברצונם הטוב של הרבנים - והשתלבו בשוק העבודה באופן מרשים.

לפי נתוני שירות התעסוקה מ - 2019, טרום הקורונה, 78% מסך החרדיות (לעומת כ-51% מהגברים החרדים) יצאו לעבוד, חלק גדול מהן משתכרות את השכר הממוצע במשך, העומד על כ-11,000 שקלים. 5% מכלל החרדיות העובדות נמצאות בהיי טק, לעומת 6.5% מהנשים החילוניות.

שינוי הקריטריונים לקבלה למעונות, שאמור היה להיכנס בראשון בנובמבר ונדחה בינתיים בשבועיים, דורש מהאישה לעבוד 24 שעות בשבוע ומהגבר לעבוד 24 שעות, ללמוד או לעבור הכשרה שתכניס אותו בעתיד לשוק העבודה. הוא יכול, למשל, ללמוד להיות גם שוחט, סופר סת"ם או משגיח כשרות, כל קורס שיש בסופו תעודה ויש עליו פיקוח.

החרדים עומדים על כך שאת לימודי הכולל צריך להכניס תחת סעיף "לימודים לרבנות". זה לא תופס כי בהשוואה גסה כמובן, בלי קשר לתכנים, אפשר להשוות את לימודי הרבנות ללימודים למבחן הפסיכומטרי. כל אחד יכול לגשת אליהם ואין בסופם תעודת הסמכה רשמית.

תעסוקת נשים חרדיות. אביר סולטאן, פלאש 90
מי שטעמה טעמה של עצמאות כלכלית, לא תוותר עליה בשביל 1,500 שקל לחודש/פלאש 90, אביר סולטאן

זיכרונות מימי לפיד באוצר: יותר חרדים יצאו לעבוד

זו לא הפעם הראשונה שבה משתנים הקריטריונים לקבלה למעונות. ב-2012 כשיאיר לפיד היה שר האוצר, התקבלה החלטה לפיה במשפחות שבהן בן הזוג לומד בכולל, סך סבסוד המעונות לאברכים ירד, ואתו גם הקדימות במבחני הכניסה אליהם.

לפי הנהי החרדי, התוצאה הייתה אמורה להיות חזרה המונית של נשים חרדיות הביתה. בפועל, נתוני שירות התעסוקה העלו שלא רק ששיעורי התעסוקה של הנשים החרדיות לא ירדו, אלא יותר גברים חרדים יצאו לעבוד.

ועוד משהו. נשים חרדיות שמשתכרות 11,000 שקלים ומפרנסות את הבית, לא יוותרו על ההכנסה בגלל הוצאה נוספת של 1,500 שקלים. נכון שזה מכביד, אבל הורים חילונים רבים, חלקם אגב סטודנטים לומדים שצריכים לשלם 3,000 שקלים למעון לילד, מוצאים עוד עבודה אם צריך ולא מעלים על דעתם להתרעם, כמו הגברת יהודית הלפרן, שהתראיינה אצל יאיר שרקי וכעסה ממש: "מה אני אעבוד בשתי משמרות?".

כן הגברת הלפרן. לא מעט חילונים שלא מצליחים להתקבל למעונות של ויצ"ו ונעמת, עובדים בשתיים או שלוש עבודות. אגב, לא רק הם. גם סתם חילונים שמשרתים בצבא שלוש שנים, צריכים להתפרנס והמדינה לא נותנת להם מתנות חינם.

הגברים החרדים אינם פמיניסטים. הם לא דואגים לנשים העובדות שלהם, אלא לעצמם ולכסף שהם עלולים להפסיד בגלל המהלך של שר האוצר, אחרי שהתרגלו שמשך שנים רבות נציגיהם בכנסת דאגו להם טוב מדי.

את מה שאמר ראש הכולל בנחרצות על האברכים, שמי שטעם טעם תורה לא עוזב אותה, אפשר גם לומר על שוק העבודה: מי שטעם עצמאות כלכלית וצמיחה אישית, לא יוותר עליה כל כך מהר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully