וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים בענף הנדל"ן: "הממשלה מתחילה להתעשת"

עודכן לאחרונה: 28.10.2021 / 12:09

ועדת הפנים של הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית כמה החלטות דרמטיות בענף הנדל"ן, ביניהן הקטנת רוב הדיירים הנדרש לקידום 'פינוי בינוי', צמצום היטל ההשבחה ל-25% וביטול בקשות להקלות בהיתרי בניה. התגובות בשוק הנדל"ן לא איחרו להגיע

"מהלך מבורך ומתבקש - סוף סוף יש לנו ממשלה ושרים שיודעים לדבר אחד עם השני"

"עושה רושם שהממשלה מתחילה להתעשת ומבינה סוף סוף את עומק משבר הדיור בישראל"

אלו הן רק חלק מהתגובות לקידום ההחלטות בפרק ההתחדשת העירונית שאושרו לקריאה שניה ושלישית ע"י ועדת הפנים של הכנסת. מבין ההחלטות: להקטין את הרוב הנדרש בחוק של דיירים לקידום פינוי בינוי, הוצאת דיירים עברייני בנייה ממניין הדיירים לחישוב הרובהנדרש, צמצום היטל ההשבחה מ-50% ל-25% וביטול הבקשות להקלות בהיתרי בנייה.

הבאנו את התגובות של בכירים משוק הנדל"ן להתפתחויות האחרונות בנושא זה:

בנייה של בניין ברחוב כצנלסון, ראשון לציון. ShutterStock
פרוייקטים בהתחדשות עירונית יתקדמו מהר מתמיד?/ShutterStock

"הדיירים ייהנו מהיצע רחב יותר"

רוני בריק, נשיא כבוד של התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון, "אני מברך על ההחלטה ועל השינוי שמורגש בממשלה החדשה. סוף סוף, לאחר שנים ארוכות, יש לנו ממשלה שיודעת לתקשר בינה לבין עצמה, עם שרים שיודעים לדבר אחד עם השני ורואים שהם עובדים קשה למען הציבור עם מהלכים חשובים ורפורמות משמעותיות".

"אני סבור שהמהלך יעשה טוב לשוק ההתחדשות העירונית, יביא להגדלה משמעותית של היצע הדירות, יגדיל גם את הכנסות המדינה והרשויות המקומיות כי יהיו יותר פרויקטים ויותר השבחה, וכמובן לרוכשי הדירות שייהנו מהיצע דירות רחב ומשכונות חדשות שיענו על צרכיהם".

רוני בריק נשיא התאחדות הקבלנים לשעבר ויור ארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון.. יחסי ציבור,
רוני בריק, נשיא כבוד של התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז השרון/יחסי ציבור

"שחרור חסמים בירוקרטיים"

רחל מלכה, מנכ"לית משותפת בחברת מעוז דניאל המתמחה בהתחדשות עירונית: "זוהי בשורה של ממש לתחום ההתחדשות העירונית, שהיא בגדר תוכנית מצילת חיים - כל שחרור של חסם בירוקרטי שמעכב הוא מבורך. הבשורה תהיה לכל פרויקטי ההתחדשות שלא הצליחו להגיע לרוב הדרוש של 80% רק בגלל סרבנות לא סבירה של חלק מהדיירים, וכן לדיירי השיכונים הנמצאים בסכנת חיים מעצם מגוריהם בבניינים הרעועים, וכמובן תועלת רבה למדינה שתוכל לקדם בנייה של עשרות ומאות אלפי יח"ד להגדלת היצע הדירות בשוק".

רחל מלכה מנכלית ובעלים מעוז דניאל. יחסי ציבור,
רחל מלכה, מנכ"לית משותפת בחברת מעוז דניאל המתמחה בהתחדשות עירונית/יחסי ציבור

"חשוב להסדיר גם את התכנון הסביבתי"

חיים קראדי, מנכ"ל פרשקובסקי מניבים: "אני מברך על ההחלטה לקצר תהליכים למימוש פרויקטי בינוי בינוי, אך סבור כי צריך גם להגדיר פרמטרים תכנוניים שייתנו מענה לצרכים של המשפחה המודרנית שתגור בהם, לפי כמות יחידות הדיור שתהיה בכל פרויקט".

"הייתי שמח אם הממשלה הייתה לוקחת את הרפורמה צעד אחד קדימה ומסדירה את התכנון הסביבתי כך שהממשלה תתקצב את הרשות המקומית בסכום כסף שייקבע מראש לצורך בניית התשתיות הנלוות ומוסדות הציבור כמו גני ילדים, בתי ספר, כבישים חדשים וכו'. מהלך כזה יבטיח תנאי מגורים ומחיה הולמים לדיירים וגם יוודא שלא יהיה עומס יתר על התשתיות הקיימות שלעתים מהווה חסם למימוש הפרויקט".

חיים קראדי מנכל פרשקובסקי מניבים טל משולמי. יחסי ציבור,
חיים קראדי, מנכ"ל פרשקובסקי מניבים/יחסי ציבור

"צמצום יכולות המו"מ של דיירים מול יזמים"

נסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ: "השינוי להורדת הרוב הדרוש להסכמה יקצר את הזמן הדרוש להוצאה לפועל של פרויקט פינוי-בינוי. עד היום השקענו שנים רבות על מנת להגיע ל-80% דיירים חתומים, ורק לאחר מכן יכולנו להתחיל לתכנן ולהגיש לרשויות. במקביל לתכנון נאלצנו להתחיל להכין תביעות נגד הסרבנים, כאשר הליך הגשת התביעות לבית המשפט וניהול משפט ארך לעיתים למעלה משנתיים. חשוב לציין כי השינוי יצמצם גם את יכולות המו"מ של הדיירים מול היזמים.

נסים אחיעזרא מנכל אחים דוניץ. יחסי ציבור,
נסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת אחים דוניץ/יחסי ציבור

"המדינה מתחילה להתעשת"

עו"ד דורון אריאל, מייסד פירמת דורון אריאל ושות' מומחה למקרקעין: "עושה רושם שמדינת ישראל מתחילה להתעשת ומבינה סוף סוף את עומק משבר הדיור בישראל. לראשונה המדינה עושה צעדים משמעותיים לכיוון הגדלת היצע הדירות במדינה".

"במשך שנים רבות מדברים על כך שפרויקטי התחדשות עירונית הם הדרך היעילה ביותר להגדיל את מס' יחידות הדיור וההחלטה להפחתת אחוז ההסכמה בפרויקטים של פינוי בינוי בהחלט יכולה לסייע להוציא יותר פרויקטים לפועל. אין לי ספק שההחלטות האלה ישחררו מאות פרויקטים ברחבי הארץ שהיו תקועים שנים רק בגלל העובדה שלא הושג רוב של 80% בקרב הדיירים".

עו"ד דורון אריאל שותף מייסד של פירמת עורכי הדין דורון אריאל ושות. צביקה גולדשטין,
עו"ד דורון אריאל, מייסד פירמת דורון אריאל ושות' מומחה למקרקעין/צביקה גולדשטין

"דרושים תמריצים נוספים"

דני מור מנכ"ל בסט יזום מקבוצת בסט: "מדובר במהלך מתבקש ומבורך שימנע ממיעוט בעלי דירות לאחוז ולעכב את רוב בעלי הדירות המבקשים להיות חלק מתהליך ההתחדשות העירונית. מדובר בפרויקטים המייצרים מיגון וחיזוק דירותיהם ומשנים כליל את מציאות ואיכות החיים וסביבת המגורים. צעד משמעותי מאד שדובר בו שנים רבות ויושם כעת. לצעד הזה נדרש לצרף מנגנונים להסרת חסמים ויצירת תמריצים נוספים בכדי שהליכי אישור הפרויקטים לא יתמשכו שנים ארוכות".

דני מור- מנכל בסט יזום. סיון פרג',
דני מור מנכ"ל בסט יזום מקבוצת בסט/סיון פרג'

"לקחת מראשי רשויות את הכח להחליט"

גד גרשון סמנכ"ל יזום בשפיר מגורים: "אין ספק שההחלטה להפחית את שיעור ההסכמה בפרויקטים של פינוי בינוי היא טובה, אך מדובר רק בצעד קטן לשחרור החסמים בתחום ההתחדשות העירונית. הבעיה המשמעותית ביותר היא ההתנגדות העזה של מרבית ראשי הערים באזורי הביקוש לפרויקטים של פינוי בינוי".

"מדינת ישראל צריכה לייצר בדחיפות מסלול עוקף רשויות כדי להוציא מידיהם של ראשי הרשויות את כל הכוח להחליט אם יתקיימו פרויקטים של התחדשות בעירם או שלא. מקבלי ההחלטות צריכים להחזיק בהגה של התחום ולהניע אותו קדימה במהירות"

גד גרשון, סמנכל  ייזום. יחסי ציבור,
גד גרשון סמנכ"ל יזום בשפיר מגורים/יחסי ציבור

"הפחתת מקרי סחטנות מצד דיירים"

צחי דידי, מנכ"ל קבוצת יוסי אברהמי: "זהו מהלך מבורך שיגדיל משמעותית את היקפי פרויקטי ההתחדשות העירונית. ראשית, הורדת אחוז ההסכמה לביצוע פרויקט פינוי בינוי ל-67% בלבד תפחית את כמות המקרים שבהם דיירים סרבנים נוהגים לעתים בסחטנות וכוחניות כלפי יזמים ומעכבים ומסרבלים את התהליכים".

"שנית, הפחתת היטל ההשבחה תגדיל את פוטנציאל הרווחיות אצל היזמים, וכך יהיה כלכלי יותר לבצע פרויקטים גם בפריפריה ובמקומות שאין בהם היתכנות כלכלית. גם החלת פטור ממס שבח תתרום לעלייה בכמות הפרויקטים, שכן דיירים המחזיקים ביותר מדירה אחת בבניין לא יחששו ללכת למהלך של תוכנית פינוי בינוי בטענה של חוסר כדאיות".

צחי דידי, מנכל חברת יוסי אברהמי. יחסי ציבור,
צחי דידי, מנכ"ל קבוצת יוסי אברהמי/יחסי ציבור

יגאל צ'ודנר, מנכ"ל ובעלים של חברת נתיבי הקמה, המתמחה בקידום הליכים סטטוטוריים: "אישור ועדת הפנים לסעיף ביטול הבקשות להקלות מתקן את אחד העיוותים הגדולים ביותר שהיו בשוק הדיור הישראלי, עיוות שאנחנו מדברים עליו מזה כמה שנים. עד כה במשולש של רשות מקומית-יזם-דייר, הרשות והיזמים נהנו על חשבון הדיירים: בעקבות ההקלות היזם קיבל זכויות בנייה גדולות יותר והעיכוב באישור התוכניות הביא לעליית מחירי המכירה של הדירות. הרשות מצידה קיבלה תשלומי השבחה גבוהים יותר, ורק הדיירים נפגעו מכך - מהמחסור בדירות וממחירים מטורפים".

"כעת עם ביטול ההקלות המאזן יחזור להיות תקין ורוכשי הדירות יחזרו ליהנות מהפירות. נסביר, כי כשלא תהיה סמכות שתאשר הקלות, היזמים יהיו מחויבים לבנות מהר ולמכור על מנת להרוויח. כך היצע הדירות יגדל ויתקצרו משמעותית ההליכים - זו בשורה של ממש".

יגאל צ'ודנר מנכל נתיבי הקמה. אילן ספירא,
יגאל צ'ודנר, מנכ"ל ובעלים של חברת נתיבי הקמה, המתמחה בקידום הליכים סטטוטוריים/אילן ספירא

"דרושים מהלכים משלימים"

לדברי עורכת הדין קרן פרשקר ממשרד רז-כהן: "תיקון החוק הוא צעד מבורך אשר צפוי לחסוך פרק זמן אשר נע בין מספר חודשים למספר שנים, אשר בהם נאבקו היזמים יחד עם נציגויות הבתים המשותפים על מנת להשיג את הרוב הנדרש לפרויקט. במקרים רבים התמיכה הראשונית בפרויקט היא גבוהה מ-66%, וכך יכול היזם להתחיל בהליכי התכנון והרישוי מיד עם היבחרו".

"עם זאת, ללא מספר מהלכים משלימים, עלול המהלך של הפחתת הרוב שלא לבוא לידי ביטוי גם בהיקפי הבניה בפועל. שכן, כעת צפוי גל של פרוייקטים לשטוף את מערכת התכנון על שלוחותיה השונות, וללא היערכות נכונה יווצר בה צוואר בקבוק, והפרויקטים הרבים עלולים להיגרר שנים ארוכות בוועדות. על הממשלה לקדם שורה של צעדים שתאפשר לקצר את משך ההליכים התכנוניים והליכי הרישוי, כמהלך משלים להבטחת יציאתם של יותר פרויקטים לפועל".

עו"ד קרן פרשקר. תמר מצפי,
עורכת הדין קרן פרשקר ממשרד רז-כהן/תמר מצפי

"הרפורמה מקדשת את הזכות לחיים ראויים"

עו"ד ישי איציקוביץ, שותף, מנהל מחלקת נדל"ן והתחדשות עירונית במשרד אגמון ושות', רוזנברג ושות': "מדובר בבשורה חשובה ובאבן דרך משמעותית בהסרת החסמים ובקידום ההתחדשות העירונית בישראל והיא תשרת את כל הגורמים המעורבים בה החל כמובן מבעלי הדירות המעוניינים בקידום הפרויקט, הרשויות המקומיות, הזוגות הצעירים וכן היזמים, האמונים על הוצאה לפועל של הפרויקטים".

"אישור הרפורמה מהווה הכרה של הממשלה וחברי הכנסת כי ההתחדשות העירונית היא הכלי המרכזי להתמודד עם משבר הדיור החריף, הבניינים הרעועים והמסוכנים, העדר מיגון ראוי וצמצום פערים חברתיים. מדובר ברפורמה המקדשת את הזכות לחיים ראויים ובכבוד לצד בטחון כלכלי וחברתי. יחד עם זאת, תחום ההתחדשות העירונית הינו תחום מתפתח ועדיין נותרו חסמים שטרם קיבלנו מענה ויש לקוות כי אלו יוסדרו בהמשך הן בדרך של חקיקה ראשית, תקנות, הנחיות והסברה".

ישי איציקוביץ. יורם רשף,
ישי איציקוביץ/יורם רשף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully