וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקווה לתעסוקה בדרום: בית החולים השיקומי החדש

עודכן לאחרונה: 28.10.2021 / 8:44

המחסור במטפלים מתחומי האשפוז השיקומי בדרום קשה, אבל באופק יש ניצוץ של תקווה. שבע שנים אחרי שהקמתו אושרה, בית החולים השיקומי בכפר "עדי נגב - נחלת ערן" יקום בקרוב, ויחד עם הפיתרון הרפואי יכול לדרבן גם את תושבי האזור להיכנס לתחום

נושא כאוב ומטריד שנמצא על סדר היום הציבורי מזה תקופה ארוכה הוא, כמובן, הבעיה במחסור ברופאים ונושא המשמרות הארוכות שהמתחמים נאלצים להתמודד עמן, מה שהוביל את ראשיהם לצאת במחאה סוחפת וקולנית. מפרסומים שעלו לאחרונה, דווח כי יש התקדמות בניסיון לגשר על הפערים בין הדרישות של מובילי המחאה המוצדקת לבין הגורמים הרלוונטיים בממשלה, אך ספק אם הדבר יכול לפתור לגמרי את הבעיה שנמשכת כבר שנים ארוכות.

בעיה מדוברת מעט פחות, אבל לאחרונה עלתה גם היא לכותרות, נוגעת למחסור במטפלים שיקומיים. התחומים הבולטים בהם קיים מחסור בענף הם פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק ומטפלים מתחום קלינאות תקשורת. מדוח ממשלתי בין משרדי שהתפרסם השנה, עולה כי בשנת 2020 היה קיים מחסור של מעל 2500 מרפאים בעיסוק, בעוד שבתחומי קלינאות תקשורת ופיזיותרפיה, נרשם מחסור של כ 2000 מטפלים לערך, הצפי הוא שהמספרים עוד יעלו בשנים הקרובות. בהשוואה למדינות ה-OECD, ממוצע מטפלי השיקום בישראל עומד על חצי. כאמור המחסור הקיים הוא ברמה הארצית אבל פלח אוכלוסייה גדול במדינה סובל ממנה יתר על המידה והכוונה היא לאוכלוסיית תושבי הדרום.

בית חולים חדש בבנייה. עדי נגב נחלת ערן,
מייצר אופציות תעסוקה. בית החולים השיקומי החדש/עדי נגב נחלת ערן

הנדרשים לטיפולים מסוג אלו בפריפריה נאלצים להמתין זמנים ארוכים לתורים למכוני השיקום, או לחלופין להרחיק אל מרכז המדינה ולקבל את השירותים הנדרשים שם, מה שיוצר מצב אבסורדי בו חבל ארץ ענק המכיל כ-900 אלף איש, לא זוכה לתנאים שוויוניים בקבלת שירותי רפואה בסיסיים.

המחסור בענף מטריד רבים בדרום הארץ והוא אינו נעלם גם מעיניי חלק מהגופים הרלוונטיים שיכולים לנסות ולהשפיע במעט על המצב. לאחרונה, אישרה המועצה להשכלה גבוהה לאוניברסיטת בן גוריון לפתוח לראשונה מחלקה ללימודי ריפוי בעיסוק, זאת מתוך כוונה כי הדבר יעודד צעירים מחבל הארץ הדרומי לפנות אל מסלול לימודים זה ובכך יגדל ההיצע של המטפלים באזור.

גורם אזורי נוסף הפועל לשינוי המצב הקשה הוא הכפר השיקומי "עדי נגב - נחלת ערן" המנוהל על ידי עמותת "עדי", המפעילה רשת מרכזי שיקום הכוללים מרכז נוסף בירושלים.

כפר עדי נגב נחלת ערן. יחצ,
יותר פתרונות לתושבי האזור. עדי נגב - נחלת ערן/יחצ

מדובר על מרכז קהילתי משלב, הנותן מענה טיפולי, שיקומי וחינוכי לכל אדם עם מוגבלות במגוון שירותים - מבית חולים שיקומי יומי ועד מגורים לאוכלוסייה עם מוגבלות שכלית התפתחותית מורכבת. הכפר, מהווה שדה קליני רחב ומאגד שלל של פתרונות שיקומיים לילדים ובוגרים ברמות תפקוד שונות (מלידה או פגיעה נרכשת), זאת במסגרת מעבדות מחקר הפועלות במקום. מי שהקים את הכפר ומשמש גם כיו"ר עמותת "עדי" הוא אלוף במיל' וחתן פרס ישראל דורון אלמוג, אשר הקים את הכפר מתוך רצון לעשות מהפכה של ממש בכל הנוגע לטיפול באנשים עם מוגבלויות ואנשים הנדרשים לשיקום עקב פציעות. השם "נחלת ערן", התווסף לזכרו של הבן שלו ערן, שנולד עם מוגבלות ושימש כמקור השראה עבורו, או כפי שדורון מספר "המורה הכי גדול של חיי".

במסגרת עבודת בית החולים השיקומי היומי הפועל במקום כיום, מוענקים מדי שנה כ-20,000 טיפולי חוץ עבור הקהילה בכל אזור הנגב. הכפר מציע שירותים מתקדמים בתחומי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, ליווי רגשי, בריכה הידרותרפית, חדר כושר שיקומי, קלינאות תקשורת, מרכז חקלאי הכולל חוות סוסים טיפולית, ספארי וגם טיפולים חדשניים לנפגעי שבץ במסגרת מחקר עם הפקולטה לפיזיותרפיה ומדעי המוח באוניברסיטת בן גוריון שבנגב.

בספטמבר 2014 אישרה הממשלה את תמיכתה בתוכנית הקמת בית חולים שיקומי חדש בכפר. בימים אלו נשלמת בנייתו והוא יהיה למעשה בית החולים השיקומי הראשון מסוגו בדרום. מדובר בבשורה גדולה עבור תושבי האזור כולו, אם זה עבור אלו הנדרשים לטיפולים או אלו שירצו לעסוק בתחומים הרלוונטיים. הצפי הוא שהקמת בית החולים החדש, בשילוב הפעולות לעידוד מקצועות הלימוד ואחרים, יגרמו לצעירים מהאזור ללמוד ולעסוק בתחום, אבל בנוסף גם ימשוך אנשי מקצוע איכותיים שיהיו מעוניינים להעתיק את חייהם אל הדרום ולעבוד במקום.

אבי וורצמן. יחצ,
לעבוד, ללמוד, להשתלב ולגור. אבי וורצמן/יחצ

בשלב הראשון יכלול בית החולים החדש שתי מחלקות, מכון פיזיותרפיה, מכון ריפוי בעיסוק וכן מרכז מחקר והוראה יחד עם אוניברסיטת בן גוריון שבנגב. כמו כן, יתקיימו שיתופי פעולה אקדמיים ומחקריים נוספים המתקיימים גם עם מכון ויצמן למדע, בית חולים שיבא ואוניברסיטת John Hopkins בבולטימור, ארה"ב.

בהמשך, תתווסף מחלקה שלישית, כמו גם מרכז ספורט, מתחם ציבורי למטופלי חוץ ומרכז כנסים ומחקר. כל מחלקה תכלול 36 מיטות. הדבר עתיד לשפר גם אם במעט את המחסור הקיים במספר מיטות האשפוז השיקומי, שכן ישראל ניצבת במקום נמוך מאוד ביחס לשאר מדינות הOECD גם בנתון הזה כשהיחס עומד על 0.1 מיטות על כל 1000 איש. באזור הדרום המצב כאמור חמור עוד הרבה יותר והוא עומד על 0.004 , מדובר בנתון נמוך מאוד גם בהשוואה לאזור המרכז בו היחס עומד על 0.22 מיטות.

במסגרת התכנון להקמת בית החולים, ולאור השאיפה כי הוא יפתח לתושבי האזור אפשרויות תעסוקה חדשים ויצמצם גם אם במעט את הפער שנוצר, החלו ב"עדי נגב - נחלת ערן" בהכנות ובפעולות אפקטיביות, לאחרונה הוקם כפר סטודנטים חדש בתוך שטח הכפר בשיתוף קהילת הצעירים של "תוצרת הארץ" אשר פועלת לעודד התיישבות בפריפריה מתוך אידיאולוגיה חברתית וציונית. הסטודנטים מקבלים מלגת לימודים ומגורים תמורת התנדבות ועבודה בכפר עם אנשים עם מוגבלויות. אלו הלומדים את המקצועות הרלוונטיים יזכו בנוסף לאפשרות לעבוד בבית החולים החדש. כמו כן, השאיפה היא שהם גם יהוו את הגרעין החלוצי וישתקעו ביישוב חדש הנבנה בסמוך אל הכפר בשם מרחבי דניאל.

"בית החולים החדש הוא בשורה עצומה לתושבי הנגב, זהו בית החולים הראשון שנבנה בנגב אחרי שנים רבות, בית החולים ישפר במידה משמעותית מאוד את איכות הטיפולים והזמינות עבור תושבי הנגב. אנו מאמינים שפתיחת בית החולים השיקומי יקדם מאד את כל תחום רפואת השיקום ומקצועות הבריאות ויגרום לאנשי רפואה מעולים ולמטפלים רבים במקצועות הבריאות להגיע לעבוד, ללמוד ולהשתלב וגם לגור בדרום ובנגב", אומר אבי וורצמן מנכ"ל הכפר עדי נגב - נחלת ערן". וורצמן, כמו שאר ההנהלה והצוות בכפר, עובדים ימים כלילות לעמוד בביקוש הרב ולהעניק יחד עם הצוות הרפואי והטיפולי המעולה, את השירות הטוב ביותר עבור תושבי הדרום, והם גאים בזכות הניתנה להם. "גם כיום אנו בכפר עושים את המיטב להעניק את הטיפול הראוי והטוב ביותר עבור אלו הפונים אלינו, זאת במסגרת העבודה השוטפת של בית החולים השיקומי היומי הפועל בכפר ובמסגרת המעטפת הכוללת מגוון שירותים טיפוליים וחינוכיים שאנו מעניקים לאנשים עם מוגבלויות ואחרים. אנו שמחים ומברכים על כך שיש לנו את היכולות והכלים הנדרשים לעשות זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully