וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעולם בעקבות השמש: מה קרה למניות האנרגיה הסולארית?

עודכן לאחרונה: 28.10.2021 / 15:07

הקורונה הביאה אותן לשיא, המימושים מחקו חלק מהשווי - והשיח על ההתחממות הגולבלית תיקן בחזרה כלפי מעלה. חברות האנרגיה הסולארית חוו תקופה מטלטלת שקשה לנבא איך תימשך. עם זאת, צריך להביא בחשבון שעם כל הבעיות, מדובר עדיין באנרגיה של המחר

משבר האקלים לא פסח, לטובה, על מניות החברות הסולאריות הנסחרות בבורסה בתל אביב, שקיבלו Boost אנרגיה מעלה לקראת ועידת האקלים הצפויה להיפתח בנובמבר הקרוב בעיר גלאזגו שבסקוטלנד.

העליות של שלושת החודשים האחרונים, עם זאת, לא כיסו מחיקה של כ-2.9 מיליארד שקל משווי החברות הסולאריות באחוזת בית, מאז שווי השיא אליו טיפסו בשנת הקורונה - עת המשקיעים ניווטו כספם אל תעשיות העתיד.

המחיקה מהווה כ-11% מהשווי המצרפי בשיא ימי הקורונה, של תשע חברות האנרגיה המתמקדות בתחום הסולארי, שעמד על כ-24.7 מיליארד שקל. מאז הוא ירד לכ-21.8 מיליארד שקל, על פי בדיקה של 'וואלה! כסף' ו'מעריב עסקים'.

ערן יונגר. יח"צ,
ערן יונגר, מנהל מחלקת המחקר בברוקראז' של בית ההשקעות מיטב דש/יח"צ

המימושים הובילו לירידות

"הירידות שחוו מניות סקטור האנרגיה הסולארית עד לפני כ-3 חודשים נבעו בעיקר ממימושים לאחר עלייה חדה שחוו במחירן בתקופת הקורונה" אומר ערן יונגר, מנהל מחלקת המחקר בברוקראז' של בית ההשקעות מיטב דש.

"בחינת מניות הסקטור בארה"ב לדוגמא" הוא ממשיך "ממחישה זאת היטב, שכן התחום שם הניב כ-140% תשואה בתקופת הקורונה, שהיא בין הגבוהות בשוק האמריקאי ב-2020, ולאחר מכן הגיעו מימושים חלקיים, שהינם טבעיים לאור העלייה החדה.

הירידה גם מנוגדת קצת לחילופי הממשלה שהיו בארה"ב אותה תקופה במסגרתם הוחלף נשיא שפחות תמך בתעשייה זו, בנשיא המיישם תוכנית ממשלתית לקידומה. אבל בנוסף למימושים הסקטור חווה בעיות בשרשרת האספקה בתחילת הרבעון הראשון, כשאר תחומי הכלכלה המתנהלים ברחבי העולם, שנבעו בעיקר מיוקר השינוע למערב. זאת לצד בעיות לוגיסטיות והתייקרות חדה בחומרי הגלם, גם של הפאנלים.

כך אם בעשור האחרון מחירי הפאנלים הסולאריים ירדו בכ-80%, בשנת 2021 החלה התייקרות שהובילה לחשש המשקיעים מהתייקרות עלויות ההקמה של שדות סולאריים, וצפי לירידה בתשואות הפרויקטים של החברות.

כל אלו הובילו לירידות שהסקטור ספג מאז השיא אליו הגיע בשנת הקורונה ועד לפני כ-3 חודשים - הנקודה ממנה סקטור האנרגיה הירוקה החל להתאושש".

מניות חברות אנרגיה סולרית. ללא, מערכת וואלה!
מניות חברות האנרגיה הסולארית בבורסה של תל אביב/מערכת וואלה!, ללא

הפרחים לסאנפלאואר

החברות שהתאוששו בצורה הטובה ביותר מאז תחילת השנה הן סאנפלאואר, שזינקה ב-27.61% מאז תחילת השנה לשווי של 296 מיליון שקל; אנלייט, המובילה את טבלת חברות האנרגיה הסולארית עם שווי של כ-6.9 מיליארד שקל לאחר שעלתה ב-11.94% מאז תחילת השנה; ומשק אנרגיה, שעלתה 9.52% לאותה תקופה ונסחרת בבורסה בתל אביב בשווי 619 מיליון שקל (ראו טבלה).

שאר 6 החברות ירדו בכ-7.6% בממוצע מאז תחילת השנה, ומובלות על ידי סולגרין וסולאיר, שירדו בכ-12.8% ו-12.49% בהתאמה, נכון לסוף יום המסחר האחרון שנבדק.

"הסקטור אינו הומוגני" מוסיף יונגר "ויש בו מספר רב של חברות השונות בטריטוריות בהן הן עובדות, לצד מרווחי רווח שונים על פרוייקטים, טווחי הנבה שונים של האחרונים, וגודל פורטפוליו שונה.

בתקופה האחרונה מספר חברות עשו מהלכים לטובת כניסה לטריטוריות חדשות, וכמה מהחברות הגדולות אף ביצעו בשנה האחרונה רכישות משמעותיות הגדילו להן מאוד את הפרוטפוליו, שאצל חלקן יחל להניב כבר החל משנת 2022 הקרובה, ואצל אחרות החל משנת 2024 ואילך.

אם לקחת כדוגמא את שתי מובילות הסקטור בבורסה בתל אביב בהיבטי הגודל, אז אנרג'יקס (הנסחרת בבורסה בתל אביב בשווי כ-6.9 מיליארד שקל) רכשה פרויקטים שיהיו מניבים בטווח זמן ארוך יותר מאנלייט (הנסחרת באותו שווי באחוזת בית) שיהיו מניבים בטווח זמן קצר יותר.

בנוסף, זו הראשונה הגדילה את הפרוטפוליו שלה בכ-3.1 ג'יגה וואט עתידיים, בעוד השנייה בכ-20 ג'יגה וואט עתידיים".

עופר ינאי, יו"ר נופר אנרגיה. רז עוזיר,
עופר ינאי, יו"ר נופר אנרגיה. אלטשולר שחם והפניקס הובילו גיוס של 555 מיליון שקל/רז עוזיר

לא רק בבורסה

יש לציין, כי חברות הסולאר חוות האצה גם בשיתופי הפעולה שהן חוות מהמשקיעים המוסדיים גם מחוץ לבורסה. כך לדוגמא, מגדל חברה לחברת 'דוראל' ורכשה 20% ממניות חברת הבת האמריקאית של האחרונה תמורת 110 מיליון דולר. במסגרת ההסכמות בין השתיים, חברת הביטוח עתידה להשקיע כ-100 מיליון דולר בפרויקט המוביל של החברה בארה"ב.

דוגמא נוספת היא הניסיון של בית ההשקעות 'אלטשולר שחם' לחבור למיזמים משותפים עם חברת האנרגיה 'נופר אנרג'י'. זו האחרונה דיווחה לפני כשבועיים כי בית ההשקעות הוביל השקעה של כ-555 מיליון שקל בה ,יחד עם חברת הביטוח הפניקס ומשקיעים נוספים.

עבור 'אלטשולר שחם' מדובר בהשקעה ראשונה במניות חברת אנרגיה ירוקה ישראלית, שתעמוד על כ-200 מיליון שקל מתוך סך ה-555 מיליון שקל השקעה כוללת, ולצידה ישקיע בית ההשקעות כ-200 מיליון שקל נוספים בחברה משותפת שתקום יחד עם 'נופר אנג'י', להשקעות בפרוייקטי אנרגיה מתחדשת.

השתיים ניסו לשתף פעולה בעבר במסגרת רכישת השדה התרמו סולארי 'מגלים' מידי קרן התשתיות 'נוי' תמורת כ-580 מיליון שקל, אך חזרו בהם לאחר שבחנו כדאיות הרכישה ומצאו כי לא יצליחו להשיא תשואה הגבוהה ממה שהוערך אז, כ-8.5%.

"צריך לזכור דבר נוסף" מעלה יונגר "והוא שהחברות הישראליות הגדולות כבר נמצאות במקום בו יש להם מספיק פרויקטים מניבים שיוכלו לשרת את ההשקעות שיידרשו להם בפרויקטים החדשים.

בחברות הביניים, כדוגמת דוראל ונופר, הדבר ייקח עוד כשנה עד שנתיים. כך שהן אמורות להמשיך ולעלות את ביצועיהן, לצד יצירת תזרים מזומנים יציב וקבוע. כיצד הדבר ישפיע על מחיר המניה? קשה לנבא".

ניכר כי שינוי טעם ההשקעות השפיע על תיאבון המשקיעים ועל ניווט כספם, בין היתר, גם ממניות חברות האנרגיה הסולארית. עם זאת, יש לזכור שחברות אלה מייצגות את תעשיית האנרגיה של העתיד, המסתמכת על רגולציה ויעדים ממשלתיים שנקבעו בארה"ב, אירופה וישראל. לכן בשוק ההון מקווים כי עם התקדמות בביצועים, יתקדמו גם שערי המניות.

המדור "הטבלה לא משקרת" יתפרסם גם במוסף "עסקים" של מעריב, יום ו', 29.10

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully