וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך נמנע מתשלום מסים בימי הקניות המקוונים

עודכן לאחרונה: 28.10.2021 / 17:56

"חגי הקניות" המקוונים של נובמבר בפתח, ואחת הבעיות בהזמנות מחו"ל היא נושא המסים: האם נשלם מע"מ, מכס או מס קנייה? מאיזה סכום נשלם וכמה? האם כדאי לפצל הזמנה כדי להוזיל עלויות? הנה המדריך שמסביר מה כדאי לעשות כדי לשלם כמה שפחות

בחודש נובמבר יצוינו ברחבי העולם חגי הקניות הגדולים וכולנו נחשף למבצעים שווים והנחות מפתות שיגרמו לחלקנו לרכוש יותר - אפילו מוצרים שאנחנו לא ממש צריכים.

בשנים האחרונות, למדנו שאפשר לחסוך לא מעט כסף בהזמנות מאתרים בחו"ל, כלומר, להפוך ל"יבואן אישי", לעקוף את העלויות הנוספות שמועמסות על המוצרים שעולים למדפים בארץ ובכך לשלם פחות על אותו מוצר בדיוק.

יחד עם זאת, לעיתים, כשנגיע לסניף הדואר כדי לאסוף את החבילה, נגלה שעלינו לשלם מסים שלא ידענו על קיומם. המחיר שנשלם בסופו של דבר עלול לעלות בעשרות או אפילו מאות שקלים, מה שיהפוך את הרכישה להרבה פחות משתלמת משחשבנו.

לקראת יום הרווקים הסיני שיחול ב-11-12 נובמבר, בלאק פרידיי שיחול ב-26.11 וסייבר מאנדיי שיתקיים ב-29.11, עשינו לכם קצת סדר, בעזרת רו"ח אורי עזרא ממשרד קופרברג עזרא ושות', מקבוצת 'אליוט', כדי נוכל להבין יותר ולחשב מראש את המיסים והתשלומים הנוספים שנצטרך לשלם לאחר הרכישה.

חבילות של אמזון. ShutterStock
ההזמנה מחו"ל עלולה לעלות לנו יותר ממה שחשבנו להוציא/ShutterStock

ראשית, לשם הידע הכללי, חשוב להבין כי ישנם 3 סוגי מיסוי: מע"מ , מס קניה ומכס.

מע"מ - המע"מ הוא פונקציה של סכום הרכישה בלבד, כלומר, במידה והסכום הסופי לרכישת המוצרים עומד מעל הסכום הפטור ממע"מ כיום (75$) - הרכישה תהייה חייבת בתשלום מע"מ ע"ס 17% מסכום הרכישה.

מס קנייה - מס קנייה חל על חלק קטן מאוד מהאפשרויות לייבוא אישי ולרוב אינו חל על המוצרים הפופולריים של המוצרים הנרכשים באתרי המכירות מחו"ל כמו הלבשה למשל. דוגמא למוצרים עליהם יחול מס קנייה: מוצרי טבק, טלוויזיות, חלקי חילוף לרכבים וכו'.

מכס - זהו מס החל על ייבוא מוצרים ממדינות שאין לישראל הסכם סחר עמן. המכס אינו סכום קבוע אלא משתנה ממוצר למוצר ומחושב בהתאם.

קניות אונליין במחשב. ShutterStock
חגי הקניות של חודש נובמבר: כמה נשלם בסופו של תהליך ההזמנה?/ShutterStock

פיצול קניות: בין בני זוג או בין מספר אתרים

מהו גובה הפטור החל על הזמנת מוצרים מחו"ל? עד לסכום רכישה של 75$, תהיו פטורים מכל מס אבל שימו לב, אם רכשתם מוצר שעולה לדוגמה 70$ ועלות המשלוח הינה 20$ עדיין תהיו זכאים לפטור, וזאת בתנאי שבהצהרת הייבוא הסכום יפוצל בין עלות המוצר לעלות המשלוח ולא יאוחד לסכום כולל של 90$, וכאמור, הפטור אינו חל על מוצרי טבק ומשקאות משכרים.

האם ניתן לרכוש ביותר מ-75$ ללא מס, אם נרכוש משני אתרים שונים? במידה ורכשתם שתי חבילות או יותר, מאותו ספק לאותו לקוח והן ישלחו בהפרש של עד 72 שעות, הם ייחשבו כעסקה אחת - וכך המיסים יחושבו לפי ערכם הכולל של המוצרים יחד.

כיצד בכל זאת ניתן לפצל רכישות מחו"ל ולהימנע מתשלום מס מיותר? במידה וקונים בזוג, ניתן לחלק את ההזמנה לשני בני הזוג ובכך ליהנות מהכפלת התקרה של הפטור. כמו כן, ניתן לפצל את הרכישות בין מספר ספקים.

חשוב לציין שבאתרים רבים ישנן הרבה מוכרנים שונים, לדוגמה אמזון ו-ebay הם אתרים עם אלפי מוכרנים/ספקים כך שבמידה והזמנתם מספקים שונים באותו אתר ולא חרגתם מהסכום 75$ אצל כל אחד מהם, הדבר יחשב לרכישות נפרדות ובכך תמנעו מתשלום המס.

מה קורה אם אני רוכש מעל לתקרת הפטור- 75$? המדרגה הבאה היא משלוח המכיל מוצרים שערכם בין 75$ לבין 500$, במקרים אלו יהיה פטור ממכס בלבד וכן תחויבו בתשלום מע"מ על סך 17% מערך הקניה. רכישה שתעלה על 1,000$ תהיה חייבת גם במע"מ, גם במכס ובמקרים מסוימים גם במס קנייה (ניתן לבדוק אם חל מס קניה בצו תעריף המכס או במחשבון של רשות המיסים).

האם מעבר למיסים המצוינים יחולו חיובים נוספים? ישנן חיובים נוספים מעבר למיסים המצוינים לעיל שהם "אגרת מחשב" ו"אגרת ביטחון" וסכומם משתנה בעיקר במידה לפי שווי ההזמנה. "אגרת מחשב" עומדת על 18 שקל ועשויה לחול על הזמנה מתחת לסכום כולל של 500$ ואילו "אגרת ביטחון" תחול בדרך כלל על הזמנות בסכום העולה על 500$ ותחייב אתכם בסך של 41 שקל.

האם ניתן לערער על תשלום המס? בהחלט ניתן לערער על סכום תשלום המס, במידה והמשלוח נערך ע"י דואר ישראל, ישנן שתי חלופות של הגשת ערעור או באמצעות טופס בסניף הדואר בו נמצאת החבילה או באמצעות בקשה מקוונת באזור האישי במערכת הזדהות הממשלתית. במידה והמשלוח נערך ע"י חברת בלדרות אחרת, ניתן להגיש ערעור רק לאחר ששולמו המיסים לחברת השילוח, הגשת הערעור תעשה מול יחידת התפ"ג בבית המכס נתב"ג טל' 03-9751172/71 וכן ניתן לברר באמצעות פקס שמספרו 03-9751183.

חשוב לציין שעל האמור לעיל תקף להזמנות לשימוש פרטי ולא לשימוש עסקי.

מומלץ להיעזר במחשבוני מיסים

לדברי עו"ד בועז פיינברג, שותף וראש מחלקת מסים בתדמור לוי ושות': "בעת הזמנת מוצרים מחו"ל אונליין יש לקחת בחשבון היבטי מע"מ, מכס ומס קנייה שעלולים לחול על הרכישה. ולמי שחושב שפיצול רכישה למספר משלוחים שכל אחד מהם אינו עובר את הרף של 75$ כדאי לדעת שרשות המיסים עוקבת אחר המשלוחים, ובמידה שהבחינה בפיצול, היא תאחד חבילות המגיעות מאותו ספק לאותו נמען בטווח זמנים קצר".

פיינברג ממליץ על אתרים ברשת המציעים חישוב של המס שיחול על הזמנת מוצרים מחו"ל. יש לשים לב כי במקרים רבים האתרים אינם מעודכנים או אינם לוקחים בחשבון מיסים נוספים, כגון מכס ומס קנייה (אם חלים בהתאם לסוג המוצר) ולכן עדיף תמיד להיעזר במחשבון מיסי ייבוא למוצרים ביבוא אישי של רשות המיסים המחשב את המס הכולל שיחול על הייבוא וכן את האגרות שנדרשות לתשלום".

פיירברג. יח"צ,
עו"ד בועז פיינברג: ממליץ להיעזר במחשבון מיסי יבוא/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully