וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שילמו 91 מיליון שקל ועברו לקריאה שנייה ושלישית

עודכן לאחרונה: 28.10.2021 / 12:07

מחיר ההסכמה: האופוזיציה הגישה עשרות אלפי הסתייגויות מחוק התקציב, אבל הסכימה לבטל רבות מהן תמורת העברת כספים קואליציוניים למטרות ייעודיות. המחיר מבחינת הקואליציה, נמוך יחסית: 91 מיליון שקל. הדיון בכנסת יחל ביום ראשון והמועד האחרון לאישור התקציב: 14.11

חוק התקציב עבר לקריאה שנייה ושלישית כמתוכנן. ביום ראשון יונח ספר התקציב על שולחנם של חברי הכנסת, כאשר הדיונים יחלו ביום שני, ואם הכל יתנהל כשורה ההצבעה תהיה ב4.11. הקואליציה לקחה טווח ביטחון, כאשר הדד-ליין לאישור התקציב הוא 14.11

הלילה, בתום דיון סוער, אישרה ועדת הכספים אישרה את חוקי התקציב לשנים 21-22 לקריאה שנייה ושלישית.

לאישור קדמה דרמה, לאחר שיו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר ביקש לקבוע סדרי דיון להמשך הנמקת ההסתייגויות, סירבו חברי האופוזיציה להסדר, ובתום חילופי דברים הגיעו הצדדים לסיכומים על הקצאת כספים קואליציוניים לבקשת האופוזיציה, והחוקים אושרו.


לאחר 6 שעות של נימוקי כמה מאות הסתייגויות, מתוך כ-30 אלף הסתייגויות שהוגשו מצד יהדות התורה, ש"ס, הרשימה המשותפת, הציונות הדתית והליכוד - בסמוך לשעה 2 בלילה, ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר לקבוע סדרי דיון להליך הנמקת ההסתייגויות.

היו"ר ביקש לקבוע נוהל המעניק לכל אחת מ-4 הסיעות שנותרו להן הסתייגויות - 3 שעות כל אחת לנימוק כולל של ההסתייגויות, כאשר בתום כל פרק זמן של 3 שעות נימוק תתקיים הצבעה, או לחילופין, שתמשיך להתקיים הנמקה של 2 דקות לכל הסתייגות כפי שביקשה האופוזיציה אך שההצבעות יעשו בתום הזמן במרוכז, ולא הצבעה לכל הסתייגות בנפרד, מה שהיה מאפשר לחברי הקואליציה להעדר מהאולם למשך מספר שעות ברצף.

ח"כ יאיר לפיד, ישיבת הכנסת בדיוני תקציב המדינה. נובמבר 2015. יואב דודקביץ'
ראש הממשלה החליפי ושר החוץ לפני ישיבת המליאה שדנה באישור תקציב 2016-2017, נובמבר 2015. בשבוע הבא בכנסת יונחו שוב ספרי התקציב על שולחן הח"כים/יואב דודקביץ'

חברי האופוזיציה סירבו להצעה, תקפו אותה וטענו כי מדובר בדריסה של הכלי היחיד שנותר להם כאופוזיציה, וכי מדובר בתקדים. מנגד השיב יו"ר הוועדה כי האופוזיציה עושה שימוש לא ראוי בהסתייגויות, וכי התקנון מאפשר לו להגביל את סדרי הדיון.

לאחר הפסקה ושיחות בין הצדדים, הגיעו הצדדים להסכמות לגבי הקצאת כספים קואליציוניים למטרות שונות לבקשת האופוזיציה. בעקבות כך האופוזיציה משכה כמה אלפי הסתייגויות וטענת נושא חדש, והתקיימה הצבעה במקבצים. כך לאחר שהתקיימו הצבעות על ההסתייגויות, התקיימה הצבעה על חוקי התקציב, והחוקים אושרו כאמור לקריאה שנייה ושלישית.

סטודנטים בשיעור. ShutterStock
סטודנטים ישראלים שלומדים במוסדות מוכרים בחו"ל (אילוסטרציה). יזכו להפחתה בדמי הביטוח הלאומי/ShutterStock

"עברנו תהליך מאוד משמעות"

אנשי משרד האוצר הציגו את ההסכמות השונות שהושגו עם האופוזיציה, כאשר הכספים יועברו במסגרת העברות תקציביות, לאחר שיעברו בחינה משפטית בהתאם לנוהל היועמ"ש: סה"כ הוקצבו בשנת 2021 - 50 מיליון שקל במסגרת הסיכום, ובשנת 2022 - 41 מיליון שקל .

לצד אלה סוכם על הפחתת דמי ביטוח לאומי לסטודנטים ישראלים במוסדות מוכרים בחו"ל, בהוראת שעה לשנתיים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר סיכם את הדיון: "עברנו פה תהליך מאוד מאוד משמעותי, קודם כל למדינה, כי תקציב אחרון שהתקבל כאן היה במרץ 2018 - בתקציב הזה יש המון בשורות, לצד חוק הסדרים עם הרבה מאוד רפורמות.

אני רוצה לומר תודה גם לחברי הקואליציה וגם לחברי האופוזיציה שהופיעו פה לכל דיון ודיון, למרות אי ההסכמות היום, אני רוצה לומר תודה. חברי הקואליציה - לאף אחד פה לא היה ניסיון בהעברת תקציב, ועשינו את זה בזמן ועשינו את זה טוב".

בתום הדיון הגישו חברי האופוזיציה רביזיה על אישור החוקים לקריאה שנייה ושלישית.

אלכס קושניר נבחר ליו"ר ועדת הכספים. נועם מושקוביץ דוברות הכנסת,
יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר. הודה גם לחברי הקואליציה וגם ליריביו מהאופוזיציה, על הסיכום שהושג/נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

לאן ילך הכסף?

הנה הפירוט של הסכומים שהתווספו הלילה במסגרת הסיכום עם האופוזיציה שסלל את דרכו של התקציב למליאה:

שנת 2021: שיפוצים בבתי חולים בפריפריה: 5 מיליון שקל, מנהל חינוך התיישבותי - תרבות יהודית: 6.5 מיליון, שנת שמיטה: 1.5 מיליון, "החינוך העצמאי": 15 מיליון שקל, מעין החינוך התורני: 15 מיליון שקל, מנהלת זהות יהודית: 7 מיליון.

שנת 2022: מנהל חינוך התיישבותי - תרבות יהודית: 6.5 מיליון שקל, שנת שמיטה: 1.5 מיליון, "החינוך העצמאי": 15 מיליון שקל, מעין החינוך התורני: 15 מיליון שקל, מנהלת זהות יהודית: 1.5 מיליון, פיתוח הנגב והגליל: 3 מיליון שקל.

כמו כן יוקצה עוד סכום, לתיקון חקיקה או תקנות בהוראת שעה לשנתיים, לנושא הפחת דמי ביטוח לאומי לסטודנטים ישראלים במוסדות מוכרים בחו"ל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully