וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביטקוין: רכבת הרים זמנית או טיל לירח?

איתי אבנרי, משנה למנכ"ל INX

עודכן לאחרונה: 29.10.2021 / 10:50

התנודות החריגות בשערו, הרחיקו ממנו בעבר משקיעים סולידיים, אבל מי שהשקיע בביטקוין לפני שנים, קיבל תשואה פנטסטית. איתי אבנרי, משנה למנכ"ל חברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX מסביר את התמורות החלות בתחום הנכסים הדיגיטליים וקובע נחרצות שהם כאן כדי להישאר

במבט אחורה אל חודש מרץ 2020, כמעט קשה להאמין ששווי של הביטקוין היה 3,800 דולר לרגעים כשאנו נמצאים יותר משנה וחצי לאחר מכן, כשהשווי כבר עמד על כ 60 אלף דולר.

שבירת שיאים? נורמה שנתרגל אליה או כרטיס בכיוון אחד לירח? נדמה שהמשקיעים במטבע הדיגיטלי לא מסתכלים על הרגע הנוכחי אלא על הטווח הארוך. אל אותו עתיד פיננסי של כלכלה חדשה. עולם שבו המטבעות והנכסים הדיגיטליים הם לא עוף מוזר אלא חלק בלתי נפרד מכלכלה מגובה ברגולציה.

עץ או פלי בשער המטבע? אנו נמשיך לראות עליות לצד ירידות בשער המטבעות הקריפוטגרפיים, ובראשם הביטקוין, וזאת תוך כדי ממוצע שנתי חיובי לעומת הנפילות. וככל שהרגולציה בתחום תמשיך להתבהר גם התנודות והאפקטים שאחריו מצד מוסדיים ופרטיים יראו זאת.

גם אותם משקיעים שרואים את עולם הזה כבועה שסופה להתנפץ, יבינו שבעולם החדש הזה, התחום עשוי להתגלות כהשקעה עתידית ארוכת טווח שתיתפס סולידית. הרי לא מדובר על יעד אינסופי אלא חסם של 21 מיליון מטבעות ביטקוין - והכרטיסים אל מה שנראה בעיני אותם משקיעים סולידיים כרגע כרכבת הרים זמנית, עשוי להפוך במוחם לטיל הירח. השאלה היחידה היא האם הם יספיקו להיות חלק מזה.

ביטקוין. ShutterStock
שער הביטקויון, למרות התנודות, במטבעות הקריפטוגרפיים שוברים כל מחסום אפשרי/ShutterStock

כאשר אפילו קרן הפנסיה משקיעה בביטקוין

ישנם מספר אתגרים עיקריים בשוק הקריפטו והנכסים הדיגיטליים, שייפרצו בדרך להפוך למוצר פיננסי מיינסטרים - שימושיות, אמון המערכת הפיננסית המסורתית בשוק החדש, נגישות לשוק ולנכסים ונזילות למסחר בשווקים אלו.

בשבוע שעבר החלה להיסחר לראשונה בארה"ב תעודת סל המבוססת על חוזה עתידי הנשען על מחיר הביטקוין. על פי בלומברג, תעודת סל זו (BITO) היא התעודה בעלת המחזור השני הגבוה ביותר המסחר ביומה הראשון - מעל מיליארד דולר.

אישור ה- SEC (רשות הניירות ערך האמריקאית) לרישום של תעודת סל זו, אינו מובן מאליו ומהווה סמן ראשוני ומרכזי בפריצת הסכר וכניסה של מכשירים פיננסים מעולם הכלכלה החדשה בדלת הראשית של הכלכלה המסורתית.

תחילת המסחר של BITO בבורסה האמריקאית תחשוף ותנגיש את הנכס באופן מידי וקל לכל הסוחרים המוסדיים (בנקים, קרנות פנסיה, חברות ביטוח, קרנות נאמנות ועוד) שיחפשו להוסיף נכסים דיגיטליים ולגוון את תיק הנכסים וההשקעות שלהם.

לא בכדי, אנו עדים לכניסה של תעודות סל נוספות הנשענות על נכסים דיגיטליים, תוך ימים ספורים לאחר תחילת המסחר ב- BITO ועלייה במספר קרנות הפנסיה שמדווחות על שילוב של נכסים אלו כחלק מניהול התיקים הכולל שלהם. המשמעות המידית היא שגם אנשים פרטיים נחשפים עכשיו למוצרים פיננסים חדשים לדוגמא דרך קרן הפנסיה שלהם.

איתי אבנרי, משנה למנכ"ל חברת המסחר בנכסים דיגיטלים. INX,
איתי אבנרי, המשנה למנכ"ל חברת המסחר בנכסים דיגיטליים, INX/INX

המטבעות הדיגיטליים ישתלבו בשירותים הפיננסים המסורתיים

אין ספק כי בעתיד הקרוב אנחנו נראה יותר ויותר מוצרים פיננסיים מסורתיים (הלוואות, נגזרים, פקדונות ועוד) שעוברים המרה לעולם הבלוקצ'יין והדיגיטל, וכל זאת תחת סביבה רגולוטורית מסודרת שתגביר את האמון של המשקיעים הפרטיים והמוסדיים כאחד.

לא ירחק היום בו נראה חברות רבות העוברות לגייס כסף לנייר ערך דיגיטלי (מבלי לדלל את הון המניות של החברה) אותו הן מציעות לציבור ורושמות אותו למסחר בבורסה דיגיטלית בעלת רישיונות מתאימים בארה"ב, בדומה לרישום מניה למסחר בנאסד"ק.

יתרונות הבורסה החדשה על הבורסות המסורתיות הם מסחר רציף אמיתי 24/7, עמלות נמוכות יותר, מהירות וכללי משחק הוגנים (דמוקרטיזציה של ההשקעות) עבור כל הסוחרים.

לאן הרוח נושבת? כל האמור לעיל, כמו גם דיונים על השקה של מטבע דיגטלי מגובה שקל או במדינות אחרות, מדגישים ומחדדים את השימושיות והיישומים האפשריים על פסי הרכבת של הבלוקצ'יין ובהכרח מגבירים את האמון של כל המשתתפים באקו סיסטם זה.

העברת הידע בין 2 עולמות מקבילים אלו קורמת עור וגידים ומואצת גם בזכות הזליגה של בכירים מעולם הבלוקצ'יין לרגולטורים שונים בעולם, והפוך - רגולטור מסורתי שמצטרף לחברות בלוקצ'יין מובילות.

אימוץ הוא שם המשחק כשמדובר על הביטקוין, ומטבעות דיגיטליים לגיטימיים אחרים, אשר מבססים את עצמם כאחד מהנכסים הדיגיטליים החזקים ונכס השקעה בתיקי השקעות של גופים מנהלים.

שבירת שיא היא איננה הפתעה. תחום המטבעות הדיגיטליים, מקבל הכרה של הרגולטורים השונים בעולם ומקבל הגדרות ברורות של מה מותר ומה אסור, כגון הפרדות בין טוקנים שהם מטבעות לבין טוקנים שהם ניירות ערך לבין נגזרים.

אין ספק כי העולם הפיננסי כולו, כפי שאנו מכירים אותו היום, ייבנה בשנים הקרובות ויישען על הבלוקצ'יין. תמיד יהיו ספקנים ותמיד יהיו ירידות - כמו גם בשוק המסורתי - זאת לצד מאמינים שיראו בעולם הקריפטו פריצת דרך שמבוססת על כלכלה וטכנולוגיה חדשה - טכנולוגיה מבוזרת שחוצה כל גבול אפשרי. כך ייפרץ עוד מחסום (פסיכולוגי, טכנולוגי, רגולטורי ועוד) בדרך ליצירת עולם פיננסי חדש.


הכותב, איתי אבנרי, הוא משנה למנכ"ל בחברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully