וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת מס למשקיעים, איסור Airbnb במרכז: תכנית הדיור הממשלתית נחשפת

עודכן לאחרונה: 31.10.2021 / 15:04

ביטול השימוש במשרדים וקליניקות בדירות מגורים במרכז, הגדלת מס הרכישה למשקיעים ל-8%, אישור פיצולי דירות עם הגדלת אחוזי בנייה ותמריצים לבנייה על קרקע פרטית - ליברמן, שקד ואלקין מבטיחים: היצע הדיור יגדל, המחירים ירדו בטווח המידי

שר האוצר אביגדור ליברמן, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד הציגו היום (ראשון) את תוכנית הדיור הממשלתית לשנים 2025-2022. לדברי השרים התוכנית תביא לגידול מהיר של היצע הדירות ובכך תביא להורדת מחירים כבר בטווח המיידי. עם זאת, השרים נמנעו מלהגיד את הערכתם בנוגע לשיעור הבלימה הצפוי במחירי הדיור שכבר זינקו בשנה האחרונה ביותר מ-9%.

התכנית מורכבת מקביעת יעדים ממשלתיים לתכנון ולפיתוח, מתקציבים שנכללים במסגרת תקציב המדינה להסרת חסמים להגדלת היצע הדיור, מרפורמות שנכללות בחוק ההסדרים שמייצרים שינויים מבניים לייעול שוק הדיור וכן מצעדים נוספים בצד ההיצע והביקוש אשר יביאו להגדלת היצע הדיור בטווח הקצר.

להלן הפירוט של הצעדים החדשים שהוצגו היום על ידי השרים:

תכנית הדיור הממשלתית. ShutterStock
תכנית הדיור הממשלתית/ShutterStock

העלאת מס רכישה למשקיעים

על מנת למתן את הביקושים העודפים של המשקיעים שמובילים לעליית מחירים, מוצע להעלות את שיעור מס הרכישה על משקיעים ל-8% באופן אחיד.

בממשלה מקווים להעביר את המהלך בחקיקת בזק כבר שבוע הבא בכנסת על מנת לקצר תהליכים ולהימנע מהתפרצות הביקושים מצד המשקיעים בתקופה של לפני העלאת המס. שר האוצר ציין כי נשקלה אפשרות להעלות את מס הרכישה עבור המשקיעים מעבר לשיעור זה אך הוחלט בסוף להישאר עם הנוסחה הקיימת.

בתחילת המסע"ת אמר ליברמן: "אנחנו היום מתכנסים סוף סוף להודיע על הצעדים בצורה מסודרת בתחום הדיור. אני רוצה להודות לשרים אלקין ושקד. אני הכרתי הרבה ממשלות, פעם ראשונה שאני רואה ששרים שעובדים בצורה כה משותפת עם גיבוי הדדי בשיתוף פעולה הדוק".

שר האוצר ציין כי קיימים ארבעה רכיבים במחירי הדיור ועל שניים מהם לממשלה אין שליטה - שני הפרמטירם הנוספים, לדבריו, הם ההיצע ןהביקוש - כאן לממשלה יש יכולת להשפיע.

"התופעה בישראל אינה ייחודית לישראל ואנחנו לטוב ולרע חלק מהמגמה העולמית. ישראל נמצאת בתחתית הסולם בקרב מדינית ה-OECD מבחינת שיעור העלייה במחירי הדיור".

השר ליברמן השיב לשאלות וואלה בנוגע להשפעה הצפויה של העלאת מס הרכשיה על משקיעים, שעלולים לגלגל אותו הלאה ולהעלות את שכר הדירה לשורכים.

"התוכנית נבנתה כתוכנית שלמה, לא כטלאי על טלאי. אנחנו מאמינים שהמסר שייצא מפה ששלושה שרים עובדים ביחד- כן יצנן את השוק. אנחנו כן חושבים שעשינו פה את המקסימום מבחינת יכולת המדינה להשפיע בשוק הדיור.

מס רכישה זה לא צעד פשוט זה אבל בתנאים שנוצרו לא היה מה לעשות אז אני לא מתלהב מהצעד הזה* אבל לא היה מנוס, הבעיה המרכזית היא רבית פריים כמעט אפסים שמשפיה בכל העולם, זה למעשה המנוע שמשפיע על שוק המשכנתאות.

גם מחירי תשומות הבנייה והאנרגיה שעולים בכל העולם - לכל הדברים האלה יש השלכות, אגב בישראל מחירי הגז לא עלו בכלל. אנחנו חלק מהמשק העולמי ואי אפשר למנוע השפעות".

ביטול שימוש בדירות לצורך אחסון מלונאי קבוע (Airbnb) באזור המרכז

איסור שימוש בדירות מגורים לצורך פלטפורמות מלונאות שיתופיות. שינוי זה יחזיר דירות לשוק המגורים ויגדיל את היצע הדירות הזמינות להשכרה. במילים אחרות כוונת הממשלה היא להפסיק את השימוש בדירות למגורים לשימוש מלונאי Airbnb.

נציין כי לא מדובר במיסוי, אלא הפסקת שימוש מוחלט באזור המרכז. לדברי השרים הדבר ישיב לשוק הדיור כ- 13 אלף דירות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

ביטול שימושים חורגים בדירות מגורים באזור המרכז

לאור מצוקת הדיור הקיימת, לצד העודף המתוכנן בשטחי תעסוקה, יש לבטל את האפשרות לשימוש חורג בדירות מגורים ולהחזירן לשימוש למגורים.

מדובר למשל במשרדי עורכי דין, מרפאות, מכוני טיפול ועוד אשר ממוקמים בדירות למגורים. לדברי הממשלה, הדבר ייעשה בהדרגה באמצעות אי-הארכת היתר ברשויות המקומיות, כך שתוך ארבע שנים לשוק הדיור תשתחרר כמות גדולה של דירות למגורים. גני הילדים יוחרגו.

מיכאל פישר בנייה. ShutterStock
"התוכנית נבנתה כתוכנית שלמה, לא כטלאי על טלאי"/ShutterStock

פיצול דירות עם תוספת זכויות בנייה

מוצע לאפשר פיצול דירות ללא הליך תכנוני נוסף לתוספת דירה שתשמש להשכרה או למגורי קרובו של בעל הדירה. על מנת לעודד פיצול כאמור באופן שיגדיל את ההצעה, מוצע לאפשר תוספת זכויות בנייה של 45 מ"ר.

מדובר בצעד משמעותי שיאפשר לבעלי בתים צודי קרקע פרטיים לבנות יחידות דיור נוספות על הקרקע עבור שימושים נוספים (שכירות משל) ביתר קלות.

עידוד בנייה בקרקע פרטית

לצורך עידוד מימוש קרקעות פרטיות, מוצע להעניק הקלות במס לבעלי קרקעות שיבנו בשנים הקרובות ולתקן עיוותים במס שבח. הצעד כולל הפחתת מס השבח השולי על קרקע מ-47% ל-25% לבנייה ב-4 שנים ועלייה מדורגת ל-47% להשלמת בנייה ב-4 שנים נוספות.

שקד ציינה כי נשקלה אפשרות להכפיל את הארנונה לבעלי הקרקעות שעומדות ריקות, אך בסופו של דבר הוחלט ללכת שיטת הגזר ולא המקל. "ראינו שזה לא סכומים מספיק גבוהים וחשבנו שדווקא הפחתת מס השבח - המקל ולא הגזר, תהיה יעליה יותר".

ליברמן הוסיף כי השרים ניסו להימנע ככל הניתן מהגדלת המסים, "אבל לא נהסס לעשות דברים משלימים".

יעדי התוכנית: כך יגדל היצע הדירות

● 280,000 התחלות בנייה בשנות התוכנית - יעד המהווה עלייה של עשרות אחוזים ביחס להתחלות הבנייה בשנים האחרונות.

● תכנון 530,000 אלף יחידות דיור חדשות במוסדות התכנון.

● פרסום מכרזים ל300,000 יחידות דיור בקרקעות מדינה.

● הצלחת מכרזים בקרקעות מדינה להקמת 180,000 יחידות דיור.

השקעות בתשתיות תומכות דיור:

● כ-8 מיליארדשקל לפיתוח תשתיות תומכות דיור ובכלל זה תשתיות תחבורה, ניקוז וביוב.
● כ-5.5 מיליארד שקל להקמת גני ילדים ובתי ספר תומכי דיור
● כ-640 מיליון שקל לצורך עידוד רשויות מקומיות לאשר היתרי בנייה
● למעלה מ-2 מיליארד שקל לתכנון, לפיתוח ולהסרת חסמים להגדלת היצע הדיור בחברה הערבית

רפורמות הממשלה לטיפול בשוק הדיור

בנוסף לצעדים שנמנו, החליטו השרים על שורה של רפורמות שנועדו להקל על תהליכי בנייה ולפשט את מתן אישורי הבניה, כגון:

הארכת פעילות הותמ"ל - לותמ"ל תרומה משמעותית להגדלת המלאי התכנוני של יחידות דיור ולקיצור משך הליך התכנון. לצורך הגדלת ההיצע קידמה הממשלה הצעת חוק שאושרה על ידי הכנסת להארכת פעילות הותמ"ל.
ביטול הקלות כמותיות - חוק ההסדרים החדש צפוי לבטל את ההקלות הכמותיות בחוק התכנון והבנייה שמעכבות משמעותית את משך התכנון ומעוותות את הליכי התכנון.
התחדשות עירונית - במסגרת חוק ההסדרים, מקדמת הממשלה רפורמת ענק להאצת הבנייה בהתחדשות עירונית. הרפורמה מסירה חסמים רבים בקידום פרויקטים של פינוי-בינוי וכוללת בין היתר צעדים לצמצום תופעת הדייר הסרבן, הגברת ההגנה על דיירים מפני החתמות פוגעניות, יצירת וודאות והפחתת רגולציה לאורך תהליך הפינוי בינוי והעמקת הקלות המס בפרויקטים אלו.

בנוסף, הממשלה תשקיע כחצי מיליארד שקל בתשתיות התומכות בפרויקטים להתחדשות עירונית על מנת לאפשר את תוספת יחידות הדיור במרקם הבנוי.

הסבת משרדים למגורים - במסגרת חוק ההסדרים מקדמת הממשלה רפורמה לייעול שטחי התעסוקה באמצעות מנגנון שיאפשר המרה מהירה של שטחי משרדים לדירות קטנות להשכרה ארוכת טווח, דיור מוגן ומעונות סטודנטים בהליך מקוצר וללא הליך תכנון מחדש.

כמו כן, תוקם ועדת משנה למועצה הארצית שתעסוק בתכנון מחדש של מתחמי משרדים והסבתם למגורים. הצעד יציע פתרונות דיור לאוכלוסייה צעירה ולבני הגיל השלישי בלב אזורי הביקוש.

פורום מנכ"לים להסרת חסמים - לצורך קידום שיתוף הפעולה ממשלתי בתחום הדיור, ובשל הירתמות כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים להגדלת היצע הדיור, הוקם פורום מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה שיתכנס באופן תדיר על מנת לדון בחסמי תכנון ופיתוח במטרה להגדיל את היצע הדיור.
ייעול הליכי רישוי - קידום של מגוון מסלולי רישוי שיביאו לייעול תהליך הרישוי ולקיצור משך הוצאת ההיתר, שמהווה כיום צוואר בקבוק משמעותי להגדלת היצע הדיור. במסגרת זו, יאושר בחוק ההסדרים מסלול לרישוי עצמי במסגרתו אדריכלים מורשים יהיו רשאים לאשר היתרי בנייה במקום הרשות המקומית.
חלופת שקד לתמ"א 38 - לאור תרומת התמ"א להתחלות הבנייה בשנים האחרונות, מקדמת שרת הפנים חלופה להתחדשות הבניין הבודד. במסגרת החלופה, הוועדה המקומית תהיה רשאית להגדיל זכויות בנייה למגורים בתכנית שתיחשב גם כהיתר בנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully