וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שער הדולר יכול לרדת מתחת ל-3 שקלים?

עודכן לאחרונה: 1.11.2021 / 13:56

יצאנו לבדוק מה יש למומחים לומר על שער הדולר הנמוך והופתענו לשמוע שחלקם סבורים שהוא עשוי עוד לרדת. מהן הסיבות לתופעה שמדירה שינה מעיני התעשיינים ומה עומד להיות? הנה כמה תסריטים אפשריים

שוק המט"ח המקומי נמצא במתח רב בימים האחרונים - הסוחרים צמאים לדעת מה יעשה בנק ישראל לאור הנפילה החדה של הדולר מול השקל. עיני הסוחרים נשואות לירושלים, אבל שם בינתיים שוררת דממה, ואין שום איתות לכך שהרמה הנוכחית של הדולר-שקל לא מקובלת על בנק ישראל.

מגמת הירידה של שער הדולר מול השקל (או אם תרצו התחזקות השקל) נמשכת כבר שלוש שנים, אך היא התגברה בימים האחרונים בעקבות שבירת השיאים בבורסות ארה"ב. הגופים המוסדיים המנהלים את קרנות הפנסיה מרוויחים, החשיפה שלהם לדולר עולה, והם מגדרים אותה על ידי מכירות של מיליארדי דולרים.

הירידה של שער הדולר פוגעת אומנם ברווחי היצואנים ובנק ישראל היה מעדיף אחרת, אך עבור האזרח מין השורה מדובר בבשורה שבולמת מעט את גל ההתייקרויות. ללא הייסוף של השקל, המוצרים המיובאים היו עולים בצורה חדה אפילו יותר - הדלק היה עולה בשיעור חד יותר, מחירי המכוניות שעולים בכל העולם, היו מזנקים גם כאן, והרשימה עוד ארוכה. וכמובן, גם הנסיעות לחו"ל הפכו להיות זולות יותר.

ביום שישי האחרון הדולר ירד באחוז מול השקל, וגם הבוקר השוק נפתח בירידה חדה של הדולר מול השקל שנסחר כעת ברמה של 3.13 - ירידה של כ-0.8%, ונכון לשעה, בנק ישראל לא התערב בשוק המט"ח. תוכנית הרכישות עליה הכריז השנה בהיקף 30 מיליארד דולר תכף עומדת להסתיים ומסתמן כי לא תחודש.

מלבד העליות בשוקי המניות בחו"ל והסיום המתקרב של תוכנית הרכישות, תמונת המצב המאקרו כלכלית בישראל נראית טוב מהרגיל. הגירעון מצטמצם בצעדי ענק, ייצוא השירותים של ענף ההייטק פורח וההשקעות של גופים זרים בישראל שוברות שיאים. כל אלה תרמו להתחזקות השקל מול סל המטבעות לשיא כל הזמנים.

טקס מינויו של אמיר ירון לנגיד בנק ישראל הנכנס, בהשתתפות : ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בית הנשיא, ירושלים. 24 בדצמבר 2018. רויטרס
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/רויטרס

ויש עוד דבר, אולי החשוב ביותר, שבעיני הסוחרים המקומיים נחשב לטריגר שהוביל לנהירת הגופים הזרים לשקל - הציפיה כי בנק ישראל יעלה את הריבית כמה פעמים בשנה הקרובה. זאת, על אף שבהודעת הנגיד האחרונה בנושא הריבית, בנק ישראל אותת כי הריבית תעלה רק פעם אחת לקראת סוף השנה הבאה.

סוחרי הריביות "לא קונים" את זה ומאמינים שהנגיד ייאלץ להעלות את שער הריבית הרבה לפני. למה? הדבר נובע בראש בראשונה מציפיות האינפלציה השונות בין מה שמתומחרות בשוק ההון לבין אלה של בנק ישראל - בעוד הבנק המרכזי חוזה אינפלציה של 1.6% 12 חודשים קדימה, שוק ההון מתמחר שיעור גבוה משמעותית של 2.9%.

"הכל מתחיל ונגמר בשוק הריביות. בנק ישראל ישן בעמידה ונתן לשוק להמשיך לתמחר העלאות ריבית ולא הדף את זה. ולכן קיבל צונאמי של מכירות. כולם מוכרים. מוסדיים, זרים, יצואנים, ושום יבואן לא מעז לקנות כי זה מפולת ואף אחד לא קונה במפולת", כך מתאר הבוקר את המצב בשוק המט"ח אחד הסוחרים הוותיקים בשוק המט"ח.

"הם חושבים שלהוציא הודעת ריבית פעם בחודש וחצי זה מספיק. עד הודעת הריבית הבאה הדולר יתפרק עוד", הוא הוסיף.

ויקטור בהר בנק הפועלים. ענבל מרמרי,
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים/ענבל מרמרי

"3 שקלים לדולר בטווח של כמה חודשים"

"בנק ישראל עומד לסיים את המכסה של 30 מיליארד דולר שהוא הקצה בתחילת השנה, והמסר שהועבר לשוק הוא שהרכישות בעתיד לא יתקיימו במסגרת מסודרת. השוק מבין מזה שזה הולך להיות בכמויות הרבה יותר קטנות", מסביר לוואלה! כסף ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים.

"מנגד, הזרם של המט"ח לשוק הישראלי צפוי להישאר גבוה. יש פה גם סיפור של front running - בנק ישראל עומד לצאת מהשוק, אז אני מראש עומד למכור את הדולרים שלי. המסר של בנק ישראל שהוא הולך להאט את קצב רכישות המט"ח עודד אנשים להקדים מכירות מט"ח ויצר גל קצר טווח של מכירות מט"ח שהשפיע על שער החליפין בפועל".

בהר המשיך וציין עובדה מעניינת: "בתקופתו של הנגיד סטנלי פישר, רכישות המט"ח התחילו כדי למנוע כשלי שוק, אבל לאורך שנים יש כאן הכרה שזה לא בדיוק כשל שוק. אנחנו כבר יותר מעשור אחרי המשבר הגדול וזה נמשך. במצב הנוכחי, כאשר מדובר על מצב מובנה של השוק הישראלי, קשה לבנק ישראל להתמודד איתו, ולכן הצעד של בנק ישראל (לא לחדש את תוכנית רכישות דולרים - ס"ג) הוא הגיוני, לא סביר שבנק ישראל יספוג כאן לאורך שנים הפסדי עתק".

עם זאת, בהר מציין כי "קל להאשים את בנק ישראל, אבל היה לו גם חוסר מזל. כל הכוכבים הסתדרו בשורה אחת - בתקופת הקורונה הישראלים לא נסעו לחו"ל, גל ההנפקות בהייטק הזרים לפה עוד מט"ח, וול סטריט שברה שיאים - היה פה צירוף מקרים די נדיר שאף אחד לא חשב עליו".

אז מה יקרה לשער הדולר בתקופה הקרובה?
"אנחנו יכולים לראות שער הדולר יורד לרמה של 3 שקלים בטווח של כמה חודשים. אבל צריך לקחת בחשבון גם תסריט אלטרנטיבי, בעיקר אם נראה את המניות בעולם יורדות. נוצרה קורלציה מאוד גבוהה בין מחירי המניות בחו"ל לבין שער החליפין פה. התרחיש המרכזי שאני רואה - זה המשך התחזקות הדרגתית של השקל, אבל לא בקצב של השבוע האחרון".

האם קיים חשש שבשער מסוים החברות היצואניות ייצאו מישראל?
"הייצוא הישראלי מאוד תלוי בחברות שמייצאות שירותים, חברות הייטק, ששולי הרווח שלהם גבוהים והם פחות רגישים לשער חליפין".

השור של וול סטריט. ShutterStock
השור של וול סטריט: ככל שהוא דוהר, יורד שער הדולר, בגלל החשיפה של הגופים המוסדיים לשוק/ShutterStock

"כל משבר בשוק המניות הוא הזדמנות למכירת הדולר"

בחדרי עסקאות מט"ח של הבנקים המקומיים מתמודדים בימים אלה עם לחץ המכירות של הדולרים.

"אחד הדברים שמשפיעים בצורה קיצונית על התחזקות השקל היא הכלכלה הישראלית ובראשה מגזר ההייטק", אומר בשיחה עם וואלה! כסף רוני גיטלין, מנהל חדר עסקות ניירות ערך זרים בבנק לאומי. "מספיק לראות הנפקות בסך של מיליארדי דולרים כל שני וחמישי בכדי להבין את כמות הדולרים הנכנסת לישראל. תוסיפי לכך את הצמיחה המרשימה ולהלן התחזקות השקל".

גיטלין מוסיף: "הגורם העיקרי השני שמשפיע הוא החשיפה של הגופים המוסדיים לחו"ל, בדגש על ארצות הברית, כך שכל זמן ששוק המניות בארצות הברית עולה, ומאז המשבר לפני שנה וחצי יש רק כיוון אחד בשוק זה, מביא את התחזקות השקל לשיאים חדשים". לתפיסתו, "כל משבר בשוק המניות אשר יעלה את שער הדולר-שקל הוא הזדמנות למכירה".

ד"ר רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים. מרק ישראל סלם,
נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר/מרק ישראל סלם

"על הממשלה לפעול מיידית"

מי שעוד מביט בעיניים כלות בשער הדולר היורד, הוא נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר: "הירידה באבטלה היא תוצאה של מאבק ארוך שהצליח בזכות הכרעותיו של שר האוצר, אביגדור ליברמן. לא מעט פעמים החלטות אלו לוו בביקורת, אבל בזכות ההתמדה אנו רואים היום המוני ישראלים שחוזרים להתעורר בבוקר ולצאת לעבוד.

כלכלה בת קיימא היא כלכלה שעובדים בה ולא שעובדים עליה ואנו שמחים ששר האוצר נרתם למשימה, יחד עם שרת הכלכלה והתעשייה. כעת חשוב לשמור על ההישגים. לצערי, משבר הדולר המתרחש במקביל לגל התייקרות חומרי הגלם, עלויות השילוח והעלייה בשכר עלולים להרוס את ההישג.

על הממשלה לפעול מיידית מול משבר הדולר, להוריד את עלויות הייצור שבשליטתה כמו עלויות האנרגיה, הארנונה ועוד ולדאוג לסביבה עסקית שתוכל לתמוך בחזרתם של מאות אלפי ישראלים נוספים למעגל העבודה והעלאת הפריון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully