וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט החזרה לשגרה: נמשכת הירידה באבטלה

עודכן לאחרונה: 1.11.2021 / 15:25

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום את נתוני התעסוקה למחצית הראשונה של אוקטובר. נרשמה ירידה באבטלה ל-7.1%, הירידה: ככל הנראה כתוצאה מהשילוב של דעיכת הגל הרביעי וחזרת המשק לשגרה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את נתוני התעסוקה המעודכנים למחצית הראשונה של חודש אוקטובר.

התקופה זו התרחשו שני אירועים מרכזיים: החזרה לשגרה אחרי תקופת החגים, שהייתה השנה צמודה כמעט לחופשת הקיץ, מה שגרם לרבים ששהו בחל"ת להאריך את חופשתם, הגם שזו לא תוגמלה עוד על ידי המדינה.

כמו כן, מעט מאוחר יותר, נרשמה ירידה במדיי הגל הרביעי של הקורונה, מה ששחרר את המשק מאווירת הנכאים שעוררו הספקולציות על צעדי מנע ומגבלות נוספות בשל וריאנט הדלתא.

עתה מתברר כי הדבר ניכר גם בנתוני האבטלה, כפי שמפרסמת למ"ס.

סניף שירות התעסוקה בירושלים, 30 בדצמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
החזרה מחופשות החגים וההתגברות על וריאנט הדלתא הביאו לירידה באחוז הבלתי מועסקים/פלאש 90, יונתן זינדל

יורד - ועדיין גבוה

במחצית הראשונה של חודש אוקטובר ירד שיעור האבטלה לרמה של 7.1% שהם כ- 305 אלף מובטלים.
זאת בהשוואה ל7.9% במחצית השנייה של ספטמבר.

מדובר בנתונים מעודדים לשוק התעסוקה שנשאר "תקוע" במשך תקופה ארוכה סביב הרמה של 8%. לאחר סיום מודל החל"ת הממשלתי לגילאי 45 ומטה, חלק מהמובטלים לא מיהרו לחזור לשוק העבודה בגלל החופש הגדול והגדול. הפסקת תשלומי החל"ת עבור כל הגילאים וסוף תקופת החגים נתנו את אותותיהם ותרמו לחזרה לעבודה.

על אף הירידה שנרשמה, שיעור האבטלה עדיין נותר גבוה בהשוואה לתקופת טרום משבר הקורונה - אז עמד שיעור האבטלה על כ-4%. מודל החל"ת שהונהג בתקופת משבר הקורונה, וכן פיגור גדול בתכניות ההכשרה המקצועית (שהיו מכסות על הפער בין דרישות השוק לכישורי המובטלים) יצרו אנומליה בשוק העבודה - שיא במספר המשרות הפנויות (לא רק בהייטק) יחד עם שיעור אבטלה שעדיין לא ירד לרמה הרצויה. זאת, על שמלבד ענף התיירות הנכנסת שהחלה להיפתח רק היום (ועדיין תחת מגבלות שיצמצמו מאוד את מספר התייירים), המשק פתוח במלואו.

מובטלים רבים שהיו בחל"ת במשך תקופה ממשוכת, של יותר משנה, מוגדרים כמובטלים כרוניים ומתקשים לחזור לעבודה, חלקם חזרו לעבוד במשרה חלקית בלבד ומשלימים הכנסה בעבודה ב"שחור", על כן אינם נכללים בנתונים הרשמיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully