וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שכר המינימום יעלה ל-6,000 שקל? פרטי עסקת החבילה במשק

עודכן לאחרונה: 2.11.2021 / 12:13

אם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, אפשר שכבר בימים הקרובים תיחתם "עסקת חבילה" בין האוצר, המעסיקים וההסתדרות. העלאת שכר המינימום תשפיע על מעגלים רחבים יותר, בין היתר על מקבלי הקצבאות שרכיביהן צמודים לו

המגעים בין ההסתדרות, משרד האוצר וארגוני המעסיקים לקראת גיבוש עסקת חבילה במשק, הגיעו לישורת האחרונה ומסתמן כי העסקה תיחתם כבר בימים הקרובים. "עסקת החבילה" האחרונה בין ההסתדרות, התעשיינים והממשלה, נחתמה במשק ב- 1984 בימי שר האוצר דאז מודעי.

מאז ששר האוצר ליברמן נכנס לתפקידו, החל מהימים הראשונים לכהונתו, הוא נראה כמי שנחוש לקדם את המהלך ואף הקדיש לנושא לא מעט דיונים, עד שהשבוע נרשמה פריצת דרך משמעותית.

למרות האופטימיות, יש מי שמזהירים ומזכירים כי עדיין לא ניתן לברך על המוגמר.

פגישת שר האוצר עם יו"ר ההסתדרות, נגיד הבנק ובכירי המגזר העסקי. דוברות משרד האוצר,
לקראת עסקת חבילה? ראשי המשק בפגישה מחודש יוני 2021: ד"ר רון תומר, פרופ' אמיר ירון, השר אביגדור ליברמן, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ודובי אמיתי/דוברות משרד האוצר

עדכון שכר המינימום ישפיע גם על מקבלי הקצבאות

לרכיב העיקרי בתכנית, העלאת שכר המינימום, יש השלכות חיוביות וחשובות למשק: העלייה תחזק את השכבות החלשות ולפי מחקרים שונים, עשויה לגרום לשיפור בנתוני התעסוקה.

חשיבות המהלך רבה מיוחד בימי אלה, כאשר המשק עדיין מתמודד עם השלכות הקורונה ומודל החל"ת שהונהג במהלכה - רמת האבטלה נשארת גבוהה, בד בבד עם העובדה שמעסיקים רבים לא מצליחים לגייס עובדים.

העלאת שכר המינימום עשויה לגרום לחלק מהמובטלים לחזור לעבודה - אם כי בהקשר זה חשוב להזכיר כי פריסתו של המהלך על פני חמש שנים, כשרק 100 שקלים לחודש יתווספו בפעימה הראשונה, ב-2022, לא צפויה לגרום לשיפור מיידי בתחום התעסוקה.

אך עיקר הבשורה, אם אכן יבשיל המהלך, היא בכך שהעלאת שכר המינימום עשויה להשפיע על רמות שכר שונות במשק ולדחוף אותן כלפי מעלה. גם חלק גדול מהרכיבים השונים בקצבאות המשולמות על ידי הביטוח הלאומי צמודות לשכר מינימום - כך שגם הן יעלו בהתאם.

הפרטים של העסקה המתגבשת:

- העלאה ההדרגתית של שכר המינימום על פני 5 מדרגות בין השנים 2022-2025 לרמה של 6,000 שקלים, במקום 5,300 שקלים. הפעימה הראשונה היא באפריל 22 תהיה של כ-100 שקל, שנה לאחר מכן יעלה שכר המינימום ב - 100 שקלים נוספים, בשנת 2024 הוא יעלה בעוד 200 שקל, ב-2025 ב-100 שקלים נוספים, ובשנה האחרונה להסכם, 2026, הוא יושלם ל-6,000 שקל בהלאה נוספת של 100 שקלים.

- השכר במגזר הציבורי יוקפא עד סוף 2022.

- עובדי המגזר הציבורי יוכלו לעבוד יום אחד בשבוע מהבית (רק העובדים שהמקצוע שלהם מתאים).

אחד הנושאים שעדיין לא סגורים ומהווה סלע מחלקות בין הצדדים הוא "שעות גמישות" לצורך חישוב שכר העובד - המעסיקים דורשים לתת אפשרות לקזז עד 15 שעות בחודש. לדוגמא, במקרה שעובד ביצע ביום מסוים 6 שעות במקום 8 של משרה מלאה ויום למחרת 10 שעות - המעסיק לא ישלם לו עבור שעתיים נוספות ביום השני, אלא יקזז אותן על חשבון היום הראשון.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים של הצגת תוכנית הדיור הממשלתית. משרד האוצר ירושלים, 31 באוקטובר 2021.. יונתן זינדל, פלאש 90
שר האוצר אביגדור ליברמן. מקדם את העסקה כבר מיומו הראשון בתפקיד/פלאש 90, יונתן זינדל

"יש!" לפני הגול?

מיו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, נמסר בתגובה: "בשבועיים האחרונים אנו מקיימים דיונים עם ההסתדרות והאוצר במטרה להביא עסקת חבילה מאוזנת למשק. כמי שמייצג את המגזר העסקי חשוב לי לוודא שכל עסקה שתיחתם תביא לצמיחה והעלאת הפריון במגזר העסקי".

יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, מסר בתגובה לפרסומים הערב על עסקת החבילה: "אמנם יש מי שצועק יש לפני הגול, אבל פרטי עסקת החבילה עוד לא סגורים ומבחינתנו, אין עוד הסכמות על העסקה.

על מנת שניתן יהיה לסגור עסקת חבילה אמיתית וטובה למשק, יש צורך להסכים בעניין השעות הגמישות לפרטי פרטים, להלחם בתופעת ימי המחלה הפיקטיביים ועוד. נמשיך לעבוד לטובת עסקת חבילה שתיתן בשורה אמיתית, כפי שעשינו בחודשים האחרונים כשלנגד עיננו אך ורק טובת הכלכלה הישראלית".

יו"ר ההסתדרות הנכנס,  ארנון בר דוד. אורן כהן, דוברות ההסתדרות, אתר רשמי
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד/אתר רשמי, אורן כהן, דוברות ההסתדרות

באפס ימי שביתה, נצליח להביא למשק עסקת חבילה

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד התייחס לעסקת החבילה המתגבשת ואמר כי: "לראשונה מזה עשרות שנים, ובאפס ימי שביתה, נצליח להביא למשק עסקת חבילה שתסייע לכלכלה הישראלית להתאושש מהמשבר, תייצב את מקומות העבודה ותאפשר לשפר את מצבם של העובדים.

ההחלטה הנחרצת שלי לגבש ולהוציא אל הפועל עסקת חבילה בשיתוף עם המדינה והמעסיקים, נובעת מתוך תחושה עמוקה של אחריות לגורל החברה הישראלית והתפקיד המוביל שממלאת ההסתדרות בשנתיים האחרונות כגורם מאזן במשק".

בר-דוד ציין כי: "העלאה הדרגתית של שכר המינימום ל-6,000 שקל תשפיע באופן ישיר על 700 אלף משפחות ברמות השכר הנמוכות ותעזור לדחוף את כל מדרג השכר כלפי מעלה, כפי שכבר הוכחנו בעבר. במקביל, פעלנו כדי לבלום גזירות כלכליות ולמנוע הפחתות שכר ופגיעה במערך הפנסיה".

יו"ר ההסתדרות הדגיש כי: "חלק מההסכמות נועדו להתאים את עולם העבודה לעת החדשה ולוודא כי מדינת ישראל מוכנה למציאות ביום שאחרי המשבר. כך לדוגמה, דאגנו לקדם את מודל העבודה מרחוק, תוך אימוץ ערכי החדשנות והסדרת ההשלכות האפשריות לשיפור המענה האזרחי ולהעלאת פריון העבודה.

בנוסף, העסקה תכלול קופסת תקציב ייעודית שתאפשר לתקן עיוותים ולקדם פתרונות מיידיים לבעיות במשק, בין היתר כדי לטפל בסקטורים מוחלשים, כמו למשל: עובדי מערכת הבריאות, סייעות, עובדי מינהל ומשק ואחרים. אנו נמשיך לפעול בנחישות ובאחריות כדי לעזור להתמודדות המשק עם המשבר ולוודא שכלל העובדים בישראל ייהנו מפירות הצמיחה".

"6,000 שקל, פשוט לא מספיק"

מקמפיין "מינימום 40" להעלאת שכר המינימום נמסר: "הסכם מסגרת זה הוא צעד בכיוון הנכון, ואנו מברכים על כל העלאה של שכר המינימום. יחד עם זאת, חשוב לזכור ששכר המינימום חייב להיות כזה שאפשר לחיות ממנו - וגם שכר של 6,000 שקל הוא פשוט לא מספיק. במיוחד כשנגיע לסכום הזה רק עוד חמש שנים, במהלכן יוקר המחייה ימשיך לטפס וכוח הקנייה של השכר ימשיך להישחק. אנו קוראים להעלאה של שכר המינימום ל-40 שקל לשעה, 7,280 שקל בחודש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully