וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע הסתערות המשקיעים, שוק הנדל"ן שוב שובר שיאי מכירות

עודכן לאחרונה: 2.11.2021 / 16:00

הכלכלנית הראשית באוצר פרסמה את נתוני המכירות של דירות בחודש אוגוסט, שזינקו לשיא של שנים. זאת על רקע דיווחים מהשטח כי בימים האחרונים המשקיעים מסתערים על השוק, בטרם יעודכן המס שנועד להרחיק אותם ממנו. גידול בעסקאות נרשם גם בפריפריה ולא רק באזורי הביקש

שוק הדיור רותח: לפי הסקירה של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, בחודש אוגוסט לבדו נרכשו 14.1 אלף דירות, הרמה הגבוהה ביותר מאז השיא ההיסטורי שנרשם ביוני 2015. מודבר בגידול של 31% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וגידול של 8% בהשוואה לחודש יולי האחרון.

יצויין כי רמת העסקאות באוגוסט 2020 הייתה גבוהה כשלעצמה על רקע זינוק ברכישות המשקיעים, לאחר הורדת מס הרכישה בסוף יולי באותה שנה.

מהסקירה עולה כי המשקיעים רכשו כשלושת אלפי דירות בחודש אוגוסט, גידול חד של 71% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. בכך הם מוסיפים להוביל את הגידול בסך העסקאות.

בשמונת החודשים הראשונים של השנה נרכשו עשרים אלף דירות על ידי משקיעים, יותר מהכמות השנתית שרכשו משקיעים בכל אחת מארבע השנים האחרונות.

תל אביב מלמעלה. ראובן קסטרו
נדל"ן בתל אביב: על רקע הסתערות המשקיעים בימים האחרונים, מתברר כי חודש אוגוסט שבר שיא של שנים ברכישת דירות/ראובן קסטרו

המשיקיעם מסתערים על השוק כדי להקדים את העלאת המס

הסקירה מתייחסת לאוגוסט, אך התנפלות המשקיעים על שוק הדיור שוברת, ככל הנראה, שיאים בימים האחרונים:

נזכיר כי בתחילת השבוע הוצגה תוכנית הדיור הממשלתית שאחד מצעדיה העיקריים הוא המאבק במשקיעים בשוק הדיור (רוכשי דירה שנייה ויותר). בהתאם לתוכנית, מס הרכישה למשקיעים יעלה מהרמה של 5% היום ל-8% ככל הנראה כבר בשבוע הבא.

תזכיר החוק בנושא כבר פורסם להערות הציבור ובממשלה מקווים להעביר אותו ב"חקיקת בזק" כבר בשבוע הבא. זאת, בין היתר, כדי למנוע התנפלות המשקיעים על שוק הדיור בתקופה של לפני כניסת ההחלטה לתוקף.

בטיוטת החוק נחשפו גם מדרגות המס - במכירת דירת מגורים יחול מס רכישה בשיעור של 8% על חלק השווי שעד 5,348,565 שקלים ומס רכישה בשיעור של 10% על חלק השווי העולה על סכום זה.

שירה גרינברג. דוברות האוצר,
הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג/דוברות האוצר

שינוי בתמהיל הגיאוגרפי: המשקיעים עברו לקנות פריפריה

עוד עולה מהסקירה כי המחיר הממוצע של הדירות שרכשו המשקיעים באוגוסט השנה היה גבוה ב-5% בלבד בהשוואה לאוגוסט 2019, זאת על ששיעור העלייה במחירי הדירות בתקופה זו היה גבוה יותר (כ-12%). באוצר מסבירים זאת בין היתר על ידי "שינוי בתמהיל הגיאוגרפי של רכישות המשקיעים, לאזורים זולים יותר".

הגידול החד ברכישות המשקיעים הקיף את כל האזורים, בהובלת אזור נתניה שרשם גידול של 107% בהשוואה לאוגוסט אשתקד. שיעורי גידול גבוהים משמעותית מהממוצע הארצי נרשמו גם באזורי ב"ש ות"א - גידול של 87% בכל אחד מאזורים אלו.

מכירות המשקיעים בחודש אוגוסט עמדו על 2.8 אלף דירות, גידול של 27% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וגידול של 8% בהשוואה לחודש הקודם. "מלאי" הדירות בידי משקיעים נותר גם בחודש אוגוסט ללא שינוי משמעותי, זאת לאחר שמאז אפריל 2016 ועד הורדת מס הרכישה בסוף יולי אשתקד נגרעו מ"מלאי" זה כ-26 אלף דירות.

רכישות "דירה ראשונה" בשוק החופשי הסתכמו בחודש אוגוסט ב- ב-4.9 אלף דירות, גידול של 33% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וגידול של 15% בהשוואה לחודש הקודם. רכישות משפרי הדיור הסתכמו ב-4.7 אלפי דירות, גידול של 20% בהשוואה לאוגוסט אשתקד וגידול מתון של 2% בהשוואה לחודש הקודם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully