וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערבות בנקאית או כסף בבנק?

עודכן לאחרונה: 3.11.2021 / 9:03

מי שנאלץ להעמיד ערבות בנקאית לטובת שכירת נכס, יודע עד כמה הכסף הזה חסר לקיום השוטף של משק הבית או הארגון. חברת הפינטק OBLI מעריכה שמדובר ב-12 מיליארד שקל, כסף "תקוע" בבנקים, שנהנים מהכנסה שנתית של כ-360 מיליון שקל כתוצאה מהעמדת הערבות

עליית יוקר המחיה צפויה להעלות עימה גם את גובה שעבודי הערבויות הבנקאיות של כ-100 אלף משקי הבית וכ-400 אלף עסקים קטנים ובינוניים, המגיעים בדמות פיקדונות "כלואים" בבנקים כנגד הערבויות הנדרשות לטובת שכירת דיור, משרד או חנות.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כל משפחה שנייה בישראל נמצאת במינוס, והכסף ה"כלוא" מכביד על התנהלותן של אלה שנאלצו להעמיד ערבויות שונות.

בנוסף, משקי הבית והעסקים הקטנים נדרשים לשלם עמלה שנתית בגין הערבות הניתנת להם, העומדת על ממוצע של כ-3% מסכום הערבות המגובה בפיקדון הכספי, כאשר על פי המפקח על הבנקים מדובר באחת העמלות הגבוהות ביותר שהציבור משלם לבנקים השונים.

בפועל הבנקים מגדירים עמלת מינימום של 400 שקל לשרות זה, המעלים לחלק ממשקי הבית את גובה העמלה המשולמת בפועל.

עבור שוכרי הדירות מדובר בערבות "כלואה" בגובה של כ-12-15 אלף שקל בממוצע לשנה, אל מול כ-50 אלף שקל בממוצע לכל עסק קטן, אך עבור הבנקים מדובר בפוטנציאל הכנסה שנתי כולל של עד כ-360 מיליון שקל, שכעת חברת הפינטק OBLI מעוניינת לנגוס בו.

ביטוח משכנתא. ShutterStock
ערבות בנקאית לטובת חוזה שכירות, צרה ששוכרי הדירות והמשרדים מכירים מקרוב/ShutterStock

אובלי ערבויות (OBLI), פועלת להעמדת ערבויות למשקי הבית ולעסקים ללא צורך בסגירת הכספים בפיקדון, על פי הערכתה, הסכום המצרפי של כלל שעבודי הערבויות בבנקים עומד כיום על כ-12 מיליארד שקל, שאינם משוחררים חזרה למשק לטובת פעילות כלכלית.

בעוד הבנקים דורשים, כאמור, כ-3% מסכום הערבות כעמלת טיפול, העמלה של OBLI, גבוהה יותר ועומדת על כ-6.5%, אך אינה מחייבת סכום מינימום לתשלום וניתנת לפריסה לתשלומים לאורך כל תקופת הערבות.

OBLI הוקמה בתחילת 2019 על ידי דני בן-נר, מנכ"ל החברה ולשעבר מנכ"ל חברת רשת תחנות הדלק TEN. החברה החלה פעילותה בתחילת 2021 בשותפות עם גופים מוסדיים וביניהם הכשרה חברה לביטוח, וקרן ההשתלמות מינהל.

פעילותה העיקרית היא בהנפקת ערבויות באופן דיגיטלי, שאינו מצריך שעבוד סכום כספי קבוע, כנדרש עדיין בקרב הבנקים בישראל. פעילותה החלה עם מתן ערבות לשוכרי דירות, לאחר שבן-נר עצמו נתקל בצורך להעמידה לאחר שביקש לשכור לעצמו דירה.

דני בן נר, אובלי. רמי זרנגר,
דני בן-נר, מנכ"ל OBLI/רמי זרנגר

OBLI זכתה בתוכנית השתתפות במסגרתה קיבלה כ-9 מיליון שקל לפני כשנה מהסוכנות לעסקים קטנים במשרד הכלכלה, לקידום מיזם מימון התחלתי המסייע לעסקים קטנים שיכולים לקבל כיום מהחברה ערבויות בנקאיות ללא שיעבוד כספים עד לגובה של 100 אלף שקל לערבות.

דני בן-נר, מנכ"ל OBLI: "הפעילות מהווה עבורנו סגירת מעגל, ולראשונה בישראל אנו מאפשרים לעסקים הקטנים והבינוניים את היכולת לקבל ערבות בנקאית, מבלי שיצטרכו להכניס את היד לכיס, ובאופן דיגיטלי פשוט יחסית שאינו מצריך הגעה פיזית לסניף כלשהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully