וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבלה לא משקרת: מה קורה למניות ענקיות הטכנולוגיה?

עודכן לאחרונה: 4.11.2021 / 13:39

אפל, גוגל, אמזון, מטא (פייסבוק) ואמזון, הן חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם ועוצמתן מתחרה כבר בזאת של מדינות שהיו לאימפריות. זו בדיוק גם הבעיה שלהן: הפוליטיקאים שלא אוהבים תחרות, עלולים להיות גם אלה שיפגעו בצמיחה המטורפת שלהן

הן כבשו את הכלכלה העולמית וננעצו עמוק בפעילות היום-יומית של כולנו; הכוונה היא לחמש חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, שעוקפות בשווין המצרפי - כ-9.5 טריליון דולר, את התקציב השנתי של ארה"ב (6.8 טריליון דולר ל- 2021).

צבירת הכוח של חמש 'מפלצות הטק: מיקרוסופט, אפל, גוגל, אמזון ומטא (לשעבר פייסבוק), כמו גם אחיזתן בחיי היום-יום של כולנו, לא נעלמה מעיני הרגולטורים השונים בעולם, שהחלו לבחון כיצד לרסן את כוחן.

סימון המטרות על גב ענקיות הטכנולוגיה, עם זאת, הגיע גם מצד המשקיעים, שהובילו להמראת מניות חמש הענקיות בקרוב ל-30.6% בממוצע, מאז תחילת השנה ועד לתחילת יום המסחר בוול סטריט ב-31 לאוקטובר. זאת לעומת מדד ה-S&P500, לדוגמא, שעלה בכ-22.6% באותה תקופה.

מטא. רויטרס
ברשותך, אנחנו נמשיך לקרוא לך פייסבוק/רויטרס

מיכאל כחולי, מנהל דסק ניירות ערך זרים בבית ההשקעות 'מיטב דש' ברוקראז': "סקטור הטכנולוגיה מהווה גם השנה חלק נכבד מעליות שחוות הבורסות האמריקאיות. המשקל שלהן, לדוגמא, במדד ה- S&P500 (מדד העוקב אחר 500 החברות הציבוריות הגדולות בארה"ב) עומד על כ-22%, ובמדד נאסד"ק 100 הוא עומד על כ-40%".

המשקל של מניות הטק בחברות הנסחרות הגדולות בארה"ב, לצד התשואה שהן רושמות, נחשב ליוצא דופן במיוחד על רקע הקשיים שחלקן חוות מצד הרגולטורים בעולם, ולאור התפוגגות אפקט הקורונה שהוביל לצמיחתן המואצת בשנת 2020.

העליות הגבוהות ביותר מיוחסות ל'גוגל', שזינקה בכ-63% מאז תחילת השנה ועד ליום האחרון שנבדק (ראו טבלה), ולמיקרוסופט, שעלתה בכ-49% לאותו פרק זמן. דווקא אמזון, שהצליחה השנה להוביל טיסות מסחריות לחלל, פחות הצליחה להוביל להמראת מנייתה, שעלתה רק 3.5% מאז תחילת השנה וחותמת את טבלת חמשת הענקיות מלמטה.

בחודש האחרון, שהסתיים עם ניסיון שינוי זהות מ'פייסבוק' ל'מטא', ספגה החברה ירידה של כ-4.7% עד לתחילת יום המסחר של ה-31 לאוקטובר, בעיקר על רקע הפיכתה למוקד מתקפה על ידי הרגולטור האמריקני.

"סקטור הטכנולוגיה הוא הסקטור הכי טוב מכלל הסקטורים בשווקי ארה"ב מבחינת שיעורי צמיחה, מיצוב תחרותי, ואחוזי רווח" מסביר סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית השקעות 'אופנהיימר'. "כל אחת מהחברות הגדולות פועלות כמעט ללא תחרות בשוק שלה, וזה לא אמור להשתנות בשנים הקרובות.

מיכאל כחולי, מנהל דסק ניירות ערך זרים בבית ההשקעות 'מיטב דש' ברוקראז. יח"צ,
מיכאל כחולי, מנהל דסק ניירות ערך זרים בבית ההשקעות 'מיטב דש' ברוקראז'/יח"צ

עכשיו מעונן

שתי המניות שהובילו את צי ספינות הענק הטכנולוגיות היו 'גוגל' ו'מיקרוסופט', בעיקר על רקע פעילותן הניכרת גם בדוחותיהן האחרונים. 'מיקסרוסופט', לדוגמא, הציגה ברבעון האחרון שיעור צמיחה שנתי של 22%, שיפור ברווחיות, צמיחה דו ספרתית, ועם תחזית חזקה קדימה.

יש לזכור כי לא מדובר בחברה קטנה, אלא בענקית. לכן שיעור הצמיחה שלה, שנחשב גבוה גם לחברה קטנה יחסית, גבוה במיוחד עבור מיקרוסופט.

הצמיחה שלה נבעה בעיקר על רקע התקדמות אל שוק הענן, והפיכתה לשחקן מוביל בו. היא אף הזיזה את החברה שהתחילה בתחום לפניה, אמזון.

זו האחרונה, לעומת הראשונות, אמנם הושפעה גם היא לטובה מהתפרצות הקורונה, בשל פעילותה בסחר מקוון ובענן, אך דווקא אותה צמיחה שחוותה ב-2020 העיבה עליה ב-2021. שכן ההשוואה לתוצאות הרבעון האחרון שלה נעשו אל מול אלה של הרבעון השלישי ב-2020, שהיו הרבה יותר גבוהות.

בנוסף, אמזון הודיעה שברבעון הבא (הרביעי) היא תגייס כ-300 אלף עובדים חדשים ברחבי העולם, ובגלל המחסור בעובדים היא צופה שתיאלץ לשלם להם יותר - ולכן סיפקה תחזית נמוכה מהצפי של האנליסטים לרווח הנקי. כך שהשילוב של דוחות חלשים, ותחזית נמוכה עשו את שלהם גם למניה.

סרגיי וסצ'ונק, אנליסט בכיר בית ההשקעות אופנהיימר. יח"צ,
סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית השקעות 'אופנהיימר'/יח"צ

יתקשו בגלל בעיות בשרשרת האספקה

השנה חברת 'אפל' יצאה עם מערכת הפעלה חדשה המתריעה בפני משתמשי האייפון על בקשת מעקב מטעם אפליקציה המותקנת בטלפון, והמשתמש יכול פשוט לחסום אותה מלקבל את הפרטים, ללא צורך בהגעה למקום הרלוונטי בתפריט הטלפון.

אותו לקוח הופך עבור 'פייסבוק', (לדוגמא), למעין קופסא שחורה, מה שפגע במודל העיסקי שלה, וגרם לירידות האחרונות במנייתה. בנוסף, הרגולציה האמריקאית בעיקר מתמקדת בחברה מזה זמן, ודווקא שינוי השם שלה מעיד יותר על חולשתה מאשר כוחה.

כחולי: "גוגל נפגעה מתהליכים אלו פחות כי החברה נמצאת יותר בדסקטופ שעל המחשבים שבו עדיין נעשה רוב חיפוש המידע, ונשענת יותר על מערכות ההפעלה של אנדרואיד בטלפונים הניידים. מה שכן פגע במניה של שתיהן, ויותר בזו של פייסבוק, היו דוחות לא טובים של חברת סנאפצ'ט, שהשליכו גם אלה העתידיים של שתי החברות".

טבלת מניות טכנולוגיה. ללא,
טבלת מניות חמש חברות הטכנולוגיה הגדולות/ללא

אפל ואמזון יתקשו

כחולי מפרט אודות הקשיים שחווה לאחרונה מיקרוסופט, שאינם קשורים לפעילות הרגולטורית נגדה: "יש לזכור שגוגל הרוויחה כ-180 מיליארד דולר ב-2020, ועם חברות מסוגה אי אפשר להתחרות, אבל אפילו לה היה קשה להתחרות עם מייקרוסופט על תחום הענן. את אי ההצלחה היא חווה גם בניסיון לצאת לעולמות שהם מעבר לפרסום, בכל מיני מוצרים שונים שפיתחה, שהם דווקא טובים, אבל משום מה לא מתקבלים בקרב המשתמשים כדוגמת אלה של מתחרותיה".

לשאלה אם סקטור הטכנולוגיה ימשיך להוביל את שווקי העולם התשובה ברורה: "סקטור הטכנולוגיה פחות מושפע ממצב המאקרו" אומר וסצ'ונוק "ולפעמים אפילו השפעה הפוכה, כמו בקורונה. בחודשים האחרונים רואים תהליכים אינפלציוניים, נורמליזציה כלכלית, חוזרים לפיננסים, סחורות, וכו', שכן מושפעים מהמאקרו".

כחולי מוסיף: "הגענו לנקודת שיווי משקל חדשה בכל הנוגע לחברות הטכנולוגיה, אם יש שתי חברות ענק שיתקשו קצת יותר בשל בעיות שרשרת האספקה, הן אפל ואמזון. אפל אף הודיעה בדוחותיה הכספיים כי ברבעון הבא תאבד כ-6 מיליארד דולר הכנסות בשל מחסור בצ'יפים.

עם זאת, ייתכן כי זו בכלל הזדמנות עבורן, שכן מדובר בשתי לקוחות ענקיות של מפעילי הנמלים וחברות השילוח, שככל הנראה יעדיפו קודם את לקוחותיהן הגדולות, מאשר את אלו הקטנות. במצב כזה הדבר דווקא עשוי להגדיל את נתח השוק של אמזון ואפל.

ואם להוביל מעט לנגזרת שלנו, אז כדאי לזכור שהתחזקות חברות הטכנולוגיה האמריקאיות טובות לישראל, שכן אצלנו יש יתרון בפיתוח הנדרש לראשונות לטובת איתור פתרונות לייעול מוצרים, לצד צורך בפיתוח לטובת המשך התפתחות וצמיחה.

כך שלעת זו נראה כי החברות הללו יובילו את העולם שנים קדימה, אלא אם הרגולציה תחליט לעצור אותן באופן תקיף".

הטבלה לא משקרת מתפרסם גם במוסף עסקים של מעריב, יום ו' 5.11.21

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully