וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברת הטלפוניה SBC במו"מ לרכישת DirecTV

ניו יורק טיימס

9.2.2003 / 9:38

העסקה צפויה להיות בשווי של כ-10 מיליארד דולר; המו"מ מציב את SBC בתחרות ישירה עם קבוצת המדיה ניוז קורפ, שבשליטת רופרט מרדוק



על רקע ירידה בפעילות הטלפוניה המקומית, מנהלת SBC קומיוניקיישנס משא ומתן לרכישת פעילות הטלוויזיה בלוויינים של ג'נרל אלקטריק , DirecTV, בעסקה בשווי של כ-10 מיליארד דולר, אמרו שלשום מקורבים למשא ומתן.



המשא ומתן על DirecTV, חברת הטלוויזיה בתשלום השנייה בגודלה בארה"ב אחרי חברת הכבלים קומקאסט, מציב את SBC בתחרות ישירה עם קבוצת המדיה ניוז קורפ , שבשליטת רופרט מרדוק. מרדוק מנסה לרכוש את DirecTV כבר שלוש שנים, בניסיון לצרף את ארה"ב לאימפריית הטלוויזיה בלוויינים הגלובלית שלו.



ב-2001 הפנתה ג'נרל מוטורס עורף למרדוק כשהסכימה למכור את חטיבת יוז אלקטרוניקס, הכוללת את DirecTV, לאקו-סטאר קומיוניקיישנס, חברת הטלוויזיה בלוויינים השנייה בגודלה בארה"ב. אך הרשויות בוואשינגטון חסמו את העסקה.



כעת מנהלת ניוז קורפ שיחות חדשות עם ג'נרל מוטורס על DirecTV, שלה כ-11 מיליון מנויים. אך ניוז קורפ תצטרך להתחרות ב-SBC, חברת הטלפוניה המקומית השנייה בגודלה בארה"ב אחרי וריזון ועם היו"ר הנחוש שלה, אדוארד ויטאקר. מרדוק ידוע כאיש עסקים ממולח, אך גם ויטאקר זכה למוניטין דומים.



בעוד מרדוק ממשיך בשיחות עם ג'נרל מוטורס, הוא גם בוחן את רכישת אקו-




סטאר, לפי מקורבים לשיחות. אך בניוז קורפ אמרו שלשום כי מרדוק מעדיף את DirecTV, וכי ניוז קורפ מודעת למשא ומתן של SBC עם ג'נרל מוטורס.



לעת עתה נראה כי אין משוכות רגולטוריות אמיתיות לרכישת DirecTV בידי SBC או ניוז קורפ. גם חברת הכבלים כייבלוויז'ן וג'נרל אלקטריק הביעו עניין ב-DirecTV, אמרו מקורבים לחברה, אך לא עניין רציני.



ג'נרל מוטורס פנתה ל-SBC בתחילת 2003 בניסיון למצוא מתחרה למרדוק, אמרו מקורבים לחברה. השיחות בין ג'נרל מוטורס ל-SBC החלו זמן קצר אחר כך, אמרו מקורבים לחברת הטלפוניה, וייתכן כי SBC תבחן בקרוב את הספרים של DirecTV כחלק מבדיקת נאותות.



מקורב לג'נרל מוטורס אמר שלשום כי מועצת המנהלים שלה אישרה ביום שלישי שעבר להנהלה להמשיך בשיחות מקבילות עם ניוז קורפ ו-SBC.



"אנחנו בוחנים אפשרויות אסטרטגיות ליוז", אמרה שלשום דובר ג'נרל מוטורס, טוני סימונטי, "אך איננו מעוניים לפרט בשלב זה". דוברים של SBC וניוז קורפ סירבו להגיב.



עבור SBC רכישת DirecTV מייצגת מאמץ מחושב להאיץ את הפעילות. היא אחת מהשחקניות הגדולות והחזקות ביותר בתעשיית הטלקומוניקציה, אך פעילות הליבה שלה, שיחות מקומיות, נתונה תחת מתקפה מטלפונים סלולריים, דואר אלקטרוני ואינטרנט מהיר.



ברבעון הרביעי של 2002 דיווחה SBC על ירידה בהכנסות, לעומת הרבעון המקביל ב-2001 - מ-11.9 מיליארד דולר ל-11.2 מיליארד דולר. מספר הקווים הפרטיים של החברה ירד ב-9.1% ל-31.4 מיליון.



גם חברות טלפוניה מקומיות אחרות סובלות מאותן בעיות, וכעת גובר האיום של חברות הכבלים. בשנים החולפות הן התמקדו בשדרוג תשתיות, כך שיוכלו להציע לא רק ערוצים רבים, אלא גם שירות אינטרנט מהיר ושירות טלפוניה מסורתי. כיום מספר המנויים של חברות הכבלים על שירותי שיחות מקומיות הוא 2 מיליון, ובשנים הבאות הוא יגדל ככל הנראה בעוד כמה מיליונים.



לחברות הטלפוניה המקומיות אין דרך להתחרות בחברות הכבלים בשירות טלוויזיה, ומכאן העניין של SBC ב-DirecTV. חברות הטלפוניה ניסו בעבר כמה פעמים להיכנס לעסקי הטלוויזיה. ב-1993 ניסתה בל אטלנטיק להתמזג עם TCI, חברת הכבלים הגדולה ביותר בארה"ב באותה עת, אך העסקה התמוטטו על רקע חילוקי דעות בעניין מחיר העסקה וספקות באשר לעמדת הרשויות.



מקורבים לחברה אמרו כי היא מעדיפה שג'נרל מוטורס תפצל את DirecTV מיוז, כך ש-SBC תוכל לרכוש רק את פעילות הטלוויזיה בלוויינים. אך נראה כי ג'נרל מוטורס לא תסכים לכך.



שווי השוק של יוז, שנסחרת כמניה עוקבת של ג'נרל מוטורס, הוא כ-9.4 מיליארד דולר. אם ניוז קורפ או SBC ירכשו את החטיבה כולה סביר שהמחיר יהיה יותר מ-10 מיליארד דולר. עם זאת, קיימת אפשרות שניוז קורפ או SBC ירכשו רק את אחזקות ג'נרל מוטורס ביוז, כ-30%, וכי השאר יישאר בידי הציבור. במקרה כזה שווי העסקה יהיה 4-3 מיליארד דולר. ג'נרל מוטורס מצדה דורשת תשלום במזומן, שישמש, בין השאר, לצמצום גירעונות בקרן הפנסיה שלה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully