וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאן תוביל אותנו החלפה של משאיות דיזל במשאיות חשמליות?

עודכן לאחרונה: 8.11.2021 / 14:11

החלפה של משאיות הדיזל המסורתיות במשאיות המונעות בחשמל תפחית משמעותית את זיהום האוויר ופליטת גזי החממה בעולם ותאפשר הוזלה של עלויות התפעול. שימו לב לסדרת המשאיות החדשה של MAN

קשה להישאר אדישים נוכח התעניינות האדירה שמייצר הרכב החשמלי בעולם בכלל ובישראל בפרט. כניסת טסלה לישראל שינתה את חוקי המשחק ותוך מספר חודשים הפכה טסלה למכונית מהנמכרות בישראל. באירופה וארה"ב כלי רכב אלקטרוניים מציפים את הרחובות. זה חל במידה רבה על מכוניות פרטיות תחבורה ציבורית, אוטובוסים ציבוריים ולאחרונה גם רכב כבד כדוגמת משאיות חשמליות החלו להופיע ברכבי אירופה.

המעבר של יצרני משאיות לייצור משאיות המונעות בחשמל אינו מקרי. ענף התחבורה בעולם אחראי על מעל ל 40% מפליטת Co2 emission בעולם ותחום המשאיות במשקל בינוני וכבד אחראי לכמעט 10% מכלל פליטות גזי החממה בארה"ב, כך לפי הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה (EPA). רק השבוע בוועידת האקלים בגלזגו ניסו מנהיגי העולם למצוא דרכים להפחית את זיהום הסביבה ולדאוג לעתיד כדור הארץ.

עלות משקיות של משאית כבדה. יחצ,
תחזית עלות משקיות של משאית כבדה לשנה/יחצ

החלפה של משאיות הדיזל המסורתיות במשאיות המונעות בחשמל תפחית משמעותית את זיהום האוויר ופליטת גזי החממה בעולם ותאפשר הוזלה של עלויות התפעול היות וברכבים חשמליים יש פחות בלאי הנגרם משימוש בדלק מזהם. גם ישראל מצטרפת לטרנד העולמי והתחייבה להפסיק להשתמש בגז טבעי, נפט ופחם עד שנת 2050. לאחרונה אף ועדת החוקה אישרה כנסות על עבירות זיהום אוויר מכלי רכב, ערים התחילו לאסור כניסת רכבים מזהמים, וחברות בעלות ציי משאיות הגדול מ 100 רכבים החלו לקבל קנסות על אי מעבר לרכב חשמלי בהתאם חוק אוויר נקי שחוקק עוד ב 2008.

צריך לזכור כי למעבר לשימוש במשאית המונעת בחשמל יתרונות רבים. מדובר ברכב אמין ביותר שמהירותו תלויה רק בזרם שמזרימים למנוע. אין צורך בתיבת הילוכים. יש יחס העברה יחיד ומהירות המשאית תלויה בזרם. נצילות גבוהה יותר מאשר מנוע בעירה פנימי. מומנט מקסימאלי החל ממהירות 0. האצה מהירה גבוהה. שימוש במשאית חשמלית משיג חיסכון משמעותי בעלות התפעול היות ועלות החשמל נמוכה לעומת עלות סולר. עלות טיפולים נמוכה יותר היות ואין מנוע בעירה פנימי - כלומר פחות זמן מוסך. המנוע שקט ביותר וזהו למעשה מנוע ירוק ונקי ללא פליטת מזהמים CO2 ו NOx. רכב שכזה יכול לעבוד בתוך ערים המגבילות כניסת רכבים מזהמים וכמובן לבחרה שתרכוש רכב כזה יהיה יתרון שיווקי הממצב את החברה כחברה "ירוקה" שוחרת איכות סביבה.

המשאיות שמובילה את תחום החשמל וגם היחידה היום בשוק שמציעה מגוון מלאה של משאיות החל מ 8 טון ועד 44 טון היא של חברת MAM המיוצגת בישראל ע"י קבוצת מכשירי תנועה. באמצעות שיתוף פעולה בין 2 חברות טכנולוגיה גרמניות MAN וחברת Framo ניתן כבר היום להזמין משאיות חשמליות - משאיות הפצה, קירור, דחסי אשפה, מערבלי בטון, פול-טיילרים ועוד בהנעה חשמלית.

חברת Framo הגרמנית מתמחה בהסבת מנועי בעירת דיזל למערכות חשמל ובמסגרת ההסבה, החברה מפרקת את המנוע, תיבת ההילוכים, מערכת פליטה ויניקה ומחליפה אותם במצברים חשמליים מתח גבוה, מנוע חשמלי, מערכות קירור ובקרה. ההערכה היא שחברות מזון, הפצה, לוגיסטיקה ואף חברות איסוף אשפה וגזם שנוסעות במרכזי ערים וכיום גורמות לזיהום משמעותי יאמצו במהרה גישה אחראית לסביבה ויעברו לנסיעה ברכבים מונעים חשמל.

בסדרת MAN FRAMO המנועים נעים החל מ 80kW (108 כ"ס) ועד 400kW (536 כ"ס). והחברה מציעה אחריות בטווח של 4-6 שנים. המצברים נעים החל מ 115 kWh ועד 231 kWh ובכך מקנים טווח נסיעה שבין 150 עד 340 ק"מ (תלוי במשקל המשאית הנדרש ובבחירת המצברים). זמני הטעינה נעים מ 45 דקות לטעינה מהירה ועד 9 שעות לטעינת לילה איטית. עד היום מכרה החברה מעל ל 250 משאיות בגרמניה, הולנד, איטליה, בלגיה וצ'כיה.

בנוסף, מציעה MAN גם פתרון היברידי למערבלי בטון, עבור לקוחות שאינם מעוניינים לעבור ל 100% חשמל - משאית בה רק מערכת הפעלת הערבל היא חשמלית בהשוואה למערכת הפעלת הערבל שצורכת דיזל היום. בשלב זה MAN היא היצרן היחיד בארץ שמציע מגוון מלא של משאיות חשמליות. אמנם משאיות חשמליות יקרות יותר בהשוואה למשאיות המונעות בדיזל אך התחזוקה שלהן זולה משמעותית ממשאית נעת בדיזל.

גרף תחזיות. יחצ,
תחזית עלות של משאית במשקל בינוני/יחצ

המחיר הגבוה נקבע כיחס ישר לטווח הנסיעה שלהן, שמצריך יותר סוללות, מעלה את משקל המשאית וכך את מחיר הייצור שיכול להגיע לטווח של פי 2 עד 2.5 משווי רכישת משאית סולר - התחזוקה שלהן משמעותית נמוכה. סקירה שנערכה ע"י אגף הכלכלה במשרד האנרגיה (ספט' 2020) בנושא הנעה חלופית לצי הרכב הכבד, בחינה ישימות וכדאיות כלכלית, העלתה כי עבור כלל קטגוריות הרכבים, תחזית העלות השנתית למשק של משאיות מבוססות דיזל הינה הגבוהה ביותר. זאת על אף שהונח באופן שמרני כי לא נדרשת השקעה נוספת בתשתית תדלוק סולר, מעבר לזו הקיימת היום. נתון זה מחזק את הצורך בהעברת כלי הרכב לטכנולוגית הנעה חלופית. שנית, על פי התחזיות נראה כי החלופה החשמלית תהיה הכדאית ביותר עבור כל קטגוריות המשקל הן בטווח הקצר בינוני והן בטווח הארוך, גם בתחשיב פשוט, החיסכון בצריכת החשמל מול הסולר מוערך ב כ 100 אלף שקל בשנה. לזה יש להוסיף חסכון בעלויות טיפול, הפחתת ימי עמידה במוסך ועוד. בעתיד חברות ידרשו לשלם קנסות על אי מעבר לרכב חשמלי וכאשר לוקחים בחשבון קנסות אלו - המעבר לרכב חשמלי הינו אטרקטיבי ביותר.

צבי נטע יו"ר מכשירי תנועה ויוגב גברי, מנכ"ל MAN בישראל, מסרו: "מדובר במהפכה של ממש בתחום הרכב הכבד. כבר עכשיו ניתן לעבור לנהיגה במשאיות ידידותיות לסביבה, שקטות ויעילות. טעינה מהירה, גמישות תפעולית, נסיעה שקטה ובעיקר השמירה על איכות הסביבה היוו את השיקולים שלנו בגיבוש החיבור שבין משאית MAN וחברת Framo. אנו כמובן נמשיך לתת שירות בפריסה ארצית לכלל לקוחותינו בין אם יבחרו להישאר בהנעת דיזל או יעברו לחשמל".

  • עוד באותו נושא:
  • משאיות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully