וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתפו בכל הכוח: כך נרחיק נוכלים משוק הרכב המשומש

אסף פכטר, מנכ"ל חברת דוח בלק"ר

עודכן לאחרונה: 9.2.2022 / 15:38

שוק הרכב המשומש פורח. מדובר במגמה שהחלה עוד לפני הקורונה, אבל תפסה תאוצה בשנה האחרונה. למרות זאת, יש לא מעט פרצות בחוק שמאפשרות לנוכלים להסוות היסטוריה של תאונות, עיקולים ועוד. מה הפיתרון? פלטרפומה שיתופית שבעזרתה נוכל לדווח ולקבל מידע

חוסר מידע ושקיפות, מתחזים ואינטרסנטים - שמנצלים את הדרך הקלוקלת בה השוק מתנהל לטובתם, סוחרים ומוסכים ש"דופקים" את האזרח הקטן.

כעת, כששוק הרכבים המשומשים לוהט מתמיד עם למעלה ממיליון עסקאות בשנה, מוכרחים לעצור את מעשי הנוכלות וליצור סטנדרט של שקיפות. רק חוכמת ההמונים ושיתוף המידע ישימו סוף לתופעות ההזויות ויעבירו את הכוח אלינו, ציבור הצרכנים

שוק הרכבים המשומשים לוהט. כמות המודעות למכירה של רכבים באתרים השונים עולה על גדותיה, ולפי כל ההערכות המגמה הזו תמשיך ביתר שאת בשנים הקרובות.

בניגוד למה שרבים חושבים, הטירוף החל עוד לפני משבר הקורונה, שרק העצים את התופעה בעקבות המחסור בשבבים ובמכוניות חדשות, שהפנה רבים לטובת המשומשות.

לפי משרד התחבורה, ב-2018 נערכו 1,020,548 עסקאות רכישת רכב משומש בישראל, ב-2019 המספר עלה מעט ל-1,062,785 ואילו בחצי השנה הראשונה של 2021 נערכו 599,538 עסקאות.

כפי שניתן לראות, הטירוף בשיאו. הישראלים הבינו כבר שרכישת מכונית חדשה היא עסק הרבה פחות כלכלי מרכישת רכב יד שנייה. עדיף לקנות רכב שכבר ספג את ירידת הערך שלו מאשר שאתה זה שתספוג אותה.

אך יחד עם זאת, וחרף העלייה ההדרגתית בעסקאות רכב משומש בשנים האחרונות, שוק הרכבים המשומשים סובל מכשלי שוק מובנים שחייבים לטפל בהם, עבורנו, הלקוחות שקונים ומוכרים רכבים יד שנייה.

מגרש מכוניות למכירה. ShutterStock
מגרש מכוניות למכירה/ShutterStock

החוק משאיר את הקונה חשוף לרמאויות

מרבית האנשים שמחזיקים ברכב בישראל לא באמת מבינים ברכב, ועסקה בתחום שאינכם מבינים בו עלולה להיות מסוכנת מאוד עבורך. בשונה מרכישת בית, כאשר לוקחים משכנתא מהבנק ישנם חוקים ותקנות שנועדו כדי לשמור על הרוכש, בשוק הרכב המצב הוא בדיוק הפוך. במקום לשמור על הקונה, משאירים אותו חשוף למעשי מרמה ונוכלות.

ראשית, שוק הרכבים המשומשים סובל מחוסר מידע ונתונים בפרמטרים מהותיים עבור אנשים המתכננים לקנות רכב מיד שנייה, וכל איש עסקים מתחיל יודע שכשאין לך את המידע הרצוי והמהימן, לא תוכל לבצע את העסקה הכי טובה מבחינתך.

האדם הפשוט לא יכול לדעת פרטים מהותיים לגבי היסטוריית הרכב - כמה תאונות הוא עבר, האם הרכב אובדן גמור להלכה, האם שיחקו בקילומטרז', האם הוא ממושכן, האם המוכר הוא סוחר רכב או אולי חלילה מתחזה. אלו פרטיים קריטיים מאוד לעסקה ורבים פשוט נכנסים אליה בעיניים עצומות, כי ככה הרגילו אותנו בשוק הרכבים המשומשים בישראל.

ישנם אי סדר, חוסר שקיפות והמון מקורות שונים שאחראים לנתונים וגם אם מצליחים להגיע לחלק מהם, קשה לאדם הממוצע להקיש מהם אודות תמונת מצב אמיתית של הרכב.

הדרך הקלוקלת בה השוק מתנהל כיום מאפשרת לסוחרים וקומבינטורים בתחום הרכב לשתף פעולה ביניהם וכך "לדפוק" את הקונה המבולבל שבסך הכל רצה לקנות רכב ויצא עם חתול בשק - בזבוז של עשרות ואף מאות אלפי שקלים, וזה עוד מבלי שהזכרתי את הסכנות הבטיחותיות הטמונות בעלייה של רכב אובדן גמור להלכה לכביש.

בעת האחרונה, בעקבות משבר הקורונה והמחסור בשבבים ורכבים חדשים, שוק המכוניות המשומשות פורח ובעקבות המחסור בהיצע, המחירים מאמירים ורכבים נמכרים באחוז גבוה מעל המחירון שלהם.

חוסר השקיפות מוביל לכך שמוסכים, גורמים רשמיים בשוק ואנשים בתחום מנצלים את כוחם, לא משתפים מידע קריטי ומהותי עם הקונים וכך אין גישה למשל להיסטוריית הטיפולים של הרכב והתחזוקה שלו.

כיום, נהוג לקחת את הרכב למוסך או מכון לבדיקת הרכב, אך המידע המתקבל הינו מוגבל. בבדיקה, למשל, לא ניתן לדעת האם הרכב מעוקל, מהי היסטוריית התאונות השלמה שלו, האם יש תביעות פתוחות ועוד.

אסף פכטר. שני נחמיאס,
אסף פכטר, מנכ"ל חברת דוח בלק"ר/שני נחמיאס

חוסר השקיפות והמידע בתחום אינם גזירת גורל מבחינתנו הצרכנים. זה בר שינוי. בסופו של דבר הכוח נמצא בידיים שלנו וברגע שכל אחד מהציבור ישתף מהניסיון שלו את האחרים, באיזה מחיר הם קנו/מכרו את הרכב, ידווח על מוכרים או גופים מסחריים לא הגונים, רכבים דפוקים שעברו תאונות, כך לכולם יהיה יותר מידע מהותי ורלוונטי און-ליין ויוכלו להגיע לעסקה לרכישת רכב בעיניים פקוחות ובתחושת ביטחון.

הגיע הזמן שחוכמת ההמונים ושיתוף המידע יכנסו גם לענף הרכבים המשומשים וישנו אותו כפי ששינו ענפים רבים. בחיי היום יום שלנו אנחנו נעזרים באופן טבעי בכלים רבים שמבוססים על חוכמת ההמונים ושיתוף המידע, אפילו מבלי שנשים לב לכך.

שירותי דרכים כמו Waze, מידע (Wikipedia) תיירות (Airbnb, TripAdvisor) וכן סקירות של מוצרים ושירותים כגון Zap: כפי שהתעשיות הללו השתנו מן הקצה אל הקצה, כך גם ענף הרכבים המשומשים ישתנה ויהפוך לשקוף ברגע שחוכמת ההמונים תיכנס אליו, באמצעות הסמארטפון שיש לכל אחד כיום, הכוח של הטכנולוגיה וניתוח נתוני BIG DATA.

זה קל מאוד ופשוט. אז אולי הגיע הזמן לשים סוף למעשי מרמה ונוכלות בתחום? אם נשתף מידע, נדאג האחד לרעהו ואף אחד לא יוכל לעבוד עלינו.

הכותב הוא אסף פכטר, מנכ"ל חברת דוח בלק"ר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully