וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש הקניות: כך תתגוננו מפני גניבה ברשת

עודכן לאחרונה: 9.11.2021 / 14:06

עם התחלת ימי הקניות, חשוב לזכור כי לצד קלות השימוש בשירותים הדיגיטליים, השימוש בהם כרוך גם בסכנה לנוכלויות. תקופת "חגי הקניות" מסמנת שיא בהיקף ההונאות הפיננסיות, ושליש מהישראלים כבר דיווחו שהיו חשופים להונאה כזו אשתקד

בתקופת "חגי הקניות" נרשם שיא בהיקף ההונאות הפיננסיות באמצעי הדיגיטל השונים. בסקר שנערך ב-2020, נמצא כי שליש מהישראלים דיווחו על הונאה פיננסית במהלך חודש נובמבר.

שכיחותן של ההונאות בכרטיס אשראי עלתה משמעותית, בד-בבד עם התפרצות הקורונה. גם אפליקציות העברת הכספים הפופולאריות הפכו ליעד להונאות ולדברי אילת אליעזר, סמנכ"לית מוצר בכירה מחברת BioCatch, המתמחה בביומטריקה התנהגותית למניעת הונאות ברשת: "סביב חגי תשרי שמענו על גידול בהופעת הודעות טקסט שגורמות לנו להקליק על לינק שבאמצעותו עבריינים מקבלים גישה לחשבונות".

האקר פורץ למחשב. ShutterStock
"פישינג": הודעת טקסט או מייל, הכוללת קישור לאתר זדוני המתחזה לאתר קניות/ShutterStock

לדבריה של אליעזר, דרכים לדליית פרטים אישיים מאיתנו יכולות להיות מגוונות: "הודעות שמדווחות על הגרלת תלושי קנייה מתנה לסופרמרקט גדול עשויות להתגלות כהונאה בה נאספים פרטים אישיים (פישינג) או מתבקשת הורדת תוכנה לטלפון האוספת מידע אישי (תוכנת נוזקה). מוכרות מאוד גם ההודעות המתריעות על ניתוק חשבון החשמל לכאורה, אולם בפועל המטרה היא גניבת פרטים. עוד מוכרות, התראות על הנחות באתרים ובחנויות מבוקשים עם קישור המציין "לפרטים היכנס כאן" וכן הודעה על לכאורה הגעה של חבילה בדואר, וכיו"ב".

"ההונאות הנפוצות בתקופת חגי הקניות של נובמבר, לקראת חג המולד וראש השנה האזרחית הן הונאות מסוג "פישינג", בהן המתחזים "דגים" פרטים מזהים רגישים דוגמת פרטי כרטיס אשראי, תעודת זהות או שם משתמש וסיסמה.

ה"דייג" נעשה באמצעות הודעת טקסט או מייל, הכוללת קישור המוביל לאתר זדוני המתחזה לאתר קניות עם הצעה אטרקטיבית. בנוסף, ישנן הונאות טלפוניות בהן המתחזה/גנב מציג את עצמו בתור נציג בנק או חברת כרטיס אשראי וטוען כי בוצע חיוב מחשבון האשראי שלך שלא אתה ביצעת ו"רק רוצים לבטלו" ובשיטות של 'הנדסה חברתית' מנוצלות חולשות של הקורבן, שיגרמו לו לציית לבקשות הגנב ולמסור פרטי כרטיס אשראי או קוד סודי".

אילת אליעזר, סמנכלית מוצר בכירה ב-BioCatch.-. BioCatch,
אילת אליעזר, סמנכ"לית מוצר בכירה ב-BioCatch/BioCatch

כללים שיקטינו את הסיכוי לגניבה אונליין

BioCatch היא חברה ישראלית בינלאומית בתחום הביומטריקה ההתנהגותית, המגינה של משתמשים מפני הונאות ברשת באמצעות ניתוח התנהגותם הדיגיטלית (פיזית וקוגניטיבית) וזיהוי הונאות וגניבות זהות. הנה כמה צעדים שמציעה החברה למניעת הונאות גניבת זהות ופרטי חשבון:

אל תלחצו על קישורים שנראים חשודים או מגיעים ממקור לא מוכר, ואל תורידו קבצים ממקורות שאתם לא סומכים עליהם.

לעולם אל תמסרו את הקוד הסודי שקיבלתם ב-SMS! אף אחד מהגופים בו מתנהל חשבונכם לא ייפנה
לעולם לבקש אותו או את סיסמת הכניסה לחשבונכם

אם בכל זאת מסרתם פרטים אישיים, עליכם לשנות בהקדם את כל הסיסמאות שלכם ולדאוג לאימות דו-שלבי בכל מקום בו רק מתאפשר הדבר.

אם גיליתם שנפלתם קורבן להונאה ושילמתם לנוכלים דרך חשבון הבנק או כרטיס האשראי, צרו קשר בהקדם עם הבנק או חברת כרטיסי האשראי שלכם.

אם משהו נשמע טוב מדי, הוא כנראה באמת טוב מדי... לא זכיתם בהגרלה שלא מילאתם ולא תזכו בטיסה חינם לשופינג חלומי בניו יורק. בדקו תמיד את המקור להודעות שנשלחות אליכם וחפשו דגלים אדומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully