וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רפורמת החקלאות חוזרת: המחירים יירדו בעשרות אחוזים?

עודכן לאחרונה: 8.11.2021 / 12:48

הרפורמה הטעונה ביותר בתקציב המדינה הוצאה ממנו עוד בטרם החלו ההצבעות, אבל מי שחושב ששר האוצר התקפל מול הלובי החזק, שפעל גם בתוך הקואליציה, טועה: מי שלא רצה רפורמה מובנית, עוד יקבל אותה בלי חקיקה. באוצר בטוחים: הצעדים יביאו לירידת מחירים דרמטית

חוק ההסדרים עבר יחד עם תקציב המדינה בחגיגות ענק ונאומי ניצחון. אלא שגם אם החגיגות לא היו מוגזמות, הן ודאי היו מוקדמות: המבחן האמיתי של הממשלה יהיה בביצוע הרפורמות הרבות שנכנסו לחוק ההסדרים ולא פחות מכך - בכאלו שלא.

אחד האתגרים המרכזיים שעומדים בפני הממשלה הוא הורדת יוקר המחייה, כאשר לצד תכנית הדיור ורפורמת היבוא (המקוצצת), חלק גדול מהתקוות לצעד דרמטי בכייון זה, נתלו ברפורמה בחקלאות.

הרפורמה שהוצגה בהכרזות גדולות לא נכנסה לחוק ההסדרים, אך מבדיקת וואלה! כסף עולה שמאחורי הקלעים היא קורמת עור וגידים.

גורמים בממשלה מאמינים כי צווים המורים על הורדת מכסי פירות וירקות ייצאו בקרוב לשימוע, ואם לא יהיו הפתעות של הרגע האחרון, כבר בינואר 2022, נוכל להרגיש הוזלה במחיריהם.

את רפורמת החקלאות ניתן לחלק לשני חלקים גדולים - צומח (פירות וירקות) והטלה (ביצים). כדי להוזיל את המחירים לצרכן בישראל שיקרים יותר בעשרות אחוזים בהשוואה למדינות ה-OECD, הממשלה מעוניינת להוריד מכסי מגן על יבוא של תוצרת חקלאית לישראל - ולכאן בדיוק מכוונים בממשלה: מדובר בצו שיכול להיחתם גם ללא קשר לרפורמה, המתמקדת בעיקר בייעול החקלאות בישראל ומתן תמיכה לחקלאים שעלולים להיפגע מהמלך.

שר האוצר אביגדור ליברמן הכריז בעבר כי הוא מעוניין לחתום על הצווים לאחר שיסוכם על מתווה הרפורמה.

אביגדור ליברמן בסופרמרקט. ללא,
שר האוצר אביגדור ליברמן. בדק את הסחורה, החליט שלא כדאי להילחם על רפורמה בחקיקה, כשאפשר לבטל מכסי מגן גם בלעדיה/ללא

מחיר הביצים: צפויה ירידה של עשרות אחוזים

היקף התמיכה בחקלאים בענף הצומח לא צפוי להשתנות דרמטית מזה שהוצג על ידי שרי האוצר והחקלאות בקיץ, ולעמוד על כ-100 שקלים לדונם, שמסתכמים בכ- 400 מיליון שקל לשנה, זאת בנוסף להשקעות הוניות של הממשלה בענף.

בנוגע לענף הביצים הדברים מורבכים יותר, כאשר המטרה היא להגיע להסכמות עם המגדלים בתוך חודש - ורק אז להוריד את מכסי הייבוא על הביצים.

אמנם הכוונה הראשונית הייתה לתקן את חוק מועצת הלול במסגרת חוק ההסדרים כדי לבטל את תכנן משק הביצים ולפתוח את שוק הביצים לתחרות, אלא שפרק זה פוצל מחוק ההסדרים לפני כחודשיים והוחלט לנסות להגיע למתווה שמוסכם על המגדלים בתוך 90 יום, שייסתימו בתחילת דצמבר.

מחיר הביצים יקר יותר בישראל בכ30-40% בהשוואה למדינות ה-OECD, וסך העלות העודפת לצרכן מסתכמת בכחצי מיליארד שקל. למרות זאת, רק 5% מסך הביצים במשק הן ביצים מיובאות.

גם כאשר המדינה נאלצת לייבא ביצים היא עושה זאת בצורה לא תחרותית - בעיקר בחגים או בתקופות בהן נוצר מחסור. זאת, בניגוד לנהוג במדינות מפותחות אחרות, המייבאות כשליש בהיקף הביצים הנצרך.

ביצים קשות. ShutterStock
ביצים קשות, ביותר ממובן אחד: "מועצת הלול כיום היא מונופול שמחלק כסף לאנשים", אומר גורם באוצר/ShutterStock

משק הביצים בישראל מתוכנן על ידי מועצת הלול שקובעת את מכסות ההטלה, וכמו מרבית משקים מהסוג הוא סובל מחוסר יעילות בייצור. הדבר מתבטא במחסור או בעודף בביצים, ובסופו של דבר במחיר גבוה יותר לצרכן. פתיחת שוק הביצים לייבוא עשויה להוריד את המחיר הסופי לצרכן בעשרות אחוזים.

"מועצת הלול כיום היא מונופול שמחלק כסף לאנשים", מסביר גורם בממשלה המעורה במו"מ עם המגדלים לוואלה! כסף. "המונופול הזה מחלק את המכסות האלה ששוות הרבה מאוד כסף. חלק בוחרים לייצר, חלק בוחרים להשכיר את המכסות שלהם. הייצור הוא לא יעיל כי הוא נעשה בתנאים של מחסור ורגולציה מאוד הדוקה של מי מגדל כמה. ככה לא יכול להתפתח שוק יעיל".

"למגדלים יש הרבה כוח, הם מרוויחים יפה מאוד על הביצים שלהם. יש גם הרבה מאוד אנשים שיש להם מכסות הטלה והם לא מגדלים בעצמם, אלא משכירים את המכסות שלהם - כאילו מועצת הלול מחלקת דירות", הוסיף הגורם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully