וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייתה קורונה? ירידה חדה בגירעון

עודכן לאחרונה: 8.11.2021 / 14:24

ירידה חדשה של 1.7% בגירעון נרשמה בחודש אוקטובר. בחישוב שנתי ירד הגירעון המצטבר לרמה של 5.5% - ומתחיל כבר להתקרב לשיעורו מלפני הקורונה (3.5%). בשיאה של המגיפה הגיע הנתון ל-12.4%. שר האוצר: "נמשיך לייצר ודאות"

נגיף הקורונה על שלל הוריאנטים שלו, אולי עוד לא אמר את המילה האחרונה, אבל המשק הישראלי ממשיך להתאושש מהמגיפה בצורה מעוררת השתאות. אל מדדי הצמיחה הגבוהים אליהם נחשפנו לאחרונה, נוסף פרמטר מרכזי, בדמות ירידה חדה בגירעון.


הירידה בגירעון תקציב המדינה נמשכת: ב-12 החודשים האחרונים ירד הגירעון המצטבר לרמה של 5.5% בלבד מהתוצר, שהם 83.3 מיליארד שקל. הנתון משקף ירידה של 1.7% ביחס לנתון של ספטמבר.

בכך, רמת הגירעון מתקדמת בצעדי ענק לרמתו ערב משבר הקורונה - 3.5% מהתוצר. נזכיר כי בשיא משבר הקורונה נתון הגירעון הגיע ל12.4% מהתוצר. משמעות הירידה היא פחות הלוואות שלוקחת המדינה ובכך פחות נטל לדורות הבאים.

בהודעת משרד האוצר צוין כי "הדיווח בחודש זה הינו הדיווח האחרון על תקופה בה התנהלו הוצאות המדינה בכפוף למגבלות התקציב ההמשכי, תקופה של 22 חודשים - התקופה הארוכה ביותר מאז קום המדינה".

נשים עושות קניות. ShutterStock
מרוויחים יותר, משלמים יותר, טסים פחות לחו"ל. המשק הישראלי ממשיך להתאושש/ShutterStock

עלייה של קרוב ל-20% בהכנסות המדינה, מהתקופה שלפני הקורונה

באוצר מסבירים כי מגמת הירידה בגירעון נובעת הן מגידול בצד הכנסות המדינה (גידול של 0.9% מהתוצר ביחס לחודש שעבר) והן מהתמתנות צד ההוצאות - התמשכות התקציב ההמשכי וירידה בהוצאות הקורונה (קיטון של %8.0 תוצר ביחס לחודש שעבר).

עוד צוין כי בחודש אוקטובר נמדד עודף תקציבי בהיקף של כ-4.4 מיליארד שקל. המקור לעודף הינו טכני ונובע מהסטות המיסים מחודש ספטמבר (הסטה המוערכת בכ-2.8 מיליארד שקל). בנטרול הסטות המיסים, חודש אוקטובר היה מסתיים בגירעון מוערך בהיקף של כ-8.3 מיליארד שקל.

כאמור, צמצום הגירעון מושפע בעיקר מהגדלת הכנסות המדינה מהסמים כתוצאה מהחזרה של המשק לפעילות מלאה יחד עם מספר מצומצם יחסית של יציאות לחו"ל.

ברשות המסים מציינים כי בחודשים ינואר-אוקטובר 2021 הסתכמו ההכנסות ב- 313.2 מיליארד ששקל לעומת 254.5 מיליארד ששקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, זהו גידול של כ-22%. הכנסות ממסים ישירים עלו ב-26%, ההכנסות ממסים עקיפים עלו ב-18% וההכנסות מאגרות עלו ב-3%.

בהשוואה לינואר - אוקטובר 2019 עלו ההכנסות ממסים בשיעור של 19% - ההכנסות ממסים ישירים עלו ב-26% וההכנסות ממסים עקיפים עלו ב-12%.

הכנסות רשות המסים באוקטובר 2021 הסתכמו ב-36.9 מיליארד שקל לעומת 23.6 מיליארד שקל באוקטובר 2020. לולא דחייה של חלק מהגבייה מחודש ספטמבר בשל החגים, היו ההכנסות מסתכמות בחודש אוקטובר בכ- 28.7 מיליארד שקל.

שר האוצר אביגדור ליברמן בראיון באולפן וואלה!, 21 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
שר האוצר: " כלכלה היא לא מעט פעמים פסיכולוגיה"/ראובן קסטרו

הפסיכולוגיה של שר האוצר

שר האוצר, אביגדור ליברמן התייחס לירידה בגרעון המדינה: "לאחר שהעברנו תקציב וחתמנו על עסקת חבילה במשק ובזכות שמירה על משק פתוח ומתפקד, הגירעון ממשיך לרדת.

כלכלה היא לא מעט פעמים פסיכולוגיה, לכן אנחנו נמשיך לייצר וודאות ולחזק את כלל האזרחים והעסקים במדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully