וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי העוף בישראל עלו בעשרות אחוזים מתחילת 2021

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 10.11.2021 / 14:36

הצרכן הישראלי שרגיש מאוד למחירי הקוטג', לא שם לב שמישהו העלה לו את מחירי העוף בעשרות אחוזים. למה זה קורה? עדויות מהשטח מעלות חשש לצמצום מכוון של התפוקה והשחיטה כדי להעלות את המחירים. לפחות ככל שזה קשור לשניצל שלנו, לא הקמעונאים הם האשמים. סקר מחירים

תשכחו מעוף בשקל

מוצרי הבשר והעוף מהווים כ 12% מסל הקנייה שלנו. עם כל הכבוד לבשר הבקר ולנתחים המובחרים שלו, מוצרי העוף הם הבשר הנצרך ביותר. ברבות מהמשפחות בישראל מדובר על חלק עיקרי בתפריט, בעיקר בקרב השכבות החלשות, אך לא רק.

למרות מרכזיותו של העוף בתפריט הישראלי, מחיר העופות אינם מחירים קבועים ואחידים כמו בסגמנטים אחרים של מוצרי הצריכה השונים.

מוצרי העוף מתחילים את דרכם במדגרות, שאם תסלחו לנו על התיאור המופרש, מדובר בבתי גידול לעופות למטרות שחיטה. חלק מהפרמטרים שמשפיעים על המחיר, נעוצים בעלות הגידול והשרשרת שעובר אותו עוף עד שהוא מגיע לסל הקניות שלנו.

המחיר של מגדלי העופות מושפע ממחירי תערובות המזון כגון תירס וסויה, מעלות העבודה ומהשפעות אחרות על השוק, כגון חגים יהודים ומוסלמים, וכמובן - כמו בכל ענף קמעונאי, מפערי היצע וביקוש.
על פי הדיווחים המחיר לק"ג עוף למגדל הוא כ-5.40 שקלים לק"ג.

לאחר השחיטה מגיע המחיר הסיטונאי ליותר מ- 11 שקל לק"ג ללקוחות הגדולים, בעוד שלקוחות בינוניים וקטנים ישלמו 14 שקל לק"ג. חובה להדגיש כי כל המחירים האלו מתייחסים למסחר בין העסקים ולא ללקוח הסופי. המחיר ללקוח הסופי אמור לעלות בגין תוספת של כ-20 עלויות שירות, עבודה, שמירה בקירור וכיו"ב. וכמובן - 17% מע"מ.

כן צריך להביא בחשבון גם פחת, שכן מדובר במוצר שאורך חיי המדף שלו הוא כ-4 ימים מהשחיטה. לאחר מכן על הקמעונאי להשמיד את העודפים ואין מי שיפצה אותו על האובדן.

סקר עופות 1. דניאל מאלאחובסקי, עיבוד תמונה
מחירי העוף בישראל מאז ינואר 2021 ועד היום/עיבוד תמונה, דניאל מאלאחובסקי

האם החקלאים והמשחטות חברו להעלאת המחיר?

המרכזיות של מוצרי העוף על שולחן האוכל הישראלי, הפכה אותו לסימן למוצר בסיסי שמהווה עוגן חשוב עבור הרשתות הקמעונאיות לשימור הלקוחות וניהול קרבות מחיר.

כולנו זוכרים את המהלך של "עוף בשקל" שמיצב את רשת "רמי לוי שיווק השקמה" כשחקן מרכזי בשדה הקמעונאות הישראלית.

לכן היינו עדים בשנים האחרונות למבצעים שנועדו לפתות את הצרכנים אל המרכולים, בהם נמכרו עופות מתחת למחיר העלות שלהם לרשת הקמעונאית, כמעין השקעה בפרסום.

שרון יחזקאל, בעלת חברת הבשרים "נתח בשרים" מספרת לנו שהצרכנים אינם מודעים לשינויים שקיימים בשוק ולעליות המחיר, בקצביות לא ניתן לעלות מחירים בצורה שרירותית וגם לא ניתן למצוא תחליף: "מדובר במוצרים רגישים והצרכן היום אומנם מבין היטב במחירים, אך אינו מוכן להתפשר על איכות ורמת מוצר שונה וזו היא תקופה שרמת הרווחיות נשחקת עם כל דרישות התייקרות המוצרים הנלווים כגון שקיות, אריזות ושכר עבודה".

למה לפני החגים אנו רואים זינוק במחירי החי וכמובן חוסרים?

המשחטות מושפעות מימי העבודה וכוח העבודה, ימי החגים משבשים את יכולת היקפי השחיטה וזמינות העובדים וכפי שאמרנו קודם, אנו עוסקים במוצר דינמי מהחי, שהמחיר שלו אינו קבוע והוא מזנק וצונח על פי היצע וביקוש השוק.

מחירי העוף הטרי לרשתות והקצביות נע לפני שישה חודשים בממוצע בין 8.5 ל 10.5 שקלים לק"ג והיום עומד על מחיר של 13-15 שקלים לק"ג.

נזכיר שוב שמדובר במוצר חקלאי. ובעוד החקלאים נלחמים ברפורמות שמבקש לכפות עליהם האוצר, שעיקרן פתיחת המשק לייבוא וביטול מכסות ייצור, מתקבלות עדויות מהשטח על מהלכים לצמצום היקפי השחיטה - ולא מאידיאולוגיה ואהבה לבעלי החיים, אלא מתוך רצון, לכאורה, להשפיע על ההיצע ולהפחיתו כדי להעלות מחירים.

עדויות לכך נרשמו כבר מתחילת השנה, עת החלו לצמצם את שעות וימי העבודה במשחטות, והמחירים עולים בהתאם.

במילים אחרות: למרות שהחקלאים התרגלו להצביע על הקמעונאים ולהאשימם בכך שהם אלה שמרווחים את המיליונים, הרי שמדובר באמת חלקית בלבד, בוודאי בכל הקשור לעוף. רמת הרווחיות במחלקות העוף הטרי אינה כה גבוהה - ועיקר האחריות על עליות מחירי העוף היא על החוליות שקודמות לקמעונאות בשרשרת הייצור והאספקה.

במאבק הביצה והתרנגולת בין החקלאים לקמעונאים, אנחנו אלה שמשלמים את המחיר. בדקנו את מחירי העוף הטרי ברשתות השיווק מחיר לק"ג, בלי להתייחס למבצעים יומיים או התניות קניה ועוד והופתענו משמעותית מהמחירים.

ברשתות רמי לוי, יינות ביתן, פרשמרקט, שופרסל דיל ויש חסד, המחיר עומד על 18.90 שקל לק"ג עוף שלם טרי, ברשתות טיב טעם וסופר אלונית, המחיר עומד על 28.90 שקל לק"ג. חשוב להזכיר שעסקינן בעוף שלם, כלומר לא במוצר בשר שדורש טיפול או עיבוד ייחודי.

ועוד משהו, לא פחות חשוב: נחזור ונדגיש כי על אותו המוצר בדיוק, שילמנו לפני מספר חודשים כ-25% פחות. בסקירה שביצענו גילינו שבשנה הזו זינקו משמעותית מחירי העוף הטרי, אך משום מה הציבור, שלא יכול לסבול כשנוגעים לו בקוטג', לא מחה כשייקרו לו את השניצל בעשרות אחוזים.

סקר עופות 2. דניאל מאלאחובסקי, עיבוד תמונה
סקר עופות 2/עיבוד תמונה, דניאל מאלאחובסקי

הכותב, ד"ר חזי גור מזרחי, הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות.

הנתונים מבוססים על דיווחי הרשתות לאתר משרד הכלכלה ומעובדים באמצעות אתר פרייסז ו CHP על פי מחירים ממוצעים לתאריך 8/11/2021

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully