וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלוחמים בהאקרים: מה קרה למניות הסייבר?

עודכן לאחרונה: 11.11.2021 / 19:05

הטבלה לא משקרת: האצת המעבר של חברות רבות לאחסון ושימוש בענן, הגדילה מאוד את מתקפות הסייבר. כתוצאה מכך זינק שווי מניות חברות הגנת הסייבר, בהן לא מעט "חדי קרן" ישראלים. מי מובילות את השוק העולמי ולא פחות חשוב - עד מתי תימשך החגיגה?

צונאמי מתקפות הסייבר על שירותי הענן והדיגיטל של חברות וממשלות ברחבי העולם הובילו לגניבות, אך גם ללא מעט חיוכים של משקיעים. שכן בזמן שההאקרים פרסו פיתיונות לדיג קורבנות וירטואלי, המשקיעים בחברות הסייבר המנסות למנוע את המתקפות העלו ברשתם עשרות אחוזי תשואה כתוצאה מעלייה חדה בשווי החברות.

שנת הקורונה אמנם זירזה את ראיית הסייבר ככלי חובה בכל ארגון, אך ניכר כי דווקא ב-2021 פרצו פתרונות בתחום לאור המעבר של חברות לאחסון ושימוש ב'ענן'.

על פי מרכז משאבי גניבת הזהות האמריקאי (ITRC - Identity Theft Resource Center) מספר פרצות האבטחה שדווחו עד כה השנה כבר עלה על מספרן ב- 2020, והעמיד את 2021 על המסלול להפוך לשנת שיא בהתקפות סייבר.

כל אלו הזניקו את שווי שוק הסייבר העולמי בעשרות אחוזים, המוערך כיום בכ-150 מיליארד דולר.

בין היוניקורנים החדשים ניתן למצוא גם את הישראליות: 'קייטו נטוורקס' Cato Networks)), שפועלת בתחום אבטחת הענן ובאוקטובר האחרון גייסה כ-200 מיליון דולר לפי שווי חברה מוערך של כ-2.5 מיליארד דולר. ואת 'סייבריזן' (Cybereason), המפתחת מערכת לאיסוף מידע ממערכות הארגון וביולי האחרון גייסה כ-275 מיליון דולר לפי שווי חברה מוערך של כ-3 מיליארד דולר.

ביצועי מניות סייבר. ללא, עיבוד תמונה
חמש חברות הסייבר הגודלות בעולם/עיבוד תמונה, ללא

העליות הזניקו גם את מניות חמש חברות הסייבר הגדולות הנסחרות כיום בוול סטריט ארה"ב (ראו טבלה). כל החמש עלו בכ-98% בממוצע מתחילת השנה ועד ליום שני האחרון, כאשר את התשואה הגבוהה ביותר רושמת חברת 'קלאוד פלייר' (Cloudflare) האמריקאית, שזינקה ב-182% לתקופה שנבחנה.

'קלאוד פלייר' מובילה את שוק ה-DDOS (מתקפת מניעת שירות) בסביבת ענן, ונסחרת בבורסת נאסד"ק ארה"ב בשווי 66 מיליארד דולר. החברה האמריקאית עקפה את מי שפתחה את השנה בראש הטבלה - 'קראודסטרייק' (Crowdstrike), המובילה באבטחת מכשירי קצה בענן ונסחרת גם היא בנאסד"ק לפי שווי של כ-65 מיליארד דולר, לאחר שעלתה 41% מתחילת השנה.

תוצאות הרבעון השלישי של 'קלאוד פלייר' תידלקו עוד את עלייתה, לאחר שצמחו בכ-51% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל-172 מיליון דולר.

החברה, עם זאת, ממשיכה להפסיד כסף - 107 מיליון דולר ברבעון השלישי, המהווים כ-80% מהרווח הגולמי, וזאת כאשר ברבעון המקביל אשתקד ההפסד הנקי עמד על 30% מהרווח הגולמי (יש לציין, כי כ-72 מיליון דולר מאותו הפסד הם בשל הפחתת חובות, כאשר לחברה יש עדיין כ-1.8 מיליארד דולר, נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה, במזומנים ושווה מזומנים, כדי לסבסד את ההפסד הנקי).

פדרו פלנדרני, אנליסט בבית ההשקעות GlobalX. GlobalX,
פדרו פלנדרני, אנליסט בבית ההשקעות GlobalX/GlobalX

"רשת Cloudflare" מסביר פדרו פלנדרני, אנליסט טכנולוגיה וסייבר בבית ההשקעות האמריקאי 'GlobalX', "יכולה להגיע ל-95% מאוכלוסיית העולם בתוך 50 אלפיות השנייה, ב-250 ערים הממוקמות ביותר מכ-100 מדינות, ובהן גם סין.

זו חברה שעובדת על תשתית דיגיטלית המורכבת ממפתחים, ארכיטקטים ארגוניים, אבטחת IT ומנהלי רשתות, והיא ספקית של ענקיות טכנולוגיה כדוגמת Hubspot, Lendingtree, IBM, Shopify, Doordash, Garmin ועוד.

החברה גם מפרסמת מדי רבעון דו"ח שנקרא: DDoS Attack Trends, המסכם את התקפות ה-DDoS ברחבי העולם, בפילוח לפי מיקום, ושומרת על עליונותה מכיוון ששירותי רשת קצה הפכו חשובים יותר ככל שיותר חברות מסתמכות על שירותי מחשוב ענן.

לכל אלו מצטרפות הציפיות שלה לשנת 2022, במסגרתן היא חוזה כי השוק אליו היא ממוקדת יגדל לכ-86 מיליארד דולר - עלייה משוק של כ-72 מיליארד דולר בשנת 2020".

חברה נוספת שרשמה תשואה גבוהה לאותו פרק זמן היא 'פורטינט' (Fortinet), המתמחה בשוק אבטחת רשתות תקשורת וזינקה בכ-141% מתחילת השנה, היישר אל שווי של כ-56 מיליארד דולר - בו נסחרה בנאסד"ק ביום שני האחרון.

הכנסות 'פורטינט' זינקו ברבעון האחרון בכ-33% ועמדו על 867.2 מיליון דולר, ובכ-29% ל-9 החודשים הראשונים של 2021 במהלכם הכניסה כ-2.37 מיליארד דולר. הרווח הנקי של החברה עמד על 163.1 מיליון דולר לרבעון השלישי ועל 407.8 מיליון דולר לכל תשעת החודשים הראשונים של השנה, ומבטא עלייה של כ-32% וכ-19% בהתאמה.

Fortinet מבחין בין ארגונים ל-SMB. לארגונים מוצעת אבטחת רשת, אבטחת ענן, תפעול אבטחה, גישה אפסית ואבטחה כשירות, בעוד ל-SMB מוצע אבטחת סייבר SMB, רשת משרדית מאובטחת, הגנה על נקודות קצה ומשתמשים מרחוק, ויישומי ענן מאובטחים.

"גם פורטינט צופה הזדמנויות שוק גדולות יותר בתחום אבטחת הרשת והתשתיות" מוסיף פלנדריני "בכ-48 מיליארד דולר. כל זאת לצד שוק של כ-24 מיליארד דולר בתחום אבטחת נקודות קצה, ו-19 מיליארד דולר באבטחת ענן.

מנוע הצמיחה העיקרי של פורטינט הוא טכנולוגיה קניינית לשווקים חדשים, ולאחרונה החברה הכריזה על FortiTrust - שירות אבטחה המציע רישוי מבוסס משתמשים בכל הרשתות, נקודות הקצה והעננים.

מעבדי האבטחה (SPUs) של פורטינט מגבירים באופן קיצוני את המהירות, קנה המידה, היעילות והערך של פתרונותיה, תוך שיפור ניכר בחוויית המשתמש, הפחתת טביעת הרגל ודרישות הספק".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית השקעות 'אופנהיימר'. יח"צ,
סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית השקעות 'אופנהיימר'/יח"צ

בצוק העתים

השנייה מלמטה בטבלה היא לא אחרת מ'פאלו אלטו', שקמה לאחר שהיחסים בין ניר צוק, אחד מעובדיה הראשונים של צ'ק פוינט, לבין גיל שווייד, המנכ"ל, עלו על שרטון.

צוק הוא ממייסדי 'פאלו אלטו', שהפכה למתחרה העיקרית של צ'ק פוינט. בסוף יוני 2015 הוא אף חגג את עקיפת שווי האחרונה לראשונה מאז החלה 'פאלו אלטו' להיסחר בנאסד"ק, (15.4 מיליארד דולר שווי ל'פאלו אלטו' אז, מול 15.3 מיליארד דולר ל'צ'ק פוינט'). מאז הפער רק גדל.

"צ'ק פוינט כבר לא בליגה של הגדולים" אומר סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית השקעות 'אופנהיימר', "כל המתחרות עקפו אותה בשווי השוק, ואפילו 'סנטינל וואן', שהיא הנפקת הסייבר החדשה, נסחרת בשווי שוק גבוה מזה של צ'ק פוינט - 19.5 מיליארד דולר.

החברות המצליחות בסייבר כיום הן אלה שפועלות בשוק הענן הטהור - שוק שעדיין קטן יחסית, אך אמור לגדול במהירות על חשבון שוק on-premise המסורתי. וזו גם אחת הבעיות של צ'קפוינט, הפעילה בעיקר ב-on-premise.

הסיכון המרכזי לחברות אלה הוא דווקא הצמיחה הגלובאלית, שתיטיב עם חברות רבות, ובכך כספי המשקיעים יכולים לעבור ממניות אלה למניות חברות אחרות, קטנות יותר ופחות איכותיות, אבל זולות יותר.

"היתרון הגדול של תחום הסייבר הוא בכך שאין בו שחקן דומיננטי אחד - מיקרוסופט" אומר וסצ'ונוק, "שהייתה יכולה, כביכול, לשמש שחקנית-על בתחום הסייבר, אך לא עושה זאת בינתיים. זאת, אגב, למרות שחברות סייבר רבות "חוגגות" על פריצות אבטחה בתוכנת "חלונות" שלה".

למרות שבירת שיאי השווי האחרונים של החברות הבורסאיות והפרטיות וצמיחת התחום, ניכר כי קיימת הבנה בקרב המשקיעים כי אין מקום לריבוי החברות הנמצאות בתחום, וכי רק חלקן תצלחנה לעמוד במבחן הזמן.

עד שזה יקרה - כנראה שנמשיך לצפות בגיוסי ענק לצד תמחור חברות במיליארדי דולרים, ולדעת גורמי שוק ההון, אם לא יחול שיבוש כלשהו במתווה הדרך ששמו לעצמן חברות הסייבר ל-2022, לא צפוי שנראה ירידות בשנה הקרובה בהיקף התחום או בשווי החברות.

"הטבלה לא משקרת" עםפ סקירת מניות הסייבר, מתפרסמת גם במוסף עסקים של מעריב, ו' 12.11

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully