וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיליארדים בדרך? אושר תיקון לחוק מיסוי משאבי טבע

עודכן לאחרונה: 11.11.2021 / 7:04

בקרן העושר היו אמורים להיות כבר עשרות מיליארדי שקלים לרווחת כל תושבי ישראל. בפועל נהגו הנהנים ממשאבי הטבע לערער על החיוב ולעכב את התשלום למשך שנים בהתדיינות ממושכת עם רשויות המס. התיקון שעבר בכנסת אמור לשים קץ למצב: קודם ישלמו 75%, אחר כך יקיימו דיון

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק מיסוי רווחים ממשאבי טבע. החוק מציע שינויים במנגנון גביית מס רווחי יתר עבור הקרן לאזרחי ישראל, בדגש על גבייה בעת מחלוקת לעניין גובה השומה בין רשות המיסים לתאגידים.

הכנסות הקרן מגיעות מתוקף חוק מיסוי רווחי נפט, משנת 2011. לפי החוק, הקרן תוקם לאחר צבירת מיליארד שקל ממס רווחי יתר. עד להקמת הקרן, ההכנסות ממס רווחי יתר נשמרים בחשבון מיוחד המנוהל על ידי החשב הכללי במשרד האוצר.

במצב הנוכחי תהליך תשלום מס רווחי יתר מתבצע כך שבהתחלה, התאגיד לפי חישוביו קובע שומה עצמית ומציין זאת בדוח השנתי לרשות המיסים. פקיד השומה בודק את הדוח ועליו לקבוע או שהוא מקבל את חישוב התאגיד או שלדעתו השומה גבוהה יותר.

במידה ואין הסכמה, פקיד השומה מוציא "שומה לפי מיטב השפיטה" - ללא הסכמה. בתשלום בגין רווחים מנפט ומגז טבעי על פקיד השומה לעשות זאת תוך שנה מהגשת הדוח, בשאר משאבי הטבע תוך ארבע שנים, במידה ופקיד השומה לא הוציא שומה בפרק הזמן שנקבע, השומה של החברה הופכת להיות שומה סופית.

אם אין הסכמה בין פקיד השומה לתאגיד, מוצא צו דיון בבית משפט וניתן לערער על פסק הדין לבית המשפט המחוזי ואף לבית המשפט העליון (הליך שעשוי להימשך זמן רב). כל עוד אין הסכם שומה סופי או פסק דין של בית משפט, סכום השומה שבמחלוקת (הפער בין השומה העצמית של החברה לבין השומה שהוצאה על ידי רשות המיסים) לא צריך להיות משולם.

עתה תוקן החוק כך שבמקרה בו פקיד שומה הוציא שומה הגבוהה מהשומה העצמית של התאגיד, והתאגיד בחר לפנות לבית משפט, השומה אותה הוציא פקיד השומה תשולם על ידי התאגיד, כולל 75% מגובה השומה שבמחלוקת (בנוסף לחלק שאינו שנוי במחלוקת), ולא ימתינו עד להכרעת בית המשפט (כמובן שאם זה יכריע לטובת התאגיד, יוחזרו לו תשלומי היתר).

אלכס קושניר 6. וידיאו ערוץ הכנסת, ראובן קסטרו
אלכס קושניר: "אופוזיציה עשתה הכל כדי לעצור את החוק שיכניס כסף לילדים שלנו מרווחי משאבי הטבע"/ראובן קסטרו, וידיאו ערוץ הכנסת

"הכסף יתחיל לזרום אל קרן העושר"

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר: "לקחת חלק בהקמת קרן העושר, זה לעשות צדק עם כל אזרחי מדינת ישראל.

את חוק 'משאבי הטבע' סיימתי להכין בוועדת הכספים כבר לפני 4 חודשים, אך זה לא נגמר שם. במליאה חיכו לי עשרות שעות אל תוך הלילה ופיליבסטר שלא נגמר - האופוזיציה עשתה הכל כדי לעצור את החוק שיכניס כסף לילדים שלנו מרווחי משאבי הטבע.

אחרי שנים של דשדוש וחלומות על קרן העושר, זה סוף סוף קורה. הנוהג של משיכת מועד התשלום של המס ע"י חברות הגז, הנפט ומשאבי הטבע הסתיים. גם אם קיימת מחלוקת על גובה המס, החברות יחויבו לשלם לפחות 75% ממנו באופן מידי. כך שחררנו את הפקק והכסף יתחיל לזרום לקרן העושר"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully